حکیمیه (تهران)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حکیمیه
نمای مجتمع‌های مسکونی حکیمیه از بزرگراه بابایی
کشور ایران
استان تهران
شهر تهران
منطقه شهری منطقه ۴ و ناحیه ۸ شهرداری تهران
منطقه پستی ۱۶
پیش‌شماره محلی تلفن ۷۷

حکیمیه نام محله‌ای در شمال شرق شهر تهران که می‌توان گفت شمال شرقی‌ترین نقطه شهر تهران محسوب می‌شود. این محله در منطقه ۴ شهرداری تهران واقع شده مانند محله هایی همچون مجید آباد از طرف مردم بخشی از تهرانپارس نیز به حساب می‌آید و دارای ۳ فاز است.فاز ۱( از شمال پارک ساحل تا ابتدای خیابان خرم امتداد دارد . فاز۲ ( شمال میدان فجر تا بلوار بهار ) . فاز ۳ (بلوار بهار تا کوی دانشگاه)

این محله از شمال به بزرگراه شهید بابایی (تهران)، از جنوب به خیابان دماوند، از غرب به ۳۵ متری خیابان اتحاد و از شرق به جاده تلو محدود می‌شود. حکیمیه دارای هوای پاکی می‌باشد. این محله از شمال به اراضی جنگل کاری تلو ، از جنوب به پارک ملی سرخه‌حصار، از غرب به پارک جنگلی لویزان، و از شرق به منطقه حفاظت شده سرخه حصار و خجیر دسترسی دارد.

دانشگاه شهید بهشتی - پردیس شهید عباسپور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشگاه امام حسین، دانشگاه پیام نور واحد تهران شرق، دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان در این منطقه قرار دارد.

همچنین در شمال شرق حکیمیه، کوی دانشگاه امام حسین قرار دارد که از شمال به بزرگراه شهید بابایی و از شرق به تلو ختم می‌شود. این کوی دارای دو فاز با ساختمانهای معمولاً چهار طبقه و خیابان‌های فرعیه عریض می‌باشد. در میان دو فاز کوی دانشگاه امام حسین، مسجد صاحب الزمان و میدان میوه و تره بار کوچکی وجود دارد.


حکیمیه به علت تراکم جمعیت پایین ، آب و هوای خوب ، دسترسی آسان به مرکز تهران و خارج از شهر شناخته میشود . در چند سال اخیر ساخت و ساز در حکیمیه به صورت چشم گیری رشد داشته اما هنوز میتوان گفت : خانه های ویلایی نسبتشان بیشتر از آپارتمان ها است. حکیمیه دارای پارک جنگلی کوچکی به نام ساحل در جنوب خود است . بلوار بهار بلوار اصلی محله است که بیشتر فروشگاه ها در آن بلوار و یا اطراف آن هستند .

تاریخچه[ویرایش]

این منطقه در عهد ناصری منزل اول سفر به طرف دماوند بوده‌است و روستایی معروف به «چاهک» داشته‌است که میرزا علی‌نقی‌خان حکیم‌الممالک آن را خرید، آباد کرد و به نام خود حکیمیه نامید. حکیم الممالک پسر میرزا اسماعیل خان یهودی بود که مسلمان و پیشخدمت محمدشاه قاجار شد. حکیم الممالک طبیب محمدشاه و ناصرالدین شاه بود و زمانی هم حاکم قم گردید. او در سال ۱۲۴۹ قمری متولد و در سال ۱۳۲۱ درگذشت. در کتاب مرآت البلدان دربارهٔ حکیمیه چنین آمده‌است: «در جلگه تهران در مشرق شهر و جنوب البرز، بین راه تهران به مازندران دهی بود بایر و خالی از سکنه، متعلق بورثه میرزامحمد لواسانی وزیر که جناب میرزا علینقی حکیم الممالک و پیشخدمت باشی سلام، آن را ابتیاع نمود و قنات آن رادایر نمود و باغی و عمارتی و آبادی در آنجا ایجاد کرد و حکیمیه اش نامید.»

بعد از فوت حکیم الممالک، میرزا زین العابدین امام جمعه این محله را خرید و مدتی به امامیه معروف شد.

حکیمیه یکی از دانشگاهی‌ترین مناطق تهران است با ۵ دانشگاه دولتی و یک دانشگاه آزاد. همچنین خوابگاه دانشگاه عباسپور و علم و صنعت ایران هم در این منطقه قرار گرفته‌است.

خطوط حمل و نقل عمومی[ویرایش]

در حال حاضر محله حکیمیه به ایستگاه‌های خط ۲ مترو (فرهنگسرا به صادقیه) دسترسی دارد که نزدیکترین ایستگاه آن ایستگاه مترو فرهنگسرا (خیابان جشنواره، مقابل فرهنگسرای اشراق) می باشد.

در این محله خطوط اتوبوس بشرح ذیل و از مبادی ذیل تردد و مسافران را جابجامی نمایند:

  • خط اتوبوس ۲۱۴ پایانه شهید دستواره (معصومی) به پایانه افق (حکیمیه) در مسیر متروی نوبنیاد ، بزرگراه شهید بابایی ، خیابان چمن آرا ، دانشگاه آزاد تهران شمال ، بلوار عباسپور ، بهار ، لاله و افق
  • خط اتوبوس ۲۲۴ پایانه علم و صنعت به پایانه افق (حکیمیه) در مسیر خیابان فرجام، چهارراه اشراق (فلکه دوم تهرانپارس)، خیابان‌های جشنواره و پروین ، میدان استخر ، کنارگذرهای بزرگراه شهید زین الدین، بلوار عباسپور ، دانشگاه آزاد تهران شمال ، بلوار بهار ، لاله و افق
  • خط اتوبوس ۳۹۸ چهارراه تهرانپارس به حکیمیه در مسیر فلکه اول، خیابان‌های پروین، جشنواره، دماوند تا دسترسی‌های محلی حکیمیه و کوی دانشگاه و شهرک امام خمینی
  • خط اتوبوس ۴۰۰ پایانه علم و صنعت به دانشگاه امام حسین در مسیر بزرگراه رسالت، خیابان فرجام، چهارراه اشراق (فلکه دوم)، خیابان‌های جشنواره و دماوند، سازمان آب تا ضلع غربی حکیمیه ، دانشگاه آزاد تهران شمال ، ضلع شمال بزرگراه شهید بابایی و شهرک شیردم و کوی دانشگاه امام حسین

[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰.