ویکی‌پدیا:پرسش‌های رایج/ویرایش‌کردن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرسش‌های رایج ویرایشگران

برای ویرایش در ویکی‌پدیا دو روش وجود دارد: روش جدید استفاده از ویرایشگر دیداری است و روش قدیمی‌ ویرایش با استفاده از یک نوع زبان نشانه‌گذاری به نام ویکی‌متن (wikitext) است. در این صفحهٔ بیشتر در رابطهٔ با ویرایش‌نمودن از طریق ویکی‌متن توضیح داده شده است. برای ویرایش از طریق ویرایشگر دیداری به صفحهٔ راهنمای ویرایشگر دیداری مراجعه کنید.

چگونه صفحه‌ای را ویرایش کنم؟

برای ویرایش کلی صفحه، زبانهٔ «ویرایش» را در بالای صفحه کلیک کنید. برای ویرایش فقط یک بخش، بر روی پیوند «ویرایش» که در بخش سمت چپ هر عنوان قرار دارد کلیک کنید.

چگونه به صفحه‌ای پیوند بدهم؟

پیوند واژه یا واژه‌هایی‌است که دو کروشهٔ باز و بسته دو طرف آن را احاطه کرده‌است، همچنین این امکان هست که متن نمایش داده شده برای پیوند با خود نام پیوند متفاوت باشد.

[[نام صفحه]] مثال: [[ایران]]
[[نام صفحه]]ی آغاز -- پسوندهایی که بدون فاصله بعد از براکت بسته نوشته شوند به طور خودکار جزئی از پیوند نمایش داده می‌شوند. با این وجود بهتر است که از روش زیرین برای پسوندها استفاده کنید.
[[نام صفحه|نام برای نمایش]] -- با این روش نام دیگری برای پیوند به صفحه دیگر استفاده می‌شود. مثال: [[ایران|ایرانی]]
[[نام صفحه (بخش‌پنهان)|نام صفحه]] -- به این ترتیب می‌توانید قسمتی از پیوند را داخل پرانتز قرار دهید تا نمایش داده نشود، این روش برای صفحات ابهام‌زدایی بیشتر کاربرد دارد. همچنین نیاز نیست از زیر خط "_" برای جداسازی واژه‌ها مانند آن‌چه در نشانی‌ها می‌بینید استفاده کنید؛ استفاده از فاصله کافی‌است.

چگونه نام صفحه‌ای را تغییر دهم؟

اعضایی که سابقهٔ چند ویرایش در ویکی‌پدیا را داشته باشند می‌توانند یک صفحه را تغییر نام دهند؛ با این کار در صفحه قبل ارجاعی به صفحه جدید داده می‌شود و محتویات و تاریخچه منتقل می‌شود، این کار بهتر از آن است که صفحه‌ای جدید بسازید و محتویات را دستی جایگزین کنید، زیرا با این روش تاریخچه مقاله نیز حفظ می‌شود. با این وجود، اگر صفحهٔ مورد نظر از قبل وجود داشته بهتر است از مشاورهٔ یک مدیر کمک بگیرید یا این‌که باز هم وجود تاریخچه را نادیده بگیرید و محتویات قبلی را در صفحهٔ مقصد کپی کنید. از دکمهٔ «انتقال» در بالای صفحه برای تغییر نام استفاده کنید، سپس به صفحه منتقل شده باز گردید و با انتخاب گزینهٔ «پیوندها به این مقاله» از فهرست سمت راست، پیوندهایی که به آن صفحه می‌رفته‌اند را نیز درست کنید. تحت شرایط خاصی و به‌ویژه اگر تعداد این پیوندها زیاد است از مشاورهٔ سایرین برای استفاده از یک ربات برای تغییر خودکار این پیوندها استفاده کنید.

