فرنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرنی
فرنی تزئین‌شده
بخشدسر
خاستگاهشبه‌قاره هند
مواد اصلیآرد برنج، شیر، گلاب، نشاسته
انواعپودر اوت مییل بدون شکر و طعم‌دهنده مانند کرم گندم (اصلی)، شیر، گلاب

فرنی (Ferni)، (هندی: खीर؛ بنگالی: পায়েস؛ اوریه କ୍ଷୀରି؛ سینهالی: පායාසම්؛ کانارا: ಪಾಯಸ؛ تامیلی: பாயசம்؛ مالایالم: പായസം؛ نپالی: खिर؛ تلوگو: పాయసం؛ پنجابی: ਖੀਰ؛ اردو: کھیر) یک خوراکی شیرین و گونه‌ای پودینگ آبکی ست که در شبه‌قاره هند تولید می‌شود و از آنجا به کشورهای متعددی وارد شده‌است. فرنی با آرد برنج و شیر و سایر افزودنی‌ها پخته می‌شود و معمولاً همراه غذای اصلی یا به عنوان دسر مصرف می‌شود.

طرز تهیه فرنی[ویرایش]

آرد برنج را در ۳ پیمانه آب حل می‌کنند و از صافی می‌گذرانند. سپس ۱۵–۲۰ دقیقه روی آتش ملایم می‌پزند. شیر را اضافه می‌کنند و هم می‌زنند و ۱۰ دقیقه دیگر می‌پزند. شکر (در صورتیکه با مربا یا عسل یا شیره انگور میل نشود) و هل و گلاب را در مایهٔ فرنی می‌ریزند و پس از دوسه جوش از روی آتش برمی‌دارند. فرنی را بدون شکر نیز درست می‌کنند و با شیرهٔ انگور یا عسل ویا مربای گل یا میوه می‌خورند.

فرنی با نشاسته[ویرایش]

علاوه بر فرنی با آرد برنج، فرنی با نشاسته نیز تهیه می‌شود. در این دستورالعمل، نشاسته را داخل اندکی آب سرد حل کرده و سپس شیر و شکر (در صورتیکه با مربا یا عسل یا شیره انگور میل نشود) را به آن اضافه می‌کنیم. مخلوط را روی حرارت دائم به هم می‌زنیم تا سفت شود. سایر دستور پخت همانند فرنی با آرد برنج است. می‌توان فرنی را یه صورت کاکائویی و زعفرانی نیز سرو کرد. برای فرنی کاکائویی کافی است مقداری کاکائو به فرنی اضافه کرد؛ و برای نوع زعفرانی یک قاشق زعفران آب کرده به آن اضافه می‌کنیم.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

دریابندری، نجف با همکاری فهیمه راستکار، کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز، تهران: نشر کارنامه، تابستان ۱۳۸۴، جلد اول، ص ۶۷۰. سایت ایران بانو

  • http://en.wikipedia.org/wiki/Kheer