شست‌بریده‌های سرخ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از میمون قرمز)

شست‌بریده‌های سرخ
زنگبار کلوبوس قرمز
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: نخستی‌ها
تیره: میمون بر قدیم[۱]
زیرخانواده: کوتاه‌شستیان
سرده: Piliocolobus
(Rochebrune، ۱۸۷۷)
گونه نماد
میمون سرخ غربی
کر، ۱۹۷۲ میلادی صلح
گونه‌ها

شست‌بریده‌های سرخ سرده‌ای از میمون‌های بر قدیم هستند. آنها نزدیک‌ترین دسته به شست‌بریده‌های سیاه‌وسفید هستند و خیلی از گونه‌هایشان گروه‌هایی را با میمون آبی تشکیل دادند و با آن‌ها زندگی کردند. زیر گونه‌ای از این میمون به نام میمون سرخ غربی خیلی زیاد توسط شامپانزهها شکار می‌شود.

زیرگونه‌ها[ویرایش]

خصوصیات ظاهری[ویرایش]

میمون سرخ معمولاً یک پوشش سیاه یا قهوه‌ای در پشتش دارد، دستها، پاها و سر سرخ یا مایل به خاکستری هستند. جلوی بدنش سفید یا خاکستری است. بعضی از گونه‌ها مقداری موی سفید دورتادور سرشان دارند. ماده‌ها کوچکتر از نرها هستند، اما شبیه هم دیده می‌شوند و تفاوت آنچنان محسوسی ندارند. مانند تمام میمونهای سرخ زندگی می‌کنند. اندازه‌شان به ۴۵ تا ۶۷ سانتیمتر می‌رسد. اندازه دم ۵۲ تا ۸۰ سانتیمتر و وزنشان بین ۵ تا ۱۱ کیلوگرم است.

عادات[ویرایش]

این حیوانات در روز بر روی درخت زندگی می‌کنند و برای پیدا کردن غذا از درختی به درخت دیگر می‌پرند. آنها در گروهای ۲۰ تا ۸۰ عددی (میانگین ۵۰ عدد) زندگی می‌کنند و از چندین نر و ۲ یا ۳ ماده تشکیل می‌شوند. در گروه سلسله مراتبی وجود دارد، که این سلسله مراتب در ارجحیت دسترسی به غذا، مکان خواب مناسب تر و تقدم در جفت‌گیری نمود پیدا می‌کند. این حیوانات کمتر در یک محل ساکن هستند، با توجه به اینکه در مناطق بزرگتر (حدوداً ۱۰۰ هکتار) و گروهای بزرگتر از میمونهای سیاه و سفید زندگی می‌کنند. تغذیه این حیوانات اساساً شامل برگهای تازه، جوانه‌ها، دانه‌ها، میوه‌ها و گیاهان دیگر است

پانویس[ویرایش]

  1. Cercopithecidae

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Red colobus». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۹ اوت ۲۰۰۸.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Rote Stummelaffen». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای آلمانی ، بازبینی‌شده در ۱۹ اوت ۲۰۰۸.
  • "منبع جعبه‌زیست" (به انگلیسی). ویکی‌پدیای انگلیسی. Retrieved 21 November 2008.