بحران مهاجرتی اروپا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بحران مهاجرتی سال ۲۰۱۵ در اروپا
نقشه بحران، [الف] عملبات تریتون، پناهندگان در سکالا سایکامیاس لسووس، تظاهرکنندگان در "Volem acollir" ("We want to welcome"), تظاهرکنندگان بعد از حمله‌های جنسی شب سال نو در آلمان
تاریخ۲۰۱۴–۲۰۱۶ میلادی
مکان

بحران مهاجرتی سال ۲۰۱۵ اروپا[۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹] با افزایش تعداد پناهنده و مهاجران اقتصادی،[۱۰] از مناطقی چون خاورمیانه (سوریه، عراق، فلسطینآفریقا (اریتره، مالی، گامبیا، سومالی)، بالکان (آلبانی، کوزوو، مونته‌نگرو، بوسنی و هرزگوین، صربستان)[۱۱][۱۲] و آسیای جنوبی (اکثراً از ایران، افغانستان، پاکستان و بنگلادش)[۱۳][۱۴][۱۵] که از طریق دریای مدیترانه و اروپای جنوب شرقی به اتحادیه اروپا می‌آیند،[۱۶][۱۷] و پناه می‌جویند بروز کرد. به گفتهٔ کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان تا آخر اوت ۲۰۱۵، ۷۰٪ پناهندگان از سوریه، افغانستان و اریتره بوده‌اند.[۱۸]

لفظ بحران مهاجرتی در آوریل ۲۰۱۵،[۱۹] که پنج قایق حامل دو هزار پناهجو به اروپا در دریای مدیترانه غرق شدند و بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته شدند، رایج شد.

مرزهای ترکیه، بلغارستان و یونان و خط سیر رودخانهٔ ماریتسا

علت رخداد بحران[ویرایش]

مهم‌ترین علل اصلی فرار پناهجویان به اروپا در سال 2015، چندین جنگ مرتبط با یکدیگر بود که مهمترین آنها جنگ داخلی لیبی، جنگ داخلی سوریه و جنگ 2014-2017 در عراق بود.

مسیرها و روش‌های ورود به اروپا[ویرایش]

در مجموع، بیش از 1 میلیون پناهنده و مهاجر در سال 2015 از دریای مدیترانه (بیشتر از دریای اژه) عبور کردند که سه تا چهار برابر بیشتر از سال قبل است.80 درصد از جنگ‌های سوریه، عراق و افغانستان فرار می‌کردند. حدود 85 درصد از مسافران دریایی در یونان (از طریق ترکیه) و 15 درصد در ایتالیا (از طریق شمال آفریقا) بودند. مرزهای زمینی خارجی اتحادیه اروپا (به عنوان مثال، در یونان، بلغارستان یا فنلاند) نقش جزئی ایفا کردند.

برخی نیز از طریق دریای مدیترانه مرکزی عبور کردند. این مسیر بسیار طولانی‌تر و بسیار خطرناک‌تر از سفر نسبتا کوتاه از طریق دریای اژه است. در نتیجه، این مسیر مسئول اکثریت مرگ و میر مهاجران در سال 2015 بود، اگرچه به مراتب کمتر مورد استفاده قرار گرفت. حدود 2889 نفر در مدیترانه مرکزی جان باختند، درحالی که 731 تن در دریای اژه جان باختند.

مسیر ترکیه به یونان[ویرایش]

از آنجایی که پناهندگانی که در سال 2015 وارد اروپا شدند عمدتاً از خاورمیانه بودند، اکثریت قریب به اتفاق ابتدا با عبور از دریای اژه از ترکیه به یونان با قایق وارد اتحادیه اروپا شدند. مرز زمینی ترکیه از زمانی که در سال 2012 حصار مرزی در آنجا ساخته شد، برای مهاجران غیرقابل استفاده بوده است. تعدادی از جزایر یونان کمتر از 6 کیلومتر (4 مایل) با سواحل ترکیه فاصله دارند، مانند Chios ، Kos، Lesbos، Leros، Kastellorizo، Agathonisi، Farmakonisi ، Rhodes، Samos و Symi. در یک مقطع، تعداد پناهندگان ورودی در برخی از این جزایر از افراد محلی بیشتر بود.

تعداد کمی از مردم (34000 یا 3٪ از کل) از مرزهای زمینی ترکیه با یونان یا بلغارستان استفاده می کردند. از یونان، بیشتر تلاش کردند تا از طریق بالکان به اروپای مرکزی و شمالی بروند. این نشان دهنده یک تغییر آشکار نسبت به سال قبل بود، زمانی که اکثر پناهندگان و مهاجران از شمال آفریقا به ایتالیا رفتند. در واقع، در نیمه اول سال 2015، ایتالیا مانند سال‌های گذشته، رایج ترین نقطه فرود برای پناهندگانی بود که وارد اتحادیه اروپا می شدند، به ویژه جزیره لامپدوزا در جنوب سیسیل. با این حال، در ماه ژوئن، یونان از نظر تعداد مهاجران از ایتالیا پیشی گرفت و به نقطه آغاز جریان پناهجویان و مهاجران تبدیل شد که از طریق کشورهای بالکان به سمت کشورهای شمال اروپا، به ویژه آلمان و سوئد حرکت می کردند. تا پایان سال 2015، حدود 80 درصد از مهاجران به یونان رفتند، در حالی که این رقم در ایتالیا تنها 15 درصد بود.

