راهنما:ساخت صفحه جدید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در این صفحه، چگونگی ایجاد یک صفحهٔ تازه در هر یک از فضاهای نام و ابعاد فنی انجام این کار بیان شده‌است. لطفاً دقت کنید که تنها کاربران وارد شده به سامانه قادر به ایجاد صفحه در فضاهای نام غیر بحث هستند.

در این صفحه به دلایل ایجاد یا عدم ایجاد یک صفحه، آنچه باید پیش از ایجاد صفحه مد نظر قرار گیرد، یا محتوایی که برای ایجاد یک مقاله مناسب/نامناسب تلقی می‌شود، نمی‌پردازد. برای مشاهدهٔ یک راهنمای کلی‌تر پیرامون بایدها و نبایدهای ایجاد مقاله، لطفاً ویکی‌پدیا:اولین مقالهٔ شما را ببینید. برای مقدمه‌ای عمومی دربارهٔ مشارکت در ویکی‌پدیا، راهنما:همکاری را ببینید و کمی زمان بگذارید و راهنما:مقدمه را مطالعه کنید. برای طی کردن فرایند ایجاد یک مقالهٔ تازه به‌همراه راهنمایی (و آنچه که نیازی به دستورالعمل‌های فنی این صفحه ندارد)، جادوگر ایجاد مقاله و ویکی‌پدیا:مقاله‌ها برای ایجاد را ببینید؛ جایی که هر مقالهٔ پیشنهادی پیش از «انتشار» به‌واسطهٔ انتقال مقاله به فضای نام اصلی، ابتدا به‌عنوان یک پیش‌نویس ایجاد می‌شود و سپس برای بازبینی ارسال می‌شود.

برای ملاحظات مرتبطی که باید پیش از ایجاد یک مقالهٔ دانشنامه‌ای مد نظر قرار داده‌شوند لطفاً رهنمود اصلی سرشناسی، سیاست ما دربارهٔ تأییدپذیری، نگارش از دیدگاهی بی‌طرف، محدودیت‌های ما در تحقیق دست اول و راهنمای ما پیرامون ویکی‌پدیا چه‌چیزی نیست را ببینید. در مواجهه با مشکلات طرح‌بندی مقاله می‌توانید به شیوه‌نامه و رهنمود صفحه‌آرایی مقاله‌ها رجوع کنید. برای آگاهی از عنوان مناسب برای مقاله‌ها نیز سیاست نام‌گذاری مقاله‌ها را مطالعه کنید.

همچنین می‌توانید با وارد کردن نام یک صفحه در جعبهٔ ورودی زیر، یک صفحهٔ تازه ایجاد کنید.


صفحه‌ها چگونه ایجاد می‌شوند؟

تمامی صفحه‌های ویکی‌پدیا به‌واسطهٔ دسترسی به به عنوان صفحه‌ای که هنوز وجود ندارد، و معمولاً با کلیک کردن بر روی پیوندهایی به رنگ قرمز (که بر خلاف پیوندهای آبی، که به‌جز در برخی موارد نشانگر موجود بودن صفحهٔ هدف پیوند هستند، نمایندهٔ عدم وجود صفحه می‌باشند) ایجاد می‌شوند. ایجاد صفحه کار ساده‌ای است: پس از کلیک کردن بر روی یک پیوند قرمز به یک صفحهٔ خالی هدایت خواهید شد. در آن صفحه می‌توانید متن مورد نظر خود را وارد کرده و سپس روی دکمهٔ انتشار تغییرات کلیک کنید. به همین سادگی؛ پس از انجام این کار، مقالهٔ شما ایجاد خواهد شد.

بسیاری از صفحه‌ها پس از آن ایجاد می‌شوند که یک کاربر یک پیوند قرمز موجود در یک صفحه را مشاهده می‌کند و سپس این مراحل را طی می‌کند. روش‌هایی که در زیر ذکر شده‌اند، روش دسترسی به یک صفحهٔ ناموجود را در صورتی که پیوند قرمز از پیش در دسترس شما نباشد، توضیح می‌دهند تا بتوانید با طی کردن این مراحل، صفحهٔ مورد نظر خود را ایجاد کنید.


