شیان (تهران)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شیان یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران است.

محله شیان که در منطقه ۴ تهران در بخش شمیران واقع شده است در شمال پارک جنگلی لویزان و جنوب مجتمع مسکونی و نظامی آجا واقع شده‌است.

خیابان‌های این محله به ترتیب شیان و شیان ۱ تا ۷ نام‌گذاری شده‌اند. محلهٔ شیان دارای یک حسینیه است و بیمارستان لویزان در نزدیکی آن واقع شده‌است.

بزرگ‌راه در دست ساخت دارآباد نزدیک‌ترین بزرگ راه به این محله است. پارکی جنگلی به نام شیان و هتل شیان از اماکن گردشی محله هستند.[۱] هتل دهکده شیان در سال ۱۳۷۵، توسط شهرداری منطقه ۴ در قسمت شمال شرقی پارک جنگلی لویزان ساخته شده است‌.[۲]

صنایع نظامی[ویرایش]

در نزدیکی شیان یکی از مجمتع‌های نظامی ایران قرار گرفته که آژانس بین‌المللی اتمی آن را بخشی از برنامه هسته‌ای ایران می‌داند.[۳] جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که دفتر مرکزی بخش مکانیک موشکی کارخانه‌ای نظامی به نام صنایع شهید شفیع زادگان در خیابان شیان ۷ قرار دارد.[۴]

لویزان شیان یک سایت هسته ای اعلام نشده در شمال شرق تهران، ایران بود. این سایت تحت بررسی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به عنوان یک سایت هسته ای بالقوه اعلام نشده بود. به گزارش رویترز، ادعاهای ایالات متحده مبنی بر حذف خاک سطحی و ضد عفونی شدن محل توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از لویزان بازدید کردند، تأیید نشد. در بند 39 گزارش آژانس در نوامبر 2005 آژانس در مورد ایران، آژانس اعلام کرد: "به نظر می رسد اطلاعات ارائه شده توسط ایران منسجم و منطبق با توضیح آن در مورد تخریب منطقه لویسان-شیان باشد."

پانویس[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اكتبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۰۷. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۰۷.
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ آوریل ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۰۷.
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۰۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • راه خودرو، نقشه ویژه ترافیکی تهران (مخصوص خودرو)، تهران ۱۳۸۳خ. نقشهٔ ۸.