ابوالقاسم سرحدی‌زاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ابوالقاسم سرحدّی‌زاده
وزیر کار و امور اجتماعی
دوره مسئولیت
۶ شهریور ۱۳۶۲ – ۷ شهریور ۱۳۶۸
رئیس‌جمهورسید علی خامنه‌ای
نخست‌وزیرمیرحسین موسوی
پس ازاحمد توکلی
پیش ازحسین کمالی
نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی
در دوره‌های سوم، پنجم و ششم
حوزه انتخاباتیتهران
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۲۴
تهران
درگذشته۲۵ تیر ١٣٩٩ (۷۵ سال)
تهران
ملیت ایران
حزب سیاسیحزب اسلامی کار
پیشهسیاستمدار

ابوالقاسم سرحدّی‌زاده (زادهٔ ۱۳۲۴ در تهران – درگذشتهٔ ۲۵ تیر ۱۳۹۹) سیاست‌مدار ایرانی، دبیرکل و بنیان‌گذار حزب اسلامی کار، سه دوره نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی و وزیر کار و امور اجتماعی در دولت دوم میرحسین موسوی بوده‌است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ابوالقاسم سرحدّی‌زاده در سال ۱۳۲۴ در شهر تهران متولد شد. قبل از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به حزب ملل اسلامی پیوست. در مهر ۱۳۴۴، همراه با دستگیری‌های اعضای حزب، دستگیر شد و در دادگاه تجدیدنظر، با یک درجه تخفیف، به ۱۵ سال زندان محکوم شد.[۱]

او پس از انقلاب، با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری داشت. سابقهٔ عضویت در شورای سرپرستی و قائم‌مقام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی را دارد. مدتی نیز رئیس شورای سرپرستی زندان‌ها بود.

سرحدّی‌زاده وزیر کار و امور اجتماعی در دولت دوم میرحسین موسوی بود. در دوران وزارت او تنش‌های فراوانی میان وزارت کار و شورای نگهبان پیرامون حق بیمهٔ کارگران کارگاه‌های زیرِ ۵ نفر (شورای نگهبان ملزم‌کردن کارفرما به پرداخت حق بیمه را خلاف شرع می‌دانست)، زمینه‌ساز تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. وی چندین دوره ریاست هیات مدیره اتاق تعاون ایران را به عهده داشت.

سرحدّی‌زاده در هیئت مرکزیِ خانهٔ کارگر نیز عضو بوده‌است. او نمایندهٔ تهران در مجلس سوم، پنجم و ششم بود که در مجلس ششم، ریاست کمیسیون اجتماعی را هم برعهده داشت. وی از جمله نمایندگان متحصن در مجلس ششم و از امضا کنندگان نامه موسوم به نامه جام زهر نیز بوده است که طی آن به همراه ۱۲۶ نفر دیگر از نمایندگان مجلس، در زمان حمله آمریکا به عراق در بهار سال ۱۳۸۲ و سقوط صدام حسین، خواستار نجات کشور از شرایط بحرانی شدند.[۲][۳] او در دوران نمایندگی در مجلس ششم بر اثر سکتهٔ مغزی از ادامهٔ فعالیت در مجلس بازماند.

وی در ۲۴ تیر ۱۳۹۹ پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری بر اثر ایست قلبی و در سن ۷۵ سالگی درگذشت.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «مراسم تجلیل از ابولقاسم سرحدی‌زاده». گویا نیوز، به نقل از خبرگزاری ایلنا. ۲۷ مهر ۱۳۸۳. بایگانی‌شده از اصلی در 4 مارس 2016. دریافت‌شده در 28 اكتبر 2008. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. «نمایندگان مجلس ششم و نامه جام زهر». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰.
  3. «متن نامه جام زهر» (PDF).
  4. «وزیر اسبق کار درگذشت». بازار نیوز. ۲۵ تیر ۱۳۹۹.