یونان از اتحادیه اروپا درخواست کمک کرد. وینسنت کوچتل، مدیر اروپایی UNCHR گفت که امکانات برای مهاجران در جزایر یونان "کاملاً ناکافی" است و جزایر در "آشوب کامل" هستند. عملیات پوزیدون فرانتکس با هدف گشت‌زنی در دریای اژه، با بودجه و کمبود سرنشین، تنها با 11 کشتی گشت ساحلی، یک کشتی، دو هلیکوپتر، دو هواپیما، و بودجه 18 میلیون یورویی مواجه بود.

اعتقاد بر این است که بخشی از شمال شرقی کرواسی حاوی 60000 مین زمینی منفجر نشده از جنگ استقلال کرواسی در دهه 1990 است. بیم آن می رفت که پناهجویان در هنگام عبور از منطقه در معرض خطر انفجار ناآگاهانه برخی از این میادین مین باشند. با این حال، هیچ موردی از این اتفاق در سال 2015 یا 2016 گزارش نشده است.

مسیر شمال آفریقا به ایتالیا[ویرایش]

تعداد افرادی که سفر دریایی بسیار خطرناک‌تری را از شمال آفریقا به ایتالیا انجام می‌دادند در حدود 150000 نفر بود. بیشتر پناهندگان و مهاجرانی که از این مسیر عبور می‌کنند، اهل کشورهای آفریقایی، به‌ویژه اریتره، نیجریه و سومالی هستند. حداقل 2889 نفر در طول این سفر جان باختند.

سایر مسیر ها[ویرایش]

تعدادی از مسیرهای دیگر نیز توسط برخی از پناهندگان استفاده می شد، اگرچه تعداد آنها نسبتاً کم بود. یکی از این مسیرها ورود به فنلاند یا نروژ از طریق روسیه بود. در چند روز ایستگاه های مرزی قطب شمال در این کشورها شاهد چندین گذرگاه مرزی "نامنظم" در روز بودند.نروژ در سال 2015 حدود 6000 پناهجو را ثبت کرد که از مرز شمالی خود عبور کردند. از آنجایی که رانندگی از روسیه به نروژ بدون مجوز غیرقانونی است و عبور با پای پیاده ممنوع است، برخی از خلاء قانونی استفاده کردند و عبور را با دوچرخه انجام دادند یک سال بعد در سال 2016، نروژ یک حصار کوتاه 200 متری در گذرگاه مرزی استورسکوگ ساخت، اگرچه به عنوان یک اقدام بیشتر نمادین در نظر گرفته شد.

اوج بحران[ویرایش]

در نیمه اول سال 2015 حدود 230000 نفر وارد اتحادیه اروپا شدند. رایج ترین نقاط ورود ایتالیا و یونان بودند. از آنجا، افراد وارد شده یا مستقیماً درخواست پناهندگی دادند یا سعی کردند عمدتاً با سفر از طریق بالکان و ورود مجدد به اتحادیه اروپا از طریق مجارستان یا کرواسی به کشورهای اروپای شمالی و غربی سفر کنند. مجارستان طبق قوانین اتحادیه اروپا ملزم به ثبت نام آنها به عنوان پناهجو بود و تلاش کرد از سفر آنها به سایر کشورهای اتحادیه اروپا جلوگیری کند. و مخالفت خود را با پذیرش پناهندگان طولانی مدت اعلام کرد.تا اوت 2015، مجارستان حدود 150000 پناهجو را در اردوگاه‌های موقت اسکان داد.بسیاری به دلیل موضع ناخوشایند دولت، شرایط نامناسب در اردوگاه ها و دورنمای ضعیف آنها برای اقامت ،تمایل چندانی برای ماندن در مجارستان نداشتند.

در 21 اوت 2015، اداره فدرال آلمان برای مهاجرت و پناهندگان در انبوه درخواست‌های پناهندگی ورودی غرق شد. این امر به انبوه درخواست‌های پناهندگی ورودی، پیچیدگی ذاتی تعیین اینکه آیا متقاضیان قبلاً در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده‌اند، و اینکه تقریباً تمام درخواست‌های پناهندگی سوری‌ها به هر حال پذیرفته می‌شود، نسبت داده می‌شود.

به دلیل عدم توانایی آنها برای رسیدگی به درخواست ها، دفتر آلمان مقررات دوبلین را برای سوری‌ها به حالت تعلیق درآورد. این به این معنا بود که آلمان پذیرش تعداد بیشتری از پناهندگان را آغاز کرد. آنها با استقبال گرم جمعیت آلمانی‌ها مواجه شدند.

