کشتار ۱۴۰۱ جوانرود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کشتار مردم جوانرود ۱۴۰۱ در روز ۳۰ ابان در جریان خیزش ژینا امینی اتفاق افتاد .در روز ۲۹ ابان مردم جوانرود به خیابان ها امدند و بر ضد جمهوری اسلامی ایران شورش کردند اما در این روز چهار تن از معترضان جوانرودی با شلیک مستقیم گلوله های جنگی کشته شدند که یکی از انان یک نوجوان ۱۷ ساله بود در روز بعد ان (۳۰) ابان مردم جوانرود برای مراسم خاکسپاری چهار شهید به خیابان ها امدند وکل شهر را در کنترل گرفتند اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرستادن صدها نیروی ناشناخته را که مردم جوانرود مدعی هستند که هیچ کدام ایرانی نبودند و عرب زبان بودند به جوانرود فرستاد با توجه به مدارک روشن سپاه با استفاده از سلاح های کشتار همچون دوشکا پیکا کلاشینکوف ژرسه کولت گاز خردل و اشکاور ساچمه و ..از بالای مراکز دولتی نظامی هلیکوپتر ها و ماشين های مسلح به مردم این شهر شلیک مستقیم کردند ..به ادعای رسانه‌های خبری در ان روز دسته کم سه تن کشته شدند اما باتوجه به ویدیو های منتشر شده و شیوه کشتار ان روز که نسبت به شب قبل ان بسیار متفاوت و وحشیانه است .همچنین باتوجه به ادعاهای مردم جوانرود کشته ها بسیار فراوانتر است ..آمار های متفاوتی از شهر قلعه جوانرود ادعا شده که تعداد کشته‌شدگان را دسته کم از ۶۰ به بالا اعلام کرده اند .آمار های دیگر نیز وجود دارد که تعداد بسیار زیادی در ان روز کشته شدند طبق ادعای شهروندان جوانرود امار های همچون ..[۴۶][۶۰][۴۰][۱۰۰][۱۲۰][۱۶۰][۱۵۰][۲۰۰] کشته شدند که اگر این امار ها واقعی باشند نشان از سرکوب خونین در ان روز را می‌دهد ..بر اثاث ادعاهایمردمجوانرود .۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن نیز زخمیشدند ... طبق ادعا هایمردم جوانرود اجساد کشته شدگان را بدون انتشار خبر کشتهشدنشان در گورستانهای اطراف جوانرودبه خاک سپرده اند همچنینادعا کردند که سپاه پاسدارانانقلاباسلامیایرانبا گذاشتن نایست بازرسی کسانی را که مدارکی از ان روز در تلفن های همراه خود داشته .اند را دستگیرو سپس اطلاعات را پاک کرده اند ..بر اثاث شواهد معلوم مردم جوانرود زخمیشدگان را در خانه درمان کرده اند و از بردن انها به بیمارستانها به دلایل امنیتیخود داری کرده اند ..اما رسانه های خارج از کشور تعداد کل کشتهشدگاناعتراضاتمردمیجوانرود را ۸ تن و زخمی شدگان را ۸۰ تن اعلام کرداند .اما در حال حاضر تائيدادعاهای مردم جوانرود به دلایلی همچون نبود ازادی های رسانه ای و سرکوب رسانه ای بسیار دشوار است [۱][۲][۳][۴][۵][۶]

پیش‌زمینه[ویرایش]

چند هزار نفر از مردم این شهر در روز سی‌ام آبان برای خاک‌سپاری جوان ۱۶ ساله بهاالدین ویسی و عرفان کاکایی دبیر ورزش ۵۰ ساله که شامگاه ۲۹ آبان با شلیک مستقیم مأموران کشته شده بودند، در گورستان شهر حضور یافتند و اندکی بعد مأموران امنیتی و انتظامی به سوی مردم معترض تیراندازی کردند.[۱][۲][۴]

پیامدها[ویرایش]

در این کشتار دست کم پنج نفر کشته و بیش از ۱۰ نفر بر اثر تیراندازی نیروهای سپاه به سوی مردم در جوانرود مجروح شدند.[۱][۳] مجروحان به حدی بود که بیمارستان جوانرود با کمبود خون رو به رو شد و جمعیتی انبوه در مقابل بیمارستان این شهر برای اعطای خون داوطلب شده بودند.[۷]

مراسم یادبود چهلم[ویرایش]

عرفان کاکایی، بهاالدین ویسی، تحسین میری، مسعود تیموری، جمال اعظمی، جوهر فتاحی و اسماعیل گل‌عنبر در اعتراضات روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان در جوانرود با شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند. مراسم چهلم آنها ۱۰ دی ۱۴۰۱ در آرامستان «حاجی ابراهیم» جوانرود برگزار شد و معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «شهید نمی‌میرد» سردادند.[۸] نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کردند و برهان الیاسی، در جریان اعتراضات این روز توسط نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.[۹][۱۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «جوانرود زیر رگبار نیروهای حکومتی، ده‌ها کشته و زخمی – DW – ۱۴۰۱/۸/۳۰». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۳.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «گزارش میدانی از جوانرود: «میدان فلسطین قتلگاه بود»». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۳.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «خبرگزاری فارس اذعان کرد مأموران در جوانرود با سلاح جنگی تیراندازی کرده‌اند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۳.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «تیراندازی با دوشکا به سوی شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری در جوانرود؛ بیش از ده کشته و زخمی». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۳.
  5. «تیراندازی به معترضان در اندیمشک، انتقاد اروپا از خشونت جمهوری اسلامی». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۳.
  6. ... (۶/۲/۱۴۰۳). «تیراندازی نیروهای امنیتی به مردم جوانرود و پیرانشهر و کشته شدن دو نفر». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در 2022-11-23. بیش از یک پارامتر |تاریخ بازبینی= و |بازبینی= داده‌شده است (کمک); تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. «یک نماینده مجلس از اعزام نیروی زمینی به کردستان خبر داد؛ رسانه‌های حکومت شلیک به معترضان در جوانرود را پذیرفتند». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲.
  8. «اعتراضات ایران؛ «کشته شدن یک معترض در جوانرود»، تعطیلی بازار کفاشان تهران». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۰ دی ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۲۳.
  9. ««یک کشته و ۱۰ زخمی» در پی سرکوب اعتراضات مردمی در جوانرود». رادیو فردا. ۱۰ دی ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۲۳.
  10. «یک قتل حکومتی دیگر؛ برهان الیاسی ۲۲ ساله در جوانرود کشته شد». ایندیپندنت فارسی. ۱۰ دی ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۲۳.