سید علی سیستانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Sms 1368 (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
Tbtb (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۱۵: خط ۱۱۵:
* [http://www.shafaqna.com شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری‌های خبری شیعه)]
* [http://www.shafaqna.com شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری‌های خبری شیعه)]
* [http://ijtihad.ir/modules.php?op=modload&name=Web_Links&file=index&req=viewdetails&cides=&cid=20&lid=106&type=3&mhawzah=9&sw=0 شبکه اطلاع رسانی اجتهاد]
* [http://ijtihad.ir/modules.php?op=modload&name=Web_Links&file=index&req=viewdetails&cides=&cid=20&lid=106&type=3&mhawzah=9&sw=0 شبکه اطلاع رسانی اجتهاد]
* [http://mtif.ir/p/person/41010/%D8%A2%DB%8C%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B8%D9%85%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C فهرست آثار چاپ شده آیت‌الله سیستانی]

{{مراجع تقلید شیعه}}
{{مراجع تقلید شیعه}}
{{روحانی‌های شیعه}}
{{روحانی‌های شیعه}}

نسخهٔ ‏۲۸ آوریل ۲۰۱۴، ساعت ۱۶:۳۳

سید علی سیستانی
اطلاعات شخصی
زاده
سید علی حسینی سیستانی

۱۳ مرداد ۱۳۰۹
مشهد، ایران
وبگاه


سید علی حسینی سیستانی از مراجع تقلید شیعه در ۱۳ مرداد ۱۳۰۹ ـ ۹ ربیع‌الاول ۱۳۴۹ در مشهد متولد شد[۱][۲].

زندگی

خاندان او از سادات حسینی می‌باشند که در عهد صفوی در اصفهان می‌زیستند. سلطان حسین صفوی، جدّ اعلای او سید محمد را به منصب شیخ‌الاسلامی در سیستان منصوب کرد؛ لذا با خانواده‌شان به آن جا منتقل شدند و سکنی گزیدند.

علی سیستانی در ۱۳ مرداد ۱۳۰۹ در شهر مشهد متولد شد و پدرش به نام جدش، که از بزرگان علم و زهد بوده، ایشان را علی نام نهاد. نام پدر وی مرحوم سید محمد باقر می‌باشد و مادر ایشان از خانواده اهل علم رئوف ملایری می باشد[نیازمند منبع]

بـعـد از رحلت آیت‌اللّه خوئی، آیت اللّه سیستانی یکی از تشییع کنندگان جنازه آن مرحوم بودند و نماز میت را بر او گذاردند. پـس از آن، زمـام مرجعیت حوزه علمیه را بدست گرفتند و شروع به فرستادن اجازات، تقسیم و پخش حقوق و تدریس از روی منبر آیت اللّه خوئی در مسجد (خضرا) کردند. به این صورت، آیت‌اللّه سیستانی شهرت زیادی در عراق، کشورهای خلیج فارس، هند، آفریقا و... مخصوصا در میان قشر جوانان پیدا کردند.

تحصیل

از پنج سالگی به تعلیم قرآن پرداخت. سپس به منظور آموزش علوم دینی، وارد مدرسهٔ دارالتعلیم دینی شد. در سال ۱۳۲۰ به امر پدرش شروع به آموختن مقدمات علوم حوزوی نمود که مجموعه‌ای از دروس ادبی همچون شرح الفیه ابن مالک، مغنی ابن هشام، مطول تفتازانی، مقامات حریری و شرح النظام را نزد ادیب نیشابوری و بعضی دیگر از اساتید آموخت.

در سال ۱۳۶۸ق وی به شهر قم مهاجرت کرد و از محضر مرجع بزرگ آیت‌الله بروجردی در فقه و اصول بهره فراوان برد. در سال ۱۳۷۱ق آیت‌الله سیستانی از قم به نجف اشرف مهاجرت کرد، که در روز اربعین حسینی وارد کربلا شد.

آیت‌الله سیستانی در سال ۱۳۸۰ق تصمیم رجوع به موطن خود مشهد گرفت و چون تصور می‌کرد که در آنجا مستقر خواهد شد، از اینرو اساتیدشان آیت الله خوئی و شیخ حسین حلی رسیدن به درجه اجتهاد را بری او مکتوب کردند.

معظم له در سال ۱۳۸۱ق بار دیگر به نجف بازگشت و در سال ۱۴۱۸ق بعد از آنکه کتاب صوم را به پایان رساند، شروع به شرح کتاب اعتکاف کرد.

آیت‌الله سیستانی سال‌ها پیش، شروع به تدریس بحث خارج فقه و اصول و رجال کرد و نیز بحث‌هایی پیرامون مکاسب، طهارت، نماز، خمس و برخی از قواعد فقهی مانند تقیه و الزام به انجام رساندند.

وی همزمان با تدریس و بحث مشغول تالیف و نگاشتن کتاب‌های مهم و چند رساله است هـمـچنین کلیه تقریرات بحث‌های اساتید خود را به رشته تالیف درآورده است.

شرح لمعه و قوانین را نزد سید احمد یزدی فرا گرفت و قسمتی از دروس دورهٔ سطح مثل مکاسب و رسائل و کفایه را نزد هاشم قزوینی خواند. تعدادی از کتب فلسفی همچون شرح منظومه سبزواری و شرح الاشراق و اسفار را نزد آیسی خواند و شوارق الالهام را نزد مجتبی قزوینی آموخت و در کلاس‌های میرزا مهدی اصفهانی، مهدی آشتیانی و هاشم قزوینی نیز شرکت جست. پس از فراگیری علوم ابتدایی، مقدمات و سطح، نزد برخی از اساتید و مدرسان به فراگیری علوم عقلیه و معارف الهیه پرداخت.

سپس در سال ۱۳۲۷ به شهر قم مهاجرت کرد و از سید حسین طباطبایی بروجردی در فقه و اصول بهره برد و از دانش فقهی او به‌ویژه در علم رجال و حدیث استفاده نمود. وی همچنین در دروس محمد حجت کوه‌کمری شرکت کرد.

در سال ۱۳۳۰ از قم به نجف مهاجرت کرد، در مدرسه بخارایی مستقر شد و در جلسات اساتیدی همچون سید ابوالقاسم خویی، حسین حلی، سید محسن حکیم و سید محمود شاهرودی شرکت کرد.

در سال ۱۳۳۹ تصمیم به بازگشت به مشهد گرفت و چون تصور می‌کرد که در آنجا مستقر خواهد شد، از این رو اساتیدش آیت‌الله خوئی و حسین حلی، رسیدن به درجه اجتهاد را برای او مکتوب کردند.

سیستانی در سال ۱۳۴۰ بار دیگر به نجف بازگشت وبه تدریس درس خارج در فقه در باب مکاسب شیخ انصاری و شرح عروه در باب طهارت و بیشتر کتاب صلاة پرداخت.

وی بعد از فوت سید نصرالله مستنبط و سید ابوالقاسم خویی، مرجع تقلید شیعیان شد [۳] .

فعالیت‌های اجتماعی

تأسیس مراکز تحقیقاتی مختلف در نقاط گوناگون جهان از جمله
  • مرکز تحقیقات اسلامی المصطفی در قم
  • موسسه ترجمه امام علی در بیروت و لندن
  • موسسه برنامه‌ریزی کامپیوتری امام رضا در قم و تهران
  • موسسه طبی امام صادق در قم
  • موسسه بانک اطلاعاتی علوم اسلامی در قم
  • موسسه بررسی‌های فلکی و نجومی در قم
  • مرکز احیای میراث اسلامی در قم
  • مرکز جهانی اطلاع‌رسانی اهل البیت در قم و شعبه‌های مختلف در مشهد، اصفهان، ایلام و تهران
  • مرکز اسلامی و مذهبی واقع در شهر زابل سیستان به نام خودشان
تأسیس کتابخانه‌های تخصصی در قم
  • کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
  • کتابخانه تخصصی علوم حدیث
  • کتابخانه تخصصی فقه و اصول
  • کتابخانه تخصصی فلسفه و کلام
  • کتابخانه تخصصی ادبیات
  • کتابخانه تخصصی تاریخ
  • کتابخانه محقق طباطبایی
  • کتابخانه علوم تحقیقات در شیراز
تأسیس مراکز فرهنگی در قم
  • مرکز فرهنگی الزهرا
  • مرکز فرهنگی آیت‌الله حائری
  • مرکز فرهنگی آل‌البیت
  • مراکز خدمات رسانی در قالب تامین مسکن طلاب، کمک به نیازمندان و سایت‌های مذهبی
تاسیس مرکز درمانی

دوران جدید

پس از جنگ سال ۲۰۰۲ آمریکا - عراق و اشغال عراق توسط آمریکا، نقش سیستانی در اوضاع عراق و اتحاد و امنیت این کشور، از اهمیت به‌سزایی برخوردار شد و در صدر اخبار رسانه‌ای قرار گرفت. دو کتاب‌ «دیدگاه‌های سیاسی اجتماعی آیت‌الله سیستانی در مسائل عراق» و «ناگفته هایی از سفر درمانی آیت الله سیستانی و بحران نجف» گوشه هایی از نقش آفرینی آیت الله در آن مرحله را بازگو می کند[نیازمند منبع]

نیوزویک در تحلیلی در سال ۱۳۸۸، از سید جواد شهرستانی داماد و نماینده وی در ایران و مدیر موسسه آل‌البیت به‌عنوان یکی از ۲۰ چهره با نفوذ در ایران نام برد.[۴]

منابع

  1. [http://www.shafaqna.com/persian/other-services/other-news/item/9436-تصاویر-کمتردیده-شده-از-حضرت-آیت-الله-العظمی-سیستانی
  2. [http://shafaqna.com/persian/marjeiats/item/9435= زندگی نامه حضرت آیت الله سیستانی/ فقیه ممتاز، متقی، منصف و آگاه به زمان
  3. |زندگی نامه حضرت آیت الله العظمی سیستانی http://shafaqna.com/persian/marjeiats/item/9435
  4. «فهرست نیوزویک از ۲۰ چهره پرنفوذ ایران». گویا نیوز. ۵ خرداد ۱۳۸۸.

پیوند به بیرون

الگو:روحانی‌های شیعه