ویکی‌پدیا:سیاست حذف

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سیاست حذف ویکی‌پدیا به توصیف چگونگی تشخیص و حذف صفحاتی می‌پردازد که معیارها و ملاک‌های مربوط به محتویات دانشنامهٔ ویکی‌پدیا را برآورده نمی‌کنند. در ادارهٔ روزانهٔ ویکی‌پدیا، تعدادی مقاله از طریق فرایندهایی که در ادامه به‌طور خلاصه شرح داده می‌شود، حذف می‌شوند.

وقتی مقاله‌ای در ویکی‌پدیا حذف می‌شود، نسخهٔ فعلی و تمام نسخه‌های قبلی (تاریخچه) از دید عموم مخفی می‌شوند. برخلاف خالی کردن صفحات (یا واگردانی آن) که همهٔ کاربران می‌توانند آن را انجام دهند، حذف مقالات فقط توسط مدیران و ویکی‌بانان انجام می‌شود. مدیران و ویکی‌بانان امکان دیدن صفحه‌های حذف‌شده را دارند، ولی فقط مدیران می‌توانند صفحه‌های حذف‌شده را احیا کنند. جزئیات این کار در این سیاهه ثبت می‌شود. چنانچه نسبت به وجود اجماع برای حذف صفحه‌ای تردید وجود داشته باشد، مدیران معمولاً آنها را حذف نمی‌کنند.

دلایل حذف

دلایل حذف عبارت (و نه محدود) است از (با توجه به شرط اینکه نتوان بخشی از مقاله را که تخلفی در آن وجود دارد بهبود داد یا زدود، زیرا این کار بر حذف کل مقاله ارجح است):

  • نقض حق تکثیر و نقض کلی ضوابط محتوای منصفانه ویکی‌پدیا
  • خرابکاری، شامل بودن تغییر مسیر جنجال‌برانگیز، صفحاتی که فقط برای بی‌اعتبار کردن موضوع ساخته می‌شوند، چرندیات محض، یا به کل نامفهوم
  • تبلیغات یا هرگونه اسپمینگ که بدون مطالب مرتبط باشند (به غیر از مقاله‌های مرتبط با تبلیغات)
  • انشعاب محتوا (مگر اینکه یک ادغام یا تغییر مسیر مناسب وجود داشته باشد)
  • مقاله‌هایی که نمی‌توانند به منابع معتبر نسبت داده شوند، شامل نوواژه (واژهٔ جدید)، تحقیق دست‌اول و مقاله‌هایی که فریب‌آمیز هستند (به غیر از مقاله‌هایی که به موضوعات موردتوجه دربارهٔ این موضوعات می‌پردازند)
  • مقاله‌هایی که تلاش برای پیداکردن منابع معتبر و اثبات‌پذیری آنها موفقیت‌آمیز نبوده
  • مقاله‌هایی که با رهنمود سرشناسی مطابقت ندارند
  • مقاله‌هایی که سیاست ویکی‌پدیا:زندگی‌نامه زندگان را نقض می‌کنند
  • زائد یا در غیر این صورت الگوهای بدون استفاده
  • رده‌های درهم‌ریخته
  • پرونده‌های بدون استفاده، منسوخ یا نقض کننده سیاست استفاده منصفانه
  • هرگونه استفادهٔ دیگر از مقاله‌ها، الگوها، پروژه‌ها و صفحه‌های کاربری‌ای که مغایر با سیاست‌های مقررشده در مورد هرکدام آنهاست
  • هر محتوایی که مناسب یک دانشنامه نباشد

جایگزین حذف

ویرایش

زمانی که بتوان مقاله‌ای را بهبود بخشید، بهتر است با ویرایش آن، اصلاح و تکمیلش کنیم. برچسب‌های مختلفی را می‌توان به مقاله اضافه کرد تا مشکل مقاله نشان داده شود. تعدادی از پرکاربردترین آنها عبارتند از:

صفحه‌هایی که نام اشتباهی دارند به راحتی توسط انتقال می‌توانند به نام درست منتقل شوند. اختلافات در مورد نامگذاری در صفحه بحث آن مقاله، به بحث گذاشته می‌شوند یا در درخواست‌های انتقال فهرست می‌شوند. خرابکاری در صفحه‌ها توسط هر کاربری قابل واگردانی است.

