ویکی‌پدیا:بازرسان کاربر/منشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

منشی‌های بازرسی کاربرانی هستند که تجربه و قدرت قضاوت‌شان دربارهٔ سیاست‌های ویکی‌پدیا به ویژه سیاست حساب زاپاس و تشخیص شرایطی که نیاز به انجام بازرسی کاربر است، به اثبات رسیده‌است. گروه منشی‌های کاربر برای کمک به بازرسان کاربر ایجاد شده و مسئولیت‌شان رسیدگی به امور روزانهٔ درخواست‌های بازرسی کاربر است.

درخواست‌های بازرسی کاربر فقط وقتی انجام می‌شوند که یک منشی بازرسی یا بازرس کاربر، کامل بودن درخواست را تأیید کنند و از درخواست پشتیبانی کنند (یعنی بر ضرورت اجرای بازرسی صحه بگذارند). در انتهای کار نیز، منشی‌ها مسئولیت دارند که درخواست‌ها را به درستی بایگانی کنند.

درخواست برای منشی شدن[ویرایش]

هر کاربر خوش‌سابقهٔ ویکی‌پدیای فارسی می‌تواند درخواست کند که منشی بازرسی بشود. برای این که کاربری به عنوان منشی بازرسی انتخاب بشود، نیاز نیست که دسترسی مدیریت یا نظایر آن داشته باشد اما باید نشان دهد که با سیاست‌های ویکی‌پدیا، آن چنان‌که به حساب‌های زاپاس و انجام بازرسی کاربر مربوط هستند، آشنایی دارد. لازم به ذکر است که منشی‌های بازرسی بر حسب نیاز انتخاب می‌شوند؛ در نتیجه بعید نیست که کاربری شایستگی‌های منشی شدن را داشته باشد اما درخواست او رد شود چون نیازی به منشی جدید وجود نداشته باشد.

وظایف منشی‌های بازرس، عموماً نیازمند قدرت بالای قضاوت منطقی و تجربهٔ زیاد در برخورد با کاربران و تحلیل رفتار آن‌هاست. برخی دیگر از خصوصیات منشی‌های بازرسی عبارتند از توانایی بالا در ارتباط با دیگر کاربران، رویکرد صبورانه و خردگرایانه، و تجربه‌های مرتبط با بازرسی کاربر یا حل اختلاف بین کاربران.

اگر چه بعید نیست که بسیاری از منشی‌های بازرسی در ویکی‌پدیای فارسی خود مدیر نیز باشند، اما کاربران غیر مدیر هم می‌توانند منشی بازرسی بشوند. کاربرانی که سابقهٔ زیادی ندارند یا ویرایش‌های قبلی‌شان نشانگر آشنایی کافی ایشان با سیاست‌های مرتبط با وظایف منشی‌های بازرسی نیست، تقاضایشان برای منشی شدن رد خواهد شد. این کاربران می‌توانند بعد از چند ماه و در شرایطی که سابقهٔ کافی از مشارکت در حوزه‌های مربوط دارند، درخواست مجدد بدهند.

انواع منشی‌ها[ویرایش]

منشی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: نوآموز، و مستقل. منشی‌ها در بدو انتخاب، به عنوان «منشی نوآموز» شناخته می‌شوند به این معنی که کارهایشان توسط بازرسان کاربر و منشی‌های مستقل تحت نظر گرفته می‌شود و راهنمایی دریافت می‌کنند تا وظایف منشی را به درستی انجام بدهند. (منشی‌هایی که خود سابقاً بازرس کاربر بوده‌اند، معمولاً مستقیماً به عنوان منشی مستقل انتخاب می‌شوند.)

منشی‌های نوآموز تمام وظایف یک منشی مستقل را انجام می‌دهند. منشی‌های نوآموز می‌توانند هر زمان که احساس کردند که با تمامی جزئیات منشی‌گری آشنا شده‌اند درخواست کنند که تبدیل به منشی مستقل گردند. دیگر منشی‌ها (اعم از نوآموز یا مستقل) می‌توانند نظر خود را راجع به مستقل شدن آن منشی اعلام کنند. تصمیم نهایی برای ارتقای یک منشی به منشی مستقل، بر عهدهٔ بازرسان کاربر است. هدف از تبدیل یک منشی به «منشی مستقل» آن است که بازرسان کاربر و دیگر منشی‌های مستقل دیگر نیاز نداشته باشند فعالیت وی را تحت نظر بگیرند. همچنین یک منشی، پس از تبدیل شدن به منشی مستقل می‌تواند به آموزش دیگر منشی‌های نوآموز کمک کند.

نقش مدیران غیر بازرس[ویرایش]

مدیرانی که بازرس کاربر نیستند می‌توانند برای منشی شدن درخواست کنند و در صورت منشی شدن، با انجام وظایف منشی به روند بازرسی کمک کنند. علاوه بر این مدیران به چند روش دیگر هم می‌توانند به روند بازرسی کمک کنند.

نخست آن که با استفاده از ابزارهای مدیریتی (نظیر حفاظت، حذف نسخه و قطع دسترسی) انضباط صفحه‌های درخواست بازرسی را حفظ کنند. مدیران برای این کار لازم نیست عضو گروه منشی‌های بازرسی باشند. هر گاه در صفحه‌های درخواست بازرسی اتفاقاتی نظیر حمله شخصی، نیت‌یابی، بی‌نزاکتی یا افشای اطلاعات خصوصی رخ داد، مدیران می‌توانند مطابق معمول دخالت کنند و با اقدام خود جلوی به حاشیه رفتن درخواست بازرسی، اخلال در پروژه یا نقض محرمانگی را بگیرند.

دیگر آن که مدیران می‌توانند خود درخواست بازرسی کنند، یا در درخواست‌های موجود نظری بدهند که می‌تواند درخواست را شفاف‌تر کند، یا اطلاعات بیشتری که به تصمیم‌گیری در مورد درخواست بازرسی کمک می‌کند اضافه کنند، یا توجه بازرسان و منشی‌ها را به مشکلی در یک درخواست بازرسی جلب کنند.

دست آخر این که مدیران می‌توانند بر اساس نتایج بازرسی، اقدام مدیریتی لازم (نظیر بستن یک یا چند حساب کاربری) را انجام بدهند. همچنین درخواست‌هایی که کامل شده‌اند را مدیران نیز می‌توانند بایگانی کنند.

مدیرانی که بازرس یا منشی نیستند، نباید با مثابه یک بازرس یا منشی رفتار کنند. مدیرانی که منشی بازرسی نیستند مجاز نیستند که تکمیل یک درخواست را تایید یا ضرورت انجام بازرسی را اعلام کنند.

فهرست منشی‌های بازرسی[ویرایش]

منشی‌های فعال[ویرایش]

منشی‌های غیر فعال[ویرایش]

منشی‌های که در یک دوره غیبت موقتی از منشی‌گری هستند.

منشی‌های پیشین[ویرایش]