سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[نسخهٔ بررسی‌شده][نسخهٔ بررسی‌نشده]
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Mr8Reza (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
SINAGROUPS3 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵۳: خط ۵۳:
{{فهرست سپاه پاسداران ایران|Seal of the Army of the Guardians of the Islamic Revolution.svg}}
{{فهرست سپاه پاسداران ایران|Seal of the Army of the Guardians of the Islamic Revolution.svg}}


'''سپاه پاسداران انقلاب اسلامی''' سازمانی نظامی است که در نخستین روزهای پس از [[انقلاب ایران (۱۳۵۷)|انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷]] به فرمان [[سید روح‌الله خمینی]] (بنیانگذار و رهبر [[نظام جمهوری اسلامی ایران]]) تشکیل شد.
'''نیروی های مسلح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی''' وزارت نظامی است که در نخستین روزهای پس از [[انقلاب ایران (۱۳۵۷)|انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷]] به فرمان [[سید روح‌الله خمینی]] (بنیانگذار و رهبر [[نظام جمهوری اسلامی ایران]]) تشکیل شد.
روح‌الله خمینی در دوم اردیبهشت سال [[۱۳۵۸]] طی فرمانی به [[شورای انقلاب اسلامی]] رسماً تأسیس این نهاد را اعلام کرد و شورای انقلاب با تأسیس [[شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی]]، گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت. سپاه نهادی نظامی و بازوی مسلح برای پاسداری از نظام [[جمهوری اسلامی]] است.
روح‌الله خمینی در دوم اردیبهشت سال [[۱۳۵۸]] طی فرمانی به [[شورای انقلاب اسلامی]] رسماً تأسیس این نهاد را اعلام کرد و شورای انقلاب با تأسیس [[شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی]]، گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت. سپاه نهادی نظامی و بازوی مسلح برای پاسداری از نظام [[جمهوری اسلامی]] است.



نسخهٔ ‏۸ ژوئن ۲۰۱۷، ساعت ۱۷:۴۷

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
فعال۱۳۵۷–تاکنون
کشورایران ایران
وفاداریرهبر ایران
رسته
اندازه≈۱۲۰٬۰۰۰–۱۲۵٬۰۰۰
پادگان/ستادتهران
شعار(ها)«هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها (دشمنان‌)، آماده سازید.[۱]» (وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ) [قرآن انفال ۶۰]
نبردهاشورش کردها در ۱۳۵۷[نیازمند منبع]
جنگ داخلی لبنان[۲]
جنگ ایران و عراق
نبرد برای هرات[نیازمند منبع]
کشمکش بلوچستان[نیازمند منبع]
درگیری ایران و پژاک[نیازمند منبع]
جنگ داخلی سوریه[نیازمند منبع]
جنگ داخلی در عراق (۲۰۱۴-اکنون)[نیازمند منبع]
جنگ با داعش[نیازمند منبع]
فرماندهان
فرمانده سرلشکر محمدعلی جعفری
نیروی قدس سرلشکر قاسم سلیمانی
رئیس ستاد مشترک سرتیپ پاسدار محمد حجازی
نیروی زمینی سپاه سرتیپ پاسدار محمد پاکپور
نیروی هوافضای سپاه سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجیزاده
نیروی دریایی سپاه دریادار علی فدوی
نیروهای بسیج سرتیپ پاسدار غلامحسین غیبپرور
نشان
پرچم


نیروی های مسلح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وزارت نظامی است که در نخستین روزهای پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ به فرمان سید روح‌الله خمینی (بنیانگذار و رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران) تشکیل شد. روح‌الله خمینی در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب اسلامی رسماً تأسیس این نهاد را اعلام کرد و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت. سپاه نهادی نظامی و بازوی مسلح برای پاسداری از نظام جمهوری اسلامی است.

قانون اساسی دربارهٔ سپاه می‌گوید:

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامهٔ نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پابرجا می‌ماند. حدود وظایف و قلمرو مسؤولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسؤولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان ایشان بوسیله قانون تعیین می‌شود.[۳]

پس از انتصاب محمد علی جعفری به فرماندهی کل سپاه در سال ۱۳۸۶ نوآرایی‌های تشکیلاتی در سپاه روی داد. این نوآرایی‌ها شامل تشکیل سازمان بسیج مستضعفین و سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تشکیل ۳۱ سپاه استانی بود.[۴]

تاریخچه

پرونده:Army of the Guardians of the Islamic Revolution troop marching with gun and headband.jpeg
تعدادی از نظامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال رژه با اسلحه و سربند در دوران جنگ ایران و عراق
راه قدس از کربلا می‌گذرد. عکس روی جلد مجله پیام انقلاب

در نخستین روزهای پس از انقلاب بهمن ۵۷، دولت موقت که به علت فروپاشی قوای انتظامی و نظامی فاقد ابزار لازم برای اعمال حاکمیت بر کشور بود، درصدد برآمد تا نیرویی مسلح بنام گارد ملی به وجود آورد. به همین منظور، حسن لاهوتی حکمی از سید روح‌الله خمینی برای تشکیل این نیرو دریافت کرد. با پیشنهاد محمد توسلی نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آن برگزیده شد. در حکم خمینی تأکید شده بود که سپاه پاسداران زیر نظر دولت موقت فعالیت خواهد کرد.[۵] هدف از تشکیل این نهاد نیز حفظ انضباط در شهرها و روستاها، جلوگیری از تحریک و توطئه، جلوگیری از خرابکاری در موسسات دولتی و ملی و مراکز عمومی و سفارتخانه‌ها، جلوگیری از رسوخ عناصر فرصت‌طلب و ضدانقلابی در داخل صفوف مردم، اجرای دستور دولت موقت و اجرای احکام دادگاه‌های فوق‌العاده اسلامی، ذکر شده بود.[۶] دولت موقت دکتر ابراهیم یزدی را به عنوان معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب، مأمور کرد که با لاهوتی برای تشکیل این نیرو همکاری کند. اساسنامه سپاه در اواخر بهمن ۱۳۵۷ در باغشاه و در حین جمع‌آوری سلاح‌های پخش شده در روزهای انقلاب تکمیل شد. در ۹ اسفند ۱۳۵۷ در جلسه‌ای در پادگان عباس‌آباد که با حضور ابوشریف، محسن رفیقدوست، مرتضی الویری، علی محمد بشارتی، محمد غرضی، حسن جعفری، علی فرزین، ضرابی، هاشم صباغیان، تهرانچی و علی دانش منفرد تشکیل می‌شود، علی دانش‌منفرد به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انتخاب شد. محسن رفیقدوست مسوول تدارکات، بشارتی مسوول اطلاعات و مرتضی الویری مسوول روابط عمومی سپاه شد.[۵] آن‌ها با جلب همکاری عده‌ای از اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا و کانادا ساختمان ساواک در خیابان سلطنت‌آباد (پاسداران کنونی) را مقر اصلی خود قرار دادند و در مراکزی چون هنگ نوجوانان (مکان مورد استفاده برای دانشگاه امام حسین (ع) و دافوس کنونی سپاه) و پادگان سعدآباد، با کمک عده‌ای از جمله برخی تکاوران تیپ نوهد، به جذب و آموزش سیاسی، عقیدتی و نظامی داوطلبان پرداختند.

همزمان با تشکیل سپاه پاسداران، گروه‌های مسلح موازی دیگر نیز بطور خودجوش برای حفظ انقلاب تشکیل شده بودند همچون:

وجود این چهار گروه مسلح موازی، اختلاف‌ها و اصطکاک‌هایی را در پی داشت. این مسئله در شورای انقلاب طرح و سرانجام تصمیم گرفته شد که هاشمی رفسنجانی با هماهنگ کردن این گروه‌ها و یک‌پارچه کردن آنها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شکل دهد. پس از تخصیص بودجه ۱۲۰ میلیون تومانی به سپاه از سوی دولت موقت سپاه قدرتمندتر از قبل تصمیم به ادغام سایر نیروها در خود گرفت. در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۵۸، همه این گروه‌ها با سپاه پاسداران ادغام شدند و جواد منصوری به عنوان فرمانده سپاه انتخاب شد. به فاصله اندکی پس از او عباس آقازمانی مشهور به (ابوشریف) فرماندهی سپاه و فرماندهی عملیات آن را بر عهده گرفت. پس از ادغام، محسن رضایی، محسن رفیق‌دوست و عباس دوزدوزانی در اواخر فروردین ۱۳۵۸ به دیدار خمینی در قم رفتند و خواستار استقلال سپاه از دولت موقت شدند.

