دعای کمیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دعاهای شیعه
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
دعایکمیل
نقل ازکمیل بن زیاد
منسوب بهامام علی


دعای کمیل از ادعیه پرمغز و تاثیر گزار اسلامی است.این دعا منسوب به کمیل بن زیاد است.کمیل را در زمره یاران علی نام برده اند.فارغ از کیستیِ صاحب این دعا،آنچه در باب چیستیِ آن می توان گفت این است که؛دعای کمیل مجموعه ایست بی نظیر که با سوگند دادن خداوند به جلوه های مختلف عظمت و جلالش آغاز می گردد و با درخواستهای مکرر عفو وبخشش ادامه می یابد؛در حقیقت تمام این درخواست ها،حاوی یک مفهوم مشترک است و آن تغییر احوال بد،انرژیهای منفی و شر و بدی به احوال خوب،انرژیهای مثبت و خیر و نیکی است.

[۱] برخی خرده گرفته اند که چگونه علی یا کمیل قادر به حفظ کردن چنین متنی بوده اند و این ایراد را احتمالاً بر صحت آنچه از علی گفته شده و به یادگار مانده وارد کرده اند. اما باید گفت با توجه به یافته های جدید علمی در باب گنجایش مغز و ظرفیت بسیار عجیب حافظه انسان؛آیا ذخیره کردن یک فایل نوشتاری با حجم کل این دعا در حافظه ی انسان؛تا این حد تعجب برانگیز است؟ ضمن اینکه با عنایت به بهره گیری از موضوع شرطی شدن که در روانشناسی از آن استفاده می شود، یک فیلم،یک متن،یک آواز هرچقدر طولانی ؛پس از تعداد مشخصی تکرار،به صورت شرطی دوباره قابل بازیابی است. توالی محتوا،پس از تکرار به میزان کافی ذهن را؛ برای پذیرش و توانایی تکرار آن قادر می سازد.

محتوای دعای کمیل در حقیقت روبرو کردن فرد است با عمق آنچه بر او گذشته و اینک بر او جاری است؛ درخواست احوال خوب،انرژیهای مثبت و توان و اندیشه سازنده و جبران ضعفها،اشتباهات و بدیها؛ مضمون دعای کمیل برانگیزاننده فرد به سوی جبران عاملانه، تلاش آگاهانه و زندگی مومنانه است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • سید مرتضی مجتهدی، صحیفه مهدیه، مترجم مؤسسه اسلام ترجمه، نشر الماس مهر ماه ۸۲
  • عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، مترجم الهی قمشه‌ای، انتشارات لقمان جلد چهارم
  • بهمن جهان‌تیغ، غربت دل

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. [۱] بایگانی‌شده در ۶ اوت ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine
  2. فارس نیوز- بزرگانی که مناجات‌خوانی را در کشور ریل‌گذاری کردند