سید محمود مدنی بجستانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید محمود مدنی بجستانی
نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی
دوره مسئولیت
۷ خرداد ۱۳۸۳ – ۶ خرداد ۱۳۸۷
پس ازآزادی آزادمنش
پیش ازمهدی مهدی‌زاده
حوزه انتخاباتیحوزه انتخابیه گناباد و بجستان
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی
دوره مسئولیت
خرداد 1384 – شهریور 1386
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۴۳
بجستان،
ملیتایران
فرزندانسیدمحمدرضا ، سیدحمید
محل تحصیلحوزه علمیه قم حوزه علمیه مشهد
پیشهسیاستمدار
جایزه‌هابرنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

سید محمود مدنی بجستانی (زاده ۱۳۴۳ در شهرستان بجستان) فرزند سید جواد مدنی بجستانی است که از علمای جنوب خراسان بزرگ بوده و به مدت بیست سال امام جمعهٔ بجستان بود. برادر او در جنگ ایران و عراق کشته شده‌است. وی همچنین در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی توانست با کسب ۲۳٬۰۸۲ رای از مجموع ۵۸٬۶۷۹ رای ماخوذه معادل ۳۹٫۳۴٪ آرا به عنوان نماینده منتخب مردم از حوزه حوزه انتخابیه گناباد و بجستان به مجلس راه یافت. [۱]

تحصیلات[ویرایش]

او دوران تحصیلات ابتدایی را در بجستان به پایان رسانید و پس از پایان سال اول دورهٔ راهنمایی وارد حوزهٔ علمیه شد. سید محمود مدنی در سال ۱۳۵۵ در حوزهٔ علمیهٔ خراسان مقدمات ر ا به پایان برد سپس برای تکمیل تحصیلات در سال ۱۳۵۸ راهی قم شد. دروس سطح حوزه را نزد اساتیدی چون اشتهاردی، محامی و کوه کمری و دروس سطح عالی حوزه رادر حضور ستوده، اعتمادی، پایانی و بنی فضل گذراند. آنگاه به مدت دوازده سال در درس خارج میرزا جواد تبریزی «فقه ۱۲ سال اصول ۸ سال» حاضر شد. وی از اساتید دیگری همچون وحید خراسانی «فقه یک سال و نیم و اصول هشت سال»، مکارم شیرازی «اصول یک سال»منتظری «فقه ۴ سال» و برخی دیگر حضور یافت همچنین در تفسیر مشکینی «۳ سال» تفسیر جوادی «۵ سال» فلسفه انصاری شیرازی و اسفار علامه حسن‌زاده آملی داشته‌است. وی تاسال ۱۳۸۳ به‌طور مستمر مشغول به تدریس در حوزه علمیه قم بود.[۱]

اساتید[ویرایش]

تدریس[ویرایش]

سید محمود مدنی همزمان با استقرار در قم به تدریس علوم اسلامی مشغول گردید. وی علاوه بر تدریس‌های عمومی و خصوصی در مدارس و دانشگاه‌های حوزوی، در حوزه علمیه قم، مدرسه حجتیه و مدرسه خان به تدریس سطوح عالیه مشغول بود و دردانشگاه تهران و دانشکدهٔ حقوق دانشگاه آزاد تهران به تدریس حقوق و الاهیات می‌پرداخت.[نیازمند منبع]

فعالیت‌ها[ویرایش]

انتخاب یکی از تألیفات وی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و انتخاب کتاب دیگر وی به عنوان کتاب سال حوزه علمیه از افتخارات اوست. او پایان‌نامهٔ سطح چهارم حوزه و اجتهاد رادر بحث فقه در سال ۱۳۷۵ تألیف و با دفاع از آن مفتخر به دریافت مدرک آن مقطع گردیده و همچنین امتحان جامع دکترای وزارت علوم را با موفقیت گذراند و تز دکترای خود را با عنوان «احکام مصلحتی فقه اسلام» زیر نظر استاد دکتر مصطفی محقق داماد تألیف و دفاع نمود. وی درسال۸۵ برای چهارمین دورهٔ مجلس خبرگان رهبری ثبت نام و با شرکت درآزمون علمی تأیید صلاحیت شد و در نهایت با ۵۳۲ هزار رأی نتوانست عضو مجلس خبرگان گردد. همچنین وی کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان خراسان رضوی بود.[۲]


تالیفات[ویرایش]

  • ۱) سنن الرسول الاعظم

این کتاب که تحقیق و پژوهش آن در سال ۱۳۸۳ به اتمام رسیده توسط انتشارات امیر کبیر تهران در سال ۱۳۸۵ به چاپ رسیده. این کتاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در جشنوارهٔ کتاب فجر انتخاب و جایزهٔ ویژه این جشنواره توسط محمود احمدی‌نژاد به او اهدا گردید.

  • ۲) موسوعه کلمات الامام الحسین

این کتاب پژوهشی در زمینهٔ گردآوری سخنان حسین بن علی در گسترهٔ کتب شیعه وسنی به زبان عربی می‌باشد که توسط سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۷۴ منتشر شده‌است. این کتاب تاکنون در ۱۵ نوبت تجدید چاپ و ترجمه آن بنام فرهنگ جامع کلمات حسین در ۶۰ نوبت به چاپ رسیده‌است.

  • ۳) فساد سلاح تهاجم فرهنگی

این اثر پژوهشی دربارهٔ موج فساد و بی بند و باری و علل و عوامل سیاسی و اجتماعی و راهکارهای مبارزه با آن می‌باشد که توسط جامعهٔ مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۷۴ به چاپ رسیده‌است.

  • ۴) دو فریضهٔ برتر

این کتاب در دو جلد پیرامون امر به معروف و نهی از منکر وشیوه‌های مختلف و متعدد آن در سیرهٔ معصومین شیعه نگاشته شده و بیش از ده‌ها هزار جلد ازآن به چاپ رسیده‌است.

  1. میرزای شیرازی احیاگر قدرت فتوا
  2. مختار ثقفی رایت امید
  3. موسوعه کلمات الامام العلی
  • ۸)موسوعه سنن المعصومین در ۵ جلد
  1. رسالهٔ احکام ویژه شهدا
  2. احکام مصلحتی در فقه اسلامی
  • ۱۱) ۱۰. فرهنگ کتب حدیثی شیعه ۲ جلد

پژوهشی گسترده در تاریخ حدیث شیعه که نمونه‌ای کاملاً ابتکاری بود و اخیراً در دو جلد توسط انتشارات امیر کبیر به چاپ رسیده‌است و به عنوان کتاب برتر جشنوارهٔ کتاب دین انتخاب و جایزهٔ ویژه این جشنواره توسط وزیر فرهنگ و ارشاد به او اهدا شد.

مجلس شورای اسلامی[ویرایش]

او در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی عضو فراکسیون اصولگرایان، فراکسیون روحانیت مجلس و از مؤسسین فراکسیون اصولگرایان مستقل بود[نیازمند منبع]. وی در همان دوره رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی و از معدود مجتهدین مجلس شورای اسلامی (دورهٔ هفتم) بود. او در مجلس هفتم عضو کمیسیون اصل نود و مسئول کمیتهٔ محرمانه بود. وی در مجلس هفتم همراه با عماد افروغ و سعید ابوطالب در مقابله با بد اخلاقی های اصولگرایان و جبهه پایداری اقدام به تاسیس حزب اصول گرایان مستقل در مجلس نمود. اما پس از کارشکنی ها توهین و مخالفت حداد عادل حزب ادامه حیات نداد و از میان رفت.[۳] او همچنین رییس مجمع نمایندگان خراسان بزرگ بود که پس از او ائتلافی بر روی دیگری برای این سمت روی نداد وی درانتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی به صحن مجلس راه پیدا نکرد.

نماینده ولی‌فقیه در امور کشورهای حوزه خلیج‌فارس[ویرایش]

در اسفندماه سال ۱۳۸۸، وی را به عنوان نماینده خویش در کشورهای حوزه خلیج فارس و امامت جمعه دُبی منصوب کردند و این مسؤولیت تا ابتدای سال ۱۳۹۵ ادامه پیدا کرد؛رهبر معظم انقلاب طی نامه ای او را وجود عزیز خود خطاب کرد و از زحمات او قدردانی نمود.

مدیریت جامعه‌الزهرا[ویرایش]

در تاریخ ۲۲ دی ماه سال ۱۳۹۵ به پیشنهاد هیئت امنای جامعه الزهراء (س) و با تأیید شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و تأیید و تنفیذ رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی بجستانی به سمت مدیریت جامعه الزهراء (س) منصوب شد.[۴] وی در اسفند ماه 1399 از سمت خود استعفا داده و در حوزه علمیه قم جامعه الزهرا و جامعه المصطفی مشغول به تدریس می باشد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «سید محمود مدنی بجستانی» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۳-۰۲.
  2. «مدیر جدید جامعه الزهرا (سلام‌الله‌علیها) منصوب شد». جامعه الزهرا. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲ مارس ۲۰۱۷.
  3. [https://www.farsnews.ir/news/8602180379%20%20%20%20/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF%D9%8A%D8%AA-%D9%83%D8%B1%D8%AF اصولگرايان مستقل مجلس اعلام موجوديت كرد ]، اصولگرایان مستقل جبهه جدید اصول گرایی.
  4. دکتر مدنی به عنوان مدیر جدید جامعه الزهرا(س) معرفی شد

پیوند به بیرون[ویرایش]