در این دیدار خمینی برخلاف جهت‌گیری پیشین خود مبنی بر نظارت دولت موقت بر سپاه، دستور تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زیر نظر شورای انقلاب را صادر کرد. در پی این فرمان، گروه دوازده نفره اساسنامه‌ای را در ۹ ماده و ۹ تبصره تهیه کرد که به تصویب شورای انقلاب رسید. به دنبال آن شورای فرماندهی سپاه تشکیل گردید و اعضای آن احکام خود را از شورای انقلاب دریافت کردند. به این ترتیب در ۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام موجودیت کرد.

درجه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نیروها
نیروهای زمینی،
هوافضا و قدس
نیروی دریایی
ارتشبد پاسدار دریابد پاسدار
سپهبد پاسدار دریاسالار پاسدار
سرلشکر پاسدار دریابان پاسدار
سرتیپ پاسدار دریادار پاسدار
سرتیپ دوم پاسدار دریادار دوم پاسدار
سرهنگ پاسدار ناوسالار یکم پاسدار
سرهنگ دوم پاسدار ناوسالار دوم پاسدار
سرگرد پاسدار ناوسالار سوم پاسدار
سروان پاسدار ناوسروان پاسدار
ستوان یکم پاسدار ناوبان یکم پاسدار
ستوان دوم پاسدار ناوبان دوم پاسدار
ستوان سوم پاسدار ناوبان سوم پاسدار
رزم‌دار یکم پاسدار ناودار یکم پاسدار
رزم‌دار دوم پاسدار ناودار دوم پاسدار
رزم‌آور یکم پاسدار ناویار یکم پاسدار
رزم‌آور دوم پاسدار ناویار دوم پاسدار
رزم‌آور سوم پاسدار ناویار سوم پاسدار
رزم‌یار سرناوی
سرباز ناوی


با توجه به اینکه مهم‌ترین مأموریت سپاه، حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بود، این تشکیلات تازه‌تأسیس تیم‌ها، دسته‌ها، گروهان‌ها و گردان‌های عملیاتی را صرفاً برای عملیات شهری و حفظ و ارتقای امنیت داخلی کشور شکل داد. در هر شهر و شهرستانی، سپاه به تناسب نیرویی که جذب می‌کرد و وسعت سرزمینی و حساسیت‌های امنیتی خاصی که آن منطقه داشت، وضعیت خود را سامان می‌داد.

نخستین فرمانده سپاه پس از شورای فرماندهی، محسن رضایی است که در ۲۸ سالگی توسط خمینی به این سمت منصوب شد (تا قبل از این انتخاب فرمانده سپاه با شورای انقلاب اسلامی بود). محسن رضائی برای مدت ۱۸ سال فرماندهی این نهاد را بر عهده داشت ولی در سال ۱۳۷۷ از فرماندهی سپاه استعفاء کرد و قائم مقام او سید یحیی صفوی مشهور به رحیم صفوی از سوی سید علی خامنه‌ای به این سمت منصوب شد. در ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ دوره مسئولیت ۱۰ ساله وی در فرماندهی سپاه به پایان رسید و سید علی خامنه‌ای به جای وی سرتیپ پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده سابق نیروی زمینی سپاه را به فرماندهی سپاه پاسداران برگزید و او را از درجه سرتیپی به درجه سرلشگری ارتقاء داد.

ساختار سازمانی

دیدار جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران با روح‌الله خمینی در بیت رهبری

ساختار فرماندهی سپاه به شکلی است که در راس آن فرمانده کل قرار دارد. پس از او جانشین یا قائم مقام قرار می‌گیرد و پس از او نیز رئیس ستاد مشترک حائز اهمیت است که به طور مستقیم با فرمانده کل در بالا و با فرماندهان نیروهای پنج‌گانه در پایین مرتبط است. فرمانده کل سپاه مستقیماً توسط رهبری انتخاب می‌گردد و جانشین و فرماندهان ستاد مشترک و نیروها به پیشنهاد فرمانده کل و با تصویب و حکم رهبری انتخاب می‌شوند.

