مصطفی آزمایش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید مصطفی آزمایش
زادهٔ۱۳۳۰
تهران
محل زندگیپاریس
ملیتایرانی
شهروندیایرانی فرانسوی
تحصیلاتدکترای مطالعات تطبیقی اسلام و مسیحیت
الهیات و تاریخ
محل تحصیلدانشگاه تهران
دانشگاه سوربن
دانشگاه لیون ۱
پیشهمحقق
مخالف(ها)نظام جمهوری اسلامی ایران
منصبمدیریت انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر
مکتبپیرو ندانم گرایی

سید مصطفی آزمایش، فیلسوف و محقق فرانسوی-ایرانی است. [۱] او به دلیل تحقیقات خود در زمینه عرفان ، اسلام و مسیحیت شناخته شده است.

وی که دکترای اسلام شناسی از دانشگاه لیون دارد همچنین به عنوان یک فعال حقوق بشر ، به دنبال اصلاحات در رژیم های بنیادگرا ، مانند جمهوری اسلامی و اصلاح اقدامات اجتماعی یا حقوقی است که ناقض حقوق بشر هستند.[۲]

زندگی نامه[ویرایش]

سید مصطفی آزمایش در سال ۱۳۳۰ در تهران متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات خود در رشته های ادبیات عرب (تهران ۱۳۵۲) و حقوق (تهران ۱۳۵۴) ، در سال ۱۳۵۵ به فرانسه رفت. در پاریس تحصیلات الهیات و تاریخ حقوق را در سوربن انجام داد. او همچنین دکترای مطالعات تطبیقی اسلام و مسیحیت را از دانشگاه لیون اخذ کرده است. هانری کوربن، فیلسوف و از نزدیکان به نورعلی تابنده یکی از اساتید وی بود. آزمایش پس از پایان تحصیلات آکادمیک ، تحقیقات خود را در زمینه های دین ، فلسفه و زمینه های مختلف علمی ادامه داد. او در سال ۱۳۴۸ در مکتب صوفیه و طریقت دراویش گنابادی[۳] پذیرفته شد. آزمایش مدتها بعد با دستور نورعلی تابنده رهبر وقت دراویش گنابادی،مجاز دز اقامه نماز جماعت[۴] این سلسله در کشور فرانسه شد.[۵][۶]

فعالیت های حقوق بشری[ویرایش]

از زمان شروع انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، آزمایش تلاش کرده است تا با کسانی که افراط گرایی اسلامی را تبلیغ می کنند، مقابله کند. فعالیت های وی شامل مذاکرات در شورای حقوق بشر سازمان ملل است. او استدلال کرده است که اصول حقوق بشر با اصول قرآنی سازگار است.

سخنرانی در پارلمان اروپا در سال 2011 - کنفرانس حقوق بشر

وی در واکنش به اعتراضات در سال ۱۳۸۸ پس از انتخابات ریاست جمهوری، از آزادی بیان و آزادی پس از بیان حمایت کرد و برای آزادی زندانیان سیاسی برجسته، مدیران خبرگزاری مجذوبان نور[۷] از جمله کسری نوری[۸] فعالیت کرد. وی در یک سلسله کنفرانسها در انگلستان ، آلمان ، پارلمان انگلستان و پارلمان اروپا سخنرانی کرده و پیشنهادها و گزارشهای تحقیقاتی را برای مقابله با این مسائل فزاینده خشونت و افراط گرایی منتشر کرده است.

انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر[ویرایش]

آزمایش برای ادامه تلاش های خود در جهت حمایت از حقوق بشر برای همه ، مقابله با ظهور افراط گرایی، خشونت اسلامی خشونت علیه اقلیت های دینی[۹]، انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر (IOPHR) را در سال ۱۳۹۳ تأسیس کرد.[۱۰]

انجمن پاسداشت حقوق بشر، یک سازمان غیرانتفاعی فعال و اتاق فکرش مستقر در انگلستان است. این یک سازمان تحقیقاتی است ، با هدف حفظ حقوق بشر برای همه ، و از بین بردن تهدیدات امنیت و امنیت جامعه. IOPHR کنفرانسهایی را در پارلمان انگلستان، پارلمان اروپا و در سراسر اروپا برگزار کرده است.

آثار[ویرایش]

  • از دکتر آزمایش عناوین متعددی در زبانهای فارسی ، انگلیسی و آلمانی منتشر شده است برخی از آثار وی به شرح ذیل می باشند :‌
  • با فردوسی سلوک صوفیانه تا دیار سیمرغ [۱۱]
  • عرفان ایران، مجموعه مقالات[۱۲][۱۳]
  • علم یوگا[۱۴]
  • هنوز هم خورشید از شرق می درخشد[۱۵]
  • چگونه و چرا دو نسخه از اسلام به تاریخ بشر وارد شد (به زبان انگلیسی) [۱۶]
  • تعالیم یک مربی عرفان (به زبان انگلیسی )[۱۷]
  • دُرّ تصوف (به زبان انگلیسی)[۱۸]
  • مصلوب شدن عیسی مسیح : واقعیت یا خیال؟ پژوهشی در مورد به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح (به زبان انگلیسی)[۱۹]
  • مراقبه قلبی : پیش درآمدی بر مراقبه عرفانی قلبی( به زبان انگلیسی) [۲۰]
  • بخشش - مسیر شفا: چگونه تعارضات را حل کنیم، تجربیات دردناک را رها کنیم و زندگی خود را از بارهای قدیمی سم زدایی کنیم؟ اینگونه به آزادی درونی دست می یابید و آینده خود را دوباره طراحی می کنید ( به زبان آلمانی )[۲۱]
  • درباره عشقی که شما را آزاد می کند: بینش های قدیمی و جدید در مورد زندگی و مرگ عیسی مسیح (به زبان آلمانی)[۲۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «به عبارت دیگر: مصطفی آزمایش». بی‌بی‌سی فارسی.
  2. «از سخنگویی منافقین تا وکالت دراویش + عکس». افکارنیوز.
  3. «دور جدید فشارها بر دراویش گنابادی». صدای آمریکا.
  4. «فرمان ماموریت صادره از سوی نورعلی تابنده به سیدمصطفی آزمایش». یوتیوب.
  5. "The Gonabadi Dervishes: Gnostics, Royal Advisors, Political and Religious Adversaries". Kayhan/.
  6. "Heart Meditation: An Introduction to the Gnostic heart". heartmeditation.eu.
  7. «گفتگو با رادیو فردا درباره دراویش زندانی». رادیو فردا.
  8. «گفتگوی بی‌بی‌سی فارسی با دکتر سید مصطفی آزمایش در خصوص محکوم شدن کسری نوری». مجذوبان نور.
  9. «آزمایش: احمد شهید در جریان فشار بر درویشان قرار گرفت». دویچه‌وله.
  10. «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر». انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰.
  11. «با فردوسی سلوک صوفیانه تا دیار سیمرغ». گوگل ریدر.
  12. «عرفان ایران، مجموعه مقالات». گوگل ریدر.
  13. آزمایش، دکتر سید مصطفی. تعالیم یک مربی عرفان.
  14. «یوگا». گوگل ریدر.
  15. آزمایش، سید مصطفی. هنوز هم خورشید از شرق می درخشد (PDF).
  16. Azmayesh، Seyed Mostaf. History of Mankind New Researches on the Quran: Why and How Two Versions of Islam Entered the [پژوهشی نوین در قرآن :‌چرا و چگونه دو نسخه از قرآن وارد تاریخ بشر شد؟].
  17. Azmayesh، Seyed Mostafa. The Teachings of a Sufi Master [تعالیم یک مربی عرفان].
  18. Azmayesh، Seyed Mostafa. The Pearl of Sufism [دُرّ تصوف].
  19. Azmayesh، Seyed Mostafa. Crucifixion: Fact or Fiction?: An Investigation of Crucifixion [مصلوب شدن عیسی مسیح : واقعیت یا خیال؟ پژوهشی در مورد به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح].
  20. Azmayesh، Seyed Mostafa. Heart Meditation: An Introduction to Gnostic Heart Meditation [مراقبه قلبی‌: پیش درآمدی بر مراقبه عرفانی قلبی].
  21. Azmayesh، Seyed Mostafa. Vergebung – Der Weg zur Heilung: Wie du Konflikte auflöst, schmerzhafte Erfahrungen loslässt und dein Leben von alten Lasten entgiftest. So findest du innere Freiheit und gestaltest deine Zukunft neu [بخشش - مسیر شفا: چگونه تعارضات را حل کنیم، تجربیات دردناک را رها کنیم و زندگی خود را از بارهای قدیمی سم زدایی کنیم؟ اینگونه به آزادی درونی دست می یابید و آینده خود را دوباره طراحی می کنید].
  22. Azmayesh، Seyed Mostafa. Von der Liebe, die frei macht: Alte und neue Einsichten zum Leben und Sterben Jesu Christi [درباره عشقی که شما را آزاد می کند: بینش های قدیمی و جدید در مورد زندگی و مرگ عیسی مسیح].