راهنما:پیوند میان‌ویکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

با اضافه کردن یک پیشوند به یک پروژهٔ ویکی‌مدیا، می‌توان از شیوهٔ پیونددهی داخلی، برای پیوند دادن به پروژه‌ای دیگر (مثل زبان‌های دیگر ویکی‌پدیا یا پروژه‌های مشابه) استفاده کرد. برای ارجاع دادن به یک پروژهٔ دیگر، از برچسب‌های خلاصه شده‌ای به صورت پیشوند در میان متن مبدأ استفاده می‌شود. به عنوان مثال، en: به ویکی‌پدیای انگلیسی ارجاع می‌دهد، که به صورت [[en:Apple]] پیوندی را به مقالهٔ «Apple» در ویکی‌پدیای انگلیسی فراهم می‌کند. پیوندهای میان‌ویکی که ویکی‌پدیای زبان‌های مختلف را به هم پیوند می‌دهد به عنوان پیوند بین زبان‌ها شناخته می‌شود.

از آوریل ۲۰۱۳ میان‌ویکی‌های همهٔ پروژه‌های (زبان‌های) ویکی‌پدیا و ویکی‌سفر در ویکی‌داده ذخیره می‌شوند و میان‌ویکی‌های ذخیره شده به صورت روش سابق (روش فوق) به کمک ربات‌ها به ویکی‌داده انتقال می‌یابند.

افزودن میان‌ویکی به ویکی‌داده[ویرایش]

شکل ۱:محل دکمهٔ افزودن میان‌ویکی در نوار سمت راست.
شکل ۲:پنجرهٔ واردکردن میان‌ویکی

افزودن میان‌ویکی به صفحات جدید یا صفحات موجود به سه روش مقدور است:

  1. روش اول:با کلیک کردن بر روی دکمهٔ به زبان‌های دیگر در نوار سمت راست (در شکل ۱) پنجره‌ای باز می‌شود (در شکل ۲) که می‌توانید نام زبان مورد نظر و عنوان صفحه در آن زبان را وارد کنید و بعد از زدن دکمهٔ تأیید میان‌ویکی به ویکی‌داده افزوده می‌شود. مثلاً در قسمت زبان en برای ویکی‌پدیای انگلیسی و در بخش عنوان test برای عنوان مقاله را وارد می‌کنیم.
  2. روش دوم:به روشی سنتی به صفحه ویکی‌فارسی میان‌ویکی بیفزایید مثلاً [[en:test]] را در پایین صفحه قرار دهید. ربات‌ها آن را به ویکی‌داده می‌افزایند.

برای اطلاعات بیشتر وپ:ویکی‌داده را مطالعه نمایید.

پیونددهی به ویکی‌های خواهر از درون ویکی‌مدیا[ویرایش]

در ویکی‌مدیا به منظور پیوند دادن بین زبان‌ها، پروژه‌های خواهر عبارتند از ویکی‌پدیا، ویکی‌واژه، ویکی‌خبر، ویکی‌کتاب، ویکی‌گفتاورد، ویکی‌نبشته و ویکی‌دانشگاه. بطوریکه برای یک پیوند مثل de,en و… از ویکی‌پدیا به پروژه‌ای دیگر، از ویکی‌واژه به پروژه‌ای دیگر، از ویکی‌گفتاورد به پروژه‌ای دیگر، از ویکی‌کتاب به پروژه‌ای دیگر، از ویکی‌خبر به پروژه‌ای دیگر، از ویکی‌دانشگاه به پروژه‌ای دیگر یا از ویکی‌نبشته به پروژه‌ای دیگر، اعمال می‌شود.

پیوند میان زبانی در ویکی‌انبار و ویکی‌گونه، پیوندی را به ویکی‌پدیا فراهم می‌کند؛ ولی عکس این مطلب درست نیست، بطوریکه این پیوند از ویکی‌پدیا به ویکی‌انبار و ویکی‌گونه یک پیوند داخلی in-page است.

نقشه میان‌ویکی[ویرایش]

برای هر پروژه نقشهٔ میان‌ویکی (فهرستی از همهٔ پروژه‌ها و پیشوند آن‌ها) مشخص شده‌است. (مثال). لزومی ندارد که این پروژه‌ها حتماً از مدیاویکی استفاده کنند و حتی لزومی ندارد حتماً یک ویکی باشند.

عنوان پروژه‌ها و میان‌بر آن‌ها[ویرایش]

پروژه عنوان کامل میان‌بر
ویکی‌پدیا [[wikipedia:]] [[w:]]
ویکی‌واژه [[wiktionary:]] [[wikt:]]
ویکی‌خبر [[wikinews:]] [[n:]]
ویکی‌کتاب [[wikibooks:]] [[b:]]
ویکی‌گفتاورد [[wikiquote:]] [[q:]]
ویکی‌نبشته [[wikisource:]] [[s:]]
ویکی‌گونه [[wikispecies:]] [[species:]]
ویکی‌دانشگاه [[wikiversity:]] [[v:]]
ویکی‌سفر [[wikivoyage:]] [[voy:]]
بنیاد ویکی‌مدیا [[wikimedia:]]
[[foundation:]]
[[wmf:]]
انبار ویکی‌مدیا [[commons:]] [[c:]]
ویکی‌داده [[wikidata:]] [[d:]]
بنیاد ویکی‌مدیا [[metawikipedia:]]
[[meta:]]
[[m:]]
بنیاد ویکی‌مدیا [[incubator:]]
برنامه‌ریزی استراتژیک ویکی‌مدیا [[strategy:]]
مدیاویکی [[mediawikiwiki:]] [[mw:]]
مدیازیلا / باگزیلا [[mediazilla:]]
[[bugzilla:]]
تست‌ویکی [[testwiki:]]
ویکی‌لَبز [[wikitech:]]
بخش‌های بین‌المللی میان‌بر
آرژانتین [[wmar:]]
استرالیا [[wmau:]]
کانادا [[wmca:]]
جمهوری چک [[wmcz:]]
آلمان [[wmde:]]
فنلاند [[wmfi:]]
هنگ کنگ [[wmhk:]]
مجارستان [[wmhu:]]
هند [[wmin:]]
اندونزی [[wmid:]]
اسرائیل [[wmil:]]
ایتالیا [[wmit:]]
هلند [[wmnl:]]
نروژ [[wmno:]]
لهستان [[wmpl:]]
روسیه [[wmru:]]
صربستان [[wmrs:]]
سوئد [[wmse:]]
سوییس [[wmch:]]
تایوان [[wmtw:]]
اوکراین [[wmua:]]
انگلستان [[wmuk:]]
  • پیشوندهای دیگر ویکی‌مدیا:

betawikiversity:,download:,dbdump:,mail:,mailarchive:,otrs:,OTRSwiki:,quality:,spcom:,tools:,tswiki:,svn:,sulutil: rev:,wmania:,wm2005:، wm2006:، wm2007:، wm2008:، wm2009:.

عنوان کامل در همان پروژه کار نمی‌کند و میان‌بر در همه‌جا کار می‌کند (هدف این بوده، ولی هم‌اکنون در همهٔ پروژه‌ها کار نمی‌کند)

نقشهٔ میان‌ویکی در متا بسیاری از پیوندها را فهرست کرده‌است، در این میان، [[wikipedia:]] برای ویکی‌پدیای انگلیسی، نه فقط در ویکی‌های ویکی‌مدیا بلکه در هر ویکی دیگری که از نقشهٔ میان‌ویکی متا پشتیبانی می‌کند، کار می‌کند. بعضی از پیشوندها فقط با ذکر عنوان صفحه کار می‌کنند، به‌طور مثال wikipediawikipedia: کار نمی‌کند درحالی‌که wikipediawikipedia:Interwikimedia link کار می‌کند. در ضمن، بزرگی و کوچکی حروف در عملکرد این پیشوندها تأثیری ندارد.

میان ویکی‌های غیر ویکی‌مدیایی محدودیت‌هایی دارند، به طوریکه تنها از طریق پیوند می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. به‌طور مثال، پیوند "John" برای ویکی‌واژه که یکی از پروژه‌های ویکی‌مدیا است، می‌تواند هم به صورت [[wikt:John]] و هم http://meta.wikimedia.org/wiki/wikt:John پیوند داده شود؛ ولی روش دوم در ویکی‌های غیر ویکی‌مدیایی کار نمی‌کند. برای مثال، صفحهٔ اصلی ویکی‌موزیلا با پیوند [[MozillaWiki:Main Page]] در دسترس است ولی پیوند http://meta.wikimedia.org/wiki/MozillaWiki:Main_Page به صفحهٔ خطا منتهی می‌شود.

برچسب‌ها[ویرایش]

در صورتی که به نظر شما مقاله مورد نظرتان امکان داشتن میان‌ویکی را دارد یعنی در ویکی‌های دیگر مقاله دارد اگر از میان‌ویکی مناسب اطلاع ندارید {{میان‌ویکی-نیاز}} یا {{نیازمند میان‌ویکی}} استفاده کنید؛ و این الگو را در بالای مقاله قرار دهید.

فنی[ویرایش]

A project's own namespace prefix cannot be reused as code for an external project. However, the prefix used for a target project may coincide with the prefix for a project namespace, within that project. As a result, to link to a page in that namespace, use the same prefix twice.

For portability across projects, one may want to select a link code that leads to the same target from all projects, for example: MetaWikipedia:wikibooks:Main Page. The "superfluous" "MetaWikipedia:" prevents "wikibooks:" being interpreted as namespace prefix, when the code is used at wikibooks itself, while at Meta the "MetaWikipedia:" is ignored (it is not a namespace prefix and even at Meta itself, it is recognized as code for Meta). The codes above work from all projects; however, the existence detection and the self-link feature do not work on interwiki links.

پیشوندها[ویرایش]

در پیوندهای میان‌ویکی می‌توان از پیشوند پروژه یا پیشوند زبان یا هردوی آن‌ها استفاده کرد. پیوندهای بدون پیشوند، داخلی محسوب می‌شوند و به صفحه‌ای در همان پروژه و همان زبان پیوند می‌دهند. اگر فقط از پیشوند زبان استفاده شود به صفحه‌ای در همان پروژه یا پروژهٔ مشابه می‌رود.

[[:fr:]] fr:
[[:os:]] os:

اگر فقط پیشوند پروژه استفاده شود، پیوند به‌طور معمول به زبان منبع ارجاع می‌دهد. در کل، دو پیشوند، برای پیوند دادن به صفحهٔ مورد نظر در یک پروژهٔ خاص و زبان مشخص، لازم است.

[[s:de:Hauptseite]] s:de:Hauptseite
[[b:en:Main page]]  b:en:Main page

در حالتی که از دو پیشوند استفاده می‌شود، عنوان صفحه نیز باید ذکر شود. به‌طور مثال، با اینکه w: و en: به صفحهٔ اصلی ویکی‌پدیای انگلیسی پیوند می‌دهند، ولی این پیوند به صورت خالی [[w:en:]] کار نمی‌کند.
درج پیشوند زبان قبل از پیشوند پروژه نیز امکان‌پذیر است:

[[:de:q:Hauptseite]] de:q:Hauptseite
[[:en:n:Main page]]  en:n:Main page
[[n:en:Main page]]  n:en:Main page

مثال دوم در صفحات ویکی‌پدیای انگلیسی w:en: کار نمی‌کند، درج پیشوند پروژه قبل از پیشوند زبان بهتر است.

درج بیش از دو پیشوند عموماً غیر ضروری است و پیوندهای زیر باید در همه‌جا کار کنند:

[[m:Help:Help]] m:Help:Help
[[w:Interwiki]] w:Interwiki

استفاده از دو پیشوند ممکن است نتایج غیرمنتظره‌ای داشته باشد، به عنوان مثال، پیوندهای زیر به صفحات متفاوتی ختم می‌شوند.

[[m:en:About]]  m:en:About
[[:en:m:About]] en:m:About
[[m:About]]  m:About

در حالت اول فراویکی پیوند m: را نادیده می‌گیرد، چون پیشوند داخلی به حساب می‌آید و سپس en: را به صورت w:en: تعبیر می‌کند، یعنی پیشوند ویکی‌پدیای انگلیسی. در حالت دوم، پیشوند en: به ویکی‌پدیای انگلیسی می‌رود، جاییکه پیشوند m: آن را مستقیم به فراویکی برمی‌گرداند. پیوند دوم w:en: کلاً در صفحات ویکی‌پدیای انگلیسی کار نمی‌کند و فقط پیوند سوم در همه‌جا کار می‌کند.

به عبارت دیگر، چندین پیشوند به دنبال هم، مطابق با سرورهای ویکی‌مدیا (پروژه و زبان)، از چپ به راست ارزیابی می‌شوند. برای پروژه‌هایی که چندزبانه نیستند، مثل فراویکی (چون فراویکی ذاتاً چندزبانه است) پیشوندهای زبان می‌توانند برای تندنویسی به صورت w: به علاوهٔ پیشوند زبان کار کنند.

[[:pl:2006]]  pl:2006
[[w:pl:2006]]  w:pl:2006
[[:pl:w:2006]] pl:w:2006

از فراویکی، دو پیوند اول هر دو به صفحهٔ لهستانی ۲۰۰۶ می‌رسند. پیوند سوم به ویکی‌پدیای انگلیسی می‌رسد، چون سرور توسط :pl: پیشوند دوم w: را ترجمه می‌کند.

برای داشتن یک پیوند قابل انتقال روی آن سرور، استفاده از w: فکر خوبی نیست، اما :pl: کارگشا خواهد بود. برای آزمودن نتیجهٔ آن از متا، پیوندهای زیر باید به یک صفحه برسند.

[[:ja:2006]]  ja:2006
[[:ja:ja:2006]] ja:ja:2006

یک پیوند میان‌ویکی فراگیر که در همهٔ ویکی‌ها قابل استفاده باشد، باید به صورت [[m:پروژه:زبان:عنوان صفحه]] (به‌طور مثال m:b:nl:Wiskunde) نوشته شود و تجزیهٔ پیوندها را از طریق فراویکی ارسال می‌کند. (باگ ۴۲۸۵).

ویکیا[ویرایش]

In Wikia, the prefix is the internal project name for some older wikis. For others, "Wikia:c:" is added in front (e.g. [&#۹۱;Wikia:c:psychology&#۹۳;]). (The "c" is for "city", a legacy of Wikia's original name Wikicities.)

From Wikimedia projects, use [&#۹۱;wikiasite:psychology&#۹۳;], giving wikiasite:psychology; [&#۹۱;wikia:trains:locomotive&#۹۳;], giving wikia:trains:locomotive; or for the central Wikia, centralwikia:About Wikia.

پیوند بین زبان‌ها[ویرایش]

پیوند بین زبانی، پیوندی است که در هر صفحه‌ای (بیشتر مقاله‌های مهم) از ویکی‌پدیای یک زبان به صفحهٔ معادل آن در ویکی‌پدیای زبان‌های دیگر داده می‌شود.

پیوندهای بین زبانی به صورت زیر هستند:

[[عنوان صفحه:کد زبان]]

کد زبان با استناد به استاندارد ISO ۶۳۹-۱ دو حرفی است (فهرست کامل زبان‌های در دسترس ویکی‌پدیا را ببینید. انگلیسی به صورت en، آلمانی به صورت de و…). به‌طور مثال، برای مقالهٔ پلانکتون که در بسیاری از ویکی‌ها موجود است، پیوند میان زبانی به شکل زیر است:

[[ar:عوالق]]
[[de:Plankton]]
[[eo:Planktono]]
[[en:Plankton]]
[[es:Plancton]]
[[fr:Plancton]]
[[nl:Plankton]]
[[ja:プランクトン]]
[[ko:플랑크톤]]
[[pl:Plankton]]
[[ru:Планктон]]
[[simple:Plankton]]
[[zh:浮游生物界]]

نکته: این پیوندها به صورت خاصی رفتار می‌کنند و در متن مقاله دیده نمی‌شوند ولی در قسمت زبان‌های دیگر در ستون سمت راست صفحات فهرست می‌شوند. به‌طور فنی، این پیوندها می‌توانند در هر کجای کد مقاله اضافه شوند و مکان آن‌ها تأثیری در نحوهٔ نمایش‌شان ندارد، به جز ترتیب‌شان. به هر حال، عرف این است که این پیوندها در انتهای متن ویکی قرار بگیرند.

پیوند میان‌ویکی در مقابل پیوند به بیرون[ویرایش]

Disadvantages of interwiki links:

  • the wikitext is less portable across wikis, because wikis do not always have an interwiki prefix for the same sites and even if they do, the prefixes may differ
  • there is no feature to find interwiki links, while searching for an external link can be done with Special:Linksearch (if installed). This is due to the fact that, while there is an external links table, there is no such thing for interwiki links. The interwiki table only stores the interwiki prefixes with their targets as function of the parameter, not the instances of the links. Using the general text search, to search for interwiki links, is more work for the server and therefore, it may be slow, not up-to-date or in busy hours, disabled. See also: Finding external links to a page.

Using templates like template:ml ( talk edit history links ), the advantages of interwiki links and external links are combined. When a page using this template, which is in this case used for links to the English Wikipedia, is copied to that site, a template with the same name is needed there too. Due to that template, the interwiki links are automatically converted to internal links. Hence, they provide existence detection and allow use of "What links here", as well as Linksearch.

Comparison:

  • [[imdbtitle:0389790|Bee Movie]] gives Bee Movie
  • [http://www.imdb.com/title/tt0389790 Bee Movie] gives Bee Movie

The applicable CSS classes are "extiw" and "external text". The choice may be governed by this, either way, for uniformity or distinction. An interwiki link is easier to type by itself, but if one goes to the webpage anyways, before putting the link, copying the URL is very convenient. When a template is created, e.g. الگو:imdb title (backlinks, edit), the template can be made, such that it uses an interwiki link and a parameter, like "tt0389790" or "0389790", or that it uses an external link and a parameter like one of those or the full url, if that is more convenient.

پیوند میان‌ویکی در مقابل پیوند داخلی[ویرایش]

اشکالات پیوندهای میان‌ویکی در همان ویکی، در مقابل با پیوندهای داخلی:

  • راهی برای شناسایی وجود ندارد
  • «پیوندهای به این صفحه» فقط برای پیوندهای داخلی کار می‌کند

مزایای پیوندهای میان‌ویکی در همان ویکی، در مقابل با پیوندهای داخلی:

  • بین ویکی‌ها بهتر انتقال می‌یابد، مشروط بر اینکه همان پیشوند بکار رود و هم‌نام با یک فضای‌نام نباشد.

وقتی از الگوهایی چون الگو:ml ( talk edit history links ) استفاده می‌کنید، مزایای پیوندهای داخلی، پیوندهای میان‌ویکی و پیوندهای خارجی ترکیب می‌شوند، مشروط بر اینکه یک الگو با همان نام و محتوای مرتبط روی سایت دیگر وجود داشته باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]