پاوه

مختصات: ۳۵°۰۲′۳۹″شمالی ۴۶°۲۱′۵۰″شرقی / ۳۵٫۰۴۴۱۱۱°شمالی ۴۶٫۳۶۳۸۸۹°شرقی / 35.044111; 46.363889
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پاوه
کُردی: پاوه
Map
کشور ایران
استانکرمانشاه
شهرستانپاوه
بخشمرکزی
نام(های) پیشینفاوج
سال شهرشدن۱۳۱۹
مردم
جمعیت۲۵٬۷۷۱ نفر[۱][یادداشت ۱]
رشد جمعیت۹٪+ (۵سال)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۵۳۰ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۱۵٫۱ درجه سانتیگراد
میانگین بارش سالانه۸۰۲ میلیمتر
روزهای یخبندان سالانه۲۰ روز
اطلاعات شهری
شهردارسالم مرادی[۲]
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۸۳
شناسهٔ ملی خودرو۲۹ س  ایران
کد آماری۱۲۶۱
پاوه بر ایران واقع شده‌است
پاوه
روی نقشه ایران
۳۵°۰۲′۳۹″شمالی ۴۶°۲۱′۵۰″شرقی / ۳۵٫۰۴۴۱۱۱°شمالی ۴۶٫۳۶۳۸۸۹°شرقی / 35.044111; 46.363889

پاوه شهری واقع در شمال استان کرمانشاه و غرب کشور ایران است. همچنین مرکز شهرستان مرزی پاوه می باشد.

پاوه با قدمت سه هزار سال مرکز ناحیه اورامانات در استان کرمانشاه می باشد(ناحیه اورامانات شامل 4 شهرستان پاوه،جوانرود،روانسر،ثلاث باباجانی است که در گذشته همه این 4 شهر جزئی از شهرستان پاوه بودند) زبان اصلی مردم این شهر اورامی(هورامی پاوه ای ) می باشد اما در سال های اخیر با مهاجرت مردم مناطق اطراف به این شهر زبان کردی جافی نیز تقریبا به صورت برابر با زبان هورامی مورد استفاده قرار میگیرد.

شهر پاوه در ۲۱°۴۶ طول جغرافیایی وَ ۰۳°۳۵ عرض جغرافیایی و ارتفاع ۱۵۴۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است. این شهر در ۱۱۲ کیلومتری کرمانشاه، ۴۵ کیلومتری پایانه مسافری مرز شوشمی و در ۵۶۶ کیلومتری تهران قرار دارد. شهر پاوه در کنار دره‌های سرسبز قد برافراشته و رود پاوه رود که از جنوب شهر می‌گذرد قرار دارد. آب و هوای منطقه نسبتاً سرد و مایل به معتدل و مرطوب است. [۴] [۵] [۶] [۷] [۸] [۹] [۱۰]

پاوه به زیبایی بی وصف طبیعت و سطح فرهنگ بالای مردمانش شهره است.

فرمانداری پاوه در سال 1337 همزمان با فرمانداری شهر همدان تأسیس شد.

پاوه به دومین شهر بدون گدای خیابانی در کشور معروف است،همچنین در این شهر هیچ چراغ قرمزی وجود ندارد.

در سال های اخیر با ثبت جهانی شدن منطقه اورمانات شهرستان پاوه یکی از قطب های گردشگری در غرب کشور شده است که سالانه تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب میکند.

نام[ویرایش]

گفته شده که نام پاوه از نام سردار معروف یزدگرد سوم به همین نام گرفته شده‌ که در برابر حملۀ اعراب مسلمان مقاومت کرده‌است.[۱۱]

عده‌ای بر این باورند که واژه پاوه به معنی پایدار و پاورجا (ایستاده در گویش گوران، هورامی) است.[۱۲][۱۳]

بافت شهری پاوه[ویرایش]

سازه‌ها و منازل مسکونی در این شهر به گونه‌ای طراحی شده‌است که در بیش‌تر موارد پشت‌بام خانه‌ای که در ارتفاع کم‌تری از دامنه کوه ساخته شده‌است حیاط منزلی است که چند متر بالاتر ساخته شده‌است و به بافت روستای ماسوله در استان گیلان شباهت دارد. به همین دلیل در دهه‌های گذشته در تبلیغات گردشگری از پاوه با لقب «شهر هزار ماسوله» نام برده می‌شود.

پاوه در گذشته ۹ محله داشته که ساکنان اصلی شهر در این قسمت‌ها ساکن بوده‌اند و عبارتند از: «پشته»، «میرائاوا»، «شه خه لیان»، «سه ردی»، «قدیم شار»، «ئاسنگران»، «قلاخوان یا کلاخوان»، «فیض ئاوا»، «سواره یا زواره».

