مردم خوش‌باور پنجاه و هفت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مردم خوش‌باور پنجاه و هفت 
اثر بهرام بیضایی
تاریخ نگارش۱۴۰۱
زبانفارسی
قالبمثنوی
تاریخ انتشار۱۰ مهرِ ۱۴۰۱
شمار ابیات یا خط‌ها۲۲

مثنویِ بیست‌ودوبیتی با مطلعِ «مردم خوش‌باور پنجاه و هفت» نخستین شعرِ منتشرشدهٔ بهرام بیضایی در همدلی با خیزشِ ۱۴۰۱ ایران است، سروده و منتشرشده در نیمه‌های همین سال.[۱] این شعر اندکی پس از انتشار با موسیقی هم اجرا و از سرودهای جنبشِ زن، زندگی، آزادی و نیز نادر واکنش‌های علنیِ بیضایی به اتّفاقاتِ اجتماعیِ روز شد.

متن[ویرایش]

این شعر در روزهای آغازینِ آنچه سپس‌تر «خیزشِ ۱۴۰۱ ایران» نام گرفت سروده و ۱۰ مهرِ این سال در وبسایتِ رادیو فردا با تصویرِ دستخطِّ شاعر منتشر شد.[۲][۳][۴][۵]

موضوع[ویرایش]

شعر در حمایتِ اعتراضاتِ اواخرِ شهریور و اوایلِ مهرِ ۱۴۰۱ ایران به کشته‌شدنِ مهسا امینی است، با اشاراتی به انقلابِ ۱۳۵۷، روسری‌سوزان و غیره.[۶] در فرازِ مشهورش آمده:[۷]

مادرِ ایران زِ جا برخاستهکشورش را از دَدان پس‌خواسته!

چند روز پیش از انتشارِ این شعر نیز بیضایی با گروهی در نامه‌ای خواستارِ حمایتِ سینماگرانِ دنیا از اعتراضات شده بود.[۸]

نقد و نظر[ویرایش]

سیّد جواد طباطبایی این شعر را «سخیف» ارزیابی کرد.[۹] به عقیدهٔ آوین نیکزاد این شعر از لحاظِ سبک «به اشعار اعتراضی و میهن‌پرستانهٔ دورهٔ مشروطیت بی‌نظر نیست.»[۱۰]

اجرا[ویرایش]

«مردم خوش‌باور پنجاه و هفت»
ترانه
تاریخ انتشارپاییزِ ۱۴۰۱
ترانه‌سرا(ها)بهرام بیضایی

گزیده‌ای از این شعر اندکی پس از انتشارِ متنش در تلویزیونِ ایران اینترنشنال در ویدیو کلیپِ کوتاهی در بخشِ «سخن‌سرا: سخن از آزادی» دکلمه شد. گروهی ناشناس نیز گزیده‌ای از آن را با موسیقی اجرا و منتشر کرد. ناقدی این ترانه را «پرانگیزه و قدرتمند» وصف کرد.[۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. Stanford Hamid and Christina Moghadam Program in Iranian Studies: 2021 − 2022 Year in Review. Page 15.
  2. «بهرام بیضائی: مادرِ ایران زِ جا برخاسته». رادیو فردا. ۱۰ مهر ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲.
  3. «شعر بهرام بیضایی در همراهی با خیزش مردمی: مادرِ ایران زِ جا برخاسته!». کیهان لندن. ۱۱ مهر ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲.
  4. «بهرام بیضایی در همراهی با اعتراضات ایران شعر سرود». ایران وایر. ۱۰ مهر ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲.
  5. «بهرام بیضایی در همراهی با اعتراضات ایران شعر سرود». پیک ایران. ۱۰ مهر ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ آوریل ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲.
  6. نیکزاد، آوین (۱۶ آبان ۱۴۰۱). «هنر اعتراضی به‌مثابهٔ رستاخیر اخلاقی؛ از مشروطه تا «زن زندگی آزادی»». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲.
  7. «بهرام بیضائی: مادرِ ایران زِ جا برخاسته». رادیو فردا. ۱۰ مهر ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲.
  8. «سینماگران ایرانی خواستار حمایت همکاران خود در سراسر جهان از اعتراض‌های مردم ایران شدند». رادیو فردا. ۴ مهر ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲.
  9. https://twitter.com/babakazar/status/1577250008545775618
  10. نیکزاد، آوین (۱۶ آبان ۱۴۰۱). «هنر اعتراضی به‌مثابهٔ رستاخیر اخلاقی؛ از مشروطه تا «زن زندگی آزادی»». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲.
  11. نیکزاد، آوین (۱۶ آبان ۱۴۰۱). «هنر اعتراضی به‌مثابهٔ رستاخیر اخلاقی؛ از مشروطه تا «زن زندگی آزادی»». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]