ویکی‌پدیا:برگرفته از ویکی‌پدیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یک وبگاه برگرفته از ویکی‌پدیا (وبگاه آینه ویکی‌پدیا نیز نامیده می‌شود)، وبگاه‌ای است که تمامی اطلاعات منتشرشده در آن یا بخش عمده‌ای از آن برگرفته از ویکی‌پدیا است. این اطلاعات ممکن است برگرفته از نسخه قدیمی یک یا چند مقاله ویکی‌پدیا باشد که هرگز به‌روز نشده‌است یا ممکن است از نسخه‌های به‌روز ویکی‌پدیا باشد. برخی از وبگاه‌های برگرفته از ویکی‌پدیا به‌طور روباتیک بدون بررسی صحت آنها توسط انسان ساخته می‌شوند.

ویکی‌پدیا نمی‌تواند به‌عنوان منبع برای خود استفاده شود، بنابراین اطلاعات موجود در چنین وبگاه‌هایی را نمی‌توان به‌عنوان منابع معتبر در نظر گرفت تا اطلاعات اضافه‌شده به ویکی‌پدیا را تضمین کند. وبگاه برگرفته از ویکی‌پدیا نمی‌توانند صحت هرگونه اظهارات را تأیید کنند (ویکی‌پدیا:تأییدپذیری) و همچنین در هر شرایطی نمی‌توانند به اثبات سرشناسی کمک کنند (ویکی‌پدیا:سرشناسی). همچنین در اکثر مواقع نمی‌توان از این وبگاه‌ها به‌عنوان پیوند به بیرون در مقالات نیز استفاده کرد.

بسیاری از فریب‌ها و افسانه محلی ابتدا در ویکی‌پدیا آغاز شده‌اند (ببینید: فهرست فریب‌ها در ویکی‌پدیا) و برخی تا به امروز نیز ادامه دارند. در برخی موارد، چندین سال طول می‌کشد تا تناقض‌ها کشف و اصلاح شوند، در این مدت ممکن هست این شایعات به ده‌ها سایت دیگر گسترش بیابند. همچنین در برخی موارد، ممکن هست اطلاعات غلط بعداً به‌اشتباه از یک وبگاه برگرفته از ویکی‌پدیا، مجدد به ویکی‌پدیا وارد شوند.

همچنین، برخی از منابع که در نگاه اول قابل اعتماد به نظر می‌رسند؛ ممکن است دارای اطلاعاتی باشد که به‌طور مستقیم و آشکار از ویکی‌پدیا نقل قول شده باشند. این اطلاعاتی که بدیهی از ویکی‌پدیا سرچشمه می‌گیرد نباید برای مرجع مقاله استفاده شود.

جستارها وابسته[ویرایش]