نوجین

مختصات: ۲۹°۰۴′۲۰″شمالی ۵۲°۰۰′۱۷″شرقی / ۲۹٫۰۷۲۱°شمالی ۵۲٫۰۰۴۷°شرقی / 29.0721; 52.0047
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نوجین
کشور ایران
استانفارس
شهرستانفراشبند
بخشمرکزی
سال شهرشدن۱۳ تیر ۱۳۸۸
مردم
جمعیت۳٬۷۶۹ تن[۱]
جغرافیای طبیعی
مساحت۱٬۵۰۰٬۰۰۰ متر مربع
۱۵۰ هکتار
ارتفاع۷۴۵ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۲۷ درجه سانتی گراد
میانگین بارش سالانه۲۶۵ میلی لیتر
روزهای یخبندان سالانه۰
اطلاعات شهری
شهردارحیدر جوکار
ره‌آوردخرمای زاهدی (قصب)
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۷۱–۳۸۷۶
وبگاه
نوجین بر ایران واقع شده‌است
نوجین
روی نقشه ایران
۲۹°۰۴′۲۰″شمالی ۵۲°۰۰′۱۷″شرقی / ۲۹٫۰۷۲۱°شمالی ۵۲٫۰۰۴۷°شرقی / 29.0721; 52.0047

نوجین یکی از شهرهای استان فارس است که در بخش مرکزی شهرستان فراشبند واقع شده‌است. جمعیت این شهر بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، ۳٬۷۶۹ تن جمعیت دارد.[۱] فاصله نوجین از شهر بالاده حدود ۲۰ کیلومتر و از شهر فراشبند ۳۰ کیلومتر می‌باشد.

شهردارها[ویرایش]

مردم[ویرایش]

ساکنین این شهر با توجه به نزدیکی به استان بوشهر به گویش گویش دشتستانی صحبت می‌کنند و ساکنین رستم‌آباد نوجین نیز که از طایفه صفی خانی ایل بزرگ قشقایی هستند به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند.

زیارتگاه[ویرایش]

امامزاده سید نظام الدین

نسب او با یک واسطه به امام سجاد منتهی می‌شود.[۲] امامزاده نظام الدین ابن حسین الاصغر (مدفون درگردنه کوه اردلان نیشابور) ابن زین العابدین، بقعه این امامزاده در ۴ کیلومتری شهر نوجین و ۳۴ کیلومتری شهر فراشبند قرار گرفته‌است. ساختمان این امامزاده به سبک معماری جدید با ۱۵۰ مترمربع زیربنا دارای گنبد و ضریح، داخل حرم آجر سه سانتی وآیینه کاری می‌باشد

تفرجگاه[ویرایش]

یکی از مناطق گردشگری نوجین چشمه آبگرم آن می‌باشد که با داشتن قدمتی زیاد و بیرون آمده از دل کوه به منطقه‌ای زیبا جهت تفریح وشنا مبدل گردیده‌است که همراه با تأثیر آب درمانی در جنوب شهر باعث پوشش گیاهی متنوع و حضور پرندگان و وحوش مختلف گردیده‌است.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران.
  2. «امامزاده سید نظام الدین فراشبند با یک واسطه به امام معصوم می‌رسد + عکس». شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ فوریه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۸.
  3. «وبگاه وزارت کشور ایران، دولت تصویب کرد: یک شهرستان و دو شهر جدید در نقشهٔ تقسیمات کشوری». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ ژوئیه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۶ ژوئیه ۲۰۰۹.