آمارها[ویرایش]

درخواست‌های پناهندگی[ویرایش]

درخواست پناهندگی در اروپا بر اساس کشور
اصلیت 2015 2016
سوریه
۳۶۲٬۷۱۵
۳۳۴٬۸۱۵
افغانستان
۱۷۸٬۲۹۰
۱۸۲٬۹۷۵
عراق
۱۲۱٬۵۸۵
۱۲۷٬۰۹۰
پاکستان
۴۶٬۵۱۰
۴۷٬۶۵۵
نیجریه
۳۰٬۰۰۰
۴۶٬۲۴۵
ایران
۲۵٬۴۰۰
۴۰٬۲۱۰
اریتره
۳۳٬۱۱۰
۳۳٬۳۷۰
آلبانی
۶۶٬۱۴۵
۲۹٬۱۴۵
روسیه
۱۸٬۳۹۵
۲۳٬۰۴۵
نامعلوم
۲۱٬۱۳۵
۲۰٬۰۳۵
سایر کشورها
۳۵۴٬۴۵۰
۳۲۲٬۲۲۵

منبع: Eurostat[۲۰]

پس از آن[ویرایش]

به دنبال تدابیر اتحادیه اروپا برای جلوگیری از رسیدن پناهجویان به مرزهایش، ورود ماهانه به حدود 10000 تا 20000 نفر در بهار 2016 کاهش یافت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گهگاه تهدید می کرد که از توافق ترکیه برای جلوگیری از رسیدن مهاجران و پناهجویان به اروپا سرپیچی می‌کند.

بحران مهاجرتی اروپا در ۲۰۱۸[ویرایش]

در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۱۸، ششصد پناهجوی سرگردان در آب‌های مدیترانه که پذیرش آنها باعث اختلاف رهبران اروپا شده بود، به ساحل اسپانیا رسیدند. این گروه بیش از یک هفته در دریا سرگردان بودند، قرار است دو قایق دیگر هم مهاجران بیشتری به اسپانیا بیاورد.[۲۱]

ایتالیا این پناهجویان را از سواحل خود دور کرد اما اسپانیا به پیشنهاد فرانسه تعدادی از ۶۲۹ مسافر کشتی آکواریوس را پذیرفت. فرانسه هم قبول کرده تا شماری از این پناهجویان را بپذیرد. سرنوشت مسافران این کشتی، به بحرانی دیپلماتیک میان ایتالیا و فرانسه تبدیل شده بود.[۲۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Asylum quarterly report – Statistics Explained". ec.europa.eu. Archived from the original on 26 July 2019. Retrieved 17 December 2018.
  2. "Europe migrant crisis".
  3. "The battle over the words used to describe migrants".
  4. "Europe's Migration Crisis".
  5. "Refugees or migrants – what's in a word?".
  6. "European migrant crisis: A country-by-country glance".
  7. "UNHCR chief issues key guidelines for dealing with Europe's refugee crisis". UNHCR."This is a primarily refugee crisis, not only a migration phenomenon".
  8. "European Refugee Crisis 2015: Why So Many People Are Fleeing The Middle East And North Africa". International Business Times. 3 September 2015.
  9. "What You Need to Know About Europe's Refugee Crisis: Q&A". Bloomberg. 8 September 2015.
  10. "UNHCR viewpoint: 'Refugee' or 'migrant' - Which is right?". UNHCR."The majority of people arriving this year in Italy and Greece especially have been from countries mired in war or which otherwise are considered to be 'refugee-producing' and for whom international protection is needed. However, a smaller proportion is from elsewhere, and for many of these individuals, the term 'migrant' would be correct."
  11. «Migrant crisis: How can EU respond to influx?» (به انگلیسی). BBC News. ۲۰۱۵-۰۹-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۲.
  12. «Migrant crisis: Explaining the exodus from the Balkans» (به انگلیسی). BBC News. ۲۰۱۵-۰۹-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۲.
  13. Stojanovic, Dusan (2015-09-07). "Migrant crisis: Pakistanis, others dumping IDs to become 'Syrian'". The Sydney Morning Herald (به انگلیسی). Retrieved 2022-05-02.
  14. "Migrants of Syrian, Afghan, Bangladeshi and Libyan origin are captured in Turkey". September 6, 2015. Archived from the original on 9 September 2015. Retrieved 10 September 2015.
  15. Yardley، Jim (۲۰۱۵-۰۴-۲۰). «Rising Toll on Migrants Leaves Europe in Crisis; 900 May Be Dead at Sea» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۲.
  16. "Migratory routes map". Frontex. Archived from the original on 20 March 2016. Retrieved 10 September 2015.
  17. "Sea Arrivals to Southern Europe". UNHCR. Archived from the original on 7 September 2015. Retrieved 10 September 2015.
  18. "Refugees and migrants crossing the Mediterranean to Europe". United Nations High Commissioner for Refugees. September 9, 2015. Archived from the original on 16 April 2016.
  19. "Europe migrant crisis". BBC News.
  20. Asylum and first time asylum applicants by citizenship, age and sex – annual aggregated data, Eurostat, 2021, archived from the original on 14 July 2021, retrieved 31 August 2021
  21. ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ «اولین پناهجویان کشتی سرگردان آکواریوس به اسپانیا رسیدند». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۲.


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «persian-alpha» وجود دارد، اما برچسب <references group="persian-alpha"/> متناظر پیدا نشد. ().