پناهگاه حیات وحش بیستون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پناهگاه حیات وحش بیستون که از سال ۱۳۴۶ تحت حفاظت بود در سال ۱۳۵۴ با مساحتی برابر ۴۰۶۵۱ هکتار به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا یافت. منطقه‌ای است کوهستانی و دشتی با دیواره‌های سنگی و عمیق در استان کرمانشاه منطقه دارای اقلیم مدیترانه‌ای سرد و نیمه مرطوب معتدل است منطقه از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.دره‌های عمیق و پر آب، چشمه‌ها و غارهای متعدد دیواره‌های صخره‌ای، پوشش گیاهی غنی، گلهای زیبای بهاری، و راههای دسترسی مناسب بیانگر قابلیت بالای منطقه در جلب کوهنوردان، غارنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت هستند.

گونه‌های گیاهی[ویرایش]

۳۸۷ گونه گیاهی در منطقه شناسایی شده‌اند که ۴۲ گونه از آنها انحصاری ایران هستند.

گونه‌های جانوری[ویرایش]

در این منطقه تا اوایل دهه ۱۳۶۰ بیش از ده هزار رأس کل‌وبز وجود داشت و از بهترین زیستگاه‌های کل‌وبز و قوچ‌ومیش محسوب می‌شد. کل‌های این منطقه به جهت جثه و طول شاخ کم‌نظیر بودند. یک کل با طول شاخ ۱۵۲ سانتی‌متر در این منطقه شکار شده که رکورد جهان محسوب می‌شود. با این وجود شکار فراوان باعث شده تا نسل کل‌وبز در این منطقه به کلی منقرض شود.[۱]

از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه در گذشته یا اکنون می‌توان پلنگ، کفتار، خرس قهوه‌ای، گرگ، شغال، خارپشت گوش‌بلند، سنجاب ایرانی، کبک، کبک دری، تشی، شاه‌بوف، دال، چکاوک، سهره و تیهو، خرگوش،بز کوهی را نام برد.

منابع[ویرایش]

  1. کل‌وبز[پیوند مرده] وبگاه کویرهای ایران