دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای
دانشگاه افسری نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نوعدانشگاه نظامی
بنیانگذاری شده۱۳۹۲
وابستگیسپاه پاسداران انقلاب اسلامی
رئیسدریادار دوم پاسدار عبدالرضا دبستانی[۱]
دانشجویان۳۵۰۰ نفر[۲]
موقعیتزیباکنار، رشت، ایران
رنگ آموزشگاه 

دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای دانشگاه افسری وابسته به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، که در شهر رشت قرار دارد.[۳] [۴]

تاریخچه[ویرایش]

دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۲ تأسیس شد.[۵]

دانشکده‌ها[ویرایش]

دانشکده شناوری[ویرایش]

دانشکده علوم و فنون شناوری جوادالائمه یا دانشکده شناوری، هم‌اکنون در رسته ناوبری در دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای ۲۸۶ دانشجو دارد. ۱۵۷ نفر از دانشجویان در رسته مکانیک دریایی تحصیل می‌کنند و در رسته برق و الکترونیک دریایی نیز دارای ۵۰ نفر دانشجو است. رشته برق و الکترونیک دریایی و سلاح شناوری نیز ۷۲ نفر دانشجو دارد. در دانشکده علوم و فنون شناوری در مجموع ۶۱۹ نفر تحصیل می‌کنند.

دانشکده موشکی[ویرایش]

در دانشکده موشکی در گرایش تجهیزات پرتاب موشک ۸۹ نفر دانشجو مشغول تحصیل هستند، که ۳۲ نفر از دانشجویان در رسته هدایت و کنترل موشک تحصیل می‌کنند. دانشکده موشکی در مجموع دارای ۱۴۵ دانشجو است.

دانشکده هوادریا[ویرایش]

دانشکده هوادریا دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای با جمع‌آوری مجموعه‌های پراکنده آموزش‌های هوا دریا در کشور تشکیل شد. در این دانشکده ۳۰ نفر از دانشجویان، دوره خلبانی قایق پرنده و خلبانی پهباد را می‌گذرانند.

دانشکده تکاوری سیدالشهدا[ویرایش]

دانشكده تكاوری سیدالشهدای زیباكنار اول بصورت مركز آموزشی تفنگداری و تكاوری نیروی دریایی سپاه پاسداران از سال ۶۵ فعال بود كه هم اكنون به عنوان زیر مجموعه دانشگاه علوم و فنون امام خامنه ای در آمده و افتتاح اولیه این دانشگاه در سال 92 صورت گرفته است.[۶]

تعداد دانشجویان[ویرایش]

دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز سال ۹۵ و در مرکز آموزشی زیباکنار با ۱۵۰ هزار متر مربع احداث شد و در حال حاضر ۱۸۰ مربی و هیئت علمی و ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه به تحصیل و فعالیت علمی می‌پردازند.[۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «امنیت و آرامش دریاها اولویت نخست نظام است». باشگاه خبرنگاران جوان. ۱۵ مرداد ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۴.
  2. «استقرار بیش از 20 شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین/ با دانشگاه علوم و فنون دریایی آیت الله خامنه‌ای تعامل داریم». خبرگزاری آنا. ۳۰ آبان ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۴.
  3. https://basijnews.ir/fa/amp/news/9183085 افتتاحیه-دانشگاه-دریایی-امام-خامنه-ای
  4. https://iribnews.ir/fa/amp/news/2544262 افتتاحیه-دانشگاه-علوم-فنون-دریایی-امام-خامنه-ای
  5. «جذب 909 دانشجو در دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای در سال تحصیلی جدید». خبرگزاری تسنیم. ۲۵ مهر ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۴.
  6. https://irna.ir/amp/81077535/برگزاری-همایش-تفنگداران-و-تکاوران-دریایی-سیدالشهدا-در-زیباکنار
  7. «استقرار بیش از 20 شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین/ با دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای تعامل داریم». خبرگزاری آنا. ۳۰ آبان ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۴.