کرمزیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کرمزیت
اطلاعات کلی
رده‌بندیسولفور
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
Sb2S2O
ویژگی‌ها
رنگقرمز گیلاسی که در طول زمان سیاه می‌شود.
رَخکامل - مطابق باسطح
سختی موس۱-۱٫۵
جلاالماسی - نیمه فلزی
رنگ خاکهقهوه‌ای - قرمز
شفافیتنیمه شفاف
وزن مخصوص۴٫۷
ویژگی‌های ظاهریبلور- تجمع ذرات رشته ای- قشردار (قشر قشر) - شوره‌ای (پولک‌های بسیار ریز) کمیاب است و بیشتر در ایتالیا، الجزیره، قرقیزستان و چک اسلواکی
کنارزایی- استیبین- سنارمونتیت- والانتینیت- استیبیکونیت
توضیح بیشتربا آب یا با اسید کلریدریک شسته و پاک می‌شود. در اسید نیتریک حل می‌شود. Sb:۷۴٫۹۶٪ S:۲۰٫۰۴٪ O:۵٪
دلیل‌نام‌گذاریبا آب یا با اسید کلریدریک شسته و پاک می‌شود. سبک بوده و می‌شکند. از کلمه قرمز فارسی Chapman ۱۸۴۳ گرفته شده‌است.
خاستگاههیدروترمال - ثانوی

کرمزیت (به انگلیسی: Kermesite) با فرمول شیمیایی Sb2S2O از مجموعه کانی هاست و با آب یا با اسید کلریدریک شسته و پاک می‌شود. سبک بوده و می‌شکند. از کلمه قرمز فارسی Chapman ۱۸۴۳ گرفته شده‌است. با آب یا با اسید کلریدریک شسته و پاک می‌شود. در اسید نیتریک حل می‌شود. Sb:۷۴٫۹۶٪ S:۲۰٫۰۴٪ O:۵٪ برای اولین بار در ساکس آلمان کشف شد و از نظر شکل بلور: منشورهای طویل شیاردار طولی، رنگ: قرمز گیلاسی که در طول زمان سیاه می‌شود.، شفافیت: نیمه شفاف، جلا: الماسی - نیمه فلزی، رخ: کامل - مطابق باسطح، سیستم تبلور: تری کلینیک و در رده‌بندی سولفور است و منشأ تشکیل آن هیدروترمال - ثانوی است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن - استیبین- سنارمونتیت- والانتینیت- استیبیکونیت است ، از نظر ژیزمان بلور- تجمع ذرات رشته ای- قشردار (قشر قشر) - شوره‌ای (پولک‌های بسیار ریز) کمیاب است و بیشتر در ایتالیا، الجزیره، قرقیزستان و چک اسلواکی یافت می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منبع[ویرایش]