عمامه‌پرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عمامه‌پرانی یکی از روش‌های اعتراض است که در خیزش ۱۴۰۱ ایران با هدف تحقیر نظام جمهوری اسلامی و روحانیون شیعه (آخوندها) و اعلام انزجار از آن‌ها انجام می‌شد.[۱] این عمل، به شیوهٔ انداختن عمامه از سر روحانیون و گرفتن فیلم و پخش آن در فضای مجازی، صورت می‌پذیرد.[۲]

سید روح‌الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران، اولین کسی بود که علیه روحانیونی که وی آنها را «آخوندهای درباری» و «آخوندهای فاسد» می‌نامید، سخنرانی کرد و خواستار برداشتن عمامهٔ آنها شد. در پی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران، جوانان پویشی ایجاد کردند که هدف آن برانداختن عمامه از سر روحانیون در خیابان و فیلم‌برداری از این عمل است.[۳]

پیشینه

عمامهٔ سفیدرنگ حوزویان شیعه غیر سید
عمامه مشکی‌رنگ حوزویان شیعی سید

لباس روحانیت و عمامه

عبا و عمامه لباسی است که توسط روحانیون مسلمان و نیز طلبه‌ها به تن می‌شود و به عقیدهٔ برخی لباس محمد، پیامبر اسلام، است و برای روحانیون حرمت دارد.[۳] بر اساس گزارش عصر ایران، و بر طبق قانون مصوب ۱۳۷۹ توسط شورای عالی حوزه‌های علمیه؛ طلابی که می‌خواهند لباس روحانیت به تن کنند، باید از واحد معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، تاییده و جوازی موسوم به «جواز تلبس» داشته باشند.[۴]

پیشینه عمامه‌پرانی

روح‌الله خمینی، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، اولین کسی بود که در یک سخنرانی علیه روحانیونی که وی آنها را «آخوندهای درباری» و «آخوندهای فاسد» نامید، خواستار برداشتن عمامه آنها شد.[۳] او در دوران تبعید، در شهر نجف عراق، گفته بود: «جوان‌های ما عمامه آخوندهایی که به‌نام فقهای اسلام در جامعه مسلمین ایجاد مفسده می‌کنند را بردارند، لازم نیست آنها را خیلی کتک بزنند! لیکن عمامه‌هایشان را بردارند»[۵][۶][۳][۷]

محسن رفیق‌دوست، رئیس پیشین بنیاد مستضعفان، از جمله جوانانی بود که تحت تأثیر سخنان خمینی قرار گرفت و تلاش کرد تا عمامه جواد مناقبی نوایی، استاد فلسفه اسلامی و مشهور به «واعظ» را بردارد.[۳]

در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷، چند عمامه‌پرانی توسط طرفداران حکومت انجام شد. نخستین مورد در سال ۱۳۶۴ در شیراز و پس از کشته‌شدن عبدالحسین دستغیب که محی‌الدین حائری از سوی خمینی امام جمعه شیراز شد. درحالی که احمد جنتی برای رفع اختلاف میان طلاب هوادار دستغیب و حائری به روی منبر رفت، طلاب طرفدار دستغیب، عمامه او را به زمین پرت کردند. در بهمن‌ماه ۱۳۷۷ هادی خامنه‌ای، مشاور رئیس‌جمهور وقت و مدیرمسئول روزنامه جهان اسلام در شهر قم مورد حمله قرار گرفته و عمامه او در جریان این حمله از سرش افتاد.[۳]

در دوران اصلاحات پس از حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸، گروه تندرو انصار حزب‌الله که نزدیک به حکومت بود، عمامه عبدالله نوری، وزیر کشور ایران را در نماز جمعه تهران از سرش برداشتند. همچنین در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، باز هم طرفداران حکومت عمامه مهدی کروبی از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات را، در نمایشگاه کتاب از سرش برداشتند.[۳]

در حادثه‌ای در دی ماه ۱۴۰۰ نیز دو روحانی در شهر قم به یک زن نسبت به رعایت حجاب تذکر دادند که به درگیر شدن وی با آن دو منجر شد و او در اعتراض به دلیل توهین به حجابش و مزاحمت آنان، عمامه یکی از آنها را از سرش برداشت و لگدمال کرد که توسط عوامل حکومتی شناسایی و به اتهام هتک حرمت و توهین به روحانیت و حمله فیزیکی بازداشت شد.[۸]

خیزش ۱۴۰۱

عمامه‌پرانی یکی از روش‌ها و اقدامات معترضان ایرانی است. این طریقه اعتراض در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران[۹][۱۰][۱۱] و برای نشان دادن و اعلام انزجار از نظام جمهوری اسلامی ایران، سران و مسئولان حکومت و در جهت مخالفت با روحانی‌گرایی در ایران و محکومیت سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران در شهرهای مختلف ایران انجام می‌شود. اکثر عمامه‌پرانی‌ها توسط جوانان معترض[۱۲] صورت می‌گیرد و با تهیه ویدئو آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.[۱۳][۱۴]

در این اعتراضات عمامه‌پرانی به یک کارزار سیاسی در بین جوانان معترض ایران تبدیل شده‌است[۱۵] و در حال فراگیر شدن است.[۱۶][۱۷][۳] در اعتراضات ۱۴۰۱ شعار «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» یکی از اصلی‌ترین شعارهایی است که داده می‌شود و معترضان با دیدن یک فرد معمم اقدام به «عمامه‌پرانی» یا گفتن ناسزا می‌کنند.[۳]

واکنش‌ها

به عقیده مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، عمامه‌پرانی در ایران نتیجه سکوت علمای دینی در برابر مشکلات مردم است.[۱۸] به گزارش مشرق‌نیوز در واکنش به عمامه‌پرانی، پویشی با عنوان «عمامه‌بوسی» راه‌اندازی شد[۱۹] و مردم مذهبی به نشانه احترام و اعلام وفاداری به روحانیان خود، عمامه آنان را می‌بوسیدند. کلیپ‌هایی از بوسیدن عمامه آخوندها در ایران و عراق[۲۰] در فضای مجازی منتشر شد. وبگاه بالاترین نیز با انتقاد از بوسیدن عمامه آخوندها توسط برخی افراد در مشهد، تصاویر منتشر شده را با نام چندش‌ترین صحنه تاریخ توصیف کرد و عمامه روی سر آخوندها را نجس نامید.[۲۱]

مقتدی صدر، روحانی عراقی و از رهبران شیعیان عراق، از این اقدام انتقاد و از گسترش آن به سایر کشورهای اسلامی ابراز نگرانی کرد.[۲۲] قربانعلی دری نجف‌آبادی وزیر سابق اطلاعات و امام جمعه اراک در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: «یک زمانی رضاخان چهارتا عمامه برداشت و خیری ندید، کسانی که اکنون به روحانیت توهین می‌کنند هم خیری نمی‌بینند. مردم رفتار جاهلانه با روحانیت انجام ندهند زیرا این کارها علیه روحانیت، توهین به مقدسات است.»[۲۳] فرمانده انتظامی شهرستان بابل در واکنش به این اتفاق نسبت به لباس یک روحانی در این شهرستان اعلام کرد «اهانت به روحانیون، اهانت به اهل بیت بوده و پلیس با کسانی که بخواهند امنیت روحانیون را به خطر بیاندازند برخورد قاطع خواهد کرد.»[۲۴] علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه وقت در سخنرانی با اشاره به سابقه روحانیون در فعالیت‌های سیاسی، عمامه روحانیون را کفن آنان دانست و مدعی شد که آنان تا آخرین نفس پای آرمان‌های اسلام و انقلاب خواهند ماند.[۲۵]

جستارهای وابسته

منابع

  1. «Fear of the regime is eroding in Iran». POLITICO (به انگلیسی). ۲۰۲۲-۱۱-۰۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۵.
  2. «عمامه پرانی و حوادث اخیر: تیتر یک روزنامه ترکیه ای». انصاف نیوز. ۲۰۲۲-۱۱-۱۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۳.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ ۳٫۵ ۳٫۶ ۳٫۷ ۳٫۸ مسعود آذر (۳ نوامبر ۲۰۲۲). «اعتراضات در ایران؛ «عمامه‌پرانی» از چه زمانی آغاز شد؟». بی‌بی‌سی فارسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۳ نوامبر ۲۰۲۲.
  4. «شرایط و مقررات عمامه گذاری چیست؟». عصر ایران. ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲.
  5. «باید عمامه آخوندهای مفسد را از سرشان بردارید/ مگر جوانان ما مرده‌اند؟ + صوت». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۸-۰۶-۰۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  6. «دستور امام خمینی برای کشیدن عمامه از سر آخوندهای فاسد». اقتصادنیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  7. «امام خمینی (س) - آخوندهای درباری را طرد کنید». مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س). بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  8. «زنی که پس از لگد کردن عمامه یک آخوند بازداشت شد، با دو اتهام جداگانه مواجه است». ایران اینترنشنال. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  9. «عمامه‌پرانی، شکل جدید اعتراض». ایران اینترنشنال. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  10. «عمامه پرانی در تهران توسط جوان معترض؛ اعتراضات سراسری». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  11. «ویدئویی از عمامه‌پرانی در تهران». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  12. «عمامه پرانی – مشروطه». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  13. «عمامه پرانی در قم- ویدئوی دیدنی - ایران کارگر». ۲۰۲۲-۱۰-۲۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  14. «عمامه پرانی در مشهد! ویدئو». بالاترین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  15. ««عمامه‌پرانی» کارزاری به مثابه اعتراض به حاکمیت دینی». العربیه فارسی. ۲۰۲۲-۱۱-۰۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  16. «استقبال از کارزار «عمامه پرانی»؛ «بچه‌های انقلاب» حرمت شیشه‌ای علی خامنه‌ای را شکسته‌اند». محبت نیوز. ۲۰۲۲-۱۰-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  17. «برای هر عمامه یک بسیجی … برای هرکوچه». ۲۰۲۲-۱۰-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۳.
  18. «مادر کیان پیرفلک: مأموران ماشین را به رگبار بستند». دویچه‌وله فارسی. ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲.
  19. «عمامه‌بوسی جوانان پاسخی به اهانت‌ها به ساحت روحانیت+فیلم». مشرق نیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰ آبان ۱۴۰۱.
  20. «ببینید | ویدیویی وایرال شده در شبکه‌های مجازی از عمامه‌بوسی در عراق». خبر آنلاین. ۲۰ آبان ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲.
  21. «چندش‌ترین صحنه تاریخ ثبت شد: عمامه بوسی». بالاترین. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۹.
  22. «انتقاد و نگرانی مقتدی صدر از «عمامه افکنی» در ایران و سرایت اعتراضات ضد حجاب به دیگر کشورها». بی‌بی‌سی فارسی. ۸ نوامبر ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ نوامبر ۲۰۲۲.
  23. «خطیب جمعه اراک:حوادث اخیر باعث توهین به روحانیت نشود». خبرگزاری ایسنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰ آبان ۱۴۰۱.
  24. «عامل هتک حرمت به لباس روحانیت در بابل دستگیر شد». خبرگزاری ایرنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۸ آبان ۱۴۰۱.
  25. «عمامه کفن روحانیت است/ هزاران آرمان علی‌وردی در حال تحصیل هستند». خبرگزاری حوزه. ۲۰۲۲-۱۱-۱۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۳.

پیوند به بیرون