سپاه پاسداران شامل ۵ نیرو،[۷] با ماموریت‌های متفاوت است:

  1. نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  2. نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  3. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  4. نیروی مقاومت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (بسیج)
  5. نیروی قدس

و همچنین ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسئولیت هماهنگی و فرماندهی نیروهای پنجگانه را بر عهده دارد. دو ساختار دیگر در سپاه به نام‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه و سازمان حفاظت اطلاعات وجود دارد که اولی کاملاً مستقل از ساختار فرماندهی و مستقیماً زیر نظر رهبری قرار دارد و دومی نیز تقریباً مستقل از فرماندهی است و فرمانده آن را رهبری با پیشنهاد فرمانده سپاه انتخاب می‌کند و فرمانده آن مستقیماً با دفتر عمومی حفاظت اطلاعات در دفتر رهبری و شخص رهبر مرتبط است و به او گزارش می‌دهد.[۸][۹][۱۰]

محمدعلی جعفری با دسته‌بندی تهدیدات علیه جمهوری اسلامی به تهدیدهای نرم، نیمه‌سخت (شورش‌های مردمی بدون سلاح گرم،[۱۱] تهدیدهای اقتصادی-سیاسی داخلی و خارجی[۱۲]) و سخت (شورش‌های مسلحانه، جنگ داخلی و جنگ خارجی) وظیفه مبارزه با تهدید نرم را به بسیج غیرنظامی، نیمه‌سخت را به بسیج نظامی و سخت را به نیروی زمینی سپاه و بسیج نظامی محول می‌کند.[۱۳]

فعالیت اقتصادی

بر اساس تحقیقات مؤسسه رند، سپاه پاسداران ایران از زمان پایان جنگ ایران و عراق تاکنون با انعقاد ۷۶۵۰ قرارداد از طریق مؤسسات وابسته به خود فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای داشته‌است.

روزآنلاین از تحلیل‌گران اقتصادی ایران نقل کرده که درآمد حاصل از فعالیت سپاه در «عرصه‌های قانونی اقتصاد» تا ۱۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد.[۱۴] البته هیچ گزارش مالی دربارهٔ فعالیت‌های اقتصادی سپاه منتشر نمی‌شود و بودجه آن نیز محرمانه‌است.[۱۵]

این نهاد در حوزه‌های نفت و گاز، راه‌سازی، سدسازی و ساخت تونل، کشاورزی، مخابرات (به عنوان سهامدار عمده شرکت مخابرات ایران)، ساختمان سازی و حتی جراحی‌های سرپایی با لیزر حضور فعال دارد. به علاوه با در اختیار داشتن ۴۵٪ سهام شرکت بهمن در تولید خودروی مزدا شریک است.

همچنین علی لاریجانی در نشستی با فرماندهان و مسئولین قرارگاه خاتم‌الانبیا به آنان توصیه کرد که فعالیت‌های سپاه پاسداران رقابت‌سوز نباشد بلکه به دنبال رقابت‌سازی باشد.[۱۶]

سپاه گاه برای ابراز ناخرسندی خود از انعقاد قراردادهای اقتصادی دست به نمایش قدرت می‌زند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۴ دولت سید محمد خاتمی هنگام افتتاح فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران مجبور شد قراردادی را که با یک شرکت ترکیه‌ای بسته بود لغو کند زیرا پاسداران، خشمگین از اینکه خود طرف قرارداد نبودند، باند فرودگاه را در روز افتتاح اشغال کردند.[۱۴] همچنین یکی از نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی مجلس، در مورد وجود ۶۰ بندر غیرقانونی متعلق به این نهاد نظامی دست به افشاگری زد.[۱۴]

اتهام فساد اطلاقی از سوی حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز دوشنبه (۱۷ آذر، ۸ دسامبر ۲۰۱۴) در همایش ملی «ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد» در تهران، نسبت به شکسته شدن «قبح رشوه، دزدی و فساد» در کشور هشدار داد. وی گفت: «گزارش‌هایی به گوش می‌رسد که زیرمیزی‌ها تبدیل به رومیزی شده، در حالی‌که در قدیم بیشتر زیرمیزی مطرح بود، یعنی قبح این مسئله وجود داشت.»

