کمال حزباوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کمال حزباوی
زادهٔ۱ بهمن ۱۳۵۶ ‏(۴۶ سال)
کوت عبدالله، ایران
تحصیلاتفلسفه، کلام، فقه، علوم عربی، منطق ریاضی
محل تحصیلکارشناسی ارشد
فرزندانحورا
والدیننصرت، سلمان
دورهمعاصر
حیطهفلسفه، هرمنوتیک، الهیات، معرفت‌شناسی، فلسفه دین، (فلسفه اخلاقمعنویت، انسان‌شناسی فلسفی، اسلام‌شناسی، نقد اسلام‌گرایی، تروریسم اسلامی، فاشیسم اسلامی
مکتبفلسفه قاره‌ای
محل کارحوزه علمیه قم
استاداناحمد عابدی، علی انصاری بویراحمدی، حیدر حب‌الله، محمد سند بحرانی
علایق اصلی
اسلام، هرمنوتیک فلسفه، معرفت‌شناسی، زبانشناسی
ایده‌های چشمگیر
نگاهی نو به الهیات طبیعی، روان‌شناسی طبیعی
تأثیرگذار بر
  • نویسندگان عرب خوزستان
امضاء

کمال سلمان عنزی (به عربی: کمال سلمان العنزی[۱]) فیلسوف، اسلام‌شناس، الهی‌دان[۲]، دانشور، زبان‌شناس (مدرس، پژوهشگر،[۳] نویسنده،[۴] ویراستار،[۵] مترجم،[۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱]) و صاحب‌نظر در الهیات طبیعی، کلام، فلسفه، زبان عربی، و فقه اسلامی است. او به چند زبان از جمله عربی، ترکی، لاتینی مسلط است. شیرین عبادی سال ۲۰۲۲ در بحبوحه خیزش زن، زندگی، آزادیاز کمال سلمان عنزی جهت مشاوره، ترجمه و ویراستاری بخش عربی بنیاد شیرین عبادی (شهر پنسیلوانیا از ۲۰۲۲) بعنوان مشاور، مترجم و ویراستار درخواست کار نمود.[۱۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

او در سال ۱۹۷۸م - ۱۳۵۶ش در دوران پهلوی و منطقهٔ کوت عبدالله مرکز کنونی شهرستان کارون در خانواده‌ای عرب ایرانی از اهالی استان خوزستان متولد شد؛ او دانش‌آموختهٔ حوزه علمیه قم در تحصیلات حوزوی (درس خارج) و کارشناسی ارشد در فلسفهٔ اسلامی، علوم اسلامی و علوم عربی است.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

«نظریة الفقه» (= فقه‌شناسی).

«تفسیر الآیات الجدلیة» (= تفسیر آیه‌های پر مناقشهٔ علمی در اسلام).

«إلهیات الإیمان الحدیثة» (= الهیات خداشناسی بر ساختار اندیشهٔ مدرن).

«أصول الفقه المقارن» (=دانش اصول فقه مقایسه‌ای).

«بدایة الفلسفة والفیلسوف»، (= آشنایی با فلسفه و روش فیلسوف).

«إعادة بناء فلسفة ابن سینا»، (ابن سیناشناسی).

«أصول التقویم والترقیم للکتابة العربیة» (= قواعد تصحیح و ویرایش متن عربی).

«دروس النحو التعلیمی».[۱۳]

«کلمات کوتاه حکمت ادنوی».

«دراسات فی المعتقد المذهبی[۱۴]» ۲۰۲۲م.

«دراسات فی الإلهیات المندائیة[۱۵]» ۲۰۲۲م.

«الإسلامویة فی إیران»[۱۶] (اسلام‌شناسی ایران مدرن) ۲۰۲۲م.

قبایل عراق، عنوان عربی «القبائل العربیة فی العراق» با همکاری علی الکورانی العاملی ۱۳۹۰.

مقالات پژوهشی[ویرایش]

  • «الانسان فی منظور هیر منوطیقا الکتاب و السنة» (=پژوهش، روش هرمنوتیک فلسفی فهم).[۱۷]
  • پسااسلامگرایی در ایران (بررسی اولین مبانی پسااسلامگرایی در اندیشه مهدی بازرگان، به عربی: ما بعد الإسلامویة فی إیران) ۲۰۲۳[۱۸]

آثار ادبی[ویرایش]

«متی یشرق الکرز» ۲۰۲۲م

«شعر الحکمة الأدنویة» ۲۰۲۲م (حمکت ادنوی، فلسفه، عرفان مدرن).

آثار ترجمه‌ای[ویرایش]

آثار ویراسته‌ای[ویرایش]

آثار گویا[ویرایش]

  • حقوق متهم در قانون مجازات ایران (در قالب روایی، راوی کمال سلمان عنزی) ناشر: بنیاد شیرین عبادی[۲۱]؛ کانال شخصی شیرین عبادی[۲۲] در یوتیوب ۲۰۲۳م؛
  • حقوق زندانی (در قالب روایی، راوی کمال سلمان عنزی) ناشر: بنیاد شیرین عبادی ۲۰۲۳م.

درس‌گفتارهای صوتی[ویرایش]

از دهه هشتاد کمال سلمان عنزی درس‌گفتارهای متعدد در حوزه و دانشگاه تدریس کرد و صوت بیشترین دوره‌های تدریس ضبط گردید و برخی ضبط نشدند. درس‌گفتارها در موضوع صرف و نحو عربی، فلسفه اسلامی کلام، فقه، فلسفه مدرن. برخی دروس به زبان عربی برای دانشجویان غیر ایرانی حوزه قم و برخی به فارسی بوده.

  • دانش نحو و صرف ۱۳۸۷
  • علم اصول فقه (کفایه الاصول) ۱۳۸۹
  • منطق ۱۳۸۷
  • فقه شیعی ۱۳۸۷–۱۳۹۱
  • فلسفه اسلامی ۱۳۹۰
  • روش تصیح متون عربی ۱۳۸۸
  • مبانی پژوهش علمی
  • فلسفه تحلیلی ۱۳۹۷

پروژه‌ها[ویرایش]

الف). پروژه فلسفی حکمت ادنوی: فلسفه عملی زندگی، خداشناسی نوین، انسان‌شناسی طبیعی، اسکاتولوژی (= مطالعه مرگ، قضاوت، بهشت و جهنم. فرجام‌شناسی انسان..)

ب). پروژه نقد گفتمان اسلام ایرانی و ایرانی سازی میراث اسلام:

۱. حکمت مشرقی و حکمت اشراق[۲۳]

۲. علی شریعتی خوانشی تحلیل‌گرایانه[۲۴] (مقاله)

  1. عبدالکریم سروش و سکولاریسم (مقاله)
  2. محمد مجتهد شبستری و هرمنوتیک (مقاله)

دیدگاه‌ها علمی[ویرایش]

وی در کتب خود تفکرات و نظریات بکر و متمایز از سنت فلسفی گذشته را ارائه می‌دهد، و با روش منطقی و دیدگاه منحصر به فرد است، و قاعده‌هایی برای کردار، سرنوشت، دغدغهٔ انسانی ارائه می‌دهد. و تلاش می‌کند معمایی از جهان را حل نماید. او در کتاب «حکمت ادنوی» سعادت و نیک‌بختی و حضور وآرامش را فراروی انسان قرار می‌دهد و برای موفقیت انسان در زندگی وعده‌ها و راه حل‌ها می‌نهد. روند فلسفه وی بیان آرامی ومنسجم فلسفی ومنطقی و اصطلاحات جدید است مانند: «العقل الحشوی»، «الافکوره»..

وی میان خوانند عادی و آکادمی فرق می‌گذارد ساده گویی را راهی برای خوانندگان عادی جهت بیان مسائل و واقعیت‌هاست.

۱. فلسفه دین[ویرایش]

دین و طبیعت و فطرت انسان: کمال سلمان عنزی در مورد طبیعت و فطرت انسان و مسئله دین مبنی بر اینکه دین توانایی غلبه بر فطرت و طبیعت را ندارد، بر عادات تا حدی موفق بوده. و تعالیم دین زمانی تأثیر گذار هستند که افعال جزیی از انسان صادره شده یا اینکه انسان در حالتی نرمال (Normal) بوده (بیشترین افعال جزیی در اصل همان عادات هستند) تا این تعالیم بر او اثر گذار شوند. به عنوان مثال دو انسان که با هم در یک مسیر مشترک هستند زمانی دین آنها را تحت شعاع تعالیم قرار داده که فعل حُسن از آنها در قبال یکدیگر صادر شود در این اثنای دین فقط راه را روشن می‌سازد نه اینکه سرشت و طبیعت را تغییر می‌دهد تا فعل حُسن انجام گیرد. یک جنایتکار تا زمانی که طبیعت جنابت در او فعال باشد هرگز دست از خشونت و کشتار برنمی‌دارد بلکه با اتکا به همین دین (مانند جنگجویان تندروی اسلامگرا) جنایت فجیعی را مرتکب می‌شوند. تعالیم دین در بسیاری از موارد با رویکرد عقل به سراغ انسان می‌رود نه با رویکردی وحیانی و این مصادره به مطلوب است. تأثیر گذارترین چیز بر انسان عقل و طبیعت سپس عادت نه تعالیم دین.[۲۵]

۲. علم کلام[ویرایش]

برخی از دیدگاه‌های کمال سلمان ناظر بر الهیات طبیعی که بواسطه آن آرای نوینی را پدیدمی‌آورد منجمله در مسئله مداخله خداوند در افعال انسان وی معتقد است از بدو تولد انسان با توجه به پیش زمینه‌ها (مقدمات)، خداوند تصرفی در سرنوشت انسان ندارد؛ خداوند خالق زمینه‌ها (مقدمات) است. و پس از مقدمات یا زمینه‌ها مداخله در افعال و سرنوشت انسان ندارد و عدم تأثیر دعا یکی از بزرگ‌ترین دلیل آن است. دعا چه در افعال جزیی و کلی تأثیری ندارد، و اینجا ست که متکلمان مصادر به مطلوب می‌کنند و عدم استجابت دعا را نوعی حکمت ناظر بر صلاح کارهای مؤمنان می‌دانند.

سایر فعالیت‌ها[ویرایش]

  • مشاور، ویراستار، مترجم بخش عربی بنیاد شیرین عبادی (۲۰۲۲م- ...).[۱۹]
  • تحلیلگر مسائل ایران[۲۶] و جنبش زن، زندگی، آزادی به زبان عربی در خبرگزاری الآن،[۲۷] خبرگزاری العربیه،[۲۸] الحره، شبکه کلمه[۲۹] (از ۲۰۲۲).
  • مقاله‌نویسی با صفحه‌ای ثابت در مرکز اطلاع‌رسانی میدیل ایست دبی.
  • (ادبیات) شعر سپید عربی ایران:[۳۰] وی بنیان‌گذار شعر سپید عربی ایران[۳۱][۳۲] و اولین نمونه‌های شعرش به سال ۱۳۸۲ ش تحقق یافت؛ سپس به‌طور رسمی این شعر در آبادان (= عبادان) سال ۱۳۹۱ش ظهور پیدا کرد؛ این گونه شعری مجله مرکب سفید (= حبر ابیض) ۱۳۹۵ش در این شهر منتشر، و پس از مدتی متوقف شد.[۳۳][۳۴][۳۵] اولین نمونه این شعر از کمال سلمان عنزی در مجلهٔ تخصصی شعر ابابیل سال ۲۰۱۰م[۳۶][۳۷] انتشار یافت.[۳۸] بعدها چندین نمونه از حمزه کوتی[۳۹] و دیگران چاپ شد.[۴۰] روزنامه عرب[۴۱] (= العرب) در مقاله‌ای[۴۲] از کمال سلمان عنزی و دیگران یاد کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. محقق. «کمال سلمان العنزی | بنیاد محقق طباطبایی». mtif.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۱۱.
  2. mominoun. «كمال سلمان العنزي». Mominoun Without Borders (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۶.
  3. «کمال سلمان العنزی (حزباوی)». scholar.google.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۹.
  4. «کمال سلمان العنزی». www.goodreads.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۹.
  5. "حزباوی، کمال". noorlib.ir (به انگلیسی). Retrieved 2023-05-09.
  6. مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (۲۰۲۲-۰۸-۲۹). «کمال الحزباوی». web.archive.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۹.
  7. «دروس فی المسیحیة». مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. noorlib.ir. ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۵ فوریه ۲۰۲۲.
  8. «کتاب بحوث فی علم الرجال». مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. noorlib.ir. ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۵ فوریه ۲۰۲۲.
  9. «دراسات مقارنة حول المعجزة از فارسی به عربی». پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، واحد ترجمه، آثار ترجمه شده، شماره: ۱۵. eform.dte.ir. ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۵ فوریه ۲۰۲۲.
  10. «أسس المسئولیة المدنیة العقدیة از فارسی به عربی». پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، واحد ترجمه، آثار ترجمه شده، شماره: ۱۵. eform.dte.ir. ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۵ فوریه ۲۰۲۲.
  11. «خانه کتاب و ادبیات ایران، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مترجم: کمال الحزباوی». web.archive.org. ۲۰۲۳-۰۳-۳۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ مارس ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۸.
  12. مهناز پراکند، مترجم: کمال سلمان العنزی. «انتشارات - Shirin Ebadi Foundation | ترجمه کمال سلمان عنزی» (PDF). Shirin Ebadi Foundation. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۴ آوریل ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۸.
  13. «کمال بن سلمان العنزی». www.goodreads.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۰۸.
  14. «Google Books». web.archive.org. ۲۰۲۳-۰۵-۱۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ مه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۱۲.
  15. «Google Books». web.archive.org. ۲۰۲۳-۰۵-۱۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ مه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۱۲.
  16. «Google Books». web.archive.org. ۲۰۲۳-۰۵-۱۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ مه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۱۲.
  17. «الإنسان فی منظور هیر منوطیقا الکتاب و السنة». scholar.google.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۸.
  18. العنزی, کمال سلمان (2023-09-30). "ما بعد الإسلامویة فی إیران". مجلة الدراسات الأکادیمیة (به عربی). 5 (3): 59–80. ISSN 2800-1583.
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ ۱۹٫۲ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :0 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  20. «کتاب «حقوق السجین» - Shirin Ebadi Foundation». web.archive.org. ۲۰۲۳-۱۲-۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۴.
  21. «کتاب صوتی «حقوق المتهم»». Shirin Ebadi Foundation. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۸.
  22. حقوق المتهم, retrieved 2023-09-18
  23. کمال سلمان العنزی (۲۰۲۳-۱۰-۱۰). «الحکمة المشرقیة والحکمة الإشراقیة». MEO (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۱.
  24. العنزی، کمال سلمان (۲۰۲۴-۰۱-۲۳). «علی شریعتی فی قراءة نقدیة | کمال سلمان العنزی». MEO (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۳.
  25. کمال سلمان النزی. «مبانی معرفتی کلام جدید». noor-book.com (به عربی).
  26. «ماذا قدم شعراء، الأحواز لثورتهم؟ به عربی «گفتگوی اختصاصی و شرح کوتاهی از بیوگرفی کمال سلمان (حزباوی)»». قناة الجسر الفضائیة (به عربی). ۲۰۱۷-۰۷-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۹.
  27. «أخبار الآن | تصریحات کمال الحزباوی الأکادیمی والباحث فی الشأن الإیرانی (ستدیو_الآن) مع (مهسا_أمینی) (مقتل_مهسا_أمینی)». موقع نبض. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۸.
  28. «قناة العربیة | الباحث کمال الحزباوی: کارثة علی النظام الإیرانی المبنی علی القمع». موقع نبض. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۸.
  29. «در گفتگو با کمال حزباوی پژوهشگر فلسفه و نویسنده، قیام ملی مردم زن، زندگی، آزادی». web.archive.org. ۲۰۲۳-۰۴-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۸.
  30. «روح بومی‌گرایی در شعر سپید عربی ایران». ایسنا. ۲۰۱۵-۰۵-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۰.
  31. «الشعب لا یجد مکانًا للسقوط .. قراءة فی قصیدة النثر الأهوازیة». بوابة الأهرام (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۶.
  32. «قصیده النثر العربیه فی ایران». الجسره. aljasrah.net. ۱۴ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲.
  33. «انتشار شمارهٔ ۸ مجلهٔ عربی "حبر أبیض" یا "مرکب سپید"». باشگاه خبرنگاران جوان. yjc.news. ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۲ فوریه ۲۰۲۲.
  34. «متی یشرق الکرز by Kamal Hazbavi». web.archive.org. ۲۰۲۲-۰۹-۳۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۶.
  35. «قصیده النثر بـ (الاهواز).. الرّقص علی شفره السکین». العالم. al-aalem.com. ۱۳ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲.
  36. «جدید مجلة 'أبابیل' الشِّعریة: العدد الأربعون». web.archive.org. ۲۰۲۳-۰۳-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ مارس ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۲۴.
  37. «مجلة أبابیل، العدد الـ 40، أیار2010، شعر کمال سلمان: 176-179» (PDF).
  38. "کمال سلمان العنزی - الیقظة (vigilance) lyrics + English translation". lyricstranslate.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-04-18.
  39. «شعرهای افقی حمزه کوتی در «نامه‌ای به محیی‌الدین ابن عربی» منتشر شد - ایسنا». www.isna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۶.
  40. جمال نصاری، قصیده النثر العربیه فی ایران: ۲۰۷–۲۱۲، انتشارات هرمنوتیک، ایران، آبادان، چاپ اول – ۱۳۹۴خورشیدی.
  41. "العرب (جریدة)". ویکیبیدیا (به عربی). 2023-09-22.
  42. «قصیدة النثر العربیة فی إیران تواجه المنظومة الشعریة التقلیدیة | محمد الحمامصی». صحیفة العرب (به عربی). ۲۱ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]