بهار دهکردی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بهار دهکردی
بهار آتیش در سال ۲۰۲۳
بهار آتیش در سال ۲۰۲۳
اطلاعات پس‌زمینه
نام(های) دیگربهار آتیش
زاده۱۹ نوامبر ۱۹۹۰ ‏(۳۳ سال)
تهران، ایران
ژانر
پیشه
  • خوانندگی
  • بازیگری تئاتر
  • کارگردانی
سال‌های فعالیت۱۳۸۴-اکنون
همکاری‌های مرتبطرضا پیشرو، جاستینا، امیر تتلو، پوریا پوتک، اردلان طعمه
تحصیلاتتئاتر
دانشگاهدانشگاه آزاد هنر و معماری تهران
آلبوم پرآوازهزهرِ عقرب

بهار دهکردی (زادهٔ ۱۹ نوامبر ۱۹۹۰) با نام هنری بهار آتیش رپر، بازیگر تئاتر و فعال حقوق زنان اهل ایران است.[۱][۲][۳] بهار اولین زن بازداشتی فعال در زمینه رپ فارسی بود.[۴]

زندگی‌نامه[ویرایش]

بهار در تاریخ ۱۹ نوامبر ۱۹۹۰ در تهران متولد شد.[۵] او یکی از دو دختر فدایی خلق پرویز دهکردی است و دختر بزرگ‌تر خانواده به‌شمار می‌رود.[۲] بهار خیلی زود و در سنین نوجوانی وارد زمینه رپ فارس شد.[۴] او با استفاده از موسیقی خود به وضعیت سیاسی و اجتماعی ناشی از نظام جمهوری اسلامی اعتراض خود را بیان می‌کرد و همین دلیلی شد بر آن که در نوجوانی دستگیر شود.[۴] در مصاحبه‌ایی بعد از دستگیری اول، علت انتخاب موسیقی رپ را بیان می‌کند:

سؤال:اما بریم سراغ مسایل جدی‌تر، چی شد که آتیش 17 ساله 16 ساله رفت سراغ رپ؟مگه تو چی میخواستی بگی؟چه حرفی داشتی میخواستی بزنی که رپ رو انتخاب کردی؟آتیش:…… موسیقی همش شده عشق و عاشقی و دختره رفته برنگشته و پسره رفته برنگشته. ما دیگه خسته شدیم.‌بابا بیان حرف جامعه رو بزنین.حرف اون چیزایی که حقشو دارم یا نداریم. واسه همین من رپ را انتخاب کردم که بتونم حرفم رو بزنم.

علاوه بر اعتراض اجتماعی او طرفدار برابری جنسیتی و حقوق زنان می‌باشد و این موضوعات را در آهنگ‌های خود نیز بازتاب می‌دهد.[۲][۴] پدر بهار نیز یکی از قربانیان سیاست‌های جمهوری اسلامی بوده است و بهار دربارهٔ تأثیر پدرش در فعالیت‌هایش می‌گوید:[۴][۲]

من که در کنار پدر آزادگی و اعتراض‌کردن به ظلم را آموخته بودم. نام مستعار خود را آتیش گذارده بودم چون عزم کرده بودم با موسیقی حاکمانی را به آتش بکشم که جوانی و زندگی پدرم را نابود کرده بودند.

در مجموع فعالیت‌های او در زمینه موسیقی تاکنون باعث آن شده است که او دوبار روانه زندان شود.[۲] خواندن آهنگ‌های غیرمجاز در ایران منجر به آن شد که بهار در سن ۱۵ سالگی در سال ۱۳۸۴ توسط نیروهای نظام جمهوری اسلامی ایران بازداشت شود؛ در آن زمان بهار اولین زنی محسوب می‌شد که به خاطر خواندن رپ به زندان می‌رفت.[۴] اولین آهنگ رسمی او در سال ۱۳۸۶ منتشر شد که در ادامه بار دیگر منجر به دستگیری او شد.[۲] با این حال او پس از بازداشت شدن همچنان به فعالیت هنری خود ادامه داد، در سال ۱۳۸۹ آلبومی از آهنگ‌هایش در سایت فن‌پیچ منتشر شد. [۶] در رشته تئاتر در دانشگاه آزاد تهران تحصیل کرد.[۴] فعالیت‌ها و خواندن آهنگ‌های اعتراضی بهار در ایران با وجود فشارها ادامه داشت[۷] و سرانجام در سال ۱۴۰۱ در پی بازخوانی آهنگ «از جنس پاییز» که در حمایت از جنبش زن، زندگی، آزادی خوانده شده بود، بهار مجبور به ترک ایران شد.[۴] او هم‌اکنون ساکن کانادا است.[۷]

فعالیت در موسیقی[ویرایش]

بهار آتیش در سبک‌های مختلفی چون رپ، هیپ هاپ اولد اسکول وآراَندبی فعالیت می‌کند.[۱] او جزو اولین زنان شرکت کننده در کنسرت‌های زیرزمینی در ایران بود که از سال ۲۰۰۵ این فعالیت را آغاز کرد و به نسل دوم خوانندگان رپ داخل کشور نزدیک است .او نیمه دوم دهه ۸۰ با همکاری گروه‌های 021*0912 وارد دنیای رپ شد و اولین آهنگ‌هایش “آتبش”، “فریادما” و “قدرت دست ماست” که با رضا پیشرو مشترک خواند به سرعت محبوب شدند. [۱] آهنگ «امشب شب ماست» نیز جزو اولین آهنگ‌هایی بود که بهار در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۹ به صورت رسمی منتشر کرد.[۵][۸] مضمون آهنگ‌های او بیشتر به حقوق زنان، آزادی در ایران و موضوعات سیاسی و اجتماعی می‌پردازد. بهار آتیش در آهنگ‌هایی مانند «خام» و «نجیب» به لزوم برابری جنسیتی پرداخته است.[۱] از دیگر آهنگ‌های برجسته او می‌توان به «از جنس پاییز»، «طلوع» و «شکاف» اشاره کرد.[۱] در آهنگ «شکاف» که دربارهٔ شکاف اجتماعی موجود در ایران است، از سبک ترپ استفاده شده است.[۱] بهار تا کنون دو آلبوم کوتا نیز منتشر کرده است که آهنگ‌های «زهرِ عقرب» و «خدا بانو» از آهنگ‌های موفق این دو آلبوم بوده‌اند.[۱] بهار در آهنگ «فریاد آزادی» با خوانندگان دیگری چون جاستینا همکاری داشته است.[۹][۱۰][۱۱] او همچنین در آهنگ‌های «چطور میشه» و «انقلاب صلح» با خوانندگانی چون رضا پیشرو، امیر تتلو، اردلان طعمه و پوتک همکاری کرده است.[۱۲][۱۳][۱۴]

تک آهنگ‌ها[۱۵][ویرایش]

# نام اجرا مدت
۱ از جنس پائیز بهار آتیش ۲:۲۶
۲ فقط تو میای بهار آتیش ۲:۴۱
۳ انقلاب صلح بهار آتیش، تتلو، رضا پیشرو، پوتک ۴:۴۸
۴ طلوع بهار آتیش ۲:۳۹
۵ تکثیر بهار آتیش ۳:۲۲
۶ فریاد آزادی بهار آتیش، جاستینا، سوکی، ام‌سی‌ام و… ۴:۱۶
۷ شکاف بهار آتیش ۲:۴۸
۸ فریاد ما رضا پیشرو، بهار آتیش، تتلو ۲:۵۲
۹ قدرت دست ماست بهار آتیش، رضا پیشرو ۲:۲۴
۱۰ چطور میشه؟ تتلو، بهار آتیش، رضا پیشرو، طعمه ۱۰:۰۰
۱۱ امشب شب ماست بهار آتیش، بیگ‌بوی ۴:۰۲
۱۲ عبور آهسته (پاپ) بهار آتیش ۴:۱۰
۱۳ جای تو خالی (پاپ) بهار آتیش ۴:۱۶
۱۴ ناسازگاری (پاپ) بهار آتیش ۴:۲۹
۱۵ لعنت (پاپ) بهار آتیش ۵:۴۷
۱۶ آتیش بازی بهار آتیش، ۰۹۱۲ ۲:۴۳
۱۷ پای حرفم هستم بهار آتیش، رضا پیشرو ۱:۵۰

آلبوم‌ها[۱۵][ویرایش]

زهر عقرب (۱):

# نام اجرا مدت
۱ اینترو بهار آتیش ۲:۱۶
۲ خام بهار آتیش ۱:۴۸
۳ مرگ یا آزادی بهار آتیش ۳:۳۸
۴ نجیب بهار آتیش ۲:۴۳
۵ پایان باز بهار آتیش ۲:۳۲

زهر عقرب (۲):

# نام اجرا مدت
۱ شوک بهار آتیش ۳:۲۶
۲ رویا بهار آتیش ۳:۴۱
۳ خدا بانو بهار آتیش ۳:۱۰
۴ زهر عقرب بهار آتیش ۳:۲۶

فعالیت در سینما[ویرایش]

بهار که در رشته تئاتر[۴] تحصیل کرده بود، برای دریافت مدرک خود مدتی را از حوزه موسیقی زیرزمینی فاصله گرفت[۴] و فعالیت خود در سینما را با نقش آفرینی در صحنه تئاتر و فیلم‌های کوتاه دنبال کرد. او در برنامه «هوره» به عنوان دستیار کارگردان و مجری نقش آفرینی کرد.[۱۶] این برنامه در ارتباط با مصاحبه بدون سانسور با خوانندگان موسیقی ایران است.[۱۶] دهکردی در طی این مدت در نمایش‌های متعددی در تئاتر نیز بازی کرد. او در نمایش «آقا ذبیح»[۱۷] به نویسندگی مهدی ملکی نقش آفرینی کرد. در آن نمایش از نظر هیئت داوران نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی، جایزه ویژه به بازیگران نمایش اهدا شد.[۱۸] از دیگر نمایش‌هایی که او در آن‌ها نقش آفرینی کرد می‌توان به نمایش «تنها راه ممکن»[۱۹][۲۰][۲۱] و «اجسام از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند»[۲۲][۲۳] اشاره کرد. او همچنین در نمایش «آوای آب» به کارگردانی آتیه جاوید نیز همکاری داشته است.[۲۴][۲۵][۲۶][۲۷][۲۸]

نمایشنامه «رمالی» به نویسندگی بهداد زندیه وکیلی و کارگردانی بهار دهکردی یکی از نمایشنامه‌های برگزیدهٔ راه یافته به چهارمین جشنواره تئاتر شهر در سال ۱۳۹۴ بود.[۲۹][۳۰] او پس از مدتی فعالیت در زمینه سینما، بار دیگر در اواخر دهه ۹۰ فعالیت‌های خود در موسیقی را از سر گرفت.[۴]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ ۱٫۶ ««بهار آتیش»: یک صدای جوان و رسا برای برابری». www.radiozamaneh.com. ۲۰۲۴-۰۳-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۳۱.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ «در سوگ فدایی خلق پرویز محمدپور دهکردی». اخبار روز - سایت سیاسی خبری چپ. ۲۰۲۴-۰۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۲.
  3. Siamdoust, Nahid (2017). Soundtrack of the Revolution: The Politics of Music in Iran. Redwood City: Stanford University Press. شابک ۹۷۸۱۵۰۳۶۰۰۹۶۶.
  4. ۴٫۰۰ ۴٫۰۱ ۴٫۰۲ ۴٫۰۳ ۴٫۰۴ ۴٫۰۵ ۴٫۰۶ ۴٫۰۷ ۴٫۰۸ ۴٫۰۹ ۴٫۱۰ «رپ اعتراضی زنان؛ مبارزه‌ای نادیده علیه حجاب صدا». www.radiozamaneh.com. ۲۰۲۴-۰۳-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۳۱.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «Bahar Atish | Iranian.com». iranian.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۳۱.
  6. «فن‌پیچ بهار‌آتیش». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۳.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «گفت‌و گو با بهار دهکردی، دربارهٔ حمایت هنرمندان از اعتراضات سراسری مردم ایران». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۳۱.
  8. «رپ اعتراضی زنان؛ مبارزه‌‌ای نادیده علیه حـجاب صدا». بالاترین. ۲۰۲۴-۰۳-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۲۶.
  9. "Femme Vie Liberté ! Les voix de la révolution en Iran". France Culture (به فرانسوی). 2023-05-07. Retrieved 2024-04-26.
  10. «کوچه‌های خشم ۲۲: نوروز زن، زندگی، آزادی». BBC News فارسی. ۲۰۲۳-۰۳-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۳۱.
  11. Aalaei, Dena (2023-04-24). "To Firuzeh Mahmoudi, Art Is an Act of Resilience and Defiance | KQED". www.kqed.org (به انگلیسی). Retrieved 2024-04-26.
  12. «آهنگ اعتراضی: چطوری میشه (امیر تتلو و رضا پیشرو طعمه و بهار آتیش)». بالاترین. ۲۰۲۲-۱۰-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۳۱.
  13. «بهار آتیش». iroon.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۳۱.
  14. انقلاب صلح تتلو پیشرو پوتک بهار آتیش, archived from the original on 8 January 2023, retrieved 2023-01-08
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ "Stream Atish | Listen to music tracks and songs online for free on SoundCloud". SoundCloud (به انگلیسی). Retrieved 2024-04-08.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ «هوره».
  17. ذکر نام بازیگران برگزیده این تئاتر در سایت تیوال آمده است. تیوال - آقا ذبیح (۱۶-۱۱-۱۳۹۵)
  18. «از تمدید «گناه مشترک» تا حضور بازیگری بر صحنه پس از ۲۸ عمل جراحی». ایسنا. ۲۰۲۴-۰۱-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۸.
  19. «˝مضحکه شبیه قتل˝، ˝ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی˝، ˝غرب واقعی˝ و… / آخر هفته با تئاتر». خبرگزاری هنر ایران. ۲۰۲۴-۰۴-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۸.
  20. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۳۹۴-۰۶-۲۵). «اجرای نمایش چاپ شده در تماشاخانه استاد مشایخی». Yjc. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۸.
  21. ««تنها راه ممکن» به تماشاخانه مشایخی می‌رسد». خبرگزاری فرهنگی آنا. ۱۳۹۴-۰۶-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۸.
  22. «از سیاست تا خانواده روی صحنه تئاتر». fa. ۱۳۹۶-۰۲-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۸.
  23. «افطار با طعم تئاتر». www.khabaronline.ir. ۲۰۱۷-۰۵-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۸.
  24. «آوای آب‎». روزنامه دنیای اقتصاد. ۲۰۲۴-۰۳-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۳۱.
  25. «فرهنگ در رسانه». bultannews. ۱۳۹۴-۰۸-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۸.
  26. «به تماشای این تئاترها بروید». ایسنا. ۲۰۱۵-۱۰-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۴.
  27. «تماشاخانه باران میزبان «آوای آب» می‌شود». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۵-۱۲-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۴.
  28. «اجرای ویژه هنرمندان و اصحاب رسانه «آوای آب» - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۴.
  29. «اعلام نمایش‌نامه‌های برگزیده دو بخش جشنواره تئاتر شهر - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۴.
  30. Group، Arya. «خبرگزاری آریا - اعلام نمایش‌نامه‌های برگزیده دو بخش جشنواره تئاتر شهر». www.aryanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۴.