ادغام

بعضی از مقاله‌ها معیارهای ادغام را دارند، بر همین اساس نباید حذف شوند بلکه باید ادغام شوند. از آنجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاعات دربارهٔ اعضای خانوادهٔ یک شخصیت معروف که خود سرشناس نیستند، عموماً در مقالهٔ آن شخص معروف ادغام می‌شوند.
  • صفحه‌های شخصیت‌های غیراصلیِ آثار داستانی نیز عموماً با فهرست‌ها ادغام می‌شوند.
  • اگر دو صفحه تکراری (حاوی موضوعی واحد) باشند، صفحه‌ی جدیدتر باید به دیگری که قدیمی‌تر است منتقل شود و مقاله‌ی جدیدتر که خالی شده، تبدیل به تغییرمسیر شود. این کار نیازی به فرایندی خاص یا بحث ندارد، اما باید موارد گفته شده در صفحه‌ی ادغام صفحه‌ها را، از جمله اشاره به انتقال محتوا در «خلاصه ویرایش» مقاله‌های مبدأ و مقصد و افزودن الگوی مربوطِ، به صفحات بحث هر دو مقاله‌ را انجام دهید.

تغییر مسیر

بعضی اوقات یک مقاله نامناسب ممکن است عنوانی داشته باشد که برای تغییر مسیر مفید باشد. در این مواقع، حذف لازم نیست و هر کاربری می‌تواند تغییر مسیر به مقاله‌ای دیگر را انجام دهد. اگر تغییر مسیر محل مناقشه شد، قبل از هر واگردانی در صفحه بحث، گفتگو را برای رسیدن به اجماع بیاغازید.

بحث

این که فکر می‌کنید اطلاعات موجود در یک مقاله درست نیست، دلیل کافی برای حذف آن نیست. به همین ترتیب، اختلاف نظر با سیاست‌ها یا راهنماها دلیلی برای زدودن آنها نیست. در مورد موضوعات مرتبط با صفحه‌های نامناسب کاربری هم، معمولاً موضوع با صحبت کردن با کاربر حل می‌شود. بحث پیرامون محتوای صفحه‌ها باید در صفحه بحث آن صفحه‌ها پیگیری شود، و روش‌های دیگر حل اختلاف باید گذرانده شود مانند وارد کردن موضوع در ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر برای نظرخواهی از کاربران. بحث‌های پیرامون حذف که واقعاً درگیری‌ای بدون نتیجه هستند، ممکن است توسط مدیران بسته شوند، و معطوف به صفحه‌های بحث یا فرومی مناسب بشوند.

آمایشگاه

مقاله‌هایی که استانداردهای ویکی‌پدیا را نداشته اما پتانسیل رسیدن به آنها را دارند، باید به ویکی‌پدیا:پیش‌نویس‌ها منتقل شوند، جایی که می‌توانند داوطلبانه ویرایش شوند، قبل از اینکه، وارد فضای اصلی شده یا به کل حذف شوند. آمایشگاه مقاله فواید مختلفی را قبل از انتقال مقاله‌های مذکور به فضای کاربری، فراهم می‌آورد. به‌طور مثال باعث سهولت در یافتن و ویرایش این دست مقالات می‌شود.

پروژه‌های دیگر

برخی از مقاله‌ها مناسب ویکی‌پدیا نیستند اما برای یکی از پروژه‌های خواهر ویکی‌مدیا مناسبند. ممکن است این مقاله‌ها قبل از ادغام یا حذف به‌وسیلهٔ ترنس‌ویکی به آن پروژه منتقل شوند. اگر احتمالاً مقاله‌ای که حذف می‌شود در آینده تحت همان عنوان ساخته خواهد شد، به یک تغییرمسیر نرم به مقالهٔ پروژهٔ خواهر تبدیل می‌شود.

این موضوع مخصوصاً در مورد ویکی‌واژه کاربرد دارد. در چنین مواقعی، برای درخواست ترنس‌ویکی، لطفاً ابتدا ویکی‌واژه را برای یافتن سرواژهٔ مربوط بگردید، و سپس برچسب {{انتقال به ویکی‌واژه}} را به مقاله بزنید. مقاله‌هایی که هیچگاه نمی‌توانند جز سرواژه واژه‌نامه باشند، بهتر است ادغام شوند و تغییرمسیری (درون ویکی‌پدیا) به سبک صفت اسم یا فعل صفت فاعلی شوند. اگر مقالهٔ مناسبی در ویکی‌پدیا وجود ندارد، مقالهٔ سرواژه‌مانند باید برای حذف در نظر گرفته شود یا تبدیل به تغییرمسیری بشود یا تغییرمسیر نرم به سرواژه در ویکی‌واژه با استفاده از الگوی {{Wi}} بشود.

بایگانی

برای بایگانی کردن صفحه‌ها نباید آن‌ها را حذف کرد. توسعه‌دهندگان اعلام کرده‌اند که صفحه‌های حذف‌شده می‌توانند در هر لحظه از پایگاه دادهٔ ویکی‌مدیا حذف شوند.

فرایندها

در ادامه ۴ روش اصلی حذف و ۲ روش برای بازبینی و بازگردانی نتیجه حذف‌ها خواهد آمد.

نقض حق تکثیر

به دلایل حقوقی ویکی‌پدیا نمی‌تواند میزبان محتویات ناقض حق تکثیر باشد.

  • جایی که آنها را پیدا کنیم ویکی‌پدیا:مشکلات حق تکثیر، ویکی‌پدیا:پرونده‌های احتمالاً غیرآزاد
  • چگونگی انجام کار: برای تصاویر ویکی‌پدیا:پرونده‌های احتمالاً غیرآزاد#دستورالعمل‌ها را بخوانید. برای دیگر صفحه‌ها اگر ممکن است بخش نقض حق تکثیر را حذف کنید یا می‌توانید کل محتوای صفحه را با {{جا:نقض حق تکثیر|url=Address}} جایگزین کنید. برای صفحه‌هایی که کل محتویاتش نقض حق تکثیر هستند، بعد از اینکه تاریخچه را برای پیداکردن نسخه‌ای رعایت کننده حق تکثیر بررسی کردید و نسخه‌ای نیافتید، برچسب {{حذف سریع}} را به صفحه بیافزایید.
  • اگر مخالف هستید: سعی کنید با پدیدآورنده اثر تماس بگیرید و ببینید آیا وی حاضر است اثر خود را منتشر کند (۱) تحت یک اجازه‌نامه قابل قبول (برای متن CC-BY-SA یا GFDL،) و (۲) در مالکیت عمومی. اجازه‌نامه «فقط استفاده در ویکی‌پدیا» یا «فقط برای استفاده‌های غیرتجاری» کافی نیست. زیرا با اجازه‌نامهٔ ما ناسازگاری دارد.
  • بارگذاری دوباره: بارگذاری دوباره محتوای شامل حق تکثیر همان‌طور که در ادامه می‌آید، به‌سرعت حذف خواهد شد. اصرار به ساختن چنین محتوایی قطع دسترسی به‌دنبال دارد.

حذف سریع

صفحه‌هایی که یکی از معیارهای حذف سریع را داشته باشند، می‌توانند بدون هیچ بحثی حذف شوند. صفحه‌هایی که پیشنهاد حذف یا حذف از طریق بحث (در ادامه خواهند آمد) در مورد آنها جاری است نیز در زمرهٔ حذف سریع می‌گنجند که بر سایر فرایندها ارجح است.

  • جایی که آنها را پیدا کنیم: فهرستی از تمام صفحاتی که برچسب حذف سریع خورده‌اند در اینجاست.
  • چگونگی انجام کار: مدیران و ویکی‌بانان می‌توانند صفحات برچسب خورده را حذف کنند. دیگر کاربران نیز می‌توانند برچسب {{حذف سریع}} را به بالای صفحه اضافه کنند.
  • اگر مخالف هستید: هر کاربری به جز آغازگر آن مقاله می‌تواند برچسب حذف سریع را از صفحه بردارد. اگر مقاله‌ای که شما آن را ایجاد کرده‌اید، برچسب حذف سریع خورد، الگوی {{دست نگهدار}} را به آن بیافزایید یا مقاله را بهبود دهید یا در صفحه بحث مربوط دلایل خود را بیان کنید. این الگو وقت بیشتری به شما می‌دهد، اما با این‌حال ممکن است مقاله به دلیل داشتن معیارهای حذف سریع حذف شود. اگر یک صفحه حذف سریع شد، و مخالفتی با آن وجود داشت، این موضوع در بررسی حذف که در ادامه خواهد آمد، به بحث گذاشته می‌شود.
  • نامزد کردن دوباره: یک مقاله یا معیارهای حذف سریع را دارد یا ندارد. اگر در این باب اختلاف نظری وجود داشت، موضوع معمولاً در نظرخواهی برای حذف مطرح می‌شود که در ادامه خواهد آمد.

