الکزیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الکزیت
اطلاعات کلی
رده‌بندیبورات
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
NaCa[B5O6(OH)6]. 5H2O
ویژگی‌ها
رنگبیرنگ - سفید
رَخکامل - مطابق باسطح
جلاشیشه‌ای - ابریشمی - رشته ای
رنگ خاکهسفید
شفافیتشفاف
وزن مخصوص۲
ویژگی‌های ظاهریبه‌طور نادر به صورت بلور- تجمع رشته‌ای - شعاعی تقریباََ کمیاب است و بیشتر در آمریکا، پرو، آرژانتین، روسیه، ترکیه و ایتالیا
کنارزاییکوله مانیت- براکس- کوله مانیت- اینیوئیت
توضیح بیشترNa2O۷:۷٪ CaO:۱۳٫۸٪ B2O۳:۴۳٪ H2O:۳۵٫۵٪
دلیل‌نام‌گذاریدرآب گرم کمی قابل حل است و دارای لومینسانس سفیدرنگ است. دراثر حرارت ابتدا حجیم شده و سپس سریعاْ ذوب می‌شود و رنگ شعله را زرد می‌نماید. درآب سرد شسته شده و تمیز می‌گردد. کانی مشابه شامل کوله مانیت (Colemanite) است. از نام شیمیدان آلمانی G.L.Ulex گرفته شده‌است.
خاستگاهدریاچه‌های برات دار
کاربردصنایع شیمیائی - اغلب به صورت سنگ قیمتی (جواهر)

الکزیت (به انگلیسی: Ulexite) با فرمول شیمیایی NaCa[B5O6(OH)6]. 5H2O از مجموعه کانی هاست و درآب گرم کمی قابل حل است و دارای لومینسانس سفیدرنگ است. در اثر حرارت ابتدا حجیم شده و سپس سریعاْ ذوب می‌شود و رنگ شعله را زرد می‌نماید. درآب سرد شسته شده و تمیز می‌گردد. کانی مشابه شامل کوله مانیت (Colemanite) است. از نام شیمیدان آلمانی G.L.Ulex گرفته شده‌است. Na2O۷:۷٪ CaO:۱۳٫۸٪ B2O۳:۴۳٪ H2O:۳۵٫۵٪ برای اولین بار در ترکیه (باندیرما) کشف شد و از نظر شکل بلور: پهن و کوتاه - سوزنی شکل، رنگ: بیرنگ - سفید، شفافیت: شفاف، جلا: شیشه‌ای - ابریشمی - رشته ای، رخ: کامل - مطابق باسطح، سیستم تبلور: تری کلینیک و در رده‌بندی بورات است و منشأ تشکیل آن دریاچه‌های برات دار است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن کوله مانیت- براکس- کوله مانیت- اینیوئیت است. کاربرد آن: صنایع شیمیائی - اغلب به صورت سنگ قیمتی (جواهر)، از نظر ژیزمان به‌طور نادر به صورت بلور- تجمع رشته‌ای - شعاعی تقریباََ کمیاب است و بیشتر در آمریکا، پرو، آرژانتین، روسیه، ترکیه و ایتالیا یافت می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منبع[ویرایش]