او در ادامه سخنان خود، بدون نام‌بردن از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمرکز قدرت در یک نهاد را عاملی برای ایجاد فساد دانست. روحانی گفت: «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، سرمایه، سایت، روزنامه و خبرگزاری را همه یکجا جمع کنیم ابوذر و سلمان هم فاسد می‌شوند.» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال حاضر بر بسیاری از نهادهای اقتصادی، سرویس‌های اطلاعاتی و گروه‌های رسانه‌ای ایران تسلط دارد.[۱۷]

فعالیت سیاسی

افراد طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دستور سید روح‌الله خمینی[۱۸][۱۹] و سید علی خامنه‌ای سپاهیان تا هنگامی که در سازمان سپاه خدمت می‌کنند حق فعالیت در زمینه‌های سیاسی را ندارند.

محمدباقر ذوالقدر معاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و در دولت نهم (محمود احمدی‌نژاد) به سمت معاونت وزارت کشور و معاون امنیتی انتظامی این وزراتخانه منصوب شد. روابط عمومی وزارت کشور اعلام کرد چون سردار ذوالقدر با حکم سید علی خامنه‌ای در سمت «جانشین فرماندهی کل سپاه» فعالیت داشت، با کسب مجوز از وی به سمت جدید منصوب شد.[۲۰]

اتهام جاسوسی در کویت

یک گروه هفت نفرهٔ متهم به جاسوسی برای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در کویت دستگیر شدند. در خانه یکی از این افراد که به اتهام خود اعتراف کرده‌اند، یک رشته اسناد، دستگاه پیشرفته ارتباطات و ۲۵۰ هزار دلار پول یافت شده است. افراد دستگیرشدهٔ مظنون به جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در مورد جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد پایگاه‌های آمریکا در کویت و نهادهای حساس کویتی به کار گمارده شده بودند.[۲۱][۲۲]

اتهام بمب گذاری در عربستان

با انتشار اسناد بسیار محرمانه دولت بیل کلینتون، مشخص شد او در تابستان ۱۹۹۹ در پیامی کتبی به محمد خاتمی همتای ایرانی خود، سپاه پاسداران را مسئول بمب‌گذاری برج‌های خبر در عربستان سعودی دانسته و خواستار استرداد متهمین این حادثه بوده‌است. در مقابل دولت وقت ایران اتهام‌های آمریکا را نادرست و غیرقابل پذیرش می‌خواند و تأکید می‌کند هیچ سازمان وابسته به جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در طراحی، پشتیبانی و یا اجرای این بمبگذاری نداشته است.[۲۳] البته ویلیام پری، وزیر دفاع آمریکا در زمان بیل کلینتون، در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد به این نتیجه رسیده‌اند که بمب‌گذاری کار القاعده بوده و نه ایران البته هیچ‌گاه ثابت نشد که این کار توسط سپاه انجام شده باشد عده‌ای معتقدند که این کار سازمان موساد و سیا برای تخریب چهره سپاه بوده است.[۲۴]

اتهام بمب گذاری در بحرین

مقام‌های امنیتی بحرین چند نفر را به اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری در روستای ستره دستگیر کرده و گفته‌اند مواد به کار رفته در این بمب‌گذاری مشابه با موادی است که «از ایران قاچاق شده» است. وزارت کشور بحرین اعلام کرده که مواد منفجره به کاررفته در بمب‌گذاری روز سه‌شنبه (۶ مرداد/۲۸ ژوئیه)، مشابه مواد منفجره‌ای است که روز شنبه گذشته (۳ مرداد/۲۶ ژوئیه) توقیف شد. به دنبال کشف این مواد، مقام‌های بحرین اعلام کردند که این «توطئه برای قاچاق سلاح و مواد منفجره از ایران» به بحرین بوده است. در این رابطه دو نفر دستگیر شده‌اند.[۲۵]