حذف سریع الگوها

برای حذف سریع الگوها، باید الگوی {{حذف سریع}} را داخل برچسب noinclude قرار بدهید، به این شکل:

<noinclude> {{حذف سریع}} </noinclude>

حذف مقالات بی‌منبع دربارهٔ افراد زنده

کلیهٔ مقالاتی که دربارهٔ فرد زنده بعد از ۱۸ مارس ۲۰۱۰ ساخته می‌شوند، باید دست‌کم یک منبع معتبر داشته باشند که یکی از ادعاهای مقاله را تأیید کند. درغیراین‌صورت، مقاله با مهلت ده‌روزه برچسب می‌خورَد و پس از انقضای مدت، در صورت افزوده نشدن منبع، مدیران صفحه را بدون نظرخواهی حذف می‌کنند.

نظرخواهی برای حذف

صفحه‌هایی که در دو روند فوق نمی‌گنجد، بعد از بحث جمعی کاربران در ویکی‌پدیا:نظرخواهی برای حذف حذف خواهد شد. نتیجه این بحث یا حذف سریع، ممکن است در ویکی‌پدیا:بررسی حذف بررسی شود. در اینجا، کاربرانی که می‌خواهند در بحث حذف شرکت کنند، اقدام می‌کنند.

وقتی حذف صفحه‌ای به بحث گذاشته می‌شود، جمع‌بندی از طریق شمارش آرا انجام نمی‌شود؛ بنابراین، کاربران به توضیح نظر خود و ارجاع به سیاست‌ها ترغیب می‌شوند. بحث‌ها حداقل ۷ روز کامل بطول می‌انجامند. پس از آن اگر اجماع بر حذف حاصل شده بود صفحه به‌دست مدیری حذف می‌شود. در صورتی که مدیری تشخیص دهد اجماعی بر اساس وپ:برف به‌وجود آمده‌است جمع‌بندی زودتر اعمال خواهد شد.[۱] کاربران غیرمدیر قبل از جمع‌بندی، جمع‌بندی توسط غیرمدیران را مطالعه کنند.

حذف یک صفحه از راه نظرخواهی برای حذف، تنها زمانی صورت می‌گیرد که اجماع حاصل شده باشد؛ بنابراین، اگر اجماع واضحی وجود ندارد، صفحه برای ویرایش، ادغام یا تغییرمسیری مناسب نگه داشته می‌شود. بحث‌های مرتبط با مقاله‌های زندگی‌نامه افراد نه چندان مشهور که در آن فرد موضوع مقاله خود درخواست حذف داده و اجماع بارزی وجود ندارد، باید به نفع حذف شدن جمع‌بندی شوند. درخواست حذفی که بعد از پایان مدت بحث هم در آن پاسخ‌هایی نوشته می‌شود، می‌تواند توسط کسی که بحث را جمع‌بندی کرده دوباره باز شود به شرط آن که گمان برود زمان بیشتر باعث ایجاد اجماع روشن‌تری خواهد شد.

اینکار که از کاربران خارج از ویکی‌پدیا بخواهید برای حمایت به نظرخواهی بیایند، نکوهیده است. (نظراتی که در نظر گرفته نمی‌شود) اینچنین نظراتی نادیده گرفته می‌شوند. آنها پاک نمی‌شوند اما ممکن است با الگوی {{حتمن}} نشان داده شوند که نشان می‌دهد این کاربر مشارکتی کم داشته یا به جز این، مشارکت دیگری نداشته‌است. در بسیاری از موارد نظرخواهی برای حذف می‌تواند محافظت شود.

درخواست نظرخواهی حذف برای جنگ ویرایشی موجود نیز درست نیست. این مشاجره‌ها به حذف کل مقاله منجر نخواهند شد. به‌جای اینکار از حل اختلاف کمک بگیرید.

