ویکی‌پدیا:مبادا لوبیا توی دماغت فرو کنی

این صفحه شامل مطالب فکاهی است که بامزه به‌نظر می‌رسند. ممکن است نصایحی را هم شامل شپد.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویکی‌پدیا:مبادا لوبیا توی دماغت فرو کنی/آخ آخ
لطفاُ دکمهٔ قرمز را فشار ندهید.

یک داستان قدیمی وجود دارد که می‌گوید:

مادر پسرک به خرید می‌رفت. وی نگران پسرش که همیشه به سراغ شیطنت‌هایش می‌رفت بود. او اینطور جدی شروع به نصیحتش کرد: «پسر خوبی باش. دردسر درست نکن. همهٔ شکلات‌ها رو نخور. شیر رو همه‌جا نپاش. به گاو سنگ پرتاب نکن. توی چاه نپر». پسرک همهٔ این کارها را در طی دفعات قبلی که به خرید رفته بود انجام داده بود. با امید پیشگیری از یک دردسر جدید، مادرش افزود «و لوبیا توی دماغت فرو نکن». این ایدهٔ جدیدی برای پسرک بود که فوراً آن را امتحان کرد.

در اشتیاق خود برای جلوگیری از اعمال نابخردانه دیگران، ممکن است ایده‌هایی را مطرح کنیم که آنها قبلاً به آن توجه نکرده بودند. ممکن است عاقلانه باشد که در برابر چنین احتمالاتی احتیاط نکنیم. توصیه‌های پیشگیرانه ممکن است باعث شیطنت‌های جدید شود. به قول معروف «به آنها هیچ ایده ای نده». به عبارتی دیگر، نمونه‌هایی از اینکه چطور اختلال ایجاد کرد ارائه نکنید (مثلاً به این پیوند نروید وگرنه ویکی‌پدیا را خراب می‌کنید)، زیرا این احتمالاً قطعاً مردم را برای انجام آن وسوسه می‌کند. [یادداشت ۱] بنابراین، مادر پسر می‌توانست به جای آن، این جمله را بگوید:

دماغت تمیز بمونه‌ها![یادداشت ۲]

استفادهٔ امروزی از این انشا[ویرایش]

در طول شانزده سالی که این مقاله وجود داشته‌است، معانی متفاوتی با آنچه از متن بالا بر می‌آید، به خود گرفته‌است. حوزه‌های زیادی از دانشنامه وجود دارد که به سطحی از امنیت از طریق مبهم بودن متکی هستند یا از آن بهره می‌برند، مانند WP:SPI. به همین دلیل، جزئیات موارد و کاهش ضریب سوء استفاده اغلب در ویکی مورد بحث قرار نمی‌گیرد و وپ:لوبیا را به عنوان دلیل ذکر می‌کنند. انشایی وجود دارد که این موضوع را عمیق‌تر توضیح می‌دهد: ویکی‌پدیا:دلیلی وجود دارد که شما نمی‌دانید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت[ویرایش]

  1. The truth of this proposition is evidenced by the controversy of Monty Python's Life of Brian and the impact of this at the box-office. To quote Michael Palin: "There is not a great deal of religious satire in Brian, although there is some comment on organised religion. The religious critics in America told people not to go and see it, which was wonderful for the box office."[۱]
  2. And don't mention the war.

منابع[ویرایش]

  1. Luck, Richard (26 September 2016). "The Making Of Monty Python's Life Of Brian". Sabotage Times (به انگلیسی).