چگونه صفحه‌ای را به صفحه‌ای دیگر تغییر مسیر بدهم؟

دکمهٔ ویرایش را فشار دهید. صفحه را خالی کنید و تنها در آن این عبارت را بیاورید:

#تغییرمسیر [[نام صفحه‌ای که می‌خواهید تغییر مسیر به آن صورت گیرد]]

راه‌حل دیگر این است که پس از این‌که صفحه خالی شد یا این‌که صفحه برای نخستین بار ایجاد می‌شد و فقط می‌خواستید به یک صفحه تغییر مسیر دهید، روی «#تغییرمسیر [[]]» در بخش پایین جعبهٔ ویرایش در قسمت نشان‌های ویکی برای کاهش اشتباه احتمالی کمک بگیرید.

توجه کنید که استفاده از redirect نیز به جای «تغییرمسیر» کاربرد دارد.

اندازهٔ یک مقالهٔ خوب چقدر باید باشد؟

یک مقاله خوب باید اطلاعات کامل و گسترده‌ای به خواننده ارائه کند. اما خیلی طولانی شدن مقاله، هم در زمان خواندن آن، و هم در زمان ویرایش کردن آن مشکل ایجاد می‌کند. مقالات بهتر است کمتر از ۵۰۰۰ کلمه باشند.[نیازمند منبع] بهتر است مقاله‌ای که خیلی طولانی است را به چند مقاله کوچک‌تر تقسیم کرد، و از یک صفحهٔ اصلی به همهٔ آن‌ها پیوند داد.

چگونه بفهمم اندازهٔ یک مقاله چقدر است؟

وقتی در ویکی‌پدیا مقاله‌ای را جستجو کنید، حجم آن را نشان می‌دهد. به علاوه، می‌توانید روی دکمهٔ ویرایش کلیک کنید و در کادر آغاز صفحه، حجم مقاله را که معمولاً کمتر از ۲۰۰ کیلوبایت است ببینید.

وقتی مقاله‌ای در ویکی‌پدیا از ۳۲ کیلوبایت بزرگتر شود، در بالای صفحه یک پیغام هشدار نمایش داده می‌شود. علت این پدیده آن است که ویرایش مقالات بزرگتر از این اندازه، در برخی مرورگرهای اینترنت، خصوصاً مرورگرهای قدیمی، با مشکلاتی همراه است. به علاوه کندشدن بارگذاری صفحات در بعضی رایانه‌ها و مرورگرها و با اتصالات اینترنتی کم‌سرعت، نتیجهٔ طولانی‌بودن صفحه‌است.

با مقاله‌های بیش از حد بلند چه کنم؟

در این هنگام باید سعی کرد مقاله را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرد و برای این کار از علامت‌های (== ==) باید برای ساخت عناوین جدید در مقاله استفاده کرد. همینطور می‌توان مقاله‌های جدیدی از بخش‌های مقاله طولانی ایجاد کرد و در مقاله اصلی خلاصه آن را آورد. پس از این‌که یکی از بخش‌های مقاله، شایستهٔ داشتن یک مقالهٔ جداگانه شد، محتویات آن را در صفحه‌ای جدید کپی کنید و آن مقاله را ایجاد کنید. سپس در همان بخش مقالهٔ اولیه از {{اصلی|مقالهٔ ثانویه}} که مقالهٔ ثانویه، نام نوشتار جدید است استفاده کنید و این‌بار تنها خلاصه‌ای از آن را بنویسید یا این‌که هیچ‌چیزی ننویسید و فقط از الگوی گفته‌شده استفاده کنید.

چگونه بفهمم دیگران چه تغییراتی در یک مقاله ایجاد کرده‌اند؟

نرم‌افزار ویکی‌پدیا می‌تواند فهرستی از تفاوت‌های بین دو نسخه (چه بین دو نسخهٔ متوالی و چه بین نسخهٔ فعلی و یکی از نسخه‌های قدیمی) تهیه کند. این لیست به شکل دو ستون ارایه می‌شود که هر کدام یک نسخه را نشان می‌دهد و تفاوت‌ها با رنگ دیگری برجسته شده‌است. برای مثال این‌جا را ببینید.

برای دیدن تفاوت‌ها می‌توانید در صفحهٔ «تغییرات اخیر» روی «تفاوت» کلیک کنید. از صفحهٔ خود مقاله هم کافی است ابتدا روی «نمایش تاریخچه» و بعد روی «فعلی» یا «قبلی» کلیک کنید.

