گوردخمه سرخ‌ده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دخمه سرخ ده
نمای گور دخمه سرخ ده از جاده
Map
نامدخمه سرخ ده
کشورایران
استاناستان کرمانشاه
شهرستانهرسین
اطلاعات اثر
کاربریمدفن
دیرینگیهزارهٔ یکم پ.م.
دورهٔ ساخت اثرمادها
بانی اثرمادها
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۸۱۶۰
تاریخ ثبت ملی۲۴ فروردین ۱۳۸۲
اطلاعات بازدید
امکان بازدیدآری

گوردخمه سرخ ده مربوط به دوره مادها است که در استان کرمانشاه، شهرستان هرسین، روستای سرخه ده در ۱۹ کیلومتری گوردخمه اسحاق‌وند بین روستا شمس‌آباد و سرخه ده در کنار چپ رودخانه گاماسیاب قرار گرفته‌است. این گوردخمه دارای ۲ متر عرض و عمقی برابر ۱/۷۵ متر می‌باشد. ارتفاع بلندترین نقطه آن از کف تا سقف ۱/۲۰ متر است. برخی باستانشناسان این گور را متعلق به گئومات مغ دانسته‌اند [نیازمند منبع].[۱]سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine این اثر با نام «گور دخمه سرخه ده (هـ - ۸۲)» در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۱۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۲]

آسیب‌ها[ویرایش]

در مردادماه سال ۱۳۸۸ قاچاقچیان آثار عتیقه، اقدام به حفاری توسط مواد منفجره در این گوردخمه نمودند. با این وجود همچنان از این اثر باستانی حفاظتی نمی‌شود.

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. گئوماتای مغ در زمان داریوش بزرگ از سرزمین ماد علیه سلطنت هخامنشیان خروج کرد. چون داریوش بزرگ در بازگشت از مصر جانشین کمبوجیه دوم فرزند کورش دوم گشته بود بدین سبب مخالفان زیادی در سرزمین ایران و امپراطوری هخامنشیان پیدا کرد، داریوش همهٔ مخالفان را دستگیر و اعدام نمود و افراد دستگیر شده منجمله گئوماتا در سنگ نبشته بیستون به زنجیر کشیده شده‌اند.
  2. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

«انفجار در گوردخمه سرخ ده در کرمانشاه». روزنامه مردمسالاری. دریافت‌شده در ۹ آبان ۱۳۸۸.[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]