خیابان‌ها[ویرایش]

  • خیابان ۲۶مرداد: این خیابان از ترمینال کرمانشاه شروع تا میدان مولوی امتداد دارد.
  • خیابان مولوی: از میدان مولوی شروع و به میدان شهداء (فلکه فرمانداری) منتهی می‌شود.
  • خیابان مرکزی –سراب هولی کمربندی گردشگری –آرامگاه امام غزالی امام خمینی رسالت تکیه دارد.
  • پاوه یک شهر طولیست طول شهر پاوه که از چورژی تا نوریاب امتداد دارد حدود ۱۲ کیلومتر است. پاوه کلاً سه خیابان اصلی و چندین خیابان فرعی خیابانی که از ترمینال کرمانشاه به سمت شهر امتداد می‌یابد در جنب بیمارستان به دو شاخه تقسیم می‌شود شاخه‌ای به نام خیابان ۲۶ مرداد تا میدان مولوی وسپس با نام خیابان مولوی به فلکه فرمانداری (میدان شهداء) منتهی می‌شود؛ که البته در آنجا نیز انشعاباتی یافته وبه خیابان‌های صلاح الدین ایوبی، امام غزالی، مرکزی وآرامگاه منتهی می‌گردد.

تکایا[ویرایش]

در پاوه دو تکیه موجود می‌باشد: تکیه مرحوم حاج شیخ نصرالدین خالصی رهبر طریقت قادری و تکیه و خانقاه نقشبندی که مرکز تجمع دراویش حضرت شیخ حسام الدین نقشبندی است.

مرز شوشمی بین ایران و عراق در نزدیکی پاوه است. این مرز حد فاصل بین شهرستان پاوه و استان حلبچه است.

فرهنگ شناسی[ویرایش]

موزه مردم‌شناسی پاوه تنها موزه در شهر پاوه است که از سال ۱۳۸۷ راه اندازی شده‌است. در این موزه پوشاک کُردی گوران منطقۀ‌ هورامان، معماری روستایی، ابزارآلات سنتی کشاورزی، آشپزی کردی، صنایع دستی، ماکت مردم در حال انجام کار، نساجی سنتی و نیز بخشی از دانش بومی باغداری در غرفه‌هایی جداگانه نگهداری می‌شود. این اشیاء و ماکت‌ها گویای بخشی از آداب و رسوم فرهنگی منطقۀ پاوه و هورامان در زمینۀ کشاورزی، نساجی، آشپزی و تولید ابزار کار است.[۱۴] [۱۵]

مراسم سنتی اجتماعی- مراسم مذهبی[ویرایش]

مراسم مذهبی مانند مراسم عرفانی و ذکر که در تکیه و خانقاه برگزار می‌شوند. مراسم سنت‌های اجتماعی مانند تولد نوزاد، عروسی و … به خصوص در روستاهای اطراف پاوه این مراسم به خوبی حفظ شده‌اند.

مراکز علمی[ویرایش]

  • دانشگاه پیام نور
  • دارالعلوم اسلامی نجار
  • دانشگاه علمی کاربردی
  • دانشکده سما

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

  • کوهستان‌ها: مانند «شاهو»، «آتشگاه»، «کریسان»، ” سیمله”، ” ریاوکو و …
  • چشمه‌ها و آبشارها: مانند «هانه کوان», «ئورینج”های “ویمیر»، «هانه برالو»، «هانه ساو» و برای آبشار می‌توان از «شلماو» نام برد.
  • یخچال‌های طبیعی: مانند «پیازدول»، «میشیاو»
  • جنگل‌ها: سراسر پاوه و هه ورامان پوشیده از جنگل‌های طبیعی با درخت‌هایی است که ارتباط نزدیکی با نوع تغذیه شهر و منطقه دارند. مانند ” مرخیل”

مکان‌های دیدنی و تاریخی[ویرایش]

  • معماری و سکونت گاه‌های انسانی: خود شهر که بافت پلکانی دارد
  • آرامگاه‌ها و مقبره‌ها: مانند آرامگاه کوسه هجیج، آرامگاه “سید محمد اصفهانی ”، زیارتگاه «پیرپرچن»
  • اماکن متبرکه: مانند مسجد «حضرت عبدالله»، مسجد «خضر زنده»
  • موزه‌ها: موزه مردم‌شناسی فرهنگی
  • مکان‌های تاریخی: مانند مجسمه پیر میردوک که البته بر اثر فعالیت سودجویان این مجسمه تخریب شده و تنها مکان این مجسمه تاریخی، با نام پیر میردوک باقی‌مانده‌است.
  • از مهم‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی پاوه نیز می‌توان به «قلعه دژ» یا «قلعه لا دزی» باقی‌مانده از دوره ساسانی، «مسجد جامع پاوه»، «آتشگاه»، «آرامگاه سلطان اسحاق» در روستای شیخان و «آرامگاه سید عبیدالله» در روستای هجیج اشاره کرد.

وضعیت طبیعی و آب و هوا[ویرایش]

پاوه منطقه‌ایی است در کنار کوهستان اورامانات در میان دو کوه «شاهو» و «آتشگاه» واقع شده، دارای آب و هوای نسبتا سرد رو به معتدل و نیمه مرطوب است. پاوه و منطقه اطرافش دارای جنگل‌ها، مراتع سرسبز، باغات، چشمه‌ها، آبشارها و رودخانه‌های فراوان هستند.

آب شرب شهر پاوه از منابع آبی متعددی مانند چشمه‌ها و چاه‌های هانی کوان، سرکران، بیدمیری، هولی، بندره و ... تأمین می‌شود.


کشاورزی و دامداری[ویرایش]

بیش‌تر مردم پاوه به علت داشتن آب و هوای مناسب، به کشاورزی و دام‌داری اشتغال دارند. محصولات کشاورزی شهرستان پاوه؛ گردو، آلوچه، روغن، پشم، میوه، توتون، بادام، انگور، انجیر، و سقز است. آب کشاورزی از چشمه (سراب هولی) و رود و آب آشامیدنی شهر از سراب هولی فراهم شده‌است.

هم‌چنین از محصولات صادراتی شهرستان پاوه می‌توان به گردو، بادام، انگور، انجیر، فراورده‌های دامی و… اشاره کرد.

مردم پاوه در گذشته باغدار و دامدار بوده‌اند. این دو حرفه امروزه از رونق خود افتاده‌اند و بخصوص قانون ارث تأثیر بسیاری در قطعه قطعه شدن باغ‌های شهر دارد. امروزه پاوه بیشتر یک شهر توریستی خدماتی می‌باشد.

گیاهان[ویرایش]

از جمله گل‌های وحشی منطقه می‌توان به: «سوره هراله»، «چنور»، «بوژانه»، «ورکه‌مر»، «شب بو»، «گل سوسن»، «برزه‌لنگ» اشاره کرد. گیاهان وحشی که برای طب یا به صورت خوراک از آنان استفاده می‌شود عبارتند از: «ریواس»، «سوره بنه»، «کنی‌وال»، «گزنه»، «گل گاو زبان»، «به‌ره‌زا»، «پیچک»« شنگی» و …. درخت‌ها و درخت چه‌های خودرو جنگل‌های پاوه: گلابی، بلوط، ون، تمشک و ….

مردم[ویرایش]

زبان[ویرایش]

زبان مردم پاوه، هورامی و کردی جافی است.[۳][۱۶]

پوشش[ویرایش]

لباس سنتی مردان این منطقه که «چوخه و رانک» نامیده می‌شود، بسیار معروف است. که از کرک یک نوع بز شال‌هایی را می‌بافند و چوخه و رانک از آن  تهیه می‌شود. لباس زنان نیز می‌تواند مثل سایر شهرهای کردنشین، از نیم‌تنه‌ای مثل «سوخمه»، شلواری به نام «گوران، اورامی»، و پیراهنی به نام «کجی»، کت «که وا و پانتول» و کلاه «کلاو» تشکیل شده باشد.

مذهب[ویرایش]

مذهب رایج مردم شهرستان پاوه، سنی شافعی است. هورامی های کندوله شیعه مذهب و هورامی های منطقهٔ دالاهو و گهواره بر آیین یارسان یا اهل حق هستند.[۳]

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۲۵٬۷۷۱ نفر (۷٬۹۳۲ خانوار) بوده‌است.[۱۷]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۵۵۵٬۷۴۰—    
۱۳۶۵۱۳٬۴۸۷۱۳۵٪+
۱۳۷۵۱۷٬۵۶۵۳۰٫۲٪+
۱۳۸۵۱۹٬۷۷۴۱۲٫۶٪+
۱۳۹۰۲۳٬۷۰۴۱۹٫۹٪+
۱۳۹۵۲۵٬۷۷۱۸٫۷٪+

فرهنگ[ویرایش]

طبق آمار رسمی بیشترین میزان با سوادی در استان کرمانشاه به شهرستان پاوه تعلق دارد.

در شهر پاوه یک آمفی‌تاتر روباز به نام «شانو» برای اجرای نمایش‌های خیابانی وجود دارد که در پارک آزادگان واقع در بلوار جانبازان قرار دارد. ساخت این آمفی‌تئاتر از ۱۳۹۷ آغاز شد[۱۸] و در ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.[۱۹]

سوغاتی‌ها[ویرایش]

صنایع دستی[ویرایش]

صنایع دستی این منطقه هم عبارتند از: گیوه دوزی، کلاه‌ دوزی، چوخا بافی، موج بافی، سجاده بافی و …. صنایع دستی: «چوخه و رانک یا مه ره ز»، «کلاش»، «شال»، «فره نجی»، “هه لاوه”۴ ، کلاش (گیوه)، نمدمالی، گلیم و جاجیم‌ بافی، فرنجی‌سازی و فرش‌بافی میباشد

معروفترین صنایع دستی این منطقه شامل «گیوه کشی»، «گیوه بافی»، «شال بافی»، «رشک بافی»، «سبد بافی»، «قالی‌بافی»، «پشم ریسی»، «موج بافی»، «سجاده بافی»، «جاجیم» و «خراصطاز» است.

غذاها[ویرایش]

«دوینه»، «که‌لانه»، «شه‌له‌مینه»، «خورشت هلو» و «خورشت خلال» از غذاهای مخصوص پاوه هستند. همچنین شیرینی‌های محلی توسط مردم پاوه تهیه می‌شود که «نیمه فیسی»، «گیته مژگه»، «شیلکینه»، «شکر له‌می» و «په‌شیه» از مهم‌ترین آن‌هاست.

کلانه کردستان غذای معروف و قدیمی مناطق کردنشین

غذاهایی که مخصوص پاوه و هورامان اند: «دوینه»، «کلانه»، «شه له مین»، «خورشت هلو»، «خورشت خلال بادام» و …. شیرینی‌های محلی مثل «نیمه فیس»، «نوخورجانه» (کلوچه)، «گیته مژگه»، «شیلکینه»، «شکر له‌می»، «پشیه» و ….

کَلانه (به کردی: که‌لانه) یا کلانه کردستان یکی از غذاهای کردی است که بیشتر در پاوه درست می شود.

نگارخانه[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. آمار بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ است و بر همین اساس، جمعیت شهر پاوه ۲۵٬۷۷۱ تن و استان کرمانشاه ۱٬۹۵۲٬۴۳۴ تن بوده‌است.

پانویس[ویرایش]

  1. نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ بایگانی‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine وبگاه مرکز آمار ایران
  2. https://www.yjc.ir/fa/news/8514410
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ «تاریخچه شهر پاوه». پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری پاوه. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ مه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۱۰.
  4. https://hawramani.com/on-the-different-origins-of-kurds-hawramis-and-zaza-people/
  5. https://joshuaproject.net/people_groups/12000/IZ
  6. https://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_id=23108&sid=14&slc_lang=en
  7. https://kurdishacademy.org/wp/language-and-nation-building-in-kurdistan-iraq/
  8. https://kurdishacademy.org/?page_id=857
  9. https://www.cambridge.org/core/books/abs/cambridge-history-of-the-kurds/kurdish-language/F0C0B4BAF11B8C36FF1F88975715D26F
  10. https://ore.exeter.ac.uk/repository/bitstream/handle/10871/37992/IshakogluM.pdf?sequence=1
  11. وجه تسمیه شهرهای ایران - ص ۴۶ - محمدرضا قدکساز.
  12. پرتال شهرداری پاوه نشانی=http://www.pavehcity.ir/HomePage.aspx?TabID=4626&Site=DouranPortal&Lang=fa-IR. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  13. کتاب سبز (بانک اطلاعات استان کرمانشاه)، سید ضیاء الدین خرمشاهی، کانون تبلیغاتی دالاهو، دی ۱۳۷۵، صفحهٔ ۲۳۱
  14. پاوه پرس: پاوه شهری با جاذبه‌های دیدنی متعدد؛ بازدید رایگان از موزۀ هورامان‌شناسی پاوه، نوشته‌شده در ۳ فروردین ۱۳۹۸؛ بایگانی‌شده در ۲۱ آوریل ۲۰۲۱ توسط Wayback Machine بازدید در ۲۵ شهریور ۱۳۹۹.
  15. سایت تحلیلی خبری عصر ایران: موزه مردم‌شناسی پاوه، نوشته‌شده در ۱۴ فروردین ۱۳۸۷؛ بازدید در ۲۵ شهریور ۱۳۹۹.
  16. معرفی شهر پاوه
  17. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  18. سلام پاوه: احداث نخستین آمفی‌تئاتر روباز در شهر پاوه، نوشته‌شده در ۷ تیر ۱۳۹۷؛ بایگانی‌شده در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ توسط Wayback Machine بازدید در ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲.
  19. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام کردپرس ۱ وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

جستارهای وابسته[ویرایش]