کردشولی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از طایفه کردشولی)
طایفه کردشولی
مناطق با جمعیت چشمگیر
استان فارس
زبان‌ها
زبان لری گویش کردشولی
دین
اسلام، شیعه

کُردشولی از قدیمی‌ترین مردمان استان فارس، یکی از طوایف مستقل و لرتبار[۲]استان فارس می‌باشد که قدمت ان به دوران قبل از اشکانیان و حتی هخامنشی بر می گردد. کردشولی در ساختار ایلی قبلاً ایل مستقل بوده که به مرور و همچنین رواج یکجانشینی از جمعیت آن بتدریج کاسته شده و به طایفه مستقل تبدیل شده‌است. امروزه اکثر کردشولی‌ها در سرحدات استان فارس در دهستان خنجشت (خُنگشت) وچشمه رعنا سه قلات و کافتر (قلعه عطاخان) ساکن می‌باشند. در زیست‌بوم این طایفه مکان‌های بسیاری به نام کردشول نامگذاری شده‌است و در اصل هر جایی که تعدادی از این طایفه ساکن گردیده‌اند به نام کردشول نامگذاری شده‌است که مهمترین این روستاها کردشول پاسارگاد، کردشول قیر و کارزین و کردشول اقلید (چشمه رعنا) هستند.

سران کردشولی‌ با سران عشایر فارس از جمله باصری و طوایف مختلف ایل قشقایی نسبت خانوادگی داشته و با درایت و رهبری عطا خان ستوده ایل کُردشولی در اواخر قاجاریه و اوایل دوران پهلوی در ساختار ایل قشقایی جایگاه ایلی مناسبی داشته و پس از ان از لحاظ ساختار ایلی طایفه‌ای از طوایف ایلات خمسه استان فارس محسوب می‌شده‌است.[۳]

نام[ویرایش]

نام کردشولی از دو واژه کرد و شولی ساخته شده که جزء اول یعنی کرد اشاره به کوچ روی دارد.[۴][۵][۶] جزء دوم یعنی شولی اشاره به مردم شول دارد و در شولستان (شهرستان‌های رستم، ممسنی، کوهچنار در استان فارس، دیلم و گناوه و کوه‌های شول در شمال استان بوشهر و گچساران در کهگیلویه و بویراحمد و ماهشهر و فسا در استان خوزستان) می‌زیستند که در اثر جنگ‌های بزرگ و متعدد به ایل‌های کوچک‌تر تقسیم شدند.

دین و زبان[ویرایش]

مردم کرد شولی به گویش کرد شولی سخن می گویند که بسیار به لری بختیاری و بویراحمدی شبیه است،و ظاهرا از پارسی میانه منشعب شده است.[۷]

کردشولی‌ها مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند.[۸]

جمعیت[ویرایش]

در آخرین سرشماری عشایر کوچنده در سال ۱۳۸۷ جمعیت عشایر کوچنده آنان ۸۵۷ خانوار و ۴۱۵۷ نفر با ۶ تیرهٔ ارباب‌دار، باباملکی، خلجی، لری و مرادشفیع و ۱۵ بنکو بوده‌است.[۱] جمعیت ساکن کردشولیها در استان فارس بیش از صد هزار نفر برآورد شده است.

سرزمین و کوچ[ویرایش]

قلمرو سردسیری طایفه کردشولی ناحیه سرحدات شمالی استان فارس شامل روستاهای چشمه رعنا و کافتر بنام کردشول است تا خونگشت، نظام آباد، حسین آباد، علی‌آباد، و همین طور دریاچه ای بنام دریاچه کافتر نیز وجود دارد در مغرب قلمرو ایل باصری و مشرق قلمرو طایفه شش بلوکی از ایل قشقایی را شامل می‌شود. ییلاق این ایل منطقه خنجشت و دشت نمدان و قشلاقشان نیز در نواحی مبارک‌آباد قیر می‌باشد و جهرم و سعادت شهر می باشد.[۸] فامیلی های مشهور اکثرا ستوده، مولائی کردشولی، شجاعی کردشولی زارعی کردشولی /تعدای کریمی و زراعت پیشه رحیمی اسدی و....

خویشاوندی[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «نتایج سرشماری عشایر کوچنده». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مه ۲۰۱۳.
  2. عشایر پارس،احسان یوسفی،(ص۱۳۸).
  3. «ایل کردشولی». پارسی ویکی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ مه ۲۰۱۶.
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :0 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. Anonby، Erik John؛ John، Anonby، Erik (July 2003). Update on Luri: How many languages? (PDF). Journal of the Royal Asiatic Society (Third Series). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۶ اكتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۴ اكتبر ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |access-date=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  6. "shu". iso639-3.sil.org (به انگلیسی). Retrieved 2018-04-21.
  7. https://eliteraturebook.com/books/download/?hash=eyJpZCI6Ijg5MzciLCJ0eXBlIjoicGRmIn0=. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ یوسفی، احسان (۱۳۹۳). عشایر پارس. قشقایی.

منابع[ویرایش]