حسابداری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حسابداری اندازه‌گیری، پردازش و ارتباطات اطلاعات مالی و غیرمالی در مورد نهادهای اقتصادی مانند مشاغل و شرکت‌ها است.[۱][۲] حسابداری که به آن «زبان تجارت» گفته می‌شود،[۳] نتایج فعالیت‌های اقتصادی یک سازمان را اندازه‌گیری می‌کند و این اطلاعات را به کاربران مختلفی از جمله سرمایه گذاران، بستانکاران، مدیریت و تنظیم کنندگان منتقل می‌کند.[۴]

مبحثی در تعریف حسابداری به عنوان علم یا حرفه موضوع بحث است که حسابداری را علم یا حرفه یا توامان علم و حرفه برمی‌شمارد. [۱]

به‌طور خلاصه می‌توان حسابداری را زیر شاخه ای از علم اقتصاد دانست. چنانچه اقتصاد را در کلیت علم بهره‌برداری حداکثری از منابع حداقلی عنوان کرد حسابداری فرایند محاسبه سود فعالیت، محاسبه منابع یا منافع ورودی و خروجی را در فعالیتهای انفرادی، مشارکتی یا دولتی میسر می‌کند.

مشاغل حسابداری به عنوان حسابدار شناخته می‌شوند. اصطلاحات «حسابداری» و «گزارشگری مالی» اغلب به عنوان مترادف استفاده می‌شوند.

حسابداری را می‌توان به چندین زمینه از جمله حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابرسی خارجی، حسابداری مالیاتی و حسابداری هزینه تقسیم کرد. سیستم‌های اطلاعات حسابداری برای پشتیبانی از عملکردهای حسابداری و فعالیت‌های مرتبط طراحی شده‌اند. حسابداری مالی بر گزارش اطلاعات مالی سازمان، از جمله تهیه صورتهای مالی، به کاربران خارجی اطلاعات، مانند سرمایه گذاران، تنظیم کنندگان و تأمین کنندگان متمرکز است. و حسابداری مدیریت بر اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات برای استفاده داخلی توسط مدیریت متمرکز است. ثبت معاملات مالی، به منظور اینکه خلاصه‌ای از منابع مالی در گزارش‌های مالی ارائه شود، به عنوان دفترداری شناخته می‌شود، که سیستم دفترداری دوبل رایج‌ترین سیستم آن است.

نگهداری در اشکال و سطوح مختلف پیچیدگی در طول تاریخ بشر وجود داشته‌است. سیستم حسابداری دوبل که امروزه در اروپا استفاده می‌شود، به ویژه در ونیز، توسعه یافته‌است و معمولاً به ریاضیدان ایتالیایی و روحانی فرانسوی، لوکا پاچیولی نسبت داده می‌شود. امروزه حسابداری توسط سازمانهای حسابداری مانند تنظیم کنندگان استاندارد، شرکتهای حسابداری و نهادهای حرفه ای تسهیل می‌شود. صورتهای مالی معمولاً توسط موسسات حسابداری حسابرسی می‌شود و مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) تهیه می‌شود. GAAP توسط سازمانهای مختلف تنظیم کننده استاندارد مانند هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) در ایالات متحده و شورای گزارشگری مالی در انگلستان تنظیم شده‌است. از سال ۲۰۱۲، «همه اقتصادهای بزرگ» برنامه‌هایی برای همگرایی یا پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) دارند.[۵]

تاریخچه[ویرایش]

پرتره لوکا پاچیولی، نقاشی Jacopo de 'Barbari، ۱۴۹۵، (Museo di Capodimonte).

قدمت حسابداری هزاران سال است و می‌توان آن را در تمدن‌های باستان جستجو کرد. توسعه اولیه حسابداری به بین‌النهرین باستان برمی گردد و ارتباط تنگاتنگی با تحولات نوشتن، شمارش و پول دارد. همچنین شواهدی از اشکال اولیه دفترداری در ایران باستان و سیستم‌های حسابرسی اولیه توسط مصریان باستان و بابلی‌ها وجود دارد. در زمان امپراتور آگوستوس، دولت روم به اطلاعات دقیق مالی دسترسی داشت.[۶][۷]

اولیه: دفتر کل قرن نوزدهم.

دفترداری دوطرفه در جامعه یهودیان خاورمیانه در اوایل قرون وسطی آغاز شد و در اروپای قرون وسطی بیشتر اصلاح شد. با توسعه شرکت‌های سهامی، حسابداری به حسابداری مالی و حسابداری مدیریت تقسیم می‌شود.

اولین اثر منتشر شده در مورد سیستم دفترداری دوطرفه Summa de arithmetica بود که در سال ۱۴۹۴ توسط لوکا پاچیولی ("پدر حسابداری") در ایتالیا منتشر شد. حسابداری در قرن نوزدهم شروع به تبدیل شدن به یک حرفه سازمان یافته کرد، و نهادهای حرفه ای محلی در انگلیس با هم ادغام شدند و مؤسسه حسابداران رسمی را در انگلیس و ولز در سال ۱۸۸۰ تشکیل دادند.[۸] تاریخچه حسابداری در ایران را می توان به پیش و پس از اسلام، دوره قاجار و مشروطه و دهه 40 تاکنون اشاره کرد.

مفروض‌های حسابداری[ویرایش]

مفروضات حسابداری بیانگر چگونگی سازماندهی و فعالیت یک کسب و کار است. فرضیات اصلی ساختار چگونگی ثبت معاملات تجاری را ارائه می‌دهند.

فرض دوره مالی: به دوره‌های کوتاه مدت و حداکثر یک ساله برای تعیین سود و زیان یک کسب و کار گفته می‌شود.

فرض تفکیک شخصیت: با این فرض حسابداری، هر واحد اقتصادی یک شخصیت حقوقی فرض می‌شود که می‌تواند بدهی، هزینه و درآمد داشته باشد و تعهداتی به واحدهای مالیاتی دارد.

فرض تداوم فعالیت: این فرض به معنای تداوم فعالیت مؤسسه در آینده قابل پیش‌بینی برای اجرای عملیات، قراردادها و ایفای تعهدهااست.

فرض واحد اندازه‌گیری: در حسابداری کلیه معاملات با مقیاس پول در دفاتر و گزارشات منعکس می‌شود.

فرض تعهدی:با این فرض بدون توجه به زمان پرداخت و دریافت وجه نقد، تمام هزینه‌ها به محض تحمیل و درآمدها به محض تحقق شناسایی و ثبت می‌شوند.

مباحث[ویرایش]

حسابداری دارای زیرمجموعه‌ها یا زمینه‌های مختلف است، از جمله حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابرسی، مالیات و سیستم‌های اطلاعات حسابداری است.

حسابداری مالی[ویرایش]

حسابداری مالی بر گزارش دادن اطلاعات مالی سازمان به کاربران خارجی اطلاعات، مانند سرمایه گذاران، سرمایه گذاران بالقوه و طلبکاران تمرکز دارد. این معاملات تجاری را محاسبه و ثبت می‌کند و صورتهای مالی را برای کاربران خارجی مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) تهیه می‌کند. GAAP، به نوبه خود، از توافق گسترده بین نظریه حسابداری و عمل ناشی می‌شود، و با گذشت زمان تغییر می‌کند تا نیازهای تصمیم گیرندگان را تأمین کند.

حسابداری مالی گزارش‌های گذشته گرا را تولید می‌کند - به عنوان مثال صورتهای مالی اغلب شش تا ده ماه پس از پایان دوره حسابداری منتشر می‌شود - به صورت سالانه یا سه‌ماهه، به‌طور کلی در مورد کل سازمان.

حسابداری مدیریت[ویرایش]

حسابداری مدیریت بر اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات متمرکز است که می‌تواند به مدیران در تصمیم‌گیری برای تحقق اهداف سازمان کمک کند. در حسابداری مدیریت، اقدامات و گزارش‌های داخلی مبتنی بر تجزیه و تحلیل هزینه و سود است و برای پیروی از اصل پذیرفته شده حسابداری (GAAP) لازم نیست. در سال 2014 CIMA اصول حسابداری مدیریت جهانی (GMAP) را ایجاد کرد. در نتیجه تحقیقات انجام شده از ۲۰ کشور در پنج قاره، اصول با هدف راهنمایی بهترین روشها در این رشته صورت گرفته‌است.

حسابداری مدیریت گزارش‌های گذشته‌گرا را با بازه زمانی تولید می‌کند که بسیار متفاوت هستند، اما گزارش‌های آینده‌گرا مانند بودجه را نیز شامل می‌شود. گزارش‌های حسابداری مدیریت اغلب شامل اطلاعات مالی و غیرمالی هستند و به عنوان مثال ممکن است بر روی محصولات و بخش‌های خاصی تمرکز داشته باشند.

حسابرسی[ویرایش]

حسابرسی، تأیید ادعاهایی است که دیگران در مورد بازپرداخت مطرح کرده‌اند و در متن حسابداری، «بررسی و ارزیابی بی طرفانه صورتهای مالی یک سازمان» است. حسابرسی یک سرویس حرفه ای است که منظم و متعارف است.

حسابرسی صورتهای مالی با هدف بیان یا رد نظر مستقل در مورد صورتهای مالی است. حسابرس یک نظر مستقل در مورد انصافی که صورتهای مالی با آن وضعیت مالی، نتایج عملیات و جریان‌های نقدی واحد اقتصادی را ارائه می‌دهد، مطابق با اصل حسابداری قابل قبول (GAAP) و «از همه لحاظ مهم» بیان می‌کند. همچنین یک حسابرس ملزم به شناسایی شرایطی است که اصول حسابداری قابل قبول (GAAP) به‌طور مداوم رعایت نشده‌است.[۹]

سیستم‌های اطلاعاتی[ویرایش]

سیستم اطلاعات حسابداری بخشی از سیستم اطلاعاتی سازمان است که برای پردازش داده‌های حسابداری استفاده می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها از سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. صنعت بانکداری و دارایی از هوش مصنوعی در کشف تقلب استفاده می‌کند. صنعت خرده فروشی از AI برای خدمات مشتری استفاده می‌کند. هوش مصنوعی در صنعت امنیت سایبری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامل سخت‌افزار و سیستم‌های نرم‌افزاری رایانه ای با استفاده از آمار و مدل‌سازی است.[۱۰]

بسیاری از روشهای حسابداری با کمک نرم‌افزارهای مبتنی بر رایانه ساده شده‌است. سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) معمولاً برای یک سازمان بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک منبع جامع، متمرکز و یکپارچه از اطلاعات را فراهم می‌کند که شرکت‌ها می‌توانند از آن برای مدیریت کلیه فرایندهای اصلی تجارت، از خرید تا تولید تا منابع انسانی استفاده کنند. این سیستم‌ها می‌توانند مبتنی بر ابر باشند و از طریق برنامه یا مرورگر در صورت تقاضا در دسترس باشند، یا به صورت نرم‌افزاری که روی رایانه‌های خاص یا سرورهای محلی نصب شده و اغلب به عنوان «پیش فرض» شناخته می‌شوند، در دسترس باشند.

حسابداری مالیاتی[ویرایش]

حسابداری مالیاتی در ایالات متحده بر تهیه، تجزیه و تحلیل و ارائه پرداخت‌های مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی متمرکز است. سیستم مالیاتی ایالات متحده به استفاده از اصول حسابداری ویژه برای اهداف مالیاتی نیاز دارد که می‌تواند با اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) برای گزارشگری مالی متفاوت باشد. قانون مالیات ایالات متحده چهار شکل اساسی مالکیت کسب و کار را شامل می‌شود: انحصار مالکیت شخصی، مشارکت، شرکت سهامی و شرکت با مسئولیت محدود درآمد شرکت‌ها و افراد با نرخ‌های مختلف مالیات می‌گیرند، هر دو با توجه به سطح درآمد متفاوت هستند و شامل نرخ‌های مختلف حاشیه ای (مالیات بر هر دلار درآمد اضافی) و نرخ‌های متوسط (به عنوان درصدی از درآمد کل تعیین می‌شوند).

حسابداری قانونی[ویرایش]

حسابداری قانونی یک حوزه تخصصی حسابداری است که مشارکت‌هایی را که ناشی از اختلافات یا دعاوی واقعی یا پیش‌بینی شده‌است، توصیف می‌کند. «پزشکی قانونی» به معنای «مناسب برای استفاده در دادگاه» است، و حسابداران دادگستری قانونی معمولاً طبق آن نتیجه استاندارد و بالقوه دارند.

حسابداری مبارزات سیاسی[ویرایش]

حسابداری مبارزات سیاسی با توسعه و اجرای سیستم‌های مالی و حسابداری معاملات مالی مطابق با قوانین حاکم بر عملیات مبارزات سیاسی سروکار دارد. این شاخه حسابداری اولین بار به‌طور رسمی در شماره مارس ۱۹۷۶ مجله حسابداری معرفی شد.[۱۱]

حسابداری دولتی: در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی‌حساب

حسابداری بیمه: در مؤسسات بیمه

حسابداری بانکها: در شعبه‌ها و سرپرستی بانکها

سازمان‌ها[ویرایش]

افراد حرفه ای[ویرایش]

نهادهای حسابداری حرفه ای شامل مؤسسه حسابداران رسمی آمریکایی (AICPA) و ۱۷۹ عضو دیگر فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC)، از جمله مؤسسه حسابداران رسمی اسکاتلند (ICAS)، مؤسسه حسابداران رسمی پاکستان (ICAP) , CPA استرالیا، مؤسسه حسابداران خبره هند، انجمن حسابداران خبره (ACCA) و مؤسسه حسابداران خبره در انگلیس و ولز (ICAEW). نهادهای حرفه ای برای زیرمجموعه‌های مشاغل حسابداری نیز وجود دارند، به عنوان مثال م Chartسسه حسابداران مدیریت (CIMA) در انگلیس و مؤسسه حسابداران مدیریت در ایالات متحده. بسیاری از این نهادهای حرفه ای آموزش و پرورش از جمله صلاحیت و مدیریت را برای نامگذاری‌های مختلف حسابداری، مانند حسابدار رسمی (AICPA) و حسابدار رسمی ارائه می‌دهند.[۱۲]

شرکت‌ها[ویرایش]

بسته به اندازه آن، ممکن است از نظر قانونی یک شرکت مجبور شود حسابرسی صورتهای مالی خود را توسط یک حسابرس واجد شرایط انجام دهد، و معمولاً حسابرسی‌ها توسط شرکت‌های حسابداری انجام می‌شود.

شرکت‌های حسابداری در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در ایالات متحده و اروپا رشد کردند و از طریق چندین ادغام شرکت‌های بزرگ حسابداری بین‌المللی تا اواسط قرن بیستم وجود داشتند. ادغام‌های بزرگ دیگر در اواخر قرن بیستم منجر به تسلط بازار حسابرسی توسط شرکت‌های حسابداری "Big Five" شد: آرتور آندرسن، دلویت، ارنست و یانگ، KPMG و پرایس واترهاوس کوپرز. درگذشت آرتور آندرسن به دنبال رسوایی انرون، پنج بزرگ را به چهار بزرگ تقلیل داد.

تنظیم کنندگان استاندارد[ویرایش]

اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) استانداردهای حسابداری است که توسط نهادهای نظارتی ملی صادر می‌شود. بعلاوه، هیئت استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IASB) استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) را که توسط ۱۴۷ کشور اجرا می‌شود، صادر می‌کند. در حالی که استانداردهای حسابرسی و اطمینان بین‌المللی، اخلاق، آموزش و حسابداری بخش دولتی همه توسط تابلوهای تنظیمات استاندارد مستقل پشتیبانی شده توسط IFAC تنظیم می‌شوند. هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابرسی و اطمینان استانداردهای بین‌المللی را برای حسابرسی، اطمینان و کنترل کیفیت تعیین می‌کند. هیئت استانداردهای اخلاق بین‌المللی برای حسابداران (IESBA) اصول اخلاقی حسابهای حرفه ای مبتنی بر اصول بین‌المللی را تنظیم می‌کند. هیئت استانداردهای آموزش بین‌المللی حسابداری (IAESB) استانداردهای حرفه ای آموزش حسابداری را تعیین می‌کند. هیئت استانداردهای حسابداری بین‌المللی بخش عمومی (IPSASB) استانداردهای حسابداری بین‌المللی بخش دولتی مبتنی بر تعهدی را تعیین می‌کند[۱۳][۱۴]

سازمانها در هر کشور ممکن است استانداردهای حسابداری ویژه کشورها را صادر کنند. به عنوان مثال، در ایالات متحده هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) بیانیه‌های استانداردهای حسابداری مالی را که اساس GAAP ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، صادر می‌کند و در انگلستان شورای گزارشگری مالی (FRC) استانداردهای حسابداری را تعیین می‌کند. با این حال، از سال ۲۰۱۲ «همه اقتصادهای بزرگ» برنامه‌هایی برای همگرایی یا پذیرش IFRS دارند.[۱۵]

آموزش، کارآموزی و مدارک[ویرایش]

درجه[ویرایش]

حداقل مدرک لیسانس در رشته حسابداری یا یک رشته مرتبط برای اکثر موقعیت‌های شغلی حسابدار و حسابرس مورد نیاز است و برخی از کارفرمایان متقاضیان تحصیلات کارشناسی ارشد را ترجیح می‌دهند. همچنین ممکن است مدرک حسابداری برای عضویت در نهادهای حسابداری حرفه ای مورد نیاز باشد، یا برای تحقق الزامات مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، تحصیلات در طول مدرک حسابداری می‌تواند برای تحقق شرط ۱۵۰ ترم مؤسسه آمریکایی CPA (AICPA) استفاده شود. یا حسابداری

برای ادامه کار در دانشگاه حسابداری، به عنوان مثال برای کار به عنوان استاد دانشگاه در حسابداری، مدرک دکترا لازم است. دکترای فلسفه (PhD) و دکتر مدیریت بازرگانی (DBA) محبوب‌ترین مدارک هستند. دکترا رایج‌ترین مدرک تحصیلی برای کسانی است که مایل به ادامه کار در دانشگاه هستند، در حالی که برنامه‌های DBA به‌طور کلی بر تجهیز مدیران بازرگانی برای مشاغل یا مشاغل عمومی که نیاز به مهارت و مهارت تحقیق دارند، متمرکز هستند.[۱۶]

صلاحیت‌های حرفه ای[ویرایش]

مدارک حسابداری حرفه ای شامل نام‌های حسابدار رسمی و سایر مدارک از جمله گواهینامه‌ها و مدارک تحصیلی است. در اسکاتلند، حسابداران رسمی ICAS تحت توسعه مداوم حرفه ای قرار می‌گیرند و از اصول اخلاقی ICAS پیروی می‌کنند. در انگلیس و ولز، حسابداران مستند ICAEW دوره‌های آموزشی سالانه را می‌گذرانند، و به قوانین اخلاقی ICAEW ملزم هستند و مشمول مراحل انضباطی آن هستند.[۱۷]

در ایالات متحده، الزامات عضویت در AICPA به عنوان یک حسابدار رسمی رسمی توسط هیئت حسابداری هر ایالت تعیین می‌شود و اعضا توافق می‌کنند که قوانین رفتار و آیین‌نامه AICPA را رعایت کنند.

ACCA بزرگ‌ترین نهاد حسابداری جهانی با بیش از ۳۲۰٬۰۰۰ عضو است و این سازمان "جریان IFRS" و "جریان UK" را ارائه می‌دهد. دانش آموزان باید در مجموع ۱۴ آزمون را پشت سر بگذارند که در سه مقاله تنظیم شده‌اند.[۱۸]

پژوهش[ویرایش]

تحقیقات حسابداری تحقیق در مورد تأثیرات رویدادهای اقتصادی بر روند حسابداری، تأثیرات اطلاعات گزارش شده در رویدادهای اقتصادی و نقش حسابداری در سازمان‌ها و جامعه است. این حوزه طیف گسترده‌ای از زمینه‌های تحقیقاتی از جمله حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابرسی و مالیات را در بر می‌گیرد.

تحقیقات حسابداری توسط محققان دانشگاهی و حسابداران عملی انجام می‌شود. روش‌ها در تحقیقات حسابداری دانشگاهی شامل تحقیقات بایگانی است که «داده‌های عینی جمع‌آوری شده از مخازن» را بررسی می‌کند. تحقیقات تجربی، که داده‌های «محقق جمع‌آوری شده با استفاده از درمان برای افراد» را بررسی می‌کند. تحقیقات تحلیلی، «مبتنی بر عمل الگوسازی رسمی نظریه‌ها یا اثبات عقاید از نظر ریاضی» است. تحقیقات تفسیری، که بر نقش زبان، تفسیر و درک در عملکرد حسابداری تأکید دارد، «برجسته سازی ساختارهای نمادین و مضامین پذیرفته شده که جهان را به روشهای مشخص الگوی خود قرار می‌دهند». تحقیقات مهم، که بر نقش قدرت و تعارض در عملکرد حسابداری تأکید دارد. مطالعات موردی شبیه‌سازی رایانهای؛ و تحقیقات میدانی.[۱۹]

اسناد مطالعات تجربی حاکی از آن است که مجلات معتبر حسابداری در مقایسه با مجلات قابل مقایسه در اقتصاد و سایر رشته‌های تجاری در کل مقالات پژوهشی کمتری منتشر می‌کنند و در نتیجه، محققان حسابداری در انتشار آکادمیک نسبت به همتایان دانشکده بازرگانی خود موفقیت کمتری دارند. با توجه به نرخ انتشار متفاوت بین حسابداری و سایر رشته‌های تجاری، یک مطالعه اخیر بر اساس رتبه‌بندی نویسندگان دانشگاهی نتیجه گرفته‌است که ارزش رقابتی یک نشریه در یک ژورنال دارای بالاترین رتبه در حسابداری و کمترین در بازاریابی است.[۲۰]

رسوایی‌ها[ویرایش]

سال ۲۰۰۱ شاهد یک سری کلاهبرداری در زمینه اطلاعات مالی بود که شامل Enron، شرکت حسابرسی آرتور آندرسن، شرکت ارتباطات از راه دور WorldCom , Qwest و Sunbeam، در میان شرکت‌های معروف دیگر بود. این مشکلات لزوم بررسی اثربخشی استانداردهای حسابداری، مقررات حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی را برجسته می‌کند. در برخی موارد، مدیریت برای نشان دادن عملکرد اقتصادی بهتر، ارقام نشان داده شده در گزارش‌های مالی را دستکاری می‌کند. در برخی دیگر، مشوق‌های مالیاتی و نظارتی، اهرم فشار بیش از حد شرکت‌ها و تصمیمات را برای داشتن ریسک خارق‌العاده و غیر موجه تشویق می‌کنند.

رسوایی Enron عمیقاً بر ایجاد مقررات جدید برای بهبود قابلیت اطمینان گزارشگری مالی تأثیر گذاشت و آگاهی عمومی را در مورد اهمیت داشتن استانداردهای حسابداری که واقعیت مالی شرکت‌ها و عینی بودن و استقلال شرکت‌های حسابرسی را نشان می‌دهد، افزایش داد.

رسوایی انرون علاوه بر بزرگ‌ترین سازماندهی مجدد ورشکستگی در تاریخ آمریکا، بدون شک بزرگ‌ترین شکست حسابرسی باعث انحلال آرتور آندرسن است که در آن زمان یکی از پنج شرکت بزرگ حسابداری در جهان بود. پس از یک سری افشاگری‌ها درمورد رویه‌های حسابداری نامنظم که در طول دهه ۱۹۹۰ انجام شد، Enron در دسامبر ۲۰۰۱ درخواست حمایت از ورشکستگی فصل ۱۱ را ارائه داد.

یکی از پیامدهای این حوادث تصویب قانون Sarbanes – Oxley در ایالات متحده ۲۰۰۲ بود، در نتیجه اولین پذیرش رفتارهای متقلبانه توسط Enron. این عمل به‌طور قابل توجهی مجازات‌های کیفری را برای کلاهبرداری در اوراق بهادار، برای تخریب، تغییر یا جعل سوابق در تحقیقات فدرال یا هرگونه طرح یا اقدام به کلاهبرداری از سهامداران افزایش می‌دهد.

تقلب و خطا[ویرایش]

کلاهبرداری در حسابداری، تحریف یا حذف عمدی سوابق حسابداری توسط مدیریت یا کارمندان است که شامل استفاده از فریب است. این یک عمل مجرمانه و نقض جرائم مدنی است. این ممکن است شامل تبانی با اشخاص ثالث باشد.

خطای حسابداری عبارت است از تحریف یا حذف اشتباه غیرعمدی سوابق حسابداری، به عنوان مثال برداشت غلط از حقایق، اشتباه در پردازش داده‌ها یا نظارت‌هایی که منجر به برآورد نادرست می‌شود. اعمالی که منجر به خطاهای حسابداری می‌شوند کیفری نیستند اما ممکن است قانون مدنی را نقض کنند، به عنوان مثال، جرم سهل انگاری.

مسئولیت اصلی پیشگیری و کشف تقلب و خطاها بر عهده مدیریت واحد تجاری است.

حساب داری علم محاسبات است

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Finance". Wikipedia (به انگلیسی). 2021-04-05.
  2. «Reports of Committee on Terminology; :: Deloitte Collection». web.archive.org. ۲۰۱۴-۰۱-۰۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۰.
  3. «Peggy Bishop Lane on Why Accounting Is the Language of Business - KWHS». kwhs.wharton.upenn.edu. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۰.
  4. "Department of Accounting". Foster School of Business (به انگلیسی). Retrieved 2021-04-10.
  5. https://web.archive.org/web/20111225111828/http://www.ifrs.org/Use+around+the+world/Use+around+the+world.htm?WBCMODE=PresentationUnpublished. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۱ آوریل ۲۰۲۱. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  6. «Find Your Page | The New York State Society of CPAs». www.nysscpa.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۱.
  7. «The History of Accounting». web.archive.org. ۲۰۱۳-۱۲-۲۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۱.
  8. "Timeline". www.icaew.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-04-11.
  9. http://www.aicpa.org/Research/Standards/AuditAttest/DownloadableDocuments/AU-00110.pdf. پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)
  10. «OpenLearn Create». www.open.edu. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۱.
  11. "Political campaign accounting--New opportunities for the CPA - ProQuest" (PDF). search.proquest.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-04-11.
  12. "Getting Started on Becoming a Certified Public Accountant". AICPA (به انگلیسی). Retrieved 2021-04-11.
  13. «IESBA». IFAC. ۲۰۱۸-۰۸-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۱.
  14. «IPSASB». IFAC. ۲۰۱۸-۰۸-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۱.
  15. https://web.archive.org/web/20111225111828/http://www.ifrs.org/Use+around+the+world/Use+around+the+world.htm?WBCMODE=PresentationUnpublished. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۱ آوریل ۲۰۲۱. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  16. "150 Hour Requirement for Obtaining a CPA License". AICPA (به انگلیسی). Retrieved 2021-04-11.
  17. http://www.accaglobal.com/gb/en/qualifications/glance.html. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  18. «European Accounting Qualifications Explained | Audit Career Advice». CareersinAudit.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۱.
  19. Merigo, J. M.; Yang, J. B. (2017). "Accounting research: A bibliometric analysis". Australian Accounting Review (به انگلیسی). 27 (80): 71–100. doi:10.1111/auar.12109. ISSN 1035-6908.
  20. "Evaluating publications across business disciplines: Inferring interdisciplinary "exchange rates" from intradisciplinary author rankings". Journal of Business Research (به انگلیسی). 84: 220–232. 2018-03-01. doi:10.1016/j.jbusres.2017.11.024. ISSN 0148-2963.