زرتشتیان ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایرانیان زرتشتی)
زرتشتی
بهدین
کل جمعیت
۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر
مناطق با جمعیت چشمگیر
زبان‌ها
بهدینی، فارسی، گجراتی
دین
زرتشتی

زرتشتیان ایران یک اقلیت مذهبی در کشور ایران هستند که به دین زرتشتی باور دارند. بیشتر زرتشتیان ایران ساکن استان‌های یزد و کرمان هستند. همچنین در قرن بیستم بر اثر مهاجرت‌های گسترده، این اقلیت در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و اهواز، خراسان نیز حاضر هستند. بیشتر زرتشتیان به گویش بهدینی که از زبان‌های ایران مرکزی به‌شمار می‌رود صحبت می‌کنند.[۱]

پس از انقلاب مشروطه، با تشکیل مجلس شورای ملی، در قانون اساسی مشروطه برای اقلیت‌های دینی هم نمایندگانی در نظر گرفته شد. از جمله، یک نماینده برای زرتشتیان. این موضوع پس از انقلاب ۱۳۵۷ هم در قانون اساسی باقی ماند[۲] و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.[۳]

آتشکده یزد

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جمعیت زرتشتیان در سال ۱۳۹۵ در ایران ۲۳۱۰۹ نفر بوده‌است.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Dari language project". دانشگاه برکلی (به انگلیسی). Archived from the original on 24 November 2011. Retrieved 28 October 2011.
  2. «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل شصت و چهارم» (PDF). ص. ۱۷. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۳.
  3. "Results for the minority MPs". Press TV. (به انگلیسی). Archived from the original on 22 January 2013. Retrieved 28 October 2011.
  4. «گزیدهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵» (PDF). مرکز آمار ایران. ص. ۲۰. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۴۰۹-۱۴۹-۷. دریافت‌شده در ۱۲ تیر ۱۳۹۸.