پلیس بحرین روز سه‌شنبه گروهی را به اتهام دست داشتن در حادثه بمب‌گذاری در مقابل یک مدرسه دخترانه در روستای ستره دستگیر کرد. شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین با صدور بیانیه‌ای بدون نام بردن از کشوری خاص، بمب‌گذاری را «تلاش خارجی» برای ضربه به ثبات کشورش دانست.[۲۵]

این بمب‌گذاری در روستای شیعه نشین ستره از سخت‌ترین حملات تروریستی از سال ۲۰۱۴ تاکنون بود که در آن شش نفر زخمی و دو پلیس کشته شدند.[۲۵]

بمب گذاری در هند

به گزارش یک روزنامه هندی، پلیس این کشور اعلام کرده است که عاملان سوءقصد نافرجام به جان یک دیپلمات اسرائیلی در دهلی نو، اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. در این سؤ قصد که ماه فوریه گذشته صورت گرفت، همسر وابسته نظامی اسرائیل در دهلی به شدت زخمی شد. به گزارش رادیو فردا روزنامه «تایمز آو ایندیا» روز دوشنبه نوشت: پلیس هند پس از تحقیقات گسترده، به این نتیجه رسیده است که پنج تن از اعضای سپاه پاسداران ایران با همکاری یک روزنامه‌نگار هندی این سوءقصد را اجرا کردند. بر اساس این گزارش، سردسته این گروه «هوشنگ افشار ایرانی» نام دارد و هدایت کننده سؤ قصد علیه اسرائیلی‌ها در تایلند و گرجستان نیز بوده است. پلیس بین‌المللی (اینترپل) در ماه مارس برای چهار تن از این متهمان حکم جلب بین‌المللی صادر کرده بود ولی این نخستین بار است که هند اعلام می‌کند که این افراد اعضای سپاه پاسداران هستند. روزنامه «تایمز آو ایندیا» نوشته است که «جزئیات مربوط به این متهمان در اختیار ایران قرار گرفته است». پلیس هند می‌گوید که توطئه گران اصلی با ویزای گردشگری وارد این کشور شده بودند و پس از انجام عملیات خاک هند را ترک کردند.[۲۶][۲۷][۲۸][۲۹]

اتهام همدستی با محمد مُرسی

دادستانی مصر او را به اتفاق ۳۵ نفر دیگر به همکاری با جنبش فلسطینی حماس، گروه لبنانی حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران برای انجام حملات تروریستی در مصر متهم کرده است.[۳۰]

فعالیت نظامی

حضور در جنگ داخلی سوریه

به گزارش ورلد تریبیون از مخالفین بشار أسد - رئیس جمهور سوریه - ایران نیروهای سپاه پاسداران را جهت سرکوبی هزاران تظاهرات کننده مخالف بشار أسد فرستاده است. آن‌ها می‌گویند سپاه پاسداران صدها کوماندو را به‌وسیلهٔ بالگرد به شهر درعا اعزام کرده است. در درگیری‌های درعا در ۱۸ مارس ۲۰۱۱، ۵ شهروند سوریه‌ای کشته شده‌اند. منابع مخالفین همچنین اعلام کرده است که علاوه بر سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان نیز در سرکوب مردم دست داشته است. آن‌ها می‌گویند هر دو نیروی خارجی، شامل نیروی ضد شورش، تفنگداران و حمایت هوایی جهت کمک به سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی سوریه بودند.[۳۱]

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، مقامات آمریکایی روز جمعه به این خبرگزاری گفتند که تهران برای کمک به سرکوب اعتراضات ضد حکومتی در سوریه، سلاح در اختیار رژیم بشار اسد قرار می‌دهد. به گفته این منابع، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی ویژه قدس وابسته به سپاه پاسداران در ماه ژانویه در پایتخت سوریه حضور داشته و با مقامات رژیم دمشق از جمله بشار اسد دیدار کرده است. مقامات آمریکایی گفتند، حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه برای بررسی اوضاع بحرانی این کشور و راه‌های کمک به رژیم بشار اسد جهت سرکوب اعتراضات ضد حکومتی در سوریه بوده است. به گفته این مقامات آمریکایی، دیدار سردار قاسم سلیمانی از سوریه بخوبی نشان می‌دهد که تهران کمکهای نظامی و تجهیزات امنیتی در اختیار رژیم دمشق می‌گذارد تا از آن برای سرکوب مخالفان سوری استفاده کند.[۳۲]

اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا» اعتراف کرد که جمهوری اسلامی ایران در عملیات نظامی، شبه‌نظامی و غیرنظامی در سوریه همگام با رژیم بشار اسد شرکت دارد. متن این مصاحبه کوتاه پس از قرار گرفتن بر روی خروجی سایت خبرگزاری «ایسنا» حذف گردید و پس از آن نیز هیچ توضیحی از سوی مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران در مورد اظهارات این فرمانده ارشد سپاه قدس داده نشد. سردار قاآنی در این مصاحبه گفته است: «اگر جمهوری اسلامی در سوریه حضور نداشت، کشتار مردم آن چند برابر شده بود».[۳۳][۳۴][۳۵][۳۶][۳۷][۳۸]

حضور در خاک عراق

سپاه پاسداران، در عراق حضور لجستیکی-نظامی دارد؛ برای مثال، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده کل نیروی قدس سپاه پاسداران، در جریان علمیات آزادسازی شهر تکریت از دست داعش، حضور داشت و عکس او هم در رسانه‌ها، منتشر شده است.[۳۹][۴۰]

تولید موشک بالستیک

به گفته آنتونی کوردزمن، سپاه پاسداران جهت اغراق در تعداد و کاراکتر موشک‌هایش در یک رزمایش، اقدام به استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ برای دستکاری فیلم ضبط شده کرد.[۴۱]

تحریم‌های بین‌المللی

جستارهای وابسته

پانویس

  1. مشاهده و تدبر آیه 60 سوره انفال به همراه لیست نکته ها-بنیاد علوم و معارف اسلامی
  2. Ostovar, Afshon P. (2009). "Guardians of the Islamic/muslim Revolution Ideology, Politics, and the Development of Military Power in Iran (1979–2009)" (PhD Thesis). University of Michigan. Retrieved 26 July 2013.
  3. اصل ۱۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  4. «سپاه پاسداران از تغییر ساختاری تا آرایش امنیتی». بی‌بی‌سی فارسی. ۶ آبان ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۶ آبان ۱۳۸۸.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «ناگفته‌های سپاه پاسداران در گفتگوی شهروند امروز با محسن رفیقدوست». شهروند امروز. ۶ بهمن ۱۳۸۶. دریافت‌شده در ۱۸ آبان ۱۳۸۸.
  6. «از ویرانه‌های ساواک تا شبه ارتشی عظیم». رادیو فردا. ۱۳۸۶/۰۵/۲۵. دریافت‌شده در ۲۰ آبان ۱۳۸۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. همشهری آنلاین
  8. گذر از الیگارشی روحانیت به الیگارشی روحانیت و سپاه(اخبار روز، ۲۲ مرداد ۱۳۸۵)
  9. موقعیت سپاه پاسداران و روحانیت در ساخت قدرت - ۲(اخبار روز، ۲۲ مرداد ۱۳۸۵)
  10. الیگارشی روحانیت به الیگارشی روحانیت و سپاه خش سوم: فعالیت اقتصادی سپاه(اخبار روز، ۲۲ مرداد ۱۳۸۵)
  11. کابینه دهم در معرض رأی نمایندگان مجلس - اخبار مرتبط - سرخط
  12. :: Psychological Operation - حکومت نرم و دکترین اقدام نامتقارن در جهاد نرم ::
  13. مانور شش روزه نیروی انتظامی در سطح شهر تهران | • ایران | Deutsche Welle | ۰۹٫۱۱٫۲۰۰۸
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ ۱۴٫۲ «رشد مجتمع‌های صنعتی - نظامی». وبگاه روزآنلاین.
  15. «سپاه پاسداران و حضور در عرصه اقتصادی ایران».
  16. «فعالیت‌های سپاه رقابت‌سوز نباشد». وبگاه ایلنا.
  17. «روحانی تلویحاً سپاه پاسداران را به فساد متهم کرد». دویچه وله فارسی. ۸ دسامبر ۲۰۱۴.
  18. روح‌الله خمینی، صحیفه لزوم اجتناب اعضای سپاه پاسداران از ورود به جریانات سیاسی
  19. روح‌الله خمینی وصیت‌نامه
  20. محمدباقر ذوالقدر جانشین وزیر و معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور شد فارس نیوز ۸۴/۰۹/۰۲
  21. http://www.dw.de/دستگیری-جاسوسان-سپاه-پاسداران-در-کویت/a-5528738
  22. http://www.alarabiya.net/articles/2011/03/29/143431.html
  23. «مکاتبات کلینتون و خاتمی در ماجرای انفجار الخُبَر». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۰ خرداد ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۱۱ خرداد ۱۳۸۹.
  24. Set Cookies
  25. ۲۵٫۰ ۲۵٫۱ ۲۵٫۲ «ایران به ارتباط با بمب‌گذاری اخیر در بحرین متهم شد». دویچه وله فارسی. ۷ ژوئیه ۲۰۱۵.
  26. «ادعای هند: عاملان سؤ قصد به دیپلمات اسرائیلی، عضو سپاه پاسداران بودند». ندای سبز آزادی. 07/30/2012. دریافت‌شده در 07/30/2012. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  27. «پلیس هند پاسداران را مسئول حمله به دیپلمات‌های اسرائیلی دانست». دویچه وله. 07/30/2012. دریافت‌شده در 07/30/2012. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  28. «انتشار گزارشی از 'نقش سپاه پاسداران در حمله به دیپلمات اسرائیلی در دهلی'». بی‌بی‌سی فارسی. 07/30/2012. دریافت‌شده در 07/30/2012. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  29. «سپاه پاسداران مسئول حمله به سفارت اسرائیل در هند». ایران امروز. 07/30/2012. دریافت‌شده در 07/30/2012. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  30. http://www.bbc.co.uk/persian/world/2014/02/140216_em-egypt-morsi-charges.shtml
  31. «Iran's IRGC attacks anti-Assad protesters in Syria». دریافت‌شده در ۲۲-۰۳-۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  32. «Iran's Iran supplying weapons to Syria crackdown: US officials». دریافت‌شده در ۲۲-۰۳-۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  33. «اعتراف «سپاه قدس» به دخالت مستقیم در درگیری‌های سوریه». دریافت‌شده در ۲۲-۰۳-۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  34. «اعتراف به مشارکت در سرکوب مردم سوریه». دریافت‌شده در ۲۲-۰۳-۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  35. «یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه «حضور مؤثر» این نیرو در سوریه را تأیید کرد». دریافت‌شده در ۲۲-۰۳-۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  36. «جانشین سپاه قدس دخالت در حوادث سوریه را تأیید کرد». دریافت‌شده در ۲۲-۰۳-۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  37. «از سوی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه:دخالت فیزیکی جمهوری اسلامی در سوریه تأیید شد». دریافت‌شده در ۲۲-۰۳-۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  38. «مسئولان سپاه: نیروی قدس در سوریه حضور مؤثر دارد». دریافت‌شده در ۲۲-۰۳-۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  39. عملیات ارتش عراق برای بازپس‌گیری تکریت با 'حضور قاسم سلیمانی'
  40. پیشروی نیروهای ارتش عراق در تکریت
  41. Cordesman، Anthony (۲۰۱۵). Iran's Rocket and Missile Forces and Strategic Options. Rowman & Littlefield. ص. ۸۲. دریافت‌شده در ۳٫۶٫۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  42. «عزم اتحادیه اروپا برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی». دویچه‌وله. ۱۴ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۰.
  43. «استرالیا، بانک ملت و شرکت خطوط کشتی‌رانی ایران را مورد تحریم قرار داد». وب‌گاه رسمی. ۲۵ خرداد ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۰.
  44. «گسترش تحریم‌های آمریکا علیه افراد و شرکت‌های دولتی ایران». رادیو فردا. ۲۷ خرداد ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۲۷ خرداد ۱۳۸۹.

پیوند به بیرون