جمعه خونین خاش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جمعه خونین خاش
بخشی از خیزش ۱۴۰۱ ایران
تاریخ۱۳ آبان ۱۴۰۱
موقعیت
طرف‌های درگیر
براندازان و آزادی‌خواهان جمهوری اسلامی ایران
تلفات و خسارات
۱۸ کشته و بیش از ۲۰ مجروح ۰ کشته و ۰ مجروح

جمعه خونین خاش[۱] به درگیری‌های ۱۳ آبان ۱۴۰۱ بین مردم معترض خاش و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در میانهٔ خیزش سراسری ایران گفته می‌شود.[۲][۳] مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، در بیانیه‌ای اعلام کرد در این حادثه دست‌کم ۱۶ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.[۴][۵] عفو بین‌الملل در گزارشی شمار کشته‌شدگان را ۱۸ نفر و اعلام کرد که نیروهای امنیتی در سرکوب مردم از «گلوله‌های جنگی مرگبار» استفاده کرده‌است.[۱]

واکنش‌ها[ویرایش]

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی در صحن علنی مجلس به کشتار مردم بلوچستان پرداخت و گفت تاکنون هیچ مسئولی پس از این حوادث عذرخواهی نکرده و پرسیده چرا نحوه برخورد با معترضین در این استان متفاوت بوده‌است و در نقاط دیگر کشور از گلوله‌های مشقی و پلاستیکی و در بلوچستان از گلوله جنگی استفاده می‌شود. صحبت‌های او قطع و نیمه‌تمام ماند.[۶]

پیامدها[ویرایش]

  • شنبه ۱۴ آبان تمامی مدارس شهرستان خاش در تمامی مقاطع در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل شد و اعلام شد به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.[۷]

اعتراضات[ویرایش]

۹ دی: مردم خاش بعد از برگزاری نماز جمعه با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» تظاهرات کردند.[۸][۹]

۲۳ دی: بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی معترضان بلوچ در خاش نیز علیه حکومت خامنه‌ای در خبایان‌ها تظاهرات اعتراض بر پا کردند.[۱۰][۱۱] تظاهر کنندگان با اعلام حمایت از عبدالحمید اسماعیل‌زهی، عبدالغفار نقشبندی و محمدحسین گرگیج، از رهبران مذهبی اهل سنت ایران دست به اعتراض زدند.[۱۲]

۱۴ بهمن

به گزارش شبکه‌های اجتماعی تجمع نمازگزاران و معترضان بلوچ به‌رغم فضای امنیتی در زاهدان و خاش ادامه یافت.[۱۳]





جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «عفو بین‌الملل: نیروهای امنیتی در سیستان و بلوچستان با قصد کشتن معترضان، از گلوله جنگی استفاده می‌کنند». رادیو فردا. ۲۰ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲.
  2. «گزارشی از برخی اقدامات اغتشاشگران در خاش/ شهر آرام است». خبرگزاری ایسنا. دریافت‌شده در ۱۷ آبان ۱۴۰۱.
  3. «خاش در وضعیت جنگی؛ تیراندازی به معترضان و حمله با ساختمان فرمانداری». بی‌بی‌سی فارسی. ۴ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۵ نوامبر ۲۰۲۲.
  4. «مولوی عبدالحمید از کشته شدن «دست‌کم ۱۶ نفر» در اعتراضات خاش خبر داد». رادیو فردا. ۱۴ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۵ نوامبر ۲۰۲۲.
  5. «فرماندار خاش: تلاش برای تصرف فرمانداری ناکام ماند، اداره جهاد کشاورزی به‌طور کامل سوخت». یورونیوز فارسی. ۴ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۵ نوامبر ۲۰۲۲.
  6. «صحبت‌های نماینده چابهار در مجلس ایران دربارهٔ کشتار مردم بلوچستان قطع شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۶ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۶ نوامبر ۲۰۲۲.
  7. «مدارس خاش امروز شنبه غیرحضوری شد». خبرگزاری ایسنا. دریافت‌شده در ۱۷ آبان ۱۴۰۱.
  8. «زاهدانی‌ها در جمعه‌ خشم و اعتراضی دیگر با فریاد «مرگ بر خامنه‌ای» به خیابان‌ها آمدند». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۱.
  9. «"مرگ بر خامنه‌ای" در زاهدان؛ حمایت عبدالحمید از بهایی‌ها – DW – ۱۴۰۱/۱۰/۹». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۱.
  10. «تظاهرات در زاهدان؛ "خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن" – DW – ۱۴۰۱/۱۰/۲۳». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۷.
  11. «مولوی عبدالحمید: حوادث جمعه خونین زاهدان حاصل تبعیض بود». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۳-۰۱-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۷.
  12. «جمعه‌های اعتراضی سیستان و بلوچستان؛‌ تداوم شعارهای دموکراسی‌خواهانه معترضان بلوچ». العربیه فارسی. ۲۰۲۳-۰۱-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۷.
  13. «تداوم تظاهرات "جمعه‌‎های اعتراضی" در زاهدان، خاش و گالیکش – DW – ۱۴۰۱/۱۱/۱۴». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۵.