دانشگاه ارومیه

مختصات: ۳۷°۳۱′۵۰٫۳″ شمالی ۴۵°۲′۵۰٫۶۶″ شرقی / ۳۷٫۵۳۰۶۳۹°شمالی ۴۵٫۰۴۷۴۰۵۶°شرقی / 37.530639; 45.0474056
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه ارومیه
Urmia University
نوعدانشگاه دولتی
بنیانگذاری شده۱۳۴۴ هجری خورشیدی
وابستگیوزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
رئیسدکتر احمد علیجانپور
اعضای هیئت علمی۷۸۴ نفر [۱]
کارمندان مدیریتی
  • دکتر مظفری(معاون آموزشی)
  • عبدالناصر نظریانی(معاون دانشجویی)
دانشجویان۱۶٬۳۷۰ نفر
موقعیت ایران، استان آذربایجان غربی، ارومیه
وبگاه

دانشگاه ارومیه (با نام رسمی سازمانی به زبان انگلیسی: Urmia University) از دانشگاه‌های دولتی مادر که با داشتن یازده دانشکده، یک مرکز آموزش عالی، شش پژوهشکده، پردیس دانشگاهی، مرکز آموزش زبان، مرکز نیمه‌حضوری، مرکز رشد، موزهٔ تاریخ طبیعی و چندین مرکز مطالعاتی، تحقیقاتی و خدماتی انحصاری از جمله «آزمایشگاه میکروالکترونیک، آنتن و مایکروویو، نانوتکنولوژی، MEMS و آرتمیا» بوده که با داشتن ۵۰۵ هکتار مساحت، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های غرب و شمال‌غرب ایران و یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جامع و مادر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در شهر ارومیه، در استان آذربایجان غربی، واقع گردیده‌است. دانشگاه ارومیه، یکی از برترین دانشگاه‌های جامع ایران در حوزهٔ علوم مهندسی و علوم پایه می‌باشد. در رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران براساس بازدهی علمی، دانشگاه ارومیه جزء هفت دانشگاه برتر پژوهش‌محور ایران و در گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه ارومیه در رتبهٔ ۱۱–۱۵ ایران قرار گرفته‌است و همچنین در سطح‌بندی دانشگاه‌های ایران، دانشگاه ارومیه توانست سطح کیفی A را به‌دست آورد. پردیس نازلو دانشگاه ارومیه بزرگ‌ترین پردیس دانشگاهی از نظر وسعت در شمال‌غرب ایران است.

دومین دانشگاه بزرگ غرب و شمال‌غرب ایران[ویرایش]

دانشگاه ارومیه که دانشگاه مادر استان آذربایجان غربی می‌باشد؛ به‌لحاظ معیارهای: «۱- آموزش (محیط یادگیری) ۲- محیط پژوهش ۳- کیفیت پژوهش ۴- چشم‌انداز بین‌المللی ۵- درآمد صنعتی ۶- استنادات ۷- وجههٔ بین‌المللی» بعد از دانشگاه تبریز، بزرگ‌ترین و جامع‌ترین دانشگاه غرب و شمال‌غرب ایران است که رتبهٔ ۶۰۱–۸۰۰ جهانی را براساس رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۲۳ و رتبهٔ ۵۰۱–۶۰۰ جهانی را در سال ۲۰۲۴، از آن خود کرد.[۲]

حضور در بین‌ دانشگاه‌های بین‌المللی (تایمز و شانگهای)[ویرایش]

به گزارش معاونت پژوهش دانشگاه ارومیه، در ویرایش 2023 Asia University Rankings از میان ۶۶۹ دانشگاه حاضر، دانشگاه ارومیه حائز رتبه ۴۰۰–۳۵۱ شده‌است.

لازم به ذکر است که دانشگاه ارومیه، از سال ۲۰۱۹ میلادی، در بین دانشگاه­‌ها و مؤسسات برتر جهان در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاهی تایمز، حائز رتبه و جایگاه بین‌المللی گردیده‌است. [۳]

سردر دانشگاه ارومیه[ویرایش]

سردر ورودی دانشگاه سراسری ارومیه

تاریخچه[ویرایش]

کالج پزشکی وست‌مینستر[ویرایش]

تالار همایش دکتر چمران

بنای ابتدایی دانشگاه ارومیه توسط جوزف کاکرن (پزشک آمریکایی، زادهٔ ارومیه) در اواخر قرن نوزدهم در محل فعلی پردیس شهر دانشگاه ارومیه بنیان نهاده شد. مؤسسه کاکرن، با نام «وست‌مینستر»، یک کالج پزشکی بود که به آموزش علوم پزشکی به دانشجویان ایرانی می پرداخت. مدارک این دانشجویان، به‌صورت مشترک، توسط مظفرالدین شاه قاجار و جوزف کاکرن امضاء و تأیید می‌شدند. فعالیت‌های این مؤسسه، تا زمان مرگ ناگهانی دکتر کاکرن در سال ۱۹۰۵ میلادی، ادامه داشت؛ بعدها، پردیس شهر دانشگاه ارومیه، در محل کالج پزشکی جوزف کاکرن تأسیس شد.

پیشرفت‌های چشمگیر[ویرایش]

کیفیت تولیدات علمی و توسعهٔ تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ارومیه از سطح خوبی برخوردار است. این دانشگاه، در علوم فنّی و مهندسی و علوم انسانی و هم‌چنین میزان ارجاعات به مقّالات اعضای هیأت علمی دانشگاه در کشور و جهان شاخص محسوب می‌شود و جزء یک درصد دانشگاه‌های مؤثر جهان است.

در سال ۱۴۰۲ شمسی، تعداد دانشجویان خارجی در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترای تخصصی و دکترای حرفه‌ای (عمومی)، در دانشگاه ارومیه، از مرز ۲٬۰۰۰ نفر گذشت که این مقدار، دانشگاه ارومیه را در سطح بالاتر بین‌المللی جای می‌دهد.

ساختمان چوبی دانشگاه ارومیه

دانشکده کشاورزی و دامپروری رضائیه[ویرایش]

به عنوان یک مرکز آموزش عالی در استان آذربایجان‌غربی ابتدا در قالب آموزشکده در یک باغ ۱۵ هکتاری در مسیر جاده بند به ریاست مهندس شیبانی در سال ۱۳۴۴ تأسیس گردید. در آن زمان تعداد اعضای هیئت علمی بسیار معدود بوده و در هر دوره تعداد ۲۰ آلی ۳۰ نفر دانشجو برای آموزش در علوم کشاورزی پذیرفته و با درجه کاردانی فارغ‌التحصیل می‌شدند. دانشجویانی که مایل بودند می‌توانستند تا درجه کارشناسی در دانشکده کشاورزی کرج وابسته به دانشگاه تهران به تحصیلات خود ادامه دهند.

در سال ۱۳۴۸ هجری خورشیدی، موافقت‌نامه‌ای بین بنیاد خاور نزدیک و وزارت فرهنگ شاهنشاهی وقت ایران، جهت افزایش دورهٔ دانشکده از ۲ سال به برنامهٔ ۴ ساله به امضا رسید و جعفر راثی، ریاست دانشکده را عهده‌دار شد. نمایندگان بنیاد خاور نزدیک، تهیهٔ کتب آموزشی به زبان انگلیسی و تجهیزات آزمایشگاهی برای دورهٔ چهارسالهٔ دانشکدهٔ کشاورزی و دامپروری را به‌عهده گرفت.

گرایش‌های آموزشی شامل رشته‌های «کشاورزی، دامپروری و اقتصاد» بود که با پایه‌گذاری پنج گروه آموزشی شامل علوم پایه، علوم گیاهی، علوم دامی، مهندسی کشاورزی و آموزش روستایی حمایت می‌شد. کتابخانهٔ مرکزی دانشکده، به‌سرعت با کتاب‌های منتخب تجهیز و تعداد دانشجویان جدیدالورود، به ۱۵۰ نفر در سال رسید. در آغاز همکاری بنیاد خاورنزدیک با دانشکدهٔ کشاورزی و دامپروری، مزرعهٔ وسیعی در نازلو واقع در حومهٔ شهر ارومیه خریداری شد. پردیس نازلو در ۱۱ کیلومتری مسیر جاده مرز سرو با ترکیه و با فاصله ۱۹ کیلومتری از پردیس شهر قرار دارد.

در ابتدا، ساختمان‌های دامپروری، جهت نگهداری گاو و گوسفند، خوک، اسب و ماکیان به‌منظور آموزش عملی دانشجویان و با سرپرستی متخصصین بنیاد خاورنزدیک احداث شد.

دانشگاه ارومیه[ویرایش]

پس از تأسیس دانشگاه ارومیه (قبل از انقلاب، دانشگاه رضائیه نام داشت) و فعالیت چندین‌ساله دانشکدهٔ کشاورزی و دامپروری رضائیه، برای توسعهٔ کیفی و کمّی آموزش هالی در این منطقه، دانشکده‌های دامپزشکی و علوم، به‌ترتیب، در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۸ شمسی افتتاح شدند که با آغاز به‌کار دانشکده‌های جدید دانشگاه رضائیه تاسیس گردید. پس از آن، فعالیت گسترده‌ای برای توسعهٔ پردیس نازلو به‌عمل آمد و به‌تدریج، هر سه دانشکده، به پردیس دانشگاه در نازلو انتقال یافتند.

به‌دنبال انقلاب ۱۳۵۷ و تغییر نام مجدد شهر رضائیه به ارومیه، در سال ۱۳۵۷، نام «دانشگاه رضائیه» به «دانشگاه ارومیه» تغییر یافت. دو سال بعد، در سال ۱۳۵۹، دانشکدهٔ پزشکی نیز در دانشگاه ارومیه تأسیس گردید و تا سال ۱۳۶۴، به فعالیت خود تحت‌‌عنوان «دانشگاه ارومیه» ادامه داد. در سال ۱۳۶۴ هجری خورشیدی، به‌دنبال تصویب طرح «تقکیک دانشکده‌های پزشکی از وزارت علوم»، دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه ارومیه مستقل از دانشگاه ارومیه تحت‌نام دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به فعالیت خود ادامه داد.

دانشگاه ارومیه، چند سال بعد، با افتتاح دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۶۷ و دانشکدهٔ فنی در سال ۱۳۶۸، توسعهٔ بیشتری یافت و در حال‌حاضر، با داشتن ۹ دانشکده، یک پردیس خودگردان، مرکز آموزش عالی شهید باکری در شهر میاندوآب و دانشکدهٔ فنّی در شهر خوی، پنج پژوهشکده، دو مرکز تحقیقاتی، پارک علم و فناوری و مرکز آی‌سی‌تی، کتابخانه مرکزی، یک موزه و یک مرکز تحقیقات سازه در حال تأسیس، به فعالیت آموزشی و تحقیقاتی خود ادامه می‌دهد. در تابستان ۱۳۹۲ شمسی، هیأت‌امنای دانشگاه با کسب مجوز از وزارت علوم با تأسیس سه دانشکدهٔ دیگر، اعم از «دانشکدهٔ مهندسی برق و کامپیوتر»، «دانشکدهٔ پتروشیمی» و «دانشکدهٔ شیمی» موافقت به‌عمل آورد.

دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و واحدهای وابسته[ویرایش]

دانشگاه ارومیه، در حال حاضر، دارای ۱۱ دانشکده، یک مرکز آموزش عالی، شش پژوهشکده، یک مرکز مطالعاتی، تحقیقاتی و خدماتی، پردیس دانشگاهی و موسسات وابسته علمی، پژوهشی و فرهنگی می‌باشد که در ادامه، به تفکیک قید شده‌است:

دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی[ویرایش]

دانشکدهٔ دامپزشکی[ویرایش]

این دانشکده در سال ۱۳۵۴ تأسیس گردید. دانشکدهٔ دامپزشکی دانشگاه سراسری ارومیه، از نظر قدمت، سومین دانشکدهٔ دامپزشکی کشور پس از دانشکده‌های دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز می‌باشد. گروه‌های آموزشی این دانشکده عبارتند از:

از فارغ‌التحصیلان سرشناس و برجستهٔ این دانشکده، می‌توان به پروفسور محمد باقر ابراهیمی، اشاره نمود.

دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی[ویرایش]

این دانشکده، با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص، به‌عنوان چهارمین دانشکدهٔ دانشگاه ارومیه، با راه‌اندازی گروه زبان و ادبیات فارسی، در سال ۱۳۶۷ شمسی، تأسیس گردید.

اولین گروه دانشجویان پذیرفته‌شده، شامل دبیری ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۶۷ شمسی و دبیری تربیت‌بدنی در سال ۱۳۶۸ شمسی بوده‌اند.

گروه‌های آموزشی دایر در این دانشکده، به شرح ذیل‌ می‌باشد:

[۴]

دانشکدهٔ علوم[ویرایش]

دانشکدهٔ علوم در سال ۱۳۵۸ با پذیرش دانشجو در دو رشتهٔ علوم گیاهی و دبیری فیزیک آغاز به‌کار کرد و بعدها رشته‌های بیشتر علوم، گسترش پیدا کرد. گروه‌های آموزشی دانشکدهٔ علوم، به‌شرح زیر می‌باشند:

دانشکدهٔ مهندسی پتروشیمی[ویرایش]

با حمایت هیأت‌‌رئیسه و همچنین تأسیس واحدهای مختلف پتروشیمی در استان آذربایجان غربی و صنایع ذی‌ربط، تأسیس این دانشکده، در هیأت امنا، تصویب گردید. دانشکده، در چشم‌انداز، دارای گروه‌های مهندسی شیمی مهندسی پلیمر مهندسی انرژی و مهندسی نفت خواهد بود و تلاش بر این است با جذب هیات علمی تبدیل به قطب تحصیلات تکمیلی شود و بتواند به دانشکده‌ای بسیار قوی تبدیل شود.

رشته‌های مزبور، دانشکده و نیز جذب هیأت علمی این گروه‌ها، با تلاش دکتر جمشید باقرزاده از اساتید وقت گروه کامپیوتر، تأسیس شد.

دانشکدهٔ فنی و مهندسی[ویرایش]

دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه ارومیه، در سال ۱۳۶۹ شمسی، با کوشش اساتید فنی ارومیه من‌جمله دکتر مهدی ثابت تأسیس گردید. محل اولیه این دانشکده، در کیلومتر ۱٫۵ جادهٔ سرو بود که در دههٔ ۱۳۸۰ شمسی، به مکان کنونی این دانشکده، در پردیس نازلو منتقل گردید. دانشکدهٔ فنی دانشگاه ارومیه، هم‌اکنون دارای زیرگروه‌های زیر می‌باشد:

دانشکدهٔ برق و کامپیوتر[ویرایش]

دانشکدهٔ مهندسی برق و کامپیوتر که در حال‌حاضر در مقطع کارشناسی در رشته‌های مهندسی برق با گرایش‌های الکترونیک، قدرت، مخابرات و  مهندسی کامپیوتر گرایش نرم­‌افزار فعالیت می‌کند.

در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری رشتهٔ مهندسی برق، در گرایش­‌های مدارهای مجتمع، میکروماشین، مخابرات میدان و سیستم، سیستم­‌های قدرت و الکترونیک قدرت و رشتهٔ مهندسی کامپیوتر در گرایش شبکه‌های کامپیوتری نیز، به پرورش افراد متخصص و پژوهشگر ممتاز و متعهد در حوزه‌های مزبور می‌پردازد.

در سال ۱۳۶۲ شمسی، گروه الکترونیک، به‌همراه گروه عمران، در مقطع کاردانی، در آموزشکدهٔ فنی دانشگاه ارومیه، فعالیت خود را آغاز کرد که با همّت اساتید دانشگاه و اخذ مجوز مقطع کارشناسی الکترونیک و تأسیس برخی رشته‌های دیگر، آموزشکده فنی تبدیل به دانشکده فنی گردید.

به‌همراه توسعهٔ گروه الکترونیک، گروه­‌های قدرت و مخابرات نیز شکل گرفتند و رشتهٔ مهندسی کامپیوتر نیز، در سال ۱۳۸۱ شمسی، فعالیت خود را آغاز نمود. در سال ۹۶، این دو رشته، به‌دلیل توسعه و در جهت بهروری بیشتر در امر آموزش و پژوهش، تبدیل به یک دانشکدهٔ مجزّا با نام دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر گردید.

این دانشکده، در حال حاضر، دارای رشته‌های مهندسی برق در گرایش‌های الکترونیک، مخابرات، قدرت و مهندسی کامپیوتر است و در برنامه توسعهٔ آن گروه‌های دیگری نیز پیش‌بینی شده‌است. این دانشکده، دارای مراکز تحقیقاتی آپا، مرکز تحقیقات آنتن، پژوهشکده میکروماشین و پژوهشکده میکروالکترونیک است. این دانشکده، با اهتمام دکتر جمشید باقرزاده از اساتید وقت گروه کامپیوتر دانشگاه، تاسیس گردید.

دانشکدهٔ کشاورزی[ویرایش]

این دانشکده جزو قدیمیترین دانشکده‌های این دانشگاه می‌باشد. گروه‌های آموزشی مستقر در این دانشکده:

دانشکدهٔ علوم ورزشی[ویرایش]

دانشکدهٔ علوم ورزشی دانشگاه ارومیه، در سال ۱۳۸۹ شمسی تأسیس گردید. یکی از مهم‌ترین گروه‌های آموزشی این دانشکده، گروه فیزیولوژی ورزشی و حرکات اصلاحی است. رئیس این دانشکده، اکنون دکتر اصغر توفیقی می‌باشد.

رشته‌های دایر در این دانشکده، به‌شرح ذیل است:

  • آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی: کارشناسی‌ارشد
  • رفتار حرکتی: کارشناسی‌ارشد و دکتری
  • فیزیولوژی ورزشی: کارشناسی، کارشناسی‌ارشد با گرایش بالینی و دکتری با گرایش قلب و عروق و تنفس
  • مدیریت ورزشی: کارشناسی‌ارشد و دکتری

دانشکدهٔ هنر[ویرایش]

دانشکدهٔ منابع طبیعی[ویرایش]

دانشکدهٔ اقتصاد و مدیریت[ویرایش]

تاسیس دانشکدهٔ اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیه در سال ۱۳۸۵ در راستای کمک به توسعهٔ اقتصادی – اجتماعی استان آذربایجان غربی توسط هیات امنای این دانشگاه تصویب شد. لازم به ذکر است که گروه اقتصاد به‌عنوان هستهٔ اصلی و مادر این دانشکده در سال ۱۳۷۰، به‌همّت دکتر مسعود منصوری با پذیرش ۴۰ نفر در دوره کارشناسی علوم اقتصادی گرایش اقتصاد بازرگانی شروع به فعالیت نموده‌است. در حال‌حاضر، این دانشکده، در رشته‌های زیر اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید:

بر اساس رتبه بندی سایت IDEAS دانشکده اقتصاد دانشگاه ارومیه رتبه پنجم را در بین موسسات آموزشی ، پژوهشی و اجرایی اقتصاد در ایران کسب کرده است [۶].

دانشکدهٔ شیمی[ویرایش]

ابتدا با عنوان گروه شيمي در سال ۱۳۵۵ با دو نفر هيات علمي موجوديت يافت و كار خود را با تدريس دروس شيمي ساير رشته ها آغاز نمود. در مهر­ ۱۳۶۲ با پذيرش ۵۶ نفر در گرايش دبيري شيمي مقطع كارشناسي عملاً مسئوليت پرورش بخشي از نياز آموزش و پرورش منطقه را به عهده گرفت. با موافقت وزارت علوم از مهر­ ۱۳۷۴ در مقطع كارشناسي گرايش شيمي محض نيز دانشجو پذيرفته شد و از سال ۱۳۷۶ پذيرش دانشجو در رشته دبيري­ شيمي متوقف شد و از مهر ۱۳۷۷ در گرايش شيمی كاربردی مقطع كارشناسي نيز دانشجو پذيرفته شد. از مهر ۱۳۷۶ پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي‌ارشد شيمی آلی شروع و به‌دنبال آن، گرايش‌های شيمي تجزيه، شيمي­­ فيزيک، شيمي­ معدني و شیمی­ کاربردی موفق به اخذ موافقت‌نامه وزراتخانه گرديد و درحال حاضر در پنج رشته كارشناسي‌ارشد دانشجوي فارغ‌التحصيل دارد. در سال 1396 گروه شیمی به دانشکده شیمی تبدیل شد.

در مقطع دكتري دانشکده شیمی، اقدام به پذيرش دانشجو نموده و از بهمن ۱۳۸۲ اولين دوره از دانشجويان دكتري شيمي آلي كار خود را رسماً آغاز كردند و به‌دنبال آن پذيرش دانشجوی دكتري شيمي­ تجزيه صورت پذیرفت. پذيرش دانشجو در مقطع دكتري در ساير گرایش‌های شيمي از اهداف آتی دانشکده شيمي مي‌باشد. گروه شيمي از نظر امکانات و دستگاه‌هاي فيزيكی، شيميایی در حال حاضر داراي دستگاه‌هاي FT-NMR ، FT-IR ، CHN، جذب اتمي است. کادر فعلي دانشکده شيمي از نه نفر استاد، سه نفر دانشيار، ده نفر استاديار، يک نفر طرح سربازی و ده نفر كارشناس، يک نفر مسئول دفتر و يک نفر متصدي خدمات تشكيل شده است.

مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندوآب[ویرایش]

مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندوآب وابسته به دانشگاه ارومیه، به‌عنوان تنها مرکز آموزش عالی کاملاً دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در جنوب استان آذربایجان غربی است. این مرکز، یکی از مراکز آموزش عالی کم‌نظیر کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فضای فیزیکی مناسب بوده و در مساحتی حدود ۸۰ هکتار، بیش از ۱۸٫۰۰۰ مترمربع فضای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی با ظرفیت بیش از ۲٫۵۰۰ نفر دانشجو دارد.

ایدهٔ تأسیس و راه­‌اندازی مرکز آموزش عالی در شهرستان میاندوآب به سال ۱۳۵۶ شمسی با واگذاری اراضی ایستگاه تحقیقات کشاورزی به وزارت فرهنگ وقت شکل می‌گیرد. نهایتاً در سال ۱۳۶۴ فعالیت‌های عمرانی تأسیس و راه‌اندازی مرکز آموزش عالی شهرستان میاندوآب با عنوان دانشکده کشاورزی میاندوآب شروع می‌شود. فعالیت‌های آموزشی این مرکز از سال ۱۳۸۲ با عنوان مرکز آموزش‌های نیمه حضوری میاندوآب با جمعیت دانشجویی بیشتر از ۸۵۰ نفر در ۶ رشته با عناوین مدیریت بازرگانی، آموزش زبان انگلیسی، حسابداری، علوم تربیتی، مهندسی کامپیوتر و علوم اقتصادی – اقتصاد بازرگانی شروع شده و سرانجام از سال ۱۳۸۶ با تصویب شورای آموزش عالی و پذیرش دانشجو در سه رشته مهندسی کشاورزی-ترویج و آموزش کشاورزی در گرایش گیاه‌پزشکی، کاردانی تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر و مهندسی معدن با گرایش استخراج فعالیت خود را با عنوان مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندوآب آغاز می‌کند. در سال ۱۳۹۱ رشته تولیدات گیاهی-گیاهان دارویی و معطر در مقطع کارشناسی پیوسته و از سال ۱۳۹۶ رشته مهندسی فضای سبز نیز در مقطع کارشناسی به رشته‌های این مرکز اضافه می‌شوند. از سال ۱۳۹۵ با راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم و مهندسی باغبانی-گرایش گیاهان دارویی و معطر فصل جدیدی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در گروه گیاهان دارویی و معطر و باغبانی مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندوآب شکل می­‌گیرد.

این مرکز هم اکنون در رشته‌های کاردانی معماری، کاردانی تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر، کارشناسی علوم و مهندسی باغبانی، کارشناسی مهندسی فضای سبز و کارشناسی مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار (به صورت بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی) و در رشته‌های علوم و مهندسی باغبانی-گرایش گیاهان دارویی و معطر و فیتوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد (با آزمون کارشناسی‌ارشد) توسط سازمان سنجش کشور دانشجو می‌پذیرد.

پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی[ویرایش]

کتابخانه مرکزی دانشگاه ارومیه

پژوهشکدهٔ میکرو الکترونیک[ویرایش]

در سال ۱۳۷۵ شمسی، گروه تحقیقی در زمینه میکروالکترونیک، به سرپرستی دکتر خیرالله حدیدی، در دانشگاه ارومیه، شکل گرفت. سال ۱۳۷۹، تحت‌عنوان (مرکز تحقیقات میکروالکترونیک) از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز اصولی دریافت نمود.

در سال ۱۳۸۳، این مرکز، به پژوهشکدهٔ میکروالکترونیک ارتقا یافت. همچنین این پژوهشکده برای هفت سال پیاپی، عنوان بهترین و تنها پژوهشکدهٔ میکروالکترونیک کشور ایران را کسب کرده‌است. گروه‌های پژوهشی موجود:

۱) گروه پژوهشی مدارهای مجتمع آنالوگ

۲) گروه پژوهشی مدارهای مجتمع دیجیتال

۳) گروه پژوهشی مدارهای مجتمع فازی

۴) گروه پژوهشی سیستم های میکرو و نانو الکترومکانیک (آزمایشگاه مرکزی MEMS/NEMS)

این پژوهشگاه در پردیس شهر دانشگاه ارومیه، واقع در خیابان دانشکده، قرار دارد.[۷]

پژوهشکدهٔ زیست فناوری[ویرایش]

تأسیس پژوهشکدهٔ زیست‌فناوری دانشگاه ارومیه در سال ۱۳۷۹ هـ. ش، با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با هدف انجام تحقیقات پیشرفته، بومی‌سازی و گسترش فناوری، تولید مواد بیولوژیک و آموزش محقّقین و پژوهشگران ارشد در سطح منطقه‌ای و ملّی در حوزهٔ زیست‌فناوری می‌باشد. هم‌اکنون، این مجموعه، در قالب سه گروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی، بیوتکنولوژی سلولی و مولکولی، بیوالکتروشیمی و بیوتکنولوژی گیاهان دارویی و صنعتی به کار خود ادامه می‌دهد.[۸]

پژوهشکدهٔ مطالعات دریاچه ارومیه[ویرایش]

فعالیت‌های تحقیقاتی مرتبط با آرتمیا و اکوسیستم دریاچه ارومیه، در دانشگاه ارومیه، از سال ۱۳۷۳ با تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی آرتمیا در سال ۱۳۷۵ آغاز گردید. طی مدّت کوتاهی، مرکز تحقیقات آرتمیا با سرعتی باورنکردنی توسعه‌یافته و عملاً به مرکز رفرانس آرتمیا در ایران و کلّ منطقهٔ خاورمیانه و آسیای میانه تبدیل شود.

بخش تحقیقات کمسیون اروپا، در سال ۱۳۸۰ شمسی، مرکز تحقیقات آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه ارومیه را به‌عنوان نماینده خاورمیانه و آسیای مرکزی جهت مشارکت در یک پروژهٔ مطالعاتی بین‌المللی، با همکاری ۱۴ دانشگاه و مراکز تحقیقاتی برجسته از پنج قارهٔ دنیا، برگزید.

بحرانی‌شدن وضعیت دریاچهٔ ارومیه در سال‌های اخیر و تشکیل ستاد ملّی احیای دریاچهٔ ارومیه در سال ۱۳۹۲ شمسی، لزوم شکل‌گیری یک مرکز تخصصی را در دانشگاه ارومیه را می‌طلبید که در همین راستا، پژوهشکدهٔ آرتیمیا به پژوهشکدهٔ مطالعات دریاچهٔ ارومیه تغییر نام یافت؛ تا شرایط لازم برای برنامه‌ریزی در زمینهٔ احیای این دریاچه، فراهم گردد.[۹]

پژوهشکدهٔ میکرو ماشین[ویرایش]

این مرکز در سال ۱۳۸۳ با سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از طریق شرکت نیمه هادی عماد ایجاد شده‌است. این کارخانه از جمله طرح‌های با فناوری پیشرفته کشور می‌باشد که در فضایی به وسعت ۱۰۰۰۰ مترمربع و با زیر بنای ۲۲۰۰ متر مربع در جوار دانشگاه ارومیه ساخته شده‌است و در آن تأسیسات و تجهیزات کامل یک اتاق تمیز نیمه صنعتی جهت بهره‌برداری در سیستم‌های میکروالکترومکانیکی (MEMS) قرار گرفته‌است.[۱۰]. خدمات قابل ارائه به مراکز تولیدی و تحقیقاتی داخل کشور[۱۰]: طراحی و مدل‌سازی ادوات MEMS، طراحی ماسک، طراحی مدارات Signal conditioning، ساخت ماسک‌های نوری با دقّت یک میکرومتر، انجام کلیهٔ فرایندهای ساخت شامل: اکسیداسیون، لایه نشانی، لیتوگرافی، نفوذ، برش، اتصال سیم به تراشه و زدایش تر و خشک می‌باشد. این مرکز دارای امکانات و تجهیزات کم نظیر شامل: انواع دستگاه‌های لایه نشانی، دستگاه mask maker و دستگاه Mask aligner، کوره‌های اکسیداسیون، نفوذ و... می‌باشد.

اهدافی که این مرکز دنبال می‌کند، عبارتند از: آموزش دانشجویان در رشتهٔ میکروماشین در سطح تحصیلات تکمیلی، فعالیت‌های پژوهشی، طراحی و نمونه‌سازی ساختارهای میکروماشینی. ادوات ساخته‌شده در مرکز میکروماشین ارومیه، می‌توانند کاربردهای گوناگونی داشته باشند، من‌جمله:

• حوزهٔ صنعت خودروسازی ( سنسور فشار روغن، سنسور فشار لاستیک، سنسور دمای روغن و…).

• حوزهٔ مهندسی پزشکی (سنسور اندازه‌گیری قند خون، میکروپمپ و…).

• حوزهٔ مصارف صنعتی (سنسور تشخیص‌دهندهٔ نوع گاز، سنسور اندازه‌گیری میزان فشار گاز و…).

• حوزهٔ مخابرات (میکروسوییچ‌ها، آنتن‌های میکروماشینی و…).

پژوهشکدهٔ مطالعات و تحقیقات آذربایجان‌شناسی[ویرایش]

مرکز تحقیقات نانو فناوری[ویرایش]

برخی از رؤسای دانشگاه[ویرایش]

نام رییس دروهٔ ریاست دانشگاه محل فارغ التحصیلی رشتهٔ تحصیلی
جوزف کاکرن ۱۲۷۸ - ۱۲۵۷ ایالات متحده آمریکا کالج پزشکی نیویورک پزشکی
شبانی ۱۳۴۸ - ۱۳۴۴
جعفر راثی ۱۳۵۷ - ۱۳۵۴ ایالات متحده آمریکا دانشگاه کرنل آموزش
صادق مبین ۱۳۵۹ - ۱۳۵۷
جواد فرهودی ۱۳۶۰ - ۱۳۵۹ بریتانیا دانشگاه ساوت همپتون مهندسی آب
علی سرافرازیزدی ۱۳۶۰ - ۱۳۶۰ بریتانیا دانشگاه بیرمنگام شیمی
محمد علی اخوی زادگان ۱۳۶۱ - ۱۳۶۰
ابولفضل شمسایی ۱۳۶۵ - ۱۳۶۱
سید مهدی رضوی روحانی ۱۳۷۰ - ۱۳۶۵ ایران دانشگاه تهران دامپزشکی
جواد فرهودی ۱۳۷۱ - ۱۳۷۰ بریتانیا دانشگاه ساوت همپتون مهندسی آب
سید مهدی رضوی روحانی ۱۳۷۶ - ۱۳۷۱ ایران دانشگاه تهران دامپزشکی
رحیم حب نقی ۱۳۸۰ - ۱۳۷۶ ایران دانشگاه تهران دامپزشکی
گودرز صادقی ۱۳۸۴ - ۱۳۸۰ هلند دانشگاه اوترخت و ایران دانشگاه ارومیه دامپزشکی
حسن صدقی ۱۳۹۲ - ۱۳۸۴ استرالیا دانشگاه نیو ساوت ولز فیزیک
رحیم حب نقی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۲ ایران دانشگاه تهران دامپزشکی
احمد علیجانپور اکنون - ۱۴۰۰ ایران دانشگاه تهران منابع طبیعی

رتبه‌بندی دانشگاه ارومیه در سطح بین‌الملل[ویرایش]

در رتبه‌بندی تایمز (THE) دانشگاه ارومیه، توانست در رتبه ۷۰۱–۹۰۰ دنیا قرار بگیرد. این دانشگاه، در نظام رتبه‌بندی دانشگاه لیدن (CWTS) نیز توانست رتبهٔ ۸۰۰ جهان را در معیار مرجعیت علمی، از آن خود کرده و مقام علمی دانشگاه‌های طراز اوّل ایران را به‌دست آورد.[۱۱]

همچنین بر اساس رتبه‌بندی جهانی ISC، دانشگاه ارومیه در رتبهٔ ۵۱–۷۵ دانشگاه‌های جهان اسلام قرار گرفت. در رتبه‌بندی شانگهای (ARWU)، رتبهٔ ۱۱–۱۵ میان کلّ دانشگاه‌های ایران، به دانشگاه ارومیه اختصاص یافت و ردهٔ ۸۰۱–۹۰۰ جهان نیز به دانشگاه ارومیه داده شد.

طبق رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه ارومیه، رتبهٔ جهانی ۳۰۱–۴۰۰ را در حوزهٔ ”مهندسی مکانیک“، از آن خود کرد و در حوزهٔ ”علوم و صنایع غذایی“ نیز، در جایگاه ۲۰۱–۳۰۰ جهان قرار گرفت.

رتبه‌بندی دانشگاه ارومیه در قارهٔ آسیا در ۲۰۱۹ م[ویرایش]

در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های قارهٔ آسیا توسّط تایمز در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۹ دانشگاه برتر ایران شرکت داشتند که دانشگاه ارومیه در جمع آن ۲۹ دانشگاه برتر قرار گرفت و در این رتبه‌بندی، رتبهٔ ۲۵۰–۳۰۰ قارهٔ آسیا به دانشگاه ارومیه داده شد. در این رتبه‌بندی، دانشگاه ارومیه، هم‌سطح دانشگاه خوارزمی تهران (رتبهٔ ۲۵۰–۳۰۰) قرار گرفت.

رتبه‌بندی داخلی[ویرایش]

در رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ارومیه جزو دانشگاه‌های تراز یک ایران (در رتبه ۱–۱۵) قرار گرفت و در بین دانشگاه‌های جامع کشور، توانست در ردهٔ نهم قرار بگیرد.

براساس نظام رتبه‌بندی سایمگو (Scimago Institutions Rankings) در سال ۲۰۲۲ میلادی، دانشگاه ارومیه توانست با ارتقای ۷۷ پله‌ای در بین دانشگاه‌های برتر جهان، از رتبهٔ ۷۵۵ به رتبهٔ ۶۷۸ دنیا برسد و در جایگاه نهم دانشگاه‌های جامع ایران قرار گیرد.[۱۲]

این دانشگاه، هم‌اکنون، بزرگترین، قدیمی‌ترین و در عین‌حال، معتبرترین قطب علمی کشور، در غرب ایران به‌شمار می‌رود که شماری از دانشجویان کشورهای خارجی، در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی، در آن، در حال تحصیل‌اند.

جایگاه جهانی دانشگاه ارومیه در رتبه‌بندی‌ گرین متریک[ویرایش]

از سال ۲۰۱۰، سالانه، سایت گرین متریک، دانشگاه‌ها را در حوزهٔ مدیریت سبز ارزیابی می‌نماید که دانشگاه ارومیه نیز برای اولین با کسب ۵٬۲۱۵ امتیاز در رتبهٔ ۶۴۰ جهانی از مجموعه ۱٬۰۵۰ دانشگاه حاضر قرار گرفت.[۱۳]

رتبه‌بندی تایمز دانشگاه‌های جامع ایران در سال ۹۸–۹۷[ویرایش]

دانشگاه ارومیه، در ردهٔ دانشگاه‌های جامع ایران، با توجه به معیارهای رتبه‌بندی تایمز، در سال ۹۸–۹۷، توانست در ردهٔ ۱۱–۱۵ کشوری قرار بگیرد.[۱۴]

رتبه‌بندی تایمز دانشگاه‌های جامع ایران در سال ۹۳–۹۲[ویرایش]

دانشگاه ارومیه، پیش از این، در سال ۹۳–۹۲ توانست رتبهٔ ۱۳ دانشگاه‌های جامع ایران را به خود اختصاص دهد. [۱۵]

نتایج رتبه‌بندی تایمز موضوعی ۲۰۲۴[ویرایش]

به گزارش روابط عمومی مؤسسهٔ استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل‌زاده، رئیس وقت مؤسسهٔ ISC گفت:

«از میان ۱۱ حوزهٔ موضوعی که رتبه‌بندی تایمز اعلام کرده‌است؛ دانشگاه‌های ایران توانسته‌اند در ۱۰ حوزهٔ موضوعی، در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار گیرند. تعداد ۷۳ دانشگاه جمهوری اسلامی ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند».

فاضل‌زاده، اظهار داشت: «تا پایان برنامه هفتم توسعه، تعداد دانشگاه‌های با رتبه زیر ۵۰۰ در نظام‌های معتبر رتبه‌بندی بین‌المللی باید به ۲۰ برسد، در این رتبه‌بندی موضوعی، تعداد ۷۳ دانشگاه جمهوری اسلامی ایران از ۱۸۵ رشته‌محل حضور دارند که در ۴۴ رشته محل دانشگاه‌ها حائز رتبه زیر ۵۰۰ بوده‌اند».

دانشگاه ارومیه، با ترقّی نسبت به سال‌های ماقبل از آن، در رتبه‌بندی‌ تایمز ۲۰۲۴ میلادی، توانست در زمینهٔ مهندسی و علوم زیستی، در ردهٔ ۵۰۱–۶۰۰ جهان قرار بگیرد.

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز توانست با پیشرفت چشمگیری که در سال‌های اخیر شاهد بوده‌است؛ رتبهٔ ۵۰۱–۶۰۰ را کسب نماید. [۱۶]

فارغ‌التحصیلان سرشناس دانشگاه ارومیه[ویرایش]

۱) محمدصادق معتمدیان (به انگلیسی: Mohammad-Sadegh Motamedian): سیاستمدار ایرانی است که سمت استاندار آذربایجان غربی در دولت سیزدهم را برعهده داشت؛ وی در دولت دوازدهم، استاندار خراسان جنوبی و خراسان رضوی بود. در دولت سیزدهم، وی، دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه شد.

۲) گودرز صادقی هشجین (به انگلیسی: Goudarz Sadeghi-Hashjin): وی بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ ریاست دانشگاه محقق اردبیلی را برعهدهٔ داشت و پیش از این نیز از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ ریاست دانشگاه ارومیه را عهده‌دار بوده‌است.

۳) حسن باقری (به انگلیسی: Hassan Bagheri): بنیان‌گذار اطلاعات و عملیات سپاه، فرماندهٔ ارشد نظامی و روزنامه‌نگار ایرانی بود که در جنگ ایران و عراق، به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد. وی از فرماندهان ارشد سپاه در عملیات طریق‌القدس، عملیات فتح‌المبین، عملیات رمضان و عملیات بیت‌المقدس بود و نقشی کلیدی در آزادسازی خرمشهر داشت.

۴) عیسی کلانتری (به انگلیسی: Eisa Kalantari): در دولت دوازدهم، وزیر وقت کشاورزی دولت میرحسین موسوی در سال پایانی کابینه، همچنین در دولت‌های اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی و در ۳ سال اول دولت نخست سیدمحمد خاتمی، فعالیت می‌کرد. وی همچنین مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده‌است.

۵) محمد اوراز: ورزشکار و کوهنورد ایرانی بود؛ وی پس از هومن پرین و جلال چشمه‌قصابانی، سوّمین کوهنورد ایرانی بود که قلهٔ اورست را فتح نمود و در سال ۱۹۹۸ میلادی، به آن قله رسید.

۶) پروفسور محمّدباقر ابراهیمی

۷) رسول جلایر (به انگلیسی: Rasool Jalayer): سیاستمدار و فرماندار اسبق شهرستان‌های سلماس و ماکو پس از انقلاب بود؛ وی همچنین سمت بخشدار شهرهای سلماس، میاندوآب، اشنویه و سرو را در کارنامهٔ اجرایی خود دارد.

۸) پویا صمدی‌مقدم

۹) احمد اصغری مهرآبادی (به انگلیسی: Ahmad Asghari Mehrabadi): سیاستمدار و معاون وزیر راه و شهرسازی بود. وی همچنین مدیرعامل سازمان ملّی زمین و مسکن، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی، فرماندار شهرستان نقده و رئیس بنیاد مسکن بوده‌است.

۱۰) نوید نوزاد: شهردار نوشین.

۱۱) نادر قاضی‌پور (به انگلیسی: Nader Ghazipour): سیاستمدار، نمایندهٔ ادوار هشتم، نهم و دهم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود. وی، همچنین پست‌های سیاسی‌ای نظیر بخشدار پیرانشهر و فرمانداری سردشت را نیز در کارنامهٔ خود دارد.

۱۲) مؤید حسینی صدر (به انگلیسی: Moayed Hosseini Sadr): سیاستمدار و نمایندهٔ ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ خوی.

۱۳) هاشم خواستار: مهندس کشاورزی، معلّم بازنشسته، عضو هیأت‌مدیرهٔ کانون صنفی معلّمان مشهد و فعال مدنی.

۱۴) علی صفایی

۱۵) خسرو عبدالله‌زاده (به انگلیسی: Khosrow Abdullahzadeh): مدیرکل وقت سازمان تربیت‌بدنی اداره‌کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی، مدیرعامل وقت باشگاه تراکتورسازی تبریز و معاون وقت بازرگانی سابق باشگاه تراکتورسازی تبریز.

۱۶) حسن عبدی: رئیس ادارهٔ صنعت، معدن و تجارت شهرستان بوکان (از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹) و رئیس کمسیون نظارت بر امور اصناف و تشکل‌های صنفی شهرستان بوکان (از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹).

۱۷) مرتضی بهروز لک: چهرهٔ فرهنگی، دانش‌آموختهٔ دورهٔ دکتری دانشگاه ارومیه و رئیس دانشگاه پیام نور واحد سلماس و تازه‌شهر از سال ۱۳۹۸ تاکنون.

۱۸) حمیدرضا گلگون: مهندس عمران و نمایندهٔ مجری سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی.

۱۹) امیرمحمد علیزاده: از جمله دانش‌آموختگان محقّق و پژوهشگر حوزهٔ علم و فنّاوری‌ دانشگاه ارومیه‌ می‌باشد که برای تحصیلات تکمیلی، به کشورهای فرانسه و هلند رفت. وی در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، تحصیلات خود را دانشگاه ارومیه سپری نمود؛ سپس جهت تحصیلات تکمیلی، به دانشگاه استراسبورگ فرانسه و دانشگاه کاتولیک لون هلند راه یافت.

۲۰) سعید باقری: دانشجوی اقتصاد، خبرنگار و فعال اقتصادی و عضو انجمن اقتصاد ایران

۲۱) الناز عرب دیزجی: چهرهٔ ورزشی و فرهنگی، دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه و نایب‌رئیس هیئت جودو از سال ۱۳۹۹ تاکنون.

اساتید سرشناس دانشگاه ارومیه[ویرایش]

۱) جواد جهانگیرزاده (به انگلیسی: Javad Jahangirzadeh)، سیاستمدار، دیپلمات و سفیر ایران در جمهوری آذربایجان از سال ۹۵ تا ۹۹ در دولت روحانی بود که نمایندگی حوزهٔ انتخابیهٔ ارومیه در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و عضویت در کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را در کارنامهٔ خود داراست. وی همچنین در مجلس نهم، قائم‌مقام در مرکز پژوهش‌های مجلس بوده‌است.

۲) سید مهدی قریشی (به انگلیسی: Seyyed Mehdi Qureshi): روحانی مسلمان و نمایندهٔ وقت رهبر ایران در استان آذربایجان غربی و امام جمعهٔ وقت ارومیه.

۳) سید هادی بهادری (به انگلیسی: Hadi Bahadori): سیاستمدار ایرانی، استاد تمام دانشگاه و نمایندهٔ مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در دورهٔ دهم.

۴) اصغر عابدینی (به انگلیسی: Asghar Abedini): حقوقدان و کارشناس رسمی دادگستری.

۵) ناصر ثبات­‌ثانی (به انگلیسی: Nasser SabatSani): دانش‌آموختهٔ دانشگاه شرق لندن، معمار و مدیر پروژهٔ معماری در کشور انگلستان؛ رئیس وقت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان­ غربی و ریاست وقت گروه تخصّصی معماری شورای مرکزی کشور. رئیس دانشکدهٔ معماری شهرسازی و هنر دانشگاه ارومیه، معاون پژوهشی دانشکدهٔ معماری شهرسازی و هنر دانشگاه ارومیه، تدریس در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و دانشگاه هنرهای اسلامی دانشگاه تبریز. نویسنده کتاب ۱۳۹۵  «بازشناسی معماری دورهٔ ۱۳۲۰–۱۳۵۷ در بناهای عمومی» انتشارات دانشگاه ارومیه.[۱۷] http://facultystaff.urmia.ac.ir/n.sabatsani

۶) فرشید آرام (به انگلیسی: Farshid Aram): محقق از اعضای هیأت علمی وقت گروه شهرسازی دانشگاه ارومیه و عضو انجمن محقّقان جوان برنامه‌ریزی شهری اروپا AESOP Young Academics و گروه تحقیقاتی ABIO وابسته به دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید.

۷) فاطمه‌سادات یحیی‌پور (به انگلیسی: Fatima Sadat Yahyapoor) محقق و استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه ارومیه.

۸) دکتر سلمان علیپور (به انگلیسی: salman alipour) حقوقدان، استادیار دانشگاه، وکیل پایه‌ یک دادگستری و بورسیهٔ دانشگاه پاریس.

شماری از اولین دانش‌آموختگان دانشگاه ارومیه[ویرایش]

۱) اوشاناخان: (۱۸۵۳-۱۹۱۱) نخستین دانش‌آموختهٔ دانشگاه ارومیه و دستیار جوزف کاکرن (پزشک آمریکایی و بنیان‌گذار دانشگاه ارومیه) بود. وی، بعدها به توصیهٔ دکتر کاکرن، برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه ادینبرا در اسکاتلند رفت.

۲) اسرائیل‌خان سرتیپ: (به انگلیسی: Israel Khan Sartip) (۱۸۵۴-۱۹۱۸) که توسط قشون عثمانی به دار آویخته شد.

۳) حکیم شموئیل ایشو: او برای تحصیلات تکمیلی خود به کانادا رفت.

۴) یوخنان صیاد آباجلو: او که در سال ۱۸۸۷ برای تحصیلات تکمیلی به نیویورک رفت، نخستین دانشجوی ایرانی است که برای تحصیلات عالیه علوم پزشکی به آمریکا رفت.

۵) الیشا صیاد آباجلو: وی نیز از اعضای اولین گروه دانش‌آموختگان دانشگاه ارومیه بود. بعدها او نیز برای تحصیلات تکمیلی، به کالج پزشکی راش (Rush Medical College) در شیکاگو، به آن کشور سفر نمود.

اساتید در زمرهٔ ۲ درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان[ویرایش]

در مهرماه ۱۴۰۲ شمسی، ”دکتر احمد علیجانپور“، رئیس‌ وقت دانشگاه ارومیه، طی مصاحبه‌ای با اصحاب رسانه، اظهار داشت:

«در سال ۲۰۲۳ میلادی، نام ۱۲ نفر از اعضای هیأت علمی و یک‌ نفر فارغ‌التحصیل دورهٔ دکتری دانشگاه ارومیه، در بین ۲ درصد دانشمندان برتر جهان، قرار گرفت».

تعداد دانشکده[ویرایش]

دانشگاه ارومیه، با داشتن ۱۱ دانشکدهٔ مجزّا، جزو بزرگ‌ترین دانشگاه‌های دارای بیشترین دانشکده‌ در ایران است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه[ویرایش]

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه، قدیمی‌ترین تشکّل دانشجویی این دانشگاه بود. ابتدا تعلیق و سپس در نامهٔ ارسالی از طرف هیأت نظارت دانشگاه در سال ۱۳۸۵ ش، منحل گردید. دکتر رحیم حب‌نقی، رئیس وقت دانشگاه ارومیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:

«پروندهٔ این تشکّل با شکایت سازمان بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جامعهٔ اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه، به هیأت منصفه ارجاع شده بود».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، نصب تصاویری از میرحسین موسوی، انتقاد از فعالیت‌های بسیج، تجمّع مقابل سلف دانشجویی، دیدار با بازداشت‌شدگان روز کارگر و دیدار با مصطفی تاج‌زاده از جمله مواردی است که از آن به‌عنوان فعالیت‌های مورددار انجمن اسلامی دانشجویان ایران اسلامی یاد شده بود.[۱۸]

بعدها، در راستای اقدام سراسری وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد، انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه، با گرایش حاکمیتی جایگزین شد.[۱۹]

کروکی دانشگاه سراسری ارومیه، به‌عنوان زیباترین پردیس دانشگاهی ایران.


جوزف پلمب کوکران، بنیانگذار اولین مکتب پزشکی نوین ایران در دانشگاه ارومیه این تصویر در سال 1911 منتشر شده است. این تصویر از "حکیم صاحب: پزشک خارجی" اثر رابرت ای اسپیر می‌باشد.
کلاس پزشکی کالج ارومیه (حدود ۱۹۰۰ میلادی) با حضور دکتر جوزف پلمب کوکران، پزشک، متخصص و جراح آمریکایی.
داروخانهٔ مدل دانشکده داروسازی دانشگاه ارومیه

منابع[ویرایش]

  1. «لیست استادان دانشگاه ارومیه». وبسایت دانشگاه ارومیه. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۷ شهریور ۱۳۹۲.
  2. https://isc.ac/fa/news/2130/%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B4-%DB%B4%DB%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%DB%B7%DB%B3-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86
  3. https://news.urmia.ac.ir/node/7302
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اوت ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۰ اوت ۲۰۱۵.
  5. «معرفی دانشکده | دانشکده اقتصاد دانشگاه ارومیه». egtesad.urmia.ac.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۷.
  6. «Within Country and State Economics Rankings: Iran | IDEAS/RePEc». ideas.repec.org. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۷.
  7. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴.
  8. http://www.urmia.ac.ir/zistandfanavari/[پیوند مرده]
  9. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ دسامبر ۲۰۰۵. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶.
  11. https://www.farsnews.ir/news/14020715000877/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C200-%D9%BE%D9%84%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C#amp_tf=%D8%A7%D8%B2%20%251%24s&aoh=17001164031195&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.farsnews.ir%2Fnews%2F14020715000877%2F%25D8%25A7%25D8%25B1%25D8%25AA%25D9%2582%25D8%25A7%25DB%258C200-%25D9%25BE%25D9%2584%25D9%2587-%25D8%25A7%25DB%258C-%25D8%25B1%25D8%25AA%25D8%25A8%25D9%2587-%25D9%2588-%25D8%25AC%25D8%25A7%25DB%258C%25DA%25AF%25D8%25A7%25D9%2587-%25D8%25AF%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25B4%25DA%25AF%25D8%25A7%25D9%2587-%25D8%25A7%25D8%25B1%25D9%2588%25D9%2585%25DB%258C%25D9%2587-%25D8%25AF%25D8%25B1-%25D8%25B3%25D8%25B7%25D8%25AD-%25D8%25A8%25DB%258C%25D9%2586-%25D8%25A7%25D9%2584%25D9%2585%25D9%2584%25D9%2584%25DB%258C
  12. https://news.urmia.ac.ir/node/6082
  13. https://news.urmia.ac.ir/node/6758
  14. https://ur.isc.ac/Home/RankIranUniv
  15. https://ur.isc.ac/Home/RankIranUniv
  16. https://isc.ac/fa/news/2130/%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B4-%DB%B4%DB%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%DB%B7%DB%B3-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86
  17. http://facultystaff.urmia.ac.ir/n.sabatsani
  18. 2170 (۲۰۱۹-۱۰-۲۲). «فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه تعلیق شد». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۴.
  19. «انجمن اسلامی دانشجویان، یک تشکل ارزشی است | سایت خبر دانشگاه ارومیه». news.urmia.ac.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]