کرندوم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۳: خط ۳۳:
از مجموعه [[کانی]] ها بوده و انواع شفاف و رنگین آن جزء [[سنگهای قیمتی]] می باشد. رنگ قرمز آن [[روبی]] و رنگ کبود آن [[یاقوت کبود|سافیر]] نامیده می شوند. البته رنگهای زرد، سبز، صورتی، آبی و نارنجی و حتی بی رنگ و شفاف نیز دارد.
از مجموعه [[کانی]] ها بوده و انواع شفاف و رنگین آن جزء [[سنگهای قیمتی]] می باشد. رنگ قرمز آن [[روبی]] و رنگ کبود آن [[یاقوت کبود|سافیر]] نامیده می شوند. البته رنگهای زرد، سبز، صورتی، آبی و نارنجی و حتی بی رنگ و شفاف نیز دارد.


در نوعی از کرندوم به دلیل وجود ناخالصی دی اکسید تیتانیوم ([[اکسید تیتانیوم|TiO2]]) یا [[روتیل]]، در حالت تراش خورده و صیقلی و زیر نور، ستاره‌ای شش پر مشاهده می‌شود.
در نوعی از کرندون به دلیل وجود ناخالصی دی اکسید تیتانیوم ([[اکسید تیتانیوم|TiO2]]) یا [[روتیل]]، در حالت تراش خورده و صیقلی و زیر نور، ستاره‌ای شش پر مشاهده می‌شود.


احتمالاً از [[هند]]ی قدیمی Kauruntaka گرفته شده‌است. منشأ تشکیل آن دگرگونی مجاورتی و ناحیه‌ای است. امروزه در آزمایشگاه و صنعت به صورت مصنوعی ساخته می شود و کاربردهای فراوانی دارد.
احتمالاً از [[هند]]ی قدیمی Kauruntaka گرفته شده‌است. منشأ تشکیل آن دگرگونی مجاورتی و ناحیه‌ای است. امروزه در آزمایشگاه و صنعت به صورت مصنوعی ساخته شده و کاربردهای فراوانی دارد. این ماده در برابر طیف [[نور]] [[ماوراءبنفش]] تا [[فروسرخ]] شفاف است.


'''کاربرد:'''
'''کاربرد:'''

نسخهٔ ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۸:۳۵

کرندون
اطلاعات کلی
رده‌بندیاکسید
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
Al2O3
ویژگی‌ها
رنگبی رنگ - آبی(نوع سافیر) - قرمز (نوع روبیس) - صورتی، قهوه‌ای -
رَخعالی - مطابق با سطح
شکستگیصدفی
سختی موس۹
جلاشیشه‌ای - چرب - مات
شفافیتشفاف - نیمه شفاف
وزن مخصوص۳٫۹-۴٫۱
ویژگی‌های ظاهریبلوری -آگرگات دانه ای- قلوه سنگی تقریباًَ کمیاب است و بیشتر در آلمان، چک اسلواکی، سوئیس، روسیه، کانادا، آمریکا، استرالیا، افغانستان، تایلند، ژاپن و آفریقای جنوبی
کنارزایی- مگنتیت- دیاسپور- اسپینل- توپاز و غیرهپگماتیتی - آبرفتهامنشوری - ماکلهشود. لانکا
توضیح بیشتردر اسیدها نامحلول است - ذوب نمی‌شود. Al:۵۲٫۹۱٪ O:۴۷٫۹٪ با انکلوزیون‌های Ti - Fe - Cr -V - Ni - Mn خاکستری - بنفش - آبی سبز - یا رنگ شدگی منطقه‌ای رنگ اثر خط:سفید
دلیل‌نام‌گذاریدر نوع سافیر، انکلوزیون‌های روتیل ستاره‌ای شکل مشاهده می‌شود. دارای لومینسانس گاهی زرد است. کانیهای شبیه آن آپاتیت، زیرکن، اسپینل و توپاز می‌باشد. احتمالاً ازهندی قدیمی Kauruntaka گرفته شده‌است.
خاستگاهدگرگونی مجاورتی و ناحیه‌ای -
کاربردابزار برش و صیقلی و حفاری و سنگ ظریف در تزئینات از آن استفاده می

کرندون (به انگلیسی: Corundum) شکل بلورین اکسید آلومینیوم (Al2O۳) بوده که معمولا دارای ناخالصی هایی از آهن، تیتانیوم، وانادیوم و کروم می باشد. سختی آن 9 در مقیاس موس می باشد.

از مجموعه کانی ها بوده و انواع شفاف و رنگین آن جزء سنگهای قیمتی می باشد. رنگ قرمز آن روبی و رنگ کبود آن سافیر نامیده می شوند. البته رنگهای زرد، سبز، صورتی، آبی و نارنجی و حتی بی رنگ و شفاف نیز دارد.

در نوعی از کرندون به دلیل وجود ناخالصی دی اکسید تیتانیوم (TiO2) یا روتیل، در حالت تراش خورده و صیقلی و زیر نور، ستاره‌ای شش پر مشاهده می‌شود.

احتمالاً از هندی قدیمی Kauruntaka گرفته شده‌است. منشأ تشکیل آن دگرگونی مجاورتی و ناحیه‌ای است. امروزه در آزمایشگاه و صنعت به صورت مصنوعی ساخته شده و کاربردهای فراوانی دارد. این ماده در برابر طیف نور ماوراءبنفش تا فروسرخ شفاف است.

کاربرد: به دلیل سختی زیاد در ابزار برش و صیقل، حفاری و تراش سنگ های ظریف کاربرد دارد. در مواردی که ابزار مقاوم به خش نیاز باشد، مانند قطعات اپتیکی، عدسی، منشور، شیشه های ضد خش (شیشه ساعت) در ماهواره ها، فضاپیما و قطعات لیزر از این ماده استفاده می شود.


جستارهای وابسته

منابع