فتانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فتانه (خواننده))
فتانه
نام تولدفتانه ملک‌زاده
زاده۱۴ فروردین ۱۳۳۵ ‏(۶۷ سال)
تهران، ایران
ژانرپاپ فارسی
پیشهخواننده
ساز(ها)
سال‌های فعالیت۱۳۵۲–اکنون
ناشر(ان)

فتانه ملک‌زاده (زادهٔ ۱۴ فروردین ۱۳۳۵) خواننده پاپ اهل ایران است. او از اوایل دههٔ پنجاه خورشیدی وارد عرصه خوانندگی شد و پس از انقلاب ۵۷ به لس آنجلس مهاجرت کرد. فتانه از فعال‌ترین خواننده‌های دههٔ ۶۰ و ۷۰ خورشیدی بود. به‌گونه‌ای که یکی از پرطرفدارترین خوانندگان زن ایرانی بوده و این شهرت را به پاس آهنگ‌های شاد خود به دست آورده‌است. وی در حال حاضر ساکن لندن است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

به گفتهٔ خودش اولین فرزند از شش فرزند خانواده است. پدر فتانه هنگام ورود به ثبت احوال برای گرفتن شناسنامهٔ او در رادیو ترانهٔ بسیار زیبایی را می‌شنود و می‌پرسد که این خواننده چه نام دارد. مأمور ثبت می‌گوید فتانه. پدر فتانه که از خواندن و صدای آن خواننده خوشش آمده بود نام فتانه را برای دخترش برمی‌گزیند. مأمور ثبت در پاسخ اظهار امیدواری کرد که فتانه نیز مانند همان خواننده شهرت بیاید و روزی برسد که مردم عاشق و دلبسته‌اش شوند.[نیازمند منبع]

فتانه به منصور سپهربند در شبکه تلویزیونی ایران گفت: بعد از وقوع انقلاب با همسر دوم کیومرث شیروان بیگی به لندن رفتیم ولی با تسخیر سفارت آمریکا مواجه شدیم و ما را بازداشت کردند و درنهایت ما را به ایران برگرداندند. مدتی بعد از بازگشت به ایران مجدداً خارج شدیم؛ این بار به اسپانیا رفتیم و بعد از طریق مکزیک به هزار زحمت به فلوریدای آمریکا رسیدیم.

نامهربون[ویرایش]

نامهربون یکی از شناخته‌شده‌ترین ترانه‌های فتانه است. ترانه‌سرای نامهربون بیژن سمندر است و موسیقی آن را حسن شماعی‌زاده ساخته‌است.[۱] «نامهربون» که ضرب‌آهنگی شش و هشت و رقصی دارد در مورد یک رابطهٔ عاشقانهٔ ناسالم است. ترانه از زبان شخصی روایت می‌شود که هر چه قدر بیشتر او را پس می‌زنند، به او خیانت می‌کنند و بی‌مهری و سردی نشان می‌دهند با تمایل شدیدتری برمی‌گردد و گویا علی‌رغم رنجی که در این رابطه تحمل می‌کند در لایه‌ای دیگر از این پس زده شدن‌ها و آزارها لذت می‌برد.[۲]

ترانه‌شناسی[ویرایش]

آلبوم‌ها[ویرایش]

ردیف نام آلبوم تعداد آهنگ‌ها تاریخ انتشار ناشر
۲ تفسیر ۷ ۱۳۶۲ افق آواز
۵ طلوع عشق ۶ ۱۳۶۳ پارس ویدئو
۷ گناه ۶ ۱۳۶۴ پارس ویدئو
۱۱ سنگ ۷ ۱۳۶۵ پارس ویدئو
۶ هفت روز هفته ۸ ۱۳۶۷ پارس ویدئو
۹ گل و آتش ۸ ۱۳۶۹ ترانه
۱۳ سالار ۸ ۱۳۷۱ ترانه
۱۲ کولی ۷ ۱۳۷۲ کلتکس رکوردز
۱۴ قناری‌ها ۷ ۱۳۷۵ ترانه
۱۵ باورم کن ۸ ۱۳۸۰ چهره نما

تک ترانه‌ها[ویرایش]

نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم سال انتشار
خاطرخواه حسن شماعی زاده ۲۰۱۶
عزیزترین پوریا متابعان سالار مقدم سالار مقدم ۲۰۱۶
آسمون کبود کریم فکور کریم فکور فرشاد رستمی ۲۰۱۴
مهربونی
غزل غزل میترا فتحی فتحی
قسم م. آزادی فرشاد
اشتباه
دل سنگ سعید شایسته سعید شایسته سالار مقدم ۲۰۱۸
عاشقونه پوریا متابعان سالار مقدم سالار مقدم ۲۰۱۸
یادگاری ۲۰۱۹
سیمین بری
عشق موندگار سینا ایزدبین مهردادآسمانی معراج میرزایی ۲۰۱۸
عروس (چندشنبه باسینا)
گل سرخ مینا جلالی صادق نوجوکی صادق نوجوکی

منابع[ویرایش]

  1. بال‌افکن، فرج (۱۹ دی ۱۳۹۷). «بیژن سمندر؛ سراینده نامهربون و پریا درگذشت». bbc.com/persian. بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱ فروردین ۱۴۰۱.
  2. پرتو، بهار (۴ مرداد ۱۳۹۵). «ترانه «نامهربون» فتانه، الگوی یک رابطه ناسالم». marde-rooz.com. مرد روز. دریافت‌شده در ۱ فروردین ۱۴۰۱.