ونک‌پارک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ونک پارک)
Map
اطلاعات کلی
گونهمسکونی و تجاری
موقعیتتهران، منطقه ۶ شهرداری تهران
آدرس(۱): تهران، بزرگراه کردستان (شمال-جنوب)، نرسیده به برج‌های آ.س. پ، خیابان شیراز جنوبی، خیابان علیخانی؛ (۲): تهران، بزرگراه همت، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان علیخانی.
کشور ایران
گشایش۱۳۶۷ و ۱۳۷۳ و ۱۳۸۰
جزئیات فنی
شمار طبقات۹۹ طبقه (دو برج ۲۲ طبقه شمال مجتمع و سه برج ۱۷ طبقه جنوب مجتمع)
طراحی و ساخت
معمارعبدالعزیز فرمانفرمائیان
وبگاه

مجتمع مسکونی ونک پارک یکی از مجتمع‌های مسکونی تهران است که از دو برج ۲۲ طبقه (شمال مجتمع) و سه برج ۱۷ طبقه (جنوب مجتمع) تشکیل شده‌است. این مجتمع مسکونی در منطقه ۶ شهرداری تهران، از جنوب به محله یوسف‌آباد، از شمال به بزرگراه همت و خیابان شیخ بهایی، از غرب به شهرک والفجر، و از شرق به بزرگراه کردستان منتهی می‌شود.

تاریخچه طراحی و ساخت[ویرایش]

مجتمع مسکونی ونک پارک پیش از انقلاب ۱۳۵۷ توسط معمار نامدار ایرانی، عبدالعزیز فرمانفرماییان، طراحی شده بود. پس از انقلاب ۱۳۵۷ و مصادرهٔ اموال فرمانفرماییان از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ساخت این مجتمع پی گرفته شد؛ و در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۷۳ و ۱۳۸۰ فازهای آن به بهره‌برداری رسید.

مراکز خدماتی[ویرایش]

مراکز خدماتی که در طبقات هم کف برج‌های ونک پارک وجود دارند عبارتند از: فروشگاه‌ها، مهدکودک، دفاتر کار و زمین بازی کودکان.[۱]

تأسیسات[ویرایش]

موتورخانه برج‌های ونک پارک حدود ۱۲۰۰ متر مربع مساحت دارد؛ و همه برج‌ها مجهز به فن‌کوئل هستند. هر آپارتمان دارای پارکینگ و انباری جداگانه است. پارکینگ‌ها در طبقه هم‌کف و یک طبقه زیر زمین قرار دارند. کف راهروی ورودی از سنگ بسیار مرغوب و زیبای کوه‌های خرم‌آباد فرش شده‌است. راهروی ورودی آپارتمان‌ها به جعبه آتش‌نشانی و دکتورهای حرارتی براری اعلام حریق مجهز است. برج‌ها به دو ردیف پله اضطراری داخلی و پله‌های فرار مجهز هستند؛ که بیرون از ساختمان در هوای آزاد قرار گرفته‌اند. به وسیله درهای ضد حریق از راهروی داخلی جدا شده‌است.

==

۲۴ مرداد ۱۳۸۴ رسیدگی به ماجرای قتل احسان نصراللهی (۱۷ ساله) هم‌زمان با کشف پیکر خونین او در مجتمع مسکونی ونک روی میز قاضی محمدحسین شاملو قرار گرفت. به گفته شاهدان ماجرا، بهنود شجاعی (قاتل) و احسان نصراللهی (مقتول) در جریان یک نزاع دسته جمعی با هم درگیر شدند؛ و سرانجام، بهنود شجاعی با ضربه کارد احسان نصراللهی را از پا درآورد. بهنود شجاعی پس از دستگیری و اعتراف به قتل مجرم شناخته شد؛ و قضات دادگاه کیفری پس از محاکمه او را به قصاص - اعدام - محکوم کردند. این حکم از سوی قضات دیوانعالی کشور نیز تأیید و برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد. درحالی که قاضی فخرالدین جعفرزاده - سرپرست دادسرای جنایی تهران - و مسئولان واحد صلح و سازش دادسرا به همراه گروه‌های مختلف هنرمندان تلاش زیادی برای جلب رضایت اولیای دم و نجات بهنود شجاعی از قصاص انجام دادند، ولی خانواده احسان نصراللهی همچنان برخواسته خود پافشاری کردند. سرانجام، حکم قصاص بهنود شجاعی صبح روز ۱۹ مهر ۱۳۸۸ اجرا شد.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Pinorest؛ محمدی، صدرا. «پاساژ ونک و آسمان ونک؛ دو مرکز خرید پر از خاطره و لباس زنانه». مجله پینورست. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۲۳.
  2. "اعدام عامل جنایت ونکروزنامه ایران، سال پانزدهم، شماره ۴۳۳۴، صفحه ۲۲(حوادث)، دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ (مشاهده HTML) (مشاهده فایل PDF روزنا[پیوند مرده]).
  • وبگاه رسمی شرکت ونک پارک (سهامی خاص) (نشانی).
  • وبگاه پایگاه خبری بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، پورتال شرکت ونک پارک (سهامی خاص) (پیوند).
  • وبگاه ایران‌تن، صفحه شرکت ونک پارک (سهامی خاص) (پیوند).

پیوند به بیرون[ویرایش]