کامفیروز

مختصات: ۳۰°۱۶′۴۵″شمالی ۵۲°۱۷′۵۴″شرقی / ۳۰٫۲۷۹۲°شمالی ۵۲٫۲۹۸۳°شرقی / 30.2792; 52.2983
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کامفیروز
کر
Map
کشور ایران
استانفارس
شهرستانمرودشت
بخشکامفیروز
سال شهرشدن۱۳۸۲
مردم
جمعیت۳٬۷۱۳ تن[۱]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۷۰۰
اطلاعات شهری
شهرداربهرام شکوهی[۲]
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۷۱
کامفیروز بر ایران واقع شده‌است
کامفیروز
روی نقشه ایران
۳۰°۱۶′۴۵″شمالی ۵۲°۱۷′۵۴″شرقی / ۳۰٫۲۷۹۲°شمالی ۵۲٫۲۹۸۳°شرقی / 30.2792; 52.2983

کامفیروز شهری در استان فارس و مرکز بخش کامفیروز شهرستان مرودشت است. این شهر ۳٬۷۱۳ تن جمعیت در سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵ داشت. [۱]

مردم[ویرایش]

مردم این شهر لر می‌باشند و به گویش لری کامفیروزی صحبت می‌کنند.[۳][۴][۵]

دیدنی‌ها[ویرایش]

بهشت گمشده در روستای مهجن آباد واقع شده که از مناظر طبیعی و بی نظیر استان فارس است. نام قدیمی بهشت گمشده، تنگ بستانک بوده‌است و پس از ثبت در سازمان جهانی میراث فرهنگی به نام بهشت گمشده شناخته می‌شود. درخت‌های سر به فلک کشیده و آبهای روان و خنک زیر درختها در واقع یک بهشت واقعی را نشان می‌دهد در بالای بهشت گمشده، روستایی به نام جیدرزار وجود دارد؛ جیدر نام نوعی پوشش گیاهی است و زار هم به معنی محل رویش است همانند بیدزار یا بنه زار. مردمان این روستای تمام سنتی تا چند سال قبل هم برق نداشته‌اند و هم‌اکنون با الاغ و چهارپایان برای رفت و آمد استفاده می‌کنند. بهشت گمشده در امتداد به تنگ شول می‌رسد و از امتداد سمت غرب به منطقه اردکان ختم می‌شود.

کناره‌های سد درودزن که در زمین‌های این منطقه قرار گرفته و نیز آبشار «آب روا» که در ورودی کامفیروز از سمت شیراز قرار دارد از دیدنی‌های منطقه هستند. علاوه بر این کامفیروز در یک جلگه وسیع واقع شده‌است که اطراف آن را رشته کوه‌ها و دامنه‌های پوشیده از درختان بلوط فراگرفته و دارای چشمه‌های جوشان فراوان است.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران.
  2. http://www.tamashanewspaper.ir/news-details/10835-مسئولان-دولتی-توجه-بیشتری-به-فرش-استان-فارس-داشته-باشند#:~:text=مهندس%20بهرام%20شکوهی%3A%20شهرداری%20کامفیروز%20زیر%20پای%20سرمایه‌گذار%20فرش%20قرمز%20پهن%20می‌کند، -سیده%20ناهید%20تقویان&text=کامفیروز%20علاوه%20بر%20حاصلخیزی،%20به، بزرگ%20و%20اثرگذار%20انجام%20داد.
  3. «کامفیروز». www.irancities.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۰.
  4. «کامفیروز - ویکی‌سفر». fa.wikivoyage.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۰.
  5. توریستی، چهارگوشه-معرفی استان‌ها و شهرهای ایران و جاذبه های. «شهر زیبای کامفیروز». چهارگوشه - معرفی استان‌ها و شهرهای ایران و جاذبه‌های توریستی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۰.
  6. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.

پیوند به بیرون[ویرایش]