گفتگو با باد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گفتگو با باد
کارگردانبهرام بیضایی
تهیه‌کنندهبهرام بیضایی (گروهِ فیلمِ لیسار)
نویسندهبهرام بیضایی
بازیگرانمژده شمسایی
سعید شنبه‌زاده
پرویز پورحسینی
شاهرخ سخایی
موسیقیگزیدهٔ بهرام بیضایی
فیلم‌بردارعزیز ساعتی
تدوین‌گربهرام بیضایی
تاریخ‌های انتشار
۱۳۷۷، ایران
مدت زمان
۲۰ دقیقه
زبانفارسی

گفتگو با باد فیلمِ کوتاهی ساختهٔ بهرام بیضایی به سالِ ۱۳۷۷ است، بر اساسِ فیلمنامه‌ای به همین نام از فیلم‌ساز. این فیلم بخشی از فیلمِ قصّه‌های کیش بود که سپس‌تر جدا شد.

داستان[ویرایش]

زنی بومی با لهجهٔ فارسیِ تهرانی با جامه‌های محلّی در جزیرهٔ کیشِ مدرن در خیابان بر مردی که پول می‌شمارد ظاهر می‌شود و او را به یادِ گذشتهٔ دور می‌اندازد، آنگاه که زندگانی در جزیره صورتِ دیگری داشت. تصاویرِ گذشته می‌گذرد. مرد هر بار چیزی به یاد نمی‌آورد و به کار روزمرّهٔ خود می‌شتابد. در پایان فیلم مرد چیزی از گذشته‌ها به یاد نیاورده و همچنان پول می‌شمارد و این بار در بوتیک. زن روانه می‌شود و بر سکّوی بندرگاه تا پایان می‌رود و به لب آب می‌رسد.

فیلمنامه[ویرایش]

فیلمنامهٔ گفتگو با باد را بیضایی سال ۱۳۷۷ نوشت. این فیلمنامه در ۱۳۷۹ با متن گفتگوهایی با عوامل فیلم و نیز مقالاتی دربارهٔ فیلم در کتابی به نامِ گفتگو، نقد و نظر و فیلمنامهٔ گفتگو با باد در نشر دیدار به کوششِ زاون قوکاسیان به چاپ رسید.

ساخت[ویرایش]

فیلم در جزیرهٔ کیش فیلمبرداری شد. فیلمبرداری در پانزده روز سر گرفت.[۱] فیلمبردار فیلم، عزیز ساعتی، در گفتگو با زاون قوکاسیان توضیح داده که «بیضایی همهٔ کادرها و همهٔ حرکات دوربین را در همهٔ فیلم‌هایش خودش انتخاب می‌کند. مانند همهٔ کلمات و جملاتش او پیشاپیش تصاویرش و تمام جزئیات کار را آماده می‌کند.»[۲]

چند عکسِ جمشید بایرامی از پشتِ صحنهٔ فیلم در کتابِ پشت صحنه سینمای ایران (۱۳۹۰) منتشر شد.

نمایش و پس از آن[ویرایش]

نخستین نمایش گفتگو با باد در جشنوارهٔ فیلم فجر ۱۳۷۷ در تهران بوده‌است؛ همراه سه بخش دیگر از قصّه‌های کیش کارِ ناصر تقوایی و محسن مخملباف و ابوالفضل جلیلی.[۳]

فیلمِ قصّه‌های کیش برای جشنوارهٔ فیلمِ کنِ ۱۹۹۹ در نظر گرفته شد. رئیس این جشنواره بر آن بود که گفتگو با باد «با روح جزیره نمی‌خواند» و به همین خاطر این بخش با همکاری تهیه‌کننده اوّلیه از فیلم حذف شد و سال ۱۳۷۸ بیضایی حقوق فیلم را خرید و فیلم را از تهیه‌کننده پس گرفت تا سپس‌تر با افزودن سه بخش دیگر − «گفتگو با آب» و «گفتگو با آتش» و «گفتگو با خاک» − فیلمی بلند بسازد.[۴] سه بخشِ بعدی ساخته نشد و فیلم به نمایشِ همگانی درنیامد، مگر سال‌ها بعد و به طورِ محدود.

نقد و نظر[ویرایش]

مقالاتی از بابک احمدی، صفی یزدانیان، ژاله آموزگار و شهرام جعفری‌نژاد در کتاب گفتگو، نقد و نظر و فیلمنامهٔ گفتگو با باد به کوشش زاون قوکاسیان فراهم آمده‌است.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • آدینه (۱۳۶-۱۴۰). ۱۹۹۹ میلادی. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  • آرتا، فرانک (خرداد ۱۳۷۸). «داستان قصه‌های کیش». فیلم ویدئو (۳۸): ۳۲−۴۷.
  • قوکاسیان، زاون, ویراستار (۱۳۷۸). مجموعهٔ مقالات در نقد و معرفی آثار بهرام بیضایی (ویراست ۲). تهران: انتشارات آگاه. شابک ۹۶۴-۴۱۶-۱۰۹-۲.
  • قوکاسیان، زاون, ویراستار (۱۳۷۹). گفتگو، نقد و نظر و فیلمنامهٔ گفتگو با باد. تهران: دیدار. شابک ۹۶۴-۵۵۵۳-۳۲-۶.
  • جعفری‌نژاد، شهرام (۱۳۷۹). بهرام بیضائی. تهران: نشر قصه. شابک ۹۶۴-۵۷۷۶-۰۷-۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]