چگونه در متن می‌توانم تصویر قرار دهم؟

کافی است بین دو براکت ابتدا واژهٔ کلیدی «تصویر»، سپس دونقطه و در آخر نام عکس را قرار دهید (نمونه. [[تصویر:Iran.png]]). برای ارسال تصاویر خود از صفحهٔ ویژهٔ ارسال استفاده کنید.

چطور برای تصویرها شرح بنویسم؟

برای این کار در هنگام استفاده از [[تصویر:مثال.jpg]] توضیحات را بعد از نام تصویر و بعد از یک «|» می‌آوریم. یعنی [[تصویر:مثال.jpg1|توضیحات]]

چگونه یک متن را مخفی کنم؟

گاهی پیش می‌آید که به‌خاطر کمبود فرصت برای ویرایش، می‌خواهید زمان دیگری آن‌را ادامه دهید؛ مثلاً متنی به یک زبان دیگر دارید که قسمتی از آن ترجمه شده و بعداً می‌خواهید مابقی‌اش را ترجمه کنید. یا بعضی وقت‌ها لازم است در هنگام ویرایش مقاله، به کاربران دیگر تذکر دهید که مورد خاصی را مدنظر داشته باشند. برای این‌کار می‌توانید از کُد <!-- متن دلخواه --> (به جای «متن دلخواه» متن موردنظرتان را بنویسید) استفاده کنید. با استفاده از این کد، متن‌تان در صفحهٔ ویرایش هست؛ اما در صفحهٔ مقاله نشان داده نمی‌شود. ‎

چگونه فهرست مندرجات بسازم؟

بعد از ایجاد سه سرفصل، فهرست مندرجات به صورت خودکار ساخته خواهد شد و دیگر نیازی به ساخت آن به صورت دستی نیست؛ مگر آن‌که:

  • در بخش ترجیحات هر کاربر، فهرست مندرجات غیرفعال شده باشد.
  • در یک مقاله، واژهٔ جادویی __NOTOC__ (با دو آندراسکور در هر دو طرف) به مقاله افزوده شده باشد.

اگر بخواهید با کمتر از چهار عنوان، مقاله، صاحب فهرست مندرجات شود، از __FORCETOC__ یا __TOC__ استفاده شود. استفاده از __FORCETOC__، فهرست مندرجات را پیش از عنوان آغازین، و استفاده از دومی، فهرست مندرجات را در هر جایی که __TOC__ به کار رفته قرار می‌دهد.

چگونه می‌توان روی ویندوز یا سیستم عامل دیگری، صفحه کلید فارسی نصب کرد؟

ویکی‌پدیا:فارسی‌نویسی و ویکی‌پدیا:خط فارسی را پاس بداریم را ببینید و سعی کنید آسان‌ترین و مناسب‌ترین گزینه را برگزینید.

چگونه می‌توان با ویکی‌های دیگر ارتباط میان‌مقاله‌ای برقرار کرد؟

به این کار اصطلاحا می‌گویند میان‌ویکی و این کار بوسیله استفاده از این کاراکترها در پایان مقاله‌ها قابل انجام است.

به عنوان مثال:
و
بخش اول مربوط به میان‌ویکی مرتبط با مقاله کمک به زبان فارسی است اما بخش دوم مربوط به میان‌ویکی مقاله کمک به زبان انگلیسی. فقط کافی است که میان‌ویکی مقاله مورد نظر خود را بیابید و به این صورت که گفته شد در پایان مقاله مورد نظر خود قرار دهید.

من در ایجاد ارجاع به منابع (گذاشتن منبع یا همان پانویس) مشکل دارم

شما برای ارجاع باید از الگوی پانویس استفاده کنید. به این صورت که ارجاع خود را درون دو تگ رف <ref>-- نوشته شما --- </ref> قرار می‌دهید وسپس بعد از آن باید در پایین مقاله مکانی برای بازتاب ارجاع به این صورت توسط الگوی پانویس قرار دهید. {{پانویس}} که نتیجه می‌دهد:

پانویس

  1. -- نوشته شما ---