امیررضا نصرآزادانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
امیررضا نصرآزادانی
اطلاعات شخصی
نام کامل امیررضا نصرآزادانی
زادروز ۱۸ بهمن ۱۳۷۴ ‏(۲۸ سال)
زادگاه اصفهان، ایران
قد ۱٫۷۹ متر (۵ فوت ۱۰ اینچ)
پست مدافع/ هافبک
باشگاه‌های جوانان
۱۳۹۱–۱۳۹۴ سپاهان
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۳۹۴–۱۳۹۵ راه‌آهن ۳ (۰)
۱۳۹۵–۱۳۹۸ تراکتور ۱۴ (۲)
۱۳۹۸ گل‌ریحان ۰ (۰)
۱۴۰۰ سپاهان نوین
۱۴۰۰–۱۴۰۱ ایران‌جوان ۸ (۰)
مجموع ۲۵ (۲)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳.

امیررضا نصرآزادانی (زادهٔ ۱۸ بهمن ۱۳۷۴) بازیکن پیشین فوتبال اهل ایران است. او سابقه عضویت در باشگاه‌های سپاهان، راه‌آهن، تراکتور، گل‌ریحان، سپاهان نوین و ایران‌جوان را دارد.

دوران باشگاهی[ویرایش]

سال‌های آغازین[ویرایش]

وی بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ عضو باشگاه جوانان سپاهان بود و در نقل‌وانتقالات فصل ۹۵–۱۳۹۴ به جمع شاگردان یوانیس توپالیدیس در راه‌آهن پیوست.

تراکتور[ویرایش]

نصر آزادانی در سال ۱۳۹۵ برای انجام خدمت سربازی‌ همراه با سروش رفیعی، محمدرضا اخباری، مهدی شریفی، هادی محمدی و محمدرضا مهدی‌زاده به باشگاه فوتبال تراکتور پیوست. او پس از پایان یافتن دوران خدمت سربازی به مدت یک فصل، قرارداد خود را با تراکتور تمدید کرد. امیررضا نصرآزادانی سرانجام به همراه تراکتور در لیگ ۱۴ بازی انجام داد و ۲ گل نیز به ثمر رساند. همچنین امیررضا نصرآزادانی با تراکتور یک قهرمانی جام شهدا در سال ۱۳۹۶ به‌دست آورد. وی در سال ۱۳۹۷ به دلیل مصدومیت، از لیست بازیکنان تراکتور برای فصل پیش‌رو کنار گذاشته شد.

گل‌ریحان[ویرایش]

نصرآزادانی پس از سپری کردن دوران مصدومیت در سال ۱۳۹۷ به باشگاه فوتبال گل‌ریحان پیوست.

افتخارات[ویرایش]

باشگاهی[ویرایش]

تراکتور[ویرایش]

بازداشت و محکومیت[ویرایش]

امیررضا نصرآزادانی در روزهای پایانی آبان ۱۴۰۱ در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران در اصفهان بازداشت شد.[۱] به ادعای دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او در پرونده مربوط به کشته شدن اسماعیل چراغی، سرهنگ نیروی انتظامی و دو بسیجی به نام‌های محمدحسین کریمی و محسن حمیدی، متهم به محاربه است و برایش حکم اعدام صادر شده‌است.[۲] به گفته اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری اصفهان براساس کیفرخواست صادره امیررضا نصرآزادانی متهم ردیف پنجم پرونده است و او در روز ۲۷ آبان بازداشت شده‌است. او متهم به بغی به دلیل عضویت در گروه مسلحانه به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته به قصد مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی است. از جمله اتهامات دیگری که برای او ذکر شده عضویت در دسته‌های غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت است. به گفته او، نصرآزادانی متهم به معاونت در محاربه است.[۳]

در اسفند ۱۴۰۱ حکم او به ۲۶ سال زندان تغییر یافت.[۴]

واکنش‌ها به محکومیت[ویرایش]

علی کریمی[۵] مسعود شجاعی[۶] سهراب بختیاری‌زاده،[۶] علیرضا بیرانوند[۶] مهدی قایدی، مجید حسینی،[۶][۷] والتر کازاگرانده،[۸] رادامل فالکائو،[۸] و چندین بازیکن تیم ملی فوتبال اروگوئه از جمله رونالد آرائوخو، دیه‌گو گودین و لوییس سوارز به حکم اعدام او واکنش نشان دادند و از او حمایت کردند.[۸] اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای نیز از حکم اعدام او ابراز انزجار کرد.[۹]

مارکو روبیو، سناتور ارشد جمهوری‌خواه به صدور حکم اعدام او واکنش نشان داد[۱۰] و آندریاس لارم، نماینده مجلس آلمان، کفالت سیاسی او را برعهده گرفت.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. «بازیکن سابق تراکتور بازداشت شد». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۹.
  2. «۲۸ نفر زیر تیغ؛ معترضان در معرض اعدام کدام‌ها هستند؟». iranwire.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۹.
  3. «رئیس کل دادگستری اصفهان امیر نصر آزادانی را به «عضویت در گروه مسلحانه» متهم کرد». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۱.
  4. «امیر نصرآزادانی، بازیکن سابق سپاهان اصفهان و تراکتور به ۲۶ سال زندان محکوم شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۳ اسفند ۱۴۰۱.
  5. «اعتراضات دانشجویان سنندجی به اعدام محسن شکاری - BBC Persian». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ «درخواست اهالی فوتبال برای بخشش فوتبالیست زندانی + عکس». طرفداری. ۲۰۲۲-۱۲-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  7. «سه معترض در پرونده «خانه اصفهان» به اعدام محکوم شدند». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ ۸٫۳ «تلاش گسترده جهانی برای جلوگیری از اعدام امیر نصر آزادانی – DW – ۱۴۰۱/۹/۲۶». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۷.
  9. «ابراز انزجار اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای از احتمال صدور حکم اعدام برای امیررضا نصر آزادانی». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۷.
  10. «مارکو روبیو، سناتور شناخته شده آمریکایی، حکم اعدام امیر نصرآزادانی را محکوم کرد». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۷.