ارده: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
سارابروجی (بحث | مشارکت‌ها)
سارابروجی (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۹: خط ۹:
== پیشینه ==
== پیشینه ==
پیشینه در خصوص پیشینه تاریخی محصول ارده در شهرستان بروجرد، بر اساس اسناد تاریخی، اولین بار در سال 1296 به صورت کاملا اتفاقی در بروجرد یکی از شهرستان های استان لرستان تولید شد.
پیشینه در خصوص پیشینه تاریخی محصول ارده در شهرستان بروجرد، بر اساس اسناد تاریخی، اولین بار در سال 1296 به صورت کاملا اتفاقی در بروجرد یکی از شهرستان های استان لرستان تولید شد.
اما آنچه که وجود دارد این است که فراورده های مواد اولیه ی ارده گیری در آن این که پیشینه دیرینه‌ای در این شهرستان دارد و حداقل به قبل از دوران قاجاریه بازمی‌گردد. در مجموع اسنادی که در موزه فرهنگ شهرداری بروجرد از آسیاب های دستی اولیه هستند نگهداری می‌شود، اسناد بی‌شماری مرتبط با خرید کنجد، تولید ارده (ارده خام)و انواع فرآورده های ارده ای از جمله حلوا ارده ی کنجدی، حلوا ارده ی کشی و حلواشکری سنتی بروجرد در تاریخ بروجرد ثبت شده‌است و نشان از رونق صنعت ارده و فرآورده های ارده ای بروجرد در طول دوران گذشته دارد.
اما آنچه که وجود دارد این است که فراورده های مواد اولیه ی ارده گیری پیشینه دیرینه‌ای در این شهرستان دارد و حداقل به قبل از دوران قاجاریه بازمی‌گردد. در مجموع اسنادی که در موزه فرهنگ شهرداری بروجرد از آسیاب های دستی اولیه هستند نگهداری می‌شود، اسناد بی‌شماری مرتبط با خرید کنجد، تولید ارده (ارده خام)و انواع فرآورده های ارده ای از جمله حلوا ارده ی کنجدی، حلوا ارده ی کشی و حلواشکری سنتی بروجرد در تاریخ بروجرد ثبت شده‌است و نشان از رونق صنعت ارده و فرآورده های ارده ای بروجرد در طول دوران گذشته دارد.


== کاربردهای آشپزی ==
== کاربردهای آشپزی ==

نسخهٔ ‏۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۳۳

ارده با عسل، یک صبحانه ایرانی
ارده با عسل، یک صبحانه ایرانی
طحینه یا ارده
طحینه یا ارده

اَرده یک نوع خوراکی است که از دانه‌های کنجد تفت داده شده و کوبیده شده به دست می‌آید. این خوراک را در کشورهای عربی «طَحینه» می‌نامند.

نحوه مصرف ارده

ارده خود به تنهایی یک مادهٔ غذایی کامل برای هر وعده غذایی به ویژه صبحانه است. ارده را به طرق مختلفی می‌توان مصرف نمود. می‌توان آن را به صورت خالص و بدون هیچگونه افزودنی با نان مصرف کرد یا مواد شیرینی از قبیل: عسل، شیره اعم از شیره نبات، خرما، انگور و مربا به آن اضافه نمود. میزان افزودنی بسته به ذایقه افراد متفاوت است.

پیشینه

پیشینه در خصوص پیشینه تاریخی محصول ارده در شهرستان بروجرد، بر اساس اسناد تاریخی، اولین بار در سال 1296 به صورت کاملا اتفاقی در بروجرد یکی از شهرستان های استان لرستان تولید شد. اما آنچه که وجود دارد این است که فراورده های مواد اولیه ی ارده گیری پیشینه دیرینه‌ای در این شهرستان دارد و حداقل به قبل از دوران قاجاریه بازمی‌گردد. در مجموع اسنادی که در موزه فرهنگ شهرداری بروجرد از آسیاب های دستی اولیه هستند نگهداری می‌شود، اسناد بی‌شماری مرتبط با خرید کنجد، تولید ارده (ارده خام)و انواع فرآورده های ارده ای از جمله حلوا ارده ی کنجدی، حلوا ارده ی کشی و حلواشکری سنتی بروجرد در تاریخ بروجرد ثبت شده‌است و نشان از رونق صنعت ارده و فرآورده های ارده ای بروجرد در طول دوران گذشته دارد.

کاربردهای آشپزی

ارده در آشپزی لبنانی، ارمنی، یونانی، ایرانی، ترکی، عراقی، مغربی و بلغاری کاربرد دارد. ارده به تنهایی به عنوان چاشنی یا به بخش اصلی حلوا ارده، حلواشکری، بابا غنوج و حمص استفاده می‌شود.

در ایران، ارده در شهر بروجرد تولید و همچنین به عنوان سوغات به فروش می‌رسد.

ارزش غذایی به ازای هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی۲٬۴۸۹ کیلوژول (۵۹۵ کیلوکالری)
21.19 g
53.76 g
17.00 g
ویتامین‌ها
درصد ارزش روزانه
ویتامین آ۶۷ یکای بین‌المللی
ویتامین (B۱)
۱۰۶٪
۱٫۲۲۰ میلی‌گرم
(B۲)
۳۹٪
۰٫۴۷۳ میلی‌گرم
نیاسین (B۳)
۳۶٪
۵٫۴۵۰ میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید (B۵)
۱۴٪
۰٫۶۹۳ میلی‌گرم
ویتامین ب۶
۱۱٪
۰٫۱۴۹ میلی‌گرم
فولیک (B۹)
۲۵٪
۹۸ میکروگرم
ویتامین ب۱۲
۰٪
۰٫۰۰ میکروگرم
مواد معدنیمقدار
درصد ارزش روزانه
کلسیم
۴۳٪
۴۲۶ میلی‌گرم
آهن
۶۹٪
۸٫۹۵ میلی‌گرم
منیزیم
۲۷٪
۹۵ میلی‌گرم
منگنز
۶۹٪
۱٫۴۵۶ میلی‌گرم
فسفر
۱۰۵٪
۷۳۲ میلی‌گرم
پتاسیم
۹٪
۴۱۴ میلی‌گرم
سدیم
۸٪
۱۱۵ میلی‌گرم
روی
۴۹٪
۴٫۶۲ میلی‌گرم
دیگر اجزاءمقدار
آب3.05 g
درصدهای تقریبی ارائه شده برای افراد بزرگسال از روی مرجع مصرف رژیم غذایی هستند.

در خصوص پیشینه تاریخی محصول ارده در شهرستان بروجرد، بر اساس اسناد تاریخی، اولین بار در سال ۱۲۹۶ به صورت کاملاً اتفاقی در بروجرد یکی از شهرستان‌های استان لرستان تولید شد، اما پیشینه آن در این شهرستان حداقل به قبل از دوران قاجاریه بازمی‌گردد. در مجموع اسنادی که در موزه فرهنگ شهرداری بروجرد از آسیاب‌های دستی اولیه هستند نگهداری می‌شود، اسناد بی‌شماری مرتبط با خرید کنجد، تولید ارده (ارده خام) و انواع فرآورده‌های ارده ای از جمله حلوا اردهٔ کنجدی، حلوا اردهٔ کشی و حلواشکری سنتی بروجرد در تاریخ بروجرد ثبت شده‌است و نشان از رونق صنعت ارده و فرآورده‌های ارده ای بروجرد در طول دوران گذشته دارد.

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون