جت‌های ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جت (مردم))

جت‌های ایران گروهی از مردم جت هستند که در ایران زندگی می‌کنند. این مردم عمدتاً در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان سکونت دارند.

جت‌ها در سیستان و بلوچستان[ویرایش]

پیشینۀ سکونت جت‌ها در مکران بلوچستان به پیش از اسلام می‌رسد. گفته می‌شود که جت‌ها قبل از اسلام در بنادر خلیج فارس و در طرف هند می‌زیسته‌اند. جت‌ها از آن مناطق به سمت غرب حرکت کرده‌اند و بخش‌هایی از آن‌ها نیز به غرب آسیا و اروپا رفته‌اند. حاجعلی رزم‌آرا در جغرافیای نظامی ایران نوشته که جت‌ها تا قرن ۴ هجری قوم اصلی در سرزمین کنونی بلوچستان بوده‌اند و مردم بلوچ از آن سده بوده که به بلوچستان آمده‌اند.[۱] کمال‌الدین غراب جت‌ها را از نسل مردم لوری دانسته که به گفتۀ فردوسی به درخواست بهرام گور پادشاه ساسانی برای خنیاگری و نوازندگی عود به دربار ساسانی فرستاده شده‌اند. وی ادعا کرده که به آن‌ها سیابجه نیز گفته شده و این سه درواقع یک قوم و همان جت‌های امروزی بلوچستان هستند.[۲]

جت‌ها در هرمزگان[ویرایش]

جت‌های استان هرمزگان عمدتاً در محله‌های خواجه عطا، دامایی و شغو (شهرک توحید) شهر بندرعباس زندگی می‌کنند و ساکنان این محله‌ها هستند. این قوم در سالیان دور توسط بلوچ‌ها تارانده شدند و مجبور به مهاجرت به نواحی دیگر شدند که از ان نواحی چون مناطق غرب بلوچستان می باشد. جت‌ها در روستاهای چه چکور، آبشورک، کهورستان و شرق بندرعباس هم زندگی می‌کنند. آنان بیشتر شیعه مذهب هستند.

منابع[ویرایش]

  1. رزم‌آرا، حاجعلی. جغرافیای نظامی ایران، ص ۵.
  2. غراب، کمال‌الدین. بلوچستان یادگار مطرود قرون، تهران: اطلاعات، چاپ دوم: ۱۳۶۴؛ ص ۱۴.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • تاریخ مفصل لارستان نوشته دکتر محمد باقر وثوقی