تی تست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آزمون تی-استیودنت)
نمودار تی تست،در این نمودار مشخص است که وضعیت نمرات آزمون زیاد خوب نبوده است.

آزمون تی-استیودنت (به انگلیسی: T student) برای ارزیابی میزان هم‌قوارگی یا یکسان بودن و نبودن میانگین نمونه‌ای با میانگین جامعه در حالتی به کار می‌رود که انحراف معیار جامعه مجهول باشد چون توزیع t در مورد نمونه‌های کوچک با استفاده از درجات آزادی تعدیل می‌شود، می‌توان از این آزمون برای نمونه‌های بسیار کوچک استفاده نمود. همچنین این آزمون مواقعی که خطای استاندارد جامعه نامعلوم و خطای استاندارد نمونه معلوم باشد، کاربرد دارد. برای به کاربردن این آزمون، متغیر مورد مطالعه باید در مقیاس فاصله‌ای و شکل توزیع آن نرمال باشد.[۱][۲]

کاربردها[ویرایش]

آزمون تی-استیودنت در حالتهای زیر کاربرد دارد:

  • مقایسه یک عدد فرضی با میانگین جامعه نمونه
  • مقایسه میانگین دو جامعه
  • مقایسه یک نسبت فرضی با یک نسبتی که از نمونه بدست آمده
  • مقایسه دو نسبت از دو جامعه

وجه تسمیه[ویرایش]

فردی که برای اولین بار بر روی موضوع کار می‌کرد (ویلیام سیلی گوسه William Sealy Gosset)، گویا نمی‌توانست به نام اصلیش مقالاتش را امضا کند و به ناچار از نام مستعار استیودنت (شاگرد) استفاده می‌کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Student's t-test". Wikipedia (به انگلیسی). 2021-10-20.
  2. Schlyvitch, B. (October 1937). "Untersuchungen über den anastomotischen Kanal zwischen der Arteria coeliaca und mesenterica superior und damit in Zusammenhang stehende Fragen". Zeitschrift für Anatomie und Entwicklungsgeschichte. 107 (6): 709–737. doi:10.1007/bf02118337. ISSN 0340-2061. S2CID 27311567.