روش ۱: جستجو کردن

متنی را به‌عنوان نام صفحه‌ای که می‌خواهید ایجاد کنید در نوار جستجو وارد کنید. اگر عنوانی که وارد کرده‌اید از پیش موجود نباشد، مشمول محدودیت‌های فنی نباشد و در برابر ایجاد محافظت نشده‌باشد، صفحهٔ نتایج جسنجو ۱) به شما می‌گوید که صفحهٔ مورد نظر موجود نیست؛ ۲) به شما اعلام می‌کند که می‌توانید این صفحه را ایجاد کنید و ۳) پیوندی قرمز را به شما ارائه می‌دهد که به صفحهٔ مورد نظرتان هدایت می‌شود. متن این صفحه معمولاً به‌شکل زیر ظاهر می‌شود (بسته به پوسته‌ای که انتخاب کرده‌اید، این متن ممکن است متفاوت باشد):

   نتیجه‌ای منطبق با درخواست پیدا نشد.

   صفحهٔ «پیوند قرمز به عنوانی که جستجو کرده‌اید» را در این ویکی بسازید!

روش ۲: پیش‌نمایش یک پیوند قرمز

  1. در هر یک از صفحه‌های در دسترس و قابل ویرایش، روی «ویرایش» کلیک کنید؛
  2. عنوان صفحه‌ای را که می‌خواهید ایجاد کنید در میان دو جفت کروشه قرار دهید. برای مثال، [[عنوان پیشنهادی]]؛
  3. روی دکمهٔ پیش‌نمایش کلیک کنید (از دکمهٔ انتشار تغییرات استفاده نکنید
  4. بر روی پیوند قرمزی که نمایش داده می‌شود کلیک کنید.

روش ۳: ذخیره‌سازی یک پیوند قرمز

شما معمولاً نیاز خواهید داشت تا به صفحه‌ای که ایجاد کرده‌اید دسترسی مستمر داشته‌باشید. یکی از راه‌های این کار این است که پیوندی به آن صفحه را در صفحهٔ کاربری یا بعضی اوقات در صفحهٔ بحث کاربری خود ذحیره کنید. هرگاه که یک پیوند قرمز را در یکی از این صفحه‌ها ذخیره کنید و سپس آن صفحه را ایجاد کنید، رنگ آن پیوند به آبی تغییر خواهد کرد و هرگاه از این صفحه‌ها بازدید کنید، آن پیوند در آنجا در دسترس خواهد بود.

  1. به صفحهٔ کاربری یا صفحهٔ بحث کاربری خود بروید (پیوندهایی دائمی به این دو صفحه همیشه در بالای تمامی صفحه‌های ویکی‌پدیا موجود است)؛
  2. روی «ویرایش» کلیک کنید و عنوان صفحه‌ای که می‌خواهید ایجادش کنید را در میان دو جفت کروشه قرار دهید. برای مثال [[عنوان پیشنهادی]]؛
  3. روی دکمهٔ انتشار تغییرات کلیک کنید؛
  4. روی پیوند قرمزی که نمایش داده می‌شود کلیک کنید.

روش ۴: تغییر نشانی وب

اگر در یک صفحهٔ از پیش موجود یا بخشی از آن صفحه روی پیوند «ویرایش» کلیک کنید و سپس در نشانی وب موجود در نوار نشانی مرورگر خود عنوان صفحه را به نام یک صفحهٔ ناموجود تغییر دهید، و کلید return/enter را فشار دهید، صفحه‌ای که نمایش می‌يابد دقیقاً مشابه صفحه‌ای خواهد بود که در صورت کلیک‌کردن بر روی یک پیوند قرمز نمایان می‌شود و امکان ایجاد یک صفحه با عنوان وارد شده را برای شما فراهم می‌کند. برای مثال، اگر در بالای همین صفحه بر روی «ویرایش» کلیک کنید، این نشانی وب را در نوار نشانی مرورگر خود مشاهده خواهید کرد:

https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=راهنما:ساخت_صفحه_جدید&action=edit

برای ایجاد صفحه‌ای به نام «عنوان پیشنهادی» با استفاده از این نشانی، باید آن را به نشانی زیر تغییر دهید:

https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=عنوان_پیشنهادی&action=edit

ملاحظات فضای نام

فضاهای نام موضوع فضاهای نام بحث
0 مقاله بحث 1
2 کاربر بحث کاربر 3
4 ویکی‌پدیا بحث ویکی‌پدیا 5
6 پرونده بحث پرونده 7
8 مدیاویکی بحث مدیاویکی 9
10 الگو بحث الگو 11
12 راهنما بحث راهنما 13
14 رده بحث رده 15
100 درگاه بحث درگاه 101
118 پیش‌نویس بحث پیش‌نویس 119
446 Education Program Education Program talk 447
828 پودمان بحث پودمان 829
2300 [[ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه ابزارها|]] 2301
2302 [[ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه ابزارها|]] 2303
2600 مبحث
-1 صفحه‌های ویژه
-2 مدیا

مقاله‌ها در برابر سایر فضاهای نام

تنها مقاله‌های دانشنامه‌ای بدون پیشوند فضای نام در عنوان خود ایجاد می‌شوند. تمامی صفحه‌های خارج از فضای نام اصلی دارای پیشوند فضای نام هستند که بین آن عنوان صفحه یک دونقطه قرار گرفته‌است. برای مثال، عنوان صفحهٔ کاربری شما با پیشوند  کاربر: آغاز می‌شود. فضاهای نام مختلف ویکی‌پدیا در جدول سمت چپ فهرست شده‌اند.

عنوان هر پیوند قرمز به صفحه‌ای که ایجاد می‌شود و هدفش یک مقالهٔ دانشنامه‌ای نیست، باید با پیشوند فضای نام مناسب آغاز شود. برای مثال، به‌منظور ایجاد «مقاله پیشنهادی» در فضای نام پیش‌نویس، می‌توان آن را با استفاده از یک پیوند قرمز به صفحهٔ [[پیش‌نویس:عنوان پیشنهادی]] ایجاد کرد.

استثنای فضای نام رده

استثنائی که برای دستورالعمل‌های فوق دربارهٔ ذخیره‌سازی و پیش‌نمایش پیوندهای قرمز وجود دارد، این است که پیوندهایی که به صفحه‌هایی در فضای نام رده هدایت می‌شوند، تا زمانی که یک دونقطه نیز پیش از پیشوند فضای نام قرار داده نشود، کار نخواهند کرد (جا انداختن این مرحله باعث می‌شود تا صفحه در رده‌ای که شما عنوان آن را وارد کرده‌اید رده‌بندی شود). برای مثال، اگر کسی بخواهد رده‌ای برای «نوازندگان سنتور اهل ایران» ایجاد کند، پیوند قرمز به صفحهٔ این رده را می‌توان با استفاده از این کد ایجاد کرد: [[:رده:نوازندگان سنتور اهل ایران]].

استثنای فضای نام پرونده

فضای نام پرونده استثنای دیگری است که در آن پیونده‌های رسانه‌ای در آن به هیچ یک از روش‌های مذکور به‌طور مستقیم ایجاد نمی‌شوند. در عوض، پرونده‌های رسانه‌ای بارگذاری می‌شوند. این کار از طریق یک رابط کاربری اختصاصی انجام می‌شود که از طریق کلیک کردن بر روی پیوند «بارگذاری پرونده» در منوی ابزار در سمت راست صفحه در دسترس است. (لطفاً دقت کنید که پرونده‌های رسانه‌ای که تحت مالکیت عمومی قرار دارند یا آن دست از پرونده‌هایی که تحت یک اجازه‌نامهٔ حق تکثیر آزاد سازگار با اجازه‌نامه‌های آزاد مورد استفاده برای محتوای ویکی‌پدیا منتشر شده‌اند، عموماً باید در ویکی‌انبار بارگذاری شوند و نه در خود ویکی‌پدیا. پرونده‌های بارگذاری‌شده در ویکی‌انبار در تمامی پروژه‌های ویکی‌مدیا قابل استفاده و در دسترس خواهند بود.)

فضاهای نام محدودشده

در ویکی‌پدیای فارسی، سه مورد از فضاهای نام دارای محدودیت ایجاد صفحه هستند و صفحه‌ها در این فضاهای نام تنها توسط مدیران و کاربران دیگری با سطوح بالاتر دسترسی قابل ایجاد هستند: صفحه‌های ویژه، صفحه‌های مدیاویکی و صفحه‌های پودمان. با این حال، هر کاربری می‌تواند صفحه‌های بحث این فضاهای نام را ایجاد کند، به‌جز صفحه‌های موجود در فضای نام ویژه که به‌طور کلی فاقد صفحهٔ بحث مرتبط هستند.