  • جایی که آنها را پیدا کنیم: روندهای گوناگونی برای مقاله‌ها، رده‌ها (به جز رده‌های خرد)، پرونده‌ها، تغییرمسیرها، الگوها (به جز الگوهای خرد و الگوهای کاربری)، الگوها و رده‌های خرد، و متفرقات وجود دارد. اما در ویکی‌پدیای فارسی همه را در وپ:نبح درخواست بدهید.
  • چگونگی انجام کار: دستورالعمل بالای صفحه مربوط را پی بگیرید
  • اگر مخالف هستید: به صفحه مربوط بروید و دلایل مخالفت خود را توضیح دهید. هیچگاه برچسب را از صفحه برندارید. برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید.
  • نظرخواهی دوباره: بعد از اینکه بحث به نتیجه رسید و صفحه باقی ماند، برای آغاز نظرخواهی مجدد، کاربران باید مدتی صبر کنند که ویرایشگران زمانی برای بهبود مقاله داشته باشند. درغیراین‌صورت، صفحهٔ نظرخواهی دوباره، به‌سرعت بسته خواهد شد. اگر نظرخواهی مجدد را برای گرفتن نتیجه‌ای متفاوت از حاصل اجماع قبل، راه بیندازید ممکن است اخلال محسوب شود.

در مدتی که صفحه در یک نظرخواهی حذف مورد بحث است، بهتر است که صفحه را به نامی جدید منتقل نکنید. گاهی تغییر نام صفحه می‌تواند مصادیقی را که برای حذف مطرح شده تغییر بدهد (مثلاً تغییر نام صفحه از یک شخص به یک رویداد که شخص جزئی از آن بوده، بحث سرشناسی را به‌کل تغییر می‌دهد؛ زیرا سرشناسی فرد با سرشناسی رویداد دو چیز متفاوت هستند). اگر فکر می‌کنید تغییر نام لازم است، در نظرخواهی حذف همین را توضیح بدهید. زمانی که نظرخواهی جمع‌بندی شد، اگر لازم باشد، صفحه به نام جدید منتقل می‌شود.[۲]

حذف صفحه

حذف یک صفحه بر پایه نظرخواهی برای حذف تنها باید در صورتی انجام شود که اجماعی مبنی بر حذف صفحه وجود داشته‌باشد. بنابراین، اگر اجماعی تقریبی وجود نداشته‌باشد، صفحه نگه داشته می‌شود و مجدداً بسته به تناسب مورد ویرایش عادی، ادغام یا تغییرمسیر قرار می‌گیرد. در شرایط خاص، به نظرخواهی‌های حذفی که از مشارکت کافی برخوردار نباشند باید همانند حذف زماندار رسیدگی شود.

حذف زندگی‌نامه‌ها و زندگی‌نامه زندگان

گفتگوها پیرامون مقاله‌های زندگی‌نامه‌ای پیرامون شهرگان خاص که نسبتاً ناشناخته هستند که به‌واسطهٔ درخواست شخص موضوع مقاله شکل گرفته‌اند و اجماع واضحی برای ماندنشان وجود ندارد، می‌توانند به نفع حذف جمع‌بندی شوند. مقاله‌های زندگی‌نامه‌ای با منبع‌دهی ضعیف که دربارهٔ شخصیت‌های کمتر شناخته‌شده و غیرعمومی هستند، و هیچ ویرایشگری در نظرخواهی برای حذف آن‌ها با حذف مخالفت نکرده‌است را می‌توان پس از اتمام گفتگوها حذف کرد. اگر در نظرخواهی برای حذف یک مقالهٔ زندگی‌نامه‌ای (پیرامون یک فرد مشهور یا کمتر شناخته‌شده) به‌جز نظر نامزدکننده نظرات کمی از سوی سایر ویرایشگران ارائه شده‌باشد یا هیچ نظر دیگری درج نشده‌باشد، کاربر جمع‌بندی‌کننده باید به آن نظرخواهی همانند حذف زماندار رسیدگی شود.[۳]

بررسی حذف

اگر فکر می‌کنید که یک صفحه به‌اشتباه حذف شده یا باید حذف می‌شد اما نشده، یا یک نظرخواهی برای حذف، نادرست جمع‌بندی شده، شما باید با کسی که حذف را انجام داده یا نظرخواهی را بسته، از طریق صفحهٔ بحث کاربری‌اش تماس بگیرید و توضیحات خود را به او ارائه کنید. اگر علی‌رغم این کار به نتیجه نرسیدید، می‌توانید در صفحهٔ ویکی‌پدیا:بررسی حذف بررسی مجدد مسئله را درخواست بدهید.

اگر صفحه‌ای مشخصاً خارج از روندها (در این سیاست) حذف شد، یک مدیر ممکن است آن را فوراً احیا کند. در این صورت، مدیر حذف کننده باید در جریان قرار بگیرد اگرچه، این دست حذف‌ها که بدون حصول اجماع هستند اختلال محسوب می‌شوند، پس این حذفیات باید با توجه انجام بگیرند.

اگر یک مقاله به دلیل فقدان محتوا یا داشتن محتوای غیرمناسب حذف شد (بیشتر معیارهای حذف سریع)، و شما می‌خواهید یک مقاله بهتر با عنوانی شبیه آن بسازید، شما می‌توانید بدون هیچ بررسی‌ای کار خود را شروع کنید.

در بررسی حذف تصمیم نهایی صرفاً با سرشماری گرفته نمی‌شود، بلکه با اجماع حاصل می‌شود. بررسی معمولاً ۷ روز طول می‌کشد، و در مواقعی که نتیجه مبهم است بیشتر هم خواهد بود.

حذف‌های لغو شده ممکن است به نظرخواهی برای حذف کشیده شوند اگر کسی هنوز نظر به حذف داشته باشد یا بخواهد دوباره نظرخواهی کند.

  • جایی که آنها را پیدا کنیم: ویکی‌پدیا:بررسی حذف
  • چگونگی انجام کار: دستورالعمل بالای صفحه را پی بگیرید.
  • اگر مخالف هستید: به صفحه بررسی حذف بروید و توضیح دهید چرا مخالف هستید.
  • نامزدکردن دوباره: مطابق با نظرخواهی برای حذف، مقداری زمان باید بین درخواست‌های تکراری بگذرد، و این درخواست‌ها باید به دقت مطرح شوند. درخواست‌های دوباره که استدلال جدید یا مدرک و گواهی جدیدی ندارند به سرعت بسته خواهند شد.

احیا

در مواقعی که صفحه‌ها برخلاف بحث‌های صورت گرفته توسط جامعه کاربران حذف می‌شوند، احیای آنها را در ویکی‌پدیا:درخواست احیا بخواهید. این دو کارکرد اصلی دارد: بازگرداندن محتوای حذف‌شدهٔ غیرجنجالی (منافاتی با قوانین ندارد) و انتقال مطالب غیرمناسب بازگردانی، از یک فضای نام به فضای نام کاربری. این کار باید برای درخواستی در باب حذف زمان‌دار یا حذف سریع استفاده شود، ولی درخواست در مورد نتایج نظرخواهی برای حذف و دیگر مسائل مربوط به حذف که نیاز به بررسی جمعی ویکی‌پدیا دارد، باید در ویکی‌پدیا:بررسی حذف مطرح شوند. توجه کنید که صفحه‌هایی که در فضای نام مقالات دوباره ذخیره شوند، فوراً در نظرخواهی برای حذف ثبت خواهند شد.

  • جایی که آنها را پیدا کنیم: ویکی‌پدیا:درخواست احیا
  • چگونگی انجام کار: دستورالعمل بالای صفحه را پی بگیرید.
  • اگر مخالف هستید: موضوع را در ویکی‌پدیا:بررسی حذف مطرح کنید
  • درخواست دوباره: برخلاف نظرخواهی برای حذف، هیچ دوره زمانی انتظار بین درخواست‌ها پیشنهاد نشده‌است، با این حال درخواست‌هایی که با موافقت مواجه نشده‌است نباید دوباره مطرح شوند مگر در مواقعی که نرم و قاعده احیا یا انگیزهٔ احیا تغییر یافته باشد.

بررسی حذف

پس از این که مقاله‌ای حذف شد، اگر فکر می‌کنید که مقاله نمی‌بایست حذف می‌شد، اولین کاری که باید بکنید آن است که با مدیری که صفحهٔ مورد نظر را حذف کرده از طریق صفحهٔ بحث کاربری‌اش تماس بگیرید و توضیحات خود را به او ارائه کنید. اگر علی‌رغم این کار به نتیجه نرسیدید، می‌توانید در صفحهٔ تابلوی اعلانات مدیران از دیگر مدیران ویکی‌پدیا درخواست کنید تا حذف مقاله را مجدداً بررسی کنند.

اگر یکی از مدیران ویکی‌پدیا متوجه شد که یک مقاله بدون طی یکی از روندهای فوق، حذف شده‌است، او اجازه دارد مقاله را بازیابی کند و مدیر حذف‌کنندهٔ مقاله را نیز در جریان بگذارد. در صورتی که مدیر حذف‌کننده نتواند مدیر دیگر را در مورد حذف شدن مقاله متقاعد کند، باز باید روند بررسی حذف مانند آنچه در بالا ذکر شد طی بشود.

روابط بین فرایندهای حذف

  • مواردی که در روندهای نامناسب (مانند حذف الگوها در حذف مقاله‌ها) ثبت شده باشند، به روند مناسب منتقل می‌شوند.
  • صفحه بررسی حذف نباید در نظرخواهی برای حذف فهرست شود، تا زمانیکه بررسی پایان یافته باشد و برعکس.
  • صفحه‌هایی که معیارهای حذف سریع را دارند می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرایط حذف شوند. اگر صفحه‌ای که در روند بحث است حذف سریع بشود، نظرخواهی بسته می‌شود.
  • اگر شک وجود داشته باشد که صفحه‌ای حذف سریع می‌شود یا خیر، نظرخواهی برای حذف ارجحیت دارد. این بدین معناست که اگر بحثی برای حذف مقاله‌ای انجام پذیرفته باشد و نتیجه آن باقی ماندن مقاله یا عدم اجماع باشد، نمی‌باید حذف سریع بشود.
  • صفحه‌هایی که نقض حق تکثیر را انجام داده‌اند، می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرایط یا قبل از هر بحثی حذف بشوند.

دسترسی به صفحه‌های حذف‌شده

مدیران صفحه‌های حذف‌شده را این‌گونه می‌بینند.

به این دلیل که مقاله‌های حذف‌شده محتویاتی غیرقانونی داشته‌اند، از دید عمومی خارج می‌شوند. با این حال، این مقاله‌ها و تاریخچهٔ آنها در پایگاه داده (حداقل موقت) باقی می‌مانند و در دسترس مدیران هستند، مگر آنکه توسط پنهانگران پنهان شده باشند. هر کاربر با داشتن دلیلی موجه برای دیدن کپی‌ای از صفحهٔ حذف‌شده می‌تواند در ویکی‌پدیا:بررسی حذف درخواست بدهد (یا از مدیری درخواست تهیه کپی از صفحه را بکند). توجه داشته باشید که اگر محتویات محذوف بر پایهٔ موارد قانونی (مانند توهین و افترا یا نقض حق تکثیر) حذف شده باشند، درخواست شما به احتمالی زیاد اجابت نخواهد شد، و همچنین اگر دلیلی موجه برای درخواست ارائه نشود.

پاک کردن بحث‌ها

گاهی امکان نمایش برای عموم از محتویات یک بحث بنا به تصمیمی جمعی، مدیریتی یا کارگذاری دیگر، سلب می‌شود. اینکار معمولاً انجام نمی‌شود مگر در مواقع نادر، وقتی که آن بحث برای شخصی یا تشکیلاتی مخاطره‌آمیز باشد، و به این دلیل که در نسخه فعلی صفحه‌ها این محتویات نباشند که متعاقباً توسط موتورهای جستجوی اینترنتی فهرست شوند. برای مقاله‌های در دست حذف می‌توان کل بحث نظرخواهی را با الگوی{{afd-privacy}} جایگزین کرد که در اینصورت محتویات در تاریخچه ویرایش‌ها باقی خواهد ماند. در موارد جدی تر، ممکن است تمام تاریخچه صفحه حذف شود. این نوع خالی کردن، حذف تاریخچه و پنهانگری باید ندرتاً اتفاق بیافتند، و باید تنها بعد از ملاحظات مقتضی انجام بشوند.

در موردی که صفحات در فضای نام پروژه، مانند درخواست‌های مدیریت مورد بحث باشند، به دلایل مشابه موارد ذکر شده در بالا، می‌توانند به این طریق خالی شوند.

چگونگی انجام کار: تمام متن صفحه را پاک کنید و الگوی{{subst:courtesy blanked}}، برای صفحه‌های نظرخواهی برای حذف الگوی {{subst:afd-privacy}} را با پارامترهای درست «نام» و «دلیل» به آن بیافزایید.

جستارهای وابسته

  1. بر پایه اجماع در اینجا
  2. بر پایهٔ این بحث و اجماع
  3. نظرخواهی‌هایی که به‌نظر بحث‌برانگیز می‌رسند و مقاله‌هایی که قبلاً نامزد حذف زماندار بوده‌اند از جمله استثناءهای این بند هستند. برای آگاهی از جزئیات بیشتر، وپ:حذف نرم را ببینید.