ساحل نجات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساحل نجات
نویسندهبهرام بیضایی
شخصیت‌هادختر
مادر
پدر
برادر کوچک
مرد طاس
مرد سبیلو
زبان اصلیپارسی

ساحلِ نجات نمایشنامه‌ای تک‌پرده‌ای از بهرام بیضایی است که در سال ۱۳۴۷ نوشته شده است.[۱]

متن[ویرایش]

این متن نخستین بار در جلد دوّم دیوان نمایش در سال ۱۳۸۲ به چاپ رسید.[۲]

داستان[ویرایش]

اشخاص بازی دختری جوان با پدر و مادر و برادر کوچکش هستند و دو خواستار برایش: یکی طاس و دیگری سبیلو. برادر کوچکتر دریا و آسمان و خورشید را با مداد رنگی‌‌هایی که خواستگاران هدیه می‌آورند رنگ می‌زند. در طول نمایش پدر و مادر به ترتیب می‌میرند و برادر پی بطری‌های حاوی پیام غرق‌شدگان به دریا می‌زند. خواستگار طاس و خواستگار سبیلو از هنرهایشان دم می‌زنند تا از دختر امتیاز بگیرند. آن‌ها خود را قهرمان شنا می‌نامند و می‌خواهند دختر را با «شیوهٔ علمی» شنا آشنا کنند. دختر لخت می‌شود که به دریا بزنند. امّا خواستگارها شنا نمی‌دانند و بر ساحل فریاد خواهر و برادر را می‌شنوند که غرق می‌شوند.[۳]

اجرا[ویرایش]

این نمایشنامه تا هنگام چاپ هیچ تمرین و اجرایی نداشته است.[۴] با این حال بروشوری از اسناد تماشاخانه سنگلج در دست است که نوید اجرای این نمایش را در جشنواره تئاتر گروه هنر ملی در فروردین و اردیبهشت ۱۳۵۱ با کارگردانی نصرت پرتوی می‌دهد.[۵] این اثر در تاریخ هجدهم آذر ماه سال نود وشش در دو سبک متفاوت سوررئال و کمدی تراژدی توسط یک گروه به کارگردانی :محمد طاهری در پردیس تئاتر شهرزاد تهران در حضور هنرمندانی چون داوود نماینده، محمدرضا علیمردانی ، گیلدا حمیدی و زری کریمی خوانش شد . بازیگران (نقش خوانان) به ترتیب حروف الفبا:عاطفه اسفندیاری ، عاطفه پناهی ، مریم شاهبیگی ، سعید عسگرزاده، مجید عطرلی و میلاد مبینی بودنند .https://www.tiwall.com/theater/sahel-nejat همین اثر در شهریور ماه نود و هفت برنده ی لوح تقدیر کارگردانی در جشنواره ی باران شد. پیشتر نیز در جشنواره ی آکسان لوح تقدیر کارگردانی را از آن خود کرده بود.

پانویس[ویرایش]

  1. بیضایی، «دیوان نمایش / ۲»، شش.
  2. بیضایی، «دیوان نمایش / ۲»، شش.
  3. بیضایی، «دیوان نمایش / ۲»، ۱۵۰ تا ۱۹۴.
  4. بیضایی، «دیوان نمایش / ۲»، شش.
  5. «سایت تماشاخانه سنگلج/ اسناد تماشاخانه / تصاویر › اسناد تماشاخانه › جشنواره تئاتر گروه هنر ملی در خانه نمایش ۱۳۵۱». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۵.

منابع[ویرایش]