کیپ تورن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیپ تورن
زادهٔ۱ ژوئن ۱۹۴۰ ‏(۸۳ سال)
لوگان، یوتا
ملیتآمریکایی
محل تحصیلمؤسسه فناوری کالیفرنیا
دانشگاه پرینستون
شناخته‌شده براینسبیت عام و کیهان‌شناسی
پیشینه علمی
شاخه(ها)فیزیک نظری
محل کارمؤسسه فناوری کالیفرنیا
استاد راهنماجان ویلر

کیپ استیون تورن (به انگلیسی: Kip Stephen Thorne) (زاده ۱ ژوئن ۱۹۴۰) فیزیکدان سرشناس[۱] آمریکایی است.

تخصص تورن در زمینه اخترفیزیک و فیزیک گرانش است.[۲]

او که دوست و همکار دیرینه استیون هاوکینگ و کارل سیگان بود، تا سال 2009 استاد فیزیک نظری ریچارد پی فاینمن در مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) بود و یکی از کارشناسان برجسته جهان در زمینه مفاهیم اخترفیزیکی است. نظریه نسبیت عام اینشتین. او همچنان به تحقیقات علمی و مشاوره علمی، به ویژه برای فیلم کریستوفر نولان بین ستاره‌ای، ادامه می‌دهد.

وی دانش‌آموخته دانشگاه پرینستون و مؤسسه فناوری کالیفرنیا بوده، و امروزه استاد همان مؤسسه فناوری کالیفرنیا است. استاد راهنمای وی در زمان تحصیل جان ویلر بود. وی به همراه بری بریش نیمی از جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۷ را برای آشکارسازی خیزابه‌های گرانشی و آشکارساز لایگو برد. برنده نیمی دیگر از جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۷ در همین زمینه راینر وایس می‌باشد.[۳]

زندگی نامه[ویرایش]

تورن در 1 ژوئن 1940 در لوگان، یوتا متولد شد.پدرش، دی وین تورن (1908-1979)، استاد شیمی خاک در دانشگاه ایالتی یوتا بود. و مادرش آلیسون (née Comish; 1914–2004)یک اقتصاددان و اولین زنی بود که دکترای اقتصاد را از کالج ایالتی آیووا دریافت کرد. در محیطی آکادمیک بزرگ شد و از چهار خواهر و برادرش دو نفر نیز استاد شدند. والدین تورن از اعضای کلیسای عیسی مسیح مقدسین آخرالزمان (کلیسای LDS) بودند و تورن را در ایمان LDS بزرگ کردند، اگرچه او اکنون خود را ملحد توصیف می کند. تورن در مورد دیدگاه خود در مورد علم و دین اظهار داشته است: "تعداد زیادی از بهترین همکاران من هستند که کاملاً عابد هستند و به خدا اعتقاد دارند... هیچ ناسازگاری اساسی بین علم و دین وجود ندارد. اتفاقاً من به خدا اعتقاد ندارم.

منابع[ویرایش]

  1. «Kip Thorne». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ آوریل ۲۰۰۱. دریافت‌شده در ۱۱ آوریل ۲۰۰۱.
  2. «2003 California Scientists of the Year». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ مه ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۰۸.
  3. https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2017/press.html

پیوند به بیرون[ویرایش]