قنات مزدآباد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قنات مزدآباد
نامقنات مزدآباد
کشورایران
استاناصفهان
شهرستانشاهین‌شهر و میمه
بخشمیمه
اطلاعات اثر
کاربریقنات
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۸۰۹۷
تاریخ ثبت ملی۲۰ اسفند ۱۳۸۵
مظهر قنات مزدآباد میمه
قنات مزدآباد
میراث جهانی یونسکو
مکانایران ایران
معیار ثبتفرهنگی: iii, iv
شمارهٔ ثبت۱۵۰۶–۰۰۷
تاریخ ثبت۲۰۱۶ (طی نشست چهلم)

قنات مزدآباد در شهرستان شاهین‌شهر و میمه، بخش میمه، شهر میمه واقع شده این اثر در تاریخ ۲۵/۴/۱۳۹۵ در سازمان یونسکو ثبت جهانی شد. همچنین این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۰۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.[۱]

ویژگی‌ها[ویرایش]

قنات مزدآباد یکی از طولانی‌ترین قنات‌های منطقه به طول ۲۳ کیلومتر است که عمق مادرچاه آن به ۷۲ متر می رسد. این قنات که قدمت آن به حدود ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد دارای سه سد زیرزمینی و دو رشته آب سرد و گرم می‌باشد.

ثبت در میراث جهانی یونسکو[ویرایش]

در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که ژوئیه ۲۰۱۶ در استانبول برگزار شد، یازده قنات ایرانی به عنوان بیستمین اثر ایران بر اساس دو معیار از ۶ معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی شامل گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی و نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد، در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. پرونده ۱۱ قنات ایرانی با داشتن تکنولوژی متفاوت و با قدمت بیش از ۲۵۰۰ تا ۲۰۰ سال به یونسکو جهت ثبت جهانی ارائه شد و پس از بررسی و تأیید کارشناسان یونسکو این پرونده ثبت و در فهرست آثار جهانی قرار گرفت. یازده قناتی که ثبت جهانی شده‌اند، هرکدام به لحاظ قدمت، نوع معماری، عمق، طول و مشخصاتی از این دست، منحصر به فرد و بی نظیر هستند. در این میان قنات مزدآباد به دلیل دارا بودن سدهای زیرزمینی به فهرست یونسکو راه پیدا کرد.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. ««قنات‌های ایران» در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد». سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۹ مرداد ۱۳۹۶.