نازی‌آباد (تهران)

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نازی‌آباد
بوستان بهمن نازی‌آباد
بوستان بهمن نازی‌آباد


  • جایگاه جغرافیایی در شهر: جنوب






  • منطقه پستی: ۱۸[۱]

  • پیش‌شماره: ۵۵

نازی‌آباد از محله‌های مهم و جنوبی شهر تهران است. این محله از جنوب به چهارصد دستگاه و یاخچی‌آباد، از شمال به راه‌آهن و جوادیه، از شرق به خزانه بخارایی و از غرب به خانی‌آباد و بوستان ولایت منتهی می‌شود.

پیشینه

نازی‌آباد در دهه سی خورشیدی بنا شده و دارای طرح شهرسازی است.[۲] در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی به واسطه ایجاد بوستان و فرهنگسرای بهمن در محل کشتارگاه تهران، این محله به لحاظ شهری رشد چشم‌گیری داشت. دو بازار معروف «بازار اول» و «بازار دوم» در خیابان پارس (اکبر مشهدی فعلی) و مدائن در نازی‌آباد قرار دارد.

محل کنونی نازی‌آباد دهی به اسم نازآباد بوده که ناصرالدین‌شاه برای یکی از سوگلی‌هایش به اسم نازخاتون خریداری کرده و در آن قصری ساخت که بعدها تبدیل به پارک شد. با اضافه شدن این محله به جنوب تهران در ۱۳۳۴، نام محلهٔ نازخاتون تبدیل به «نازآباد» و سپس تبدیل به «نازی‌آباد» شد.[۳]

مسکونی شدن نازی‌آباد در شکل کنونی‌اش به سال ۱۳۲۰ و دوران نخست‌وزیری محمدعلی فروغی بر می‌گردد که دولت تصمیم گرفت در این اراضی، هزار دستگاه واحد مسکونی ارزان‌قیمت بسازد. ساخت زمین‌ها به شرکت بیمه ایران واگذار شد و بهای هر متر مربع زمین را با متقاضیان، چهار تومان حساب کردند. علت انتخاب نازی‌آباد، نزدیکی آن به راه‌آهن، کارخانه بلورسازی، سیلو و دیگر مؤسسات صنعتی بود و می‌توانست محلی برای سکونت کارگران این مؤسسات باشد.

شخصیت‌های برجسته

ورزشگاه‌ها

در این محله دو ورزشگاه مرغوبکار و ورزشگاه اداره کل تربیت بدنی تهران قرار دارد که ورزشگاه مرغوبکار متعلق به آکادمی فرهنگی و ورزشی استقلال بوده و محل تمرین تیم‌های پایه استقلال است.[۴]

راه‌های دسترسی

حمل و نقل عمومی

مسیر خطوط اتوبوسرانی

  1. شهرک وصال - انقلاب
  2. مترو علی‌آباد - شهرک وصال
  3. مترو علی‌آباد - شکوفه
  4. مترو علی‌آباد - خانی آباد نو
  5. فیاض بخش (پارک شهر) - خانی آباد نو
  6. فیاض بخش (پارک شهر) - شهرک وصال
  7. فیاض بخش (پارک شهر) - هفده شهریور
  8. شهرک احمدیه - هفده شهریور
  9. مترو شهرری - میدان راه‌آهن (نازی‌آباد)

مسیر خطوط تاکسی رانی

  1. مترو علی‌آباد - نازی‌آباد
  2. شهید سروری - نازی‌آباد
  3. بازار (خیام) - نازی‌آباد
  4. راه‌آهن -نازی‌آباد

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «نقشه مناطق پستی تهران». کتاب اول. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۴ آوریل ۲۰۰۸. پیوند خارجی در |ناشر= وجود دارد (کمک)
  2. جغرافیای تاریخی تهران، محسن معتمدی
  3. حسینی بلاغی، حجت (۱۳۸۶). گزیده تاریخ تهران. مازیار.
  4. اینجا آکادمی استقلال است، صدای ما را از مرغوبکار می‌شنوید!