عطاءالله خسروانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عطاالله خسروانی
وزیر کشور ، دبیر کل حزب ایران نوین
اطلاعات شخصی
ملیتایرانی
پیشهسیاستمدار

عطاالله خسروانی (١٢٩٨محلات-١٣٨۴پاریس) وزیر کار و وزیر کشور در دوره پهلوی بود.[۱]

زندگی حرفه‌ای[ویرایش]

عطاالله تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه ادب و تحصیلات متوسطه را در مدرسه ثروت آغاز کرد و سرانجام از دبیرستان البرز دیپلم گرفت. او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌های زبان و حقوق در دانشسراى عالی و دانشکده‌ی حقوق ناتمام رها کرد و براى ادامه‌ی تحصیلات به فرانسه رفت و دانشنامه کارشناسی در رشته‌ی علوم اجتماعی دریافت کرد.[۲]

خسروانی پس از بازگشت از فرانسه در دفتر وزارتیِ وزارت کار مشغول به کار شد. پس از مدتی، معاون دفتر و سپس به مشاورت منصوب گردید.در پنجم اسفند ١٣٣۶ بنا بر پیشنهاد جمشید آموزگار، وزیر کار[۳] در دولت منوچهر اقبال با تایید شاه به سمت وزارت کار منصوب گردید. خسروانی در هنگام وزارت ‌احمد علی بهرامی در دولت جعفر شریف امامی به سمت معاونت پارلمانی وزارت کار و مدیر عامل سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران منصوب گردید. [۴] عطاالله خسروانی پس از تأسیس حزب ایران نوین، با تلاش حسنعلی منصور در ١١ آذر ١٣۴٢ به حزب ایران نوین پیوست.

او که از مدت‌ها پیش، خود را مهیای مقام عالی وزارت کار کرده بود، در ١٩ اردیبهشت ١٣۴٠ در دولت علی امینی به آرزوی خود رسید و در دولت‌های امیر اسدالله علم ، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا نیز تا تاریخ ٣ آذر ١٣۴٧ بر این مسند باقی ماند.

او پس از وزارت کار در تاریخ ٣ آذر ١٣۴٧ به وزارت کشور منصوب گردید. دوران وزارت کشور وی بسیار کوتاه و ناپایدار بود؛ به‌ طوری که به یک سال نرسیده و در تاریخ ٢٣ مرداد ١٣۴٨ به استعفا و برکناری او انجامید.[۵]

پس از ترور حسنعلی منصور خسروانی در اسفند ١٣۴٣، دبیر کل حزب ایران نوین شد. او که خود را در یک قدمی پست نخست وزیری می‌دید که با انتخاب هویدا به نخست وزیری ناکام ماند.

زندگی شخصی[ویرایش]

عطاالله خسروانی به سال ١٢٩٨ در محلات بدنیا آمد. پدر او میرزا هاشم محلاتی از ثروتمندان محلات بود. او چهار برادر با نام‌های شهاب‌الدین،خسرو ،مرتضی و پرویز داشت که همه دارای مناصب نظامی و سیاسی بودند.

او پس از انقلاب اسلامی به فرانسه مهاجرت کرد و سرانجام در ٢٩ شهریور ١٣٨۴ در پاریس درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. «مرکز بررسی اسناد تاریخی -نگاهی به زندگی عطاءالله خسروانی به روایت اسناد ساواک».
  2. عاقلی، باقر (١٣٨٠). شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران. ج. ۱. تهران: نشر گفتار و نشر علم. ص. ۶۱۵.
  3. ظهور و سقوط سلطنت پهلوی. ج. ۲. تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی. ١٣٧٣. ص. ۳۷۸.
  4. کابینه حسنعلی منصور به روایت اسناد ساواک. ج. ۲. تهران. ١٣٨۴. ص. ۴۹۲.
  5. ظهور و سقوط سلطنت پهلوی. انتشارات اطلاعات. تهران. ۱۳۶۹
  • کابینه با تغییر شش وزیر ترمیم شد. روزنامه اطلاعات، ۳ آذر ۱۳۴۷، شمارۀ ۱۲۷۴۸، ص ۴.