قلعه انگشت گبری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قلعه انگشت گبری
Map
نامقلعه انگشت گبری
کشورایران
استاناستان فارس
شهرستانسروستان
اطلاعات اثر
کاربریقلعه
دیرینگیدوره ساسانیان
دورهٔ ساخت اثردوره ساسانیان، دوران‌های تاریخی پس از اسلام
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۹۳۰۰
تاریخ ثبت ملی۱ مرداد ۱۳۸۶
قلعه انگشت گبری بر ایران واقع شده‌است
قلعه انگشت گبری
روی نقشه ایران
۲۹°۰۹′۴۵″شمالی ۵۳°۰۷′۵۳″شرقی / ۲۹٫۱۶۲۵°شمالی ۵۳٫۱۳۱۳°شرقی / 29.1625; 53.1313

انگشت‌گبری نام قلعه‌ای از قلاع باقی‌مانده دوره ساسانی (بهرام گور) و سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است؛ در شمال شهر سروستان، انتهای جاده کمربندی سروستان به سمت فسا واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۳۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

موقعیت قلعه[ویرایش]

در ارتفاعات شمالی سروستان موسوم به کوه قلات، آثار قلعه‌ای به چشم می‌خورد که از سنگ و ملات گچ ساخته شده‌است. نحوه ساخت و موقعیت مکانی، حاکی از آن است که خصوصیات تدافعی در این قلعه مد نظر بود. این قلعه شامل حصاری است که در چهار گوشه آن چهار برج قرار داشت. مجموعه‌ای از ساخت و سازهای این حصار ویران شده و بخشی از آن در زیرخاک مدفون است. در ضلع جنوبی این قلعه چاهی در میان صخره‌های سنگی حفر شده که مردم آن را پر از استخوان انسان می‌دانند.

نوع معماری[ویرایش]

سطح زیادی از درون قلعه با سفال‌های نخودی رنگ پوشانده شده که ضخیم و دارای خطوط موازی و هندسی کنده شده هستند و شن به عنوان ماده چسباننده در آن‌ها به کار رفته‌است. تاریخ این سفال‌ها بیشتر به قرون اولیه اسلامی بازمی‌گردد. از نظر قدمت و کاربرد، این مکان را می‌توان با قلعه‌هایی به همین نام در ارتفاعات فراشبند، فیروزآباد، قیر، استهبان، چکاب کربال مقایسه نمود.

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  • وب-سایت میراث فرهنگی استان فارس [۱]

پیوند